Gå till innehåll

Vilka fan från PF var jag med igår? haha


multiwinner

Recommended Posts

  • Svars 169
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

95a är även starfitter approved.

 

Btw kan du inte få problem med att ha inneboende, du behöver inte ens säga till hyresvärden att du har någon.

 

Om du menar att hyreskontraktet bara är muntligt så ska det gälla såvida hyresvärden inte är en firta, men skriftligt är ju att föredra.

Hyreslagen säger ju bara att det ska vara skriftlig om du eller han begär det (JB 12kap 2§), så begär de omgående så han]inte fittar ur och bryter de muntliga kontraktet genom att förneka det när han ser du har inneboende :)

 

btw, är de studentlägenhet vet jag inte om några stadgar går före. Bör inte göra de då hyreslagen är till konsumentens fördel.

 

Mvh

Pacta sunt servanda

 

 

Hyresvärden vet att jag har inneboende, vi är även överens om att han som hyresvärd inte behöver informeras när jag har nya inneboenden. Förstår inte riktigt på vilket sätt jag var tvungen att involvera min hyresvärd öht. Du får gärna förtydliga.

 

Lite förtydligande från min sida: tjejen flyttar ut efter en månads tid som inneboende hos mig. Hon har betalt en hyra. Vi har muntligt kontrakt om 3 månaders uppsägningstid. Efter en månad när jag fixat kontrakt så vill hon ej skriva på då hennes pojkvän fått boende och jobb i stan och hon vill flytta dit, så hon sticker. Jag står här med kuken i näven men utan erektion.

Har mailat hyresnämnden och ska ringa imorrn. Hon påstår att hon redan pratat med dem, men tror det kan va en bluff.

 

Fittigt läge. Hilfe?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tolkade ditt inlägg som att ditt hyreskontrakt var muntligt och att din hyresvärd eventuellt skulle lacka om han såg du hade inneboende och därför förneka ert muntliga kontrakt.

 

Kanske läste fel, men helt rätt; inneboende kan man ha utan säga till.

 

Dock är det hon betalar av någon djävla anledning skattepliktigt i teorin :mrgreen:

 

* så nu läste jag hela ditt nya. är rätt efterbliven när jag läser på forum*

 

kontraktsförhållande mellan dig och din inneboende bör vara helt dispositivt (fritt att avtala om lite vad ni vill), alltså är hon bunden av ert muntliga avtal. Men de regleras i princip bara av hennes moral då du aldrig kan bevisa det, därav bristen att ha muntliga avtal.

 

Skrik lite på na så hon inte vågar.

Hyresnämnden lär inte kunna göra så mycket åt saken mer än att säga "om ni har ingått muntliga avtal ska de hållas, bevisa blablabla."

Tyvärr har du bevisbördan...:-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tolkade ditt inlägg som att ditt hyreskontrakt var muntligt och att din hyresvärd eventuellt skulle lacka om han såg du hade inneboende och därför förneka ert muntliga kontrakt.

 

Kanske läste fel, men helt rätt; inneboende kan man ha utan säga till.

 

Dock är det hon betalar av någon djävla anledning skattepliktigt i teorin :mrgreen:

 

* så nu läste jag hela ditt nya. är rätt efterbliven när jag läser på forum*

 

kontraktsförhållande mellan dig och din inneboende bör vara helt dispositivt (fritt att avtala om lite vad ni vill), alltså är hon bunden av ert muntliga avtal. Men de regleras i princip bara av hennes moral då du aldrig kan bevisa det, därav bristen att ha muntliga avtal.

 

Skrik lite på na så hon inte vågar.

Hyresnämnden lär inte kunna göra så mycket åt saken mer än att säga "om ni har ingått muntliga avtal ska de hållas, bevisa blablabla."

Tyvärr har du bevisbördan...:-(

 

jag har 4 vittnen (tidigare inneboenden) som kan vittna till min fördel. De kommer alla att säga att 3 månaders uppsägningstid är det första jag informerar om innan de flyttar in. Ska prata med hyresnämnden idag och se vad de har att säga. Tack för svar för övrigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du kan glömma att få mer betalt av tjejen. Du kan ju försöka skrämma upp henne men om du inte orkar processa som fan så kommer inte att få rätt (om ens det). Jag tror att vad dina tidiagre inneboende säger spelar liten roll då det inte är vad du brukar säga till nya inneboende som gäller utan vad du har sagt eller inte sagt till just denna tjejen. Klart bättre EV på att bara skaffa ny inneboende, kan ju inte vara så svårt i Lund?

 

Ha ett färdigt kontrakt som dina nya inneboende måste skriva på.

 

Ni kan, som Starfitter säger, avtala om vad ni vill och det finns inget krav på att det ska vara skriftligt. Dock så får det ni avtalar om inte vara sämre än JB:s regler om hyresavtal, då hon är hyresgäst och du hyresvärd.

 

Om ni ingår avtal om att hon ska bo hos dig på obestämd tid så är uppsägningstiden tre månader. Har ni ingått avtal om bestämd tid som är kortare än 9 månader så gäller lite olika uppsägningstider beroende av hur lång den tiden är. Läs mer här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du kan glömma att få mer betalt av tjejen. Du kan ju försöka skrämma upp henne men om du inte orkar processa som fan så kommer inte att få rätt (om ens det). Jag tror att vad dina tidiagre inneboende säger spelar liten roll då det inte är vad du brukar säga till nya inneboende som gäller utan vad du har sagt eller inte sagt till just denna tjejen. Klart bättre EV på att bara skaffa ny inneboende, kan ju inte vara så svårt i Lund?

 

Ha ett färdigt kontrakt som dina nya inneboende måste skriva på.

 

Ni kan, som Starfitter säger, avtala om vad ni vill och det finns inget krav på att det ska vara skriftligt. Dock så får det ni avtalar om inte vara sämre än JB:s regler om hyresavtal, då hon är hyresgäst och du hyresvärd.

 

Om ni ingår avtal om att hon ska bo hos dig på obestämd tid så är uppsägningstiden tre månader. Har ni ingått avtal om bestämd tid som är kortare än 9 månader så gäller lite olika uppsägningstider beroende av hur lång den tiden är. Läs mer här.

 

tack. har pratat med hyresnämnden nu och de säger typ samma sak.

Kan driva igenom, men det kostar, tar tid (som jag kan lägga på att hitta inneboende, och jag bor i Helsingborg för övrigt), samt det är inte säkert jag får det resultat jag önskar.

De sa även samma sak angående mina tidigare inneboende, inte mycket värt.

Har ett kontrakt som stämmer in på det du skriver redan, men fick fram dem för sent i detta fallet, vilket var korkat. Får skylla mig själv nu.

 

Skicka ett sms till tjejen som just lämnade lägenheten och sa att jag pratat med hyresnämnden och att kontraktet var giltigt som muntligt.

Sa även att jag funderade på om det var värt att dra in kronofogde för att driva in pengarna hon är skyldig, men kommer med stor sannolikhet inte göra det.

Vill mest att hon ska få svettas några dagar som straff. Inte så smart att följa det jag just skrev med det som följer, men:

 

 

 

Nån som vill flytta in i en fet 5a centralt i Helsingborg? Pokerlya i stort sett, bor två pokerspelare här. Internet, TV, bubbelbadkar, diskmaskin, tvättrum, övriga bekvämligheter.

Plus att jag också bor här då, vilket är värt hyran bara det.

Ett rum för 3850/mån och ett större för 5400 kr/mån, men det större kan man va ett par eller om 2 vänner om man vill och därför 2700 kr/person.

 

Spread the word!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...
  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...