Gå till innehåll

Tsigalko- Mejeriet


Lokenius

Recommended Posts

Apropå välgörenhet - uppe i min lilla norska håla förväntas man ägna sig åt välgörenhet, men icke åt afrikanska analfabeter utan till gagn för samhällets överlevnad, s.k dugnad. I princip förväntas man ställa upp och arbeta gratis för diverse lokala ändamål och insamlingar av än det ena och än det andra och snäll som min fru är signar hon upp mig på allt möjligt, divorce anyone?

 

Är ju iaf tur att man ökade årsintäkten med, i runda slängar, 45% i samband med norgeflytten när maten är, som du säger, så innihelvetes dyr. En kartong mjölk på 1,75l - ca 30 sek. En skitöl ala ringnes - 30 sek.

 

Det enda jag hittat som är markant billigare är blöjor och, håll i hatten, räkor :mrgreen:

 

Aaaah dugnad.. Tog mig ett tag innan jag kopplade den.. Har i typ 5år blandat ihop det med den "högtidsdräkten" (Budnad) :lol:

 

Just matbiten ska jag personligen inte klaga på då jag bara har en dryg timme till Svinesunds prispressarbörjekomplex, mjölk som jag kan ta med från jobb samt delad personalbutik med Gilde/Nortura för riktigt bra priser på kött och diverse så sålänge man håller sig från att äta dyrt ute så får man ju rätt mycket till övers att leva för :-)

 

Norsk mjölk måste för övrigt vara den godaste på denna planet.. Det säger jag inte bara för att jag jobbar på företaget som producerar den utan helt från hjärtat. Har dåligt sample på priser angående dagsfärska räkor men sagolikt goda är dom iaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 569
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

+1 på mjölken men mest pga att frugans brorsa är mjölkbonde så jag dricker rätt från spenen :-D

 

Tänkte inte alls på matkontot första tiden men efter en översyn fick man sig en rejäl skrämselhicka så nowadays är det rejäl planering på matinköpen och är man väl i gamla sverige så blir det alltid lite inköp på sånt som håller sig.

 

Har alltid med mig tillagad mat till jobbet som jag drar i micron. Vetefan varför de öht hade en micro i kantinan pre mig för ingen annan använder den - eftersom de alla käkar från salladsbaren eller har med sig knäckebröd och gulost. Std norrmän alltså. Men efter ett år börjar det bli lite tröttsamt att höra "javel, og vad har svensken med seg idag?" eller "ah, det er så koseligt med matdofta!". Jamen, ta med egen mat och värm då!!!

 

Deras sjukhus ska vi inte snacka om. Rätt säker på att de har hyrt in administrationskonsulter från nåt gammalt sönderfallet ex-sovjetunionenland mtp deras effektivitet och servicemindedness. Men ska väl inte klaga, behöver man ta en heldag ledigt för sjukhusbesök får man iaf inte avdrag på lönen...

 

Ingen karensdag är pretty nice + bruket av egenmeldingsdagar. Men det är rätt sic vad norrmännen utnyttjar det systemet. Jag har hört folk, på allvar säga, "jeg har 15 egenmeldingsdager kvar å ta ut i år" i den meningen att de ser det som outnyttjade semesterdagar som de måste nyttja innan året tar slut. Arbetsmoral, mjaeee...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

åååååhh! Tine sin 3,9%, savn!

 

Plussar även på det med lunchen.

Konstigt fenomen att nästan alla norrmän äter kall mat till lunchen.

Skivor och joooghört (bergensk) var väldigt standard och dom

tyckte det var lite konstigt att jag som oftast också hade med mig matlåda

till jobbet. Vem orkar jobba en hel dag på en mellanmålsmåltid? :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En skitöl ala ringnes - 30 sek.

 

Det enda jag hittat som är markant billigare är blöjor och, håll i hatten, räkor :mrgreen:

 

Pokal, det är en ölsort som säljs i matvarubutiker för 70ish NOK 6packet 33cl. Det är den billigaste jag hittat och dessutom är det bara dom två första flaskorna som smakar skit.

 

Vem orkar jobba en hel dag på en mellanmålsmåltid? :S

 

Till deras försvar så jobbar dom tekniskt sett bara halva dagar:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

åååååhh! Tine sin 3,9%, savn!

 

Plussar även på det med lunchen.

Konstigt fenomen att nästan alla norrmän äter kall mat till lunchen.

Skivor och joooghört (bergensk) var väldigt standard och dom

tyckte det var lite konstigt att jag som oftast också hade med mig matlåda

till jobbet. Vem orkar jobba en hel dag på en mellanmålsmåltid? :S

Nu är dom ju som nämnt inte så effektiva heller :lol: Men tycker fortfarande det är konstigt att dessa baggar kollar på en som dom sett ett spöke för att man äter MAT till lunch.. Lika är det ju i skolorna oxå.. En torr toastskiva med ost och 1/4 mjölk.. Har själv jobbat på dagis i Sverige och kan väl av egen erfarenhet säga att jag INTE skulle vilja jobba med detsamma här.. Hungriga sura barn liksom hehe

Pokal, det är en ölsort som säljs i matvarubutiker för 70ish NOK 6packet 33cl. Det är den billigaste jag hittat och dessutom är det bara dom två första flaskorna som smakar skit.

 

 

 

Till deras försvar så jobbar dom tekniskt sett bara halva dagar:-)

Pokal, är det Remas märke? Eller den kanske heter premium? Jag brukar iaf köra klassiska tuborg grön när smuggelölen är slut.. Bor du i Oslo Soni?

 

Hur mycket kostar räkorna i Norge?

 

Ska försöka komma ihåg imorgon att kolla vad dagsfärska reeekor kostar ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pokal, är det Remas märke? Eller den kanske heter premium? Jag brukar iaf köra klassiska tuborg grön när smuggelölen är slut.. Bor du i Oslo Soni?

 

Jag har köpt dem på coop så det är inte remas märke. Det finns en sort som heter Grans Premium som också kostar lite mindre än ringnes m.fl., men vet inte om den är billigare än Pokal eller inte.

 

Jopp jag bor i Oslo, fast bara när jag jobbar. Hur långt ifrån är ditt place?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pokal, det är en ölsort som säljs i matvarubutiker för 70ish NOK 6packet 33cl. Det är den billigaste jag hittat och dessutom är det bara dom två första flaskorna som smakar skit.

 

 

 

Till deras försvar så jobbar dom tekniskt sett bara halva dagar:-)

+511 :-D

 

Hur mycket kostar räkorna i Norge?

 

En forumit bad mig köpa med 5kg frysta räkor från Kiwi nu senast. Kostade 150NOK ungefär. Nu är det ju inte riktigt top of the line-räkor men ändå - billigt...

 

Pokal alltså, får kolla i hyllan på Spar nästa gång :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jopp jag bor i Oslo, fast bara när jag jobbar. Hur långt ifrån är ditt place?

Är typ 10 mil söder, ner i sommarstekarnas vestfold.. eller 1,5h med tåg/buss så brukar glida upp till oslo för lite paaardey titt som tätt.

 

Fått in dödsvolym idag.. Typ 50 händer. Först det settet där jag inte fick dra ut färgdrag sen en jättemisshandlad KK där jag bombar 3 gator trots att både färg och A ligger från turn.. VS passiv mongo 40/1 spelare.. Som obv gav bort hela pengen till goodrunreg handen efter.. WPWP Kapten, spelar verkligen som en gud när jag startar varje session med en cooler :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Likadant i Danmark. Är en ordentlig lunch ett svenskt fenomen?

 

Det verkar vara så. Men jag köper kanske iaf "mina" baggars resonemang då jag tidigare jobbat skift och dom tycker det är för tidigt med "middag" klockan 09.30. För när vi jobbat sent så äter faktiskt mer än hälften "varm mat" på slakteriets restaurang (kantina). Men då är klockan runt 18 så blir väl mer som middag då och stör ej en bagges autistiska matvanor..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart är det du bor och inom vad har du fått jobb? Mest bara nyfiken :-) Kan ta det i PM om du inte vill "outa"

 

Bor i Norges köldhåla. Hade trevliga 27 minusgrader imorse och fyrar just nu i bägge kaminerna. Runtkring Röros, give or take en liten bit. Klonkade jobb på norska motsvarigheten till svenska AF/FK/Soc. Fast klonka är väl fel ord...

 

En polare är från Tönsberg men har bara vart där på bröllopsfest så känner inte till stan nåt vidare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i skrivande stund sjuk action på Mejeriet.. Julen närmar sig med stormsteg och packvolymen kommer succesivt öka ju närmare julafton vi kommer med sitt absoluta klimax torsdagen den 20e.. Den 50åriga Tröndern Tore kommer i vanlig ordning att beställa in för lite råvaror så vi kommer stå tomma för grädde, tapperimaskinerna kommer strejka osv osv men det är inget nytt

 

Vad som är nytt är dock att Ole-Rist trappat upp sin personliga vendetta, sitt strövtåg, sitt heliga krig, sitt Jihad mot mig :lol: Han har nu i dagarna varit till anläggningens säkerhetsman och skvallrat/anmält mig för att jag kört en truck jag tidigare inte haft förarbevis till 8-) Tror verkligen jag trampade på herr rists ömma tå när jag gled in och tog "hans" tjänst :lol: Jag har dock pratat med typ alla ledare över mig och ingen av dom "har sett mig köra den" så ingen fara på taket :lol: Lite kul att just HERR RIST kommer och ska anklaga andra när det gäller säkerhet när han själv droppar pallar från flera meters höjd i parti och minut.. Samt att han inte använder säkerhetsbältet (som dock ingen annan heller gör men det är ändå ett KRAV).. Kasta sten i glashus osv :-D

 

Ikväll blir det pokertZ följt av lite snooker och dart på Munken och sen lite mer lir..Vem vet, kanske jag får möta min nemisis i fylledart :lol:

197201252628P2a64.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev inget mer lir igår då turen istället styrdes mot oslo och utekväll, mår som man förtjänar idag.. Antar att de flesta någon gång hört om det legendariska "Sumpas-Skärpet".. Hade själv besök av GinoFelino här i höstas och han hann inte bara med att äta mig ur huset, ta min favoritplats i TVsoffan och gula min rulle på ett PLO-skott, han glömde även ett par kalsonger när han i all sin hast lämnade Tönsberg för att röra sig mot Spanien.

 

När allt nu kändes som mörkast, sprang (läs spelade) iskallt trots coaching kom jag så på idén att jag kanske kunde få lite av Ginos goodrun och crushingskills om jag på något sätt fick med mitt alldeles egna lilla "sumpas-skärp" i spelet så sagt och gjort.. Kändes lite väl overkill att ha dessa kalsonger på sig så dom har fått hänga och dingla på skärmkanten senaste 9k händerna.. Om det är Ginofelinofillingarnas förtjänst eller om jag kanske rent ut av lärt mig något av min backare får tiden utvisa.. Klart är dock att jag ALDRIG kommer ta bort dom därifrån.. Alltså dom skymmer ju lite av skärmen men samtidigt tror jag det är EV+ att bara se en del av ett bord sålänge jag får springa fint :lol:

2c8201213130P75eb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi som har haft turen att få nyttja sumpasskärpet är rörande överens om att goodrunnen inte håller för evigt. Rekar att portionera ut kalsongerna över ca ett år och bara hänga upp de för de viktigaste sessionerna. Om skärpet och kalsongerna har liknande förutsättningar (Skärpet torde vara en kraftigare amulett) så rekar jag att nyttja kallingarna ca 6-8h/vecka.

GL :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi som har haft turen att få nyttja sumpasskärpet är rörande överens om att goodrunnen inte håller för evigt. Rekar att portionera ut kalsongerna över ca ett år och bara hänga upp de för de viktigaste sessionerna. Om skärpet och kalsongerna har liknande förutsättningar (Skärpet torde vara en kraftigare amulett) så rekar jag att nyttja kallingarna ca 6-8h/vecka.

GL :D

:-D

Ska ha det i åtanke.. Min mamma flikade oxå in -

"säg den lycka som varar för evigt" :lol:

Jag tror på bäst effekt om du tar på dig dom!

 

Vet inte riktigt om jag törs/kan hantera kraften.. Blir ju liksom lite @5.40 i klippet nedan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Somnade tidigt igårkväll, upp i lagom tid till Gustafssons fight osv.. Ska inte spoila då det säkert är folk som inte sett osv.. Lirat lite efter det och satt slutligen med bara ett bord uppe.. Mysgrind i sängen osv.. Jättesnäll grön spelare som i chatten berättade att han skulle plocka mig osv, what ya gonna do?? Jo fram med GinoFelinofillingarna och SMACK BOOOM

 

e39201215305Pc16c.jpg

 

Idag blir det soccersunday på sportbar med en godare matbit följt av Redskins v Ravens hemma i soffan ikväll.. Bokar därmed av en bra pokervecka som helt utan helgkvällslir slutar 5k upp.. Ha en förträfflig söndag folkens

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...