Gå till innehåll

durrrr hävdar att GTO ej finns!?


schoolbook

Recommended Posts

Man har lyckats skapa botar som slagit både Kasparov i schack och de bästa deltagarna i jeopardy. Varför skulle man inte, om med väldigt mycket resurser, skapa en bot som inte bara slår durrrr/ivey NLNU, utan sopar mattan med dom också. Visst, brist på fullständig data för analys vid diverse beslut är ett problem, men problem är just vad som fått saker och ting att utvecklas till nya nivåer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 290
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Man har lyckats skapa botar som slagit både Kasparov i schack och de bästa deltagarna i jeopardy. Varför skulle man inte, om med väldigt mycket resurser, skapa en bot som inte bara slår durrrr/ivey NLNU, utan sopar mattan med dom också. Visst, brist på fullständig data för analys vid diverse beslut är ett problem, men problem är just vad som fått saker och ting att utvecklas till nya nivåer.

 

Schack och jeopardy bygger precis som du säger på fullständig information, vilket gör det helt meningslöst att jämföra med poker. Seriöst. Skulle man däremot kunna scanna in en massa (duktiga) pokerspelares hjärnor så skulle nog denna nya enhet kunna spöa skiten ur Durrrr och Ivey också. Därmed inte sagt att denna nya robot skulle skulle vara oslagbar. Dom flesta på pf.nu skulle antagligen fortfarande anse sig ha edge :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man har lyckats skapa botar som slagit både Kasparov i schack och de bästa deltagarna i jeopardy. Varför skulle man inte, om med väldigt mycket resurser, skapa en bot som inte bara slår durrrr/ivey NLNU, utan sopar mattan med dom också. Visst, brist på fullständig data för analys vid diverse beslut är ett problem, men problem är just vad som fått saker och ting att utvecklas till nya nivåer.

 

Fullständig information eller inte, spelar ingen roll. GTO FINNS ändå(vi är bara så jävla långt bort att finna den), och om en sån bot skulle uppfinnas skulle det vara omöjligt slå den longterm, just för att den är GTO. Du kan som bäst gå breakeven i längden om du spelar perfekt GTO själv(minus rake), för den har inga läckor du kan exploita.

 

Bara för att klarifiera, den här boten skulle inte "anpassa" sig efter motståndet, eller "justera", den skulle spela ett statiskt spel och det till trots så skulle du omöjligt kunna exploita den med några sjuka durrrr-varianter(rantet om nötstr8flushblocker med 6000bb+) strategier, så perfekt balanserad är den, tänk sten,sax,påse där den spelar [1/3, 1/3, 1/3], du kan antingen spela perfekt GTO själv och gå breakeven eller spela 100% av samma hand för breakeven, alla andra metoder du väljer går du back på, detsamma gäller poker, det finns INGEN vinnande strategi. Bara att själva skapandet av GTO är så otroligt mer komplext att vi har nog inte ens processorkraften för det idag.

 

---ville lägga till, GTO har inget med att göra med att vinna så mycket pengar som möjligt på så kort tid som möjligt, det är helt enkelt bara en metod som garanterar att du inte kan förlora longterm, medan explostrategier kan kanske vara profitabel ena sekunden och den andra beroende på hur du och din fi anpassar sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men jag tror du missar de 5% av inlägget som jag förmodligen borde highlightat tydligare. :-P

Det är just den där deppen som är poängen med att kunskap kräver mer kunskap: det tär på motivationen att se till slumpmässigheter och informationsbrister. För att återknyta till poker igen är det väldigt ofta precis den där insikten om enskilda variablers (vet att jag är krånglig nu men kallade det ju variabler i mitt inlägg, ego-ref.) förankring i tur som genererar tilt, vilja att flippa underrollad, osv.

 

När man når en insikt om hur slumpmässigt allt är (från vårt informationsperspektiv) måste man plötsligt även nå insikt om hur avgörande vår egen input är om man istället ser till den långsiktiga helheten. För precis som du säger är vårt puffande inom små intervall på små sketna variabler ofta helt avgörande ur ett längre perspektiv.

 

Är man tillräkligt bitter kan man påstå att om man jobbar tillräkligt hårt kommer man till slut äntligen tillbaka dit man började innan man förstod den slumpmässiga naturen. :-P

 

Men det är där slaktavfalls approach kommer in. Ska man se till hennes ( 8-) ) - antar jag! - metodteori har man vunnit ganska mycket när man sluter cirkeln, eftersom man förstår systemet och därmed har större möjlighet att härleda problem och lösningar. Eventuellt knuffa de där variablerna i ett litet större intervall till och med?

 

Om man hinner innan åldern tar ut sin rätt d.v.s.

 

GTO!

 

Jag missade inte de 5% du refererar till och tycker dessutom att du framför en bra poäng som är särskilt applicerbar i pokersammanhang. Kunde dock inte låta bli att kommenterar på de motivationssänkande 2% där du skrev något i still med att "Livets framgång är per variabel mycket mer beroende av omständigheter du inte rår över/inte vet om". Den negativa inställningen riktigt skar i min ambitiösa och hoppfulla själ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man har lyckats skapa botar som slagit både Kasparov i schack och de bästa deltagarna i jeopardy. Varför skulle man inte, om med väldigt mycket resurser, skapa en bot som inte bara slår durrrr/ivey NLNU, utan sopar mattan med dom också. Visst, brist på fullständig data för analys vid diverse beslut är ett problem, men problem är just vad som fått saker och ting att utvecklas till nya nivåer.

 

Anledningen till att man inte kan skapa en bot som sopar mattan med Ivey är att han är bra. Mattan kan sopas med dåliga spelare, inte med en skicklighetsskillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fullständig information eller inte, spelar ingen roll. GTO FINNS ändå(vi är bara så jävla långt bort att finna den), och om en sån bot skulle uppfinnas skulle det vara omöjligt slå den longterm, just för att den är GTO. Du kan som bäst gå breakeven i längden om du spelar perfekt GTO själv(minus rake), för den har inga läckor du kan exploita.

 

Bara för att klarifiera, den här boten skulle inte "anpassa" sig efter motståndet, eller "justera", den skulle spela ett statiskt spel och det till trots så skulle du omöjligt kunna exploita den med några sjuka durrrr-varianter(rantet om nötstr8flushblocker med 6000bb+) strategier, så perfekt balanserad är den, tänk sten,sax,påse där den spelar [1/3, 1/3, 1/3], du kan antingen spela perfekt GTO själv och gå breakeven eller spela 100% av samma hand för breakeven, alla andra metoder du väljer går du back på, detsamma gäller poker, det finns INGEN vinnande strategi. Bara att själva skapandet av GTO är så otroligt mer komplext att vi har nog inte ens processorkraften för det idag.

 

---ville lägga till, GTO har inget med att göra med att vinna så mycket pengar som möjligt på så kort tid som möjligt, det är helt enkelt bara en metod som garanterar att du inte kan förlora longterm, medan explostrategier kan kanske vara profitabel ena sekunden och den andra beroende på hur du och din fi anpassar sig.

 

Som valigt fattar jag ingenting. Vi har en bot som spelar GTO, du sätter dig och spelar GTO mot boten. Det är rake i pokerspelet. Båda går därmed back longterm. Är det då inte GTO att avstå spel om vi mäter GTO på dimensionen lönsamhet? Om så är fallet så är det ju inte GTO dom spelar eftersom det är GTO att inte spela. Fast du säger att dom spelar GTO. Det går bara runt i min skalle. GTO-spelare som inte har en GTO-strategi fast dom spelar GTO mot varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GTO är att ignorera alla poster E.H. gör

 

Jag fattar som vanligt ingenting. GTO är att ingnorera mina poster. Defintionen av ingnorera enligt Wikipedia:

 

ignorera:

inte bry sig om; låtsas att något inte existerar eller inträffar

 

Men är inte GTO att helt enkelt inte läsa dom, att helt enkelt inte veta om deras existens? Om man ignorerar dom så vet man ju att dom existerar. Så vad är nu GTO? Att ignorera dom eller att inte veta att dom existera? Det bara snurrar i min skalle. Fan att jag aldrig kan lära mig GTO!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

E.H. har en poäng.

 

TABLE SELECTION, TABLE SELECTION, TABLE SELECTION. det vore NAIVT att spela alla motståndare enkom för att man har en strategi som är spelteoretiskt optimal. undantaget är såklart om man har >100% rakeback, men det känns som en parentes i den här diskussionen.

 

för att alla spelar gto nowadays lr?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fullständig information eller inte, spelar ingen roll. GTO FINNS ändå(vi är bara så jävla långt bort att finna den), och om en sån bot skulle uppfinnas skulle det vara omöjligt slå den longterm, just för att den är GTO. Du kan som bäst gå breakeven i längden om du spelar perfekt GTO själv(minus rake), för den har inga läckor du kan exploita.

 

Bara för att klarifiera, den här boten skulle inte "anpassa" sig efter motståndet, eller "justera", den skulle spela ett statiskt spel och det till trots så skulle du omöjligt kunna exploita den med några sjuka durrrr-varianter(rantet om nötstr8flushblocker med 6000bb+) strategier, så perfekt balanserad är den, tänk sten,sax,påse där den spelar [1/3, 1/3, 1/3], du kan antingen spela perfekt GTO själv och gå breakeven eller spela 100% av samma hand för breakeven, alla andra metoder du väljer går du back på, detsamma gäller poker, det finns INGEN vinnande strategi. Bara att själva skapandet av GTO är så otroligt mer komplext att vi har nog inte ens processorkraften för det idag.

 

Tja, om du känner till hur boten tar fram sina "slumpmässiga" [1/3, 1/3, 1/3] så kan du exploatera detta. Den bästa GTO-boten kan omöjligt slå den bästa explo-boten, 100% omöjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fullständig information eller inte, spelar ingen roll. GTO FINNS ändå(vi är bara så jävla långt bort att finna den), och om en sån bot skulle uppfinnas skulle det vara omöjligt slå den longterm, just för att den är GTO. Du kan som bäst gå breakeven i längden om du spelar perfekt GTO själv(minus rake), för den har inga läckor du kan exploita.

 

Bara för att klarifiera, den här boten skulle inte "anpassa" sig efter motståndet, eller "justera", den skulle spela ett statiskt spel och det till trots så skulle du omöjligt kunna exploita den med några sjuka durrrr-varianter(rantet om nötstr8flushblocker med 6000bb+) strategier, så perfekt balanserad är den, tänk sten,sax,påse där den spelar [1/3, 1/3, 1/3], du kan antingen spela perfekt GTO själv och gå breakeven eller spela 100% av samma hand för breakeven, alla andra metoder du väljer går du back på, detsamma gäller poker, det finns INGEN vinnande strategi. Bara att själva skapandet av GTO är så otroligt mer komplext att vi har nog inte ens processorkraften för det idag.

 

---ville lägga till, GTO har inget med att göra med att vinna så mycket pengar som möjligt på så kort tid som möjligt, det är helt enkelt bara en metod som garanterar att du inte kan förlora longterm, medan explostrategier kan kanske vara profitabel ena sekunden och den andra beroende på hur du och din fi anpassar sig.

 

and were do we disagree?

 

...eller jo nu vet jag. Jag tror inte att skapandet av en GTO är mer komplext än vi har procerssorkrafter till. Watson som slog mästaren i jeopardy hade sjukt stor processor, dock tankade man ner i princip 100% av allt som finns på nätet. Jag tror inte en lika stor processor skulle krävas för att skapa en GTO pokerbot. Det handlar egentligen bara om sannorlikhetslära, spel teori, kombinationer av utfall och en hel drös andra nummeristiska och mattematiska beräkningar. Skulle på sin höjd vara snäppet mer komplicerat än schackboten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den bästa exploboten spelar GTO mot en GTObot eftersom det betingar högst ev. så då vinner raken

 

Hur kan du ens säga så? Pinsamt. Lyssna nu här så ska jag förklara hur det ligger till.

 

2 spelare försöker spela perfekt mot varandra. Men eftersom det inte går att spela perfekt (och redan här ryker GTOn för båda) så börjar en av spelarna att exploatera detta.

 

Explo > GTO hela dan, varje dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan du ens säga så? Pinsamt. Lyssna nu här så ska jag förklara hur det ligger till.

 

2 spelare försöker spela perfekt mot varandra. Men eftersom det inte går att spela perfekt (och redan här ryker GTOn för båda) så börjar en av spelarna att exploatera detta.

 

Explo > GTO hela dan, varje dag.

 

 

Jag kan säga så för att det är sant.

 

Jag pratar inte om när någon försöker spela GTO.

 

Om det går att spela perfekt vet vi inte per experiment ännu, teoretiskt bör det inte vara några problem om man kan behandla den extrema komplexiteten.

 

På vilken empirisk basis tror du seriöst att du kan göra en korrekt exploativ avvikelse mot en nGTO strategi?

 

 

 

Snyggt exploatera hans kortsnitt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan du ens säga så? Pinsamt. Lyssna nu här så ska jag förklara hur det ligger till.

 

2 spelare försöker spela perfekt mot varandra. Men eftersom det inte går att spela perfekt (och redan här ryker GTOn för båda) så börjar en av spelarna att exploatera detta.

 

Explo > GTO hela dan, varje dag.

 

varför går det inte att spela perfekt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan du ens säga så? Pinsamt. Lyssna nu här så ska jag förklara hur det ligger till.

 

2 spelare försöker spela perfekt mot varandra. Men eftersom det inte går att spela perfekt (och redan här ryker GTOn för båda) så börjar en av spelarna att exploatera detta.

 

Explo > GTO hela dan, varje dag.

 

GTO är som att använda pi för att räkna ut arean för en cirkel. Explo är att försöka komma närmare sanningen(slå GTO) om omkretsen genom andra "kreativa" metoder utan att använda sig av pi. Hur ska du komma närmare än det exakta värdet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...