Gå till innehåll

Gräver vi vår egen grav?

zamora

Recommended Posts

Är det bara jag som börjar oroa mig över de pokerskolor och annat som framför allt kvällstidningarna har börjat med?

Det kan väl inte vara bra för oss pokerspelare att nybörjare lockas in till borden med falska eller i bästa fall kraftigt överdrivna löften om "lätta" pengar?

Hur kan man exempelvis introducera sin pokerskola så här:

Jag anser att poker är 90 procent psykologi och det är psykologin som har gett mig så gott som alla mina framgångar vid pokerbordet. Är ni riktigt duktiga på pokerpsykologi så behöver ni inget annat vapen.

Är det någon här på forumet som tror att den poker som målgruppen för "Mikael Westerlunds Pokerskola" måste spela för att kunna vinna ens handlar om tio procent psykologi?

Alla som nu profiterar på pokerns tillväxt bör tänka på att det inte går att bygga något som är långsiktigt lönsamt på överdrifter och flashigt säljssnack. Förr eller senare synar någon bluffen.

tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror snarare det kommer bli intressant när (om) boomen går över, alla dessa som sitter o gör relativt lätta pengar nu på att spela normal procentuell poker utan o studera mkt mer.

Kommer de kunna lira +EV-spel även i längden och klara att slå raken när motståndet hårdnar och klarar dom att gå ner i nivå när fiskarna inte blir lika många.

Vet inte om vi pratar några år eller ett decennium men det kommer ju hända på lite längre sikt.

För att svara på din fråga inte gå helt off topic, givetvis är det bra för "oss pokerspelare" med mer fisk? Varför skulle det inte vara bra?

Länk till kommentar

Jo jag håller med. Sälj in pokern som det det är, världens bästa spel. Så slipper vi en massa trista missförstånd (jaha du är en sån där jävla hustler) och kanske även kan få se pokern rumsren en dag. "Fisken" går nog till ändå.

Länk till kommentar

Risken finns att pokerboomen går över ungefär i samma stil som IT-bubblan enligt mig.

Just nu är poker stort, praktiskt taget alla spelar. Dock så kommer de som märker att de inte vinner i längden förr eller senare antingen bli bättre, bli spelberoende eller sluta spela. Jag tror att en liten minoritet blir bättre och fortsätter spela, liksom en hel del blir mer eller mindre speltorskar och fortsätter åka jojo upp och ner i limits och bankrullar men att den större delen slutar spela.

Tänker typ: "Ja, nu har jag spelat i två-tre år, jag har haft roligt, men fan, det är inte värt det. Skitsamma."

Dessa spelare kommer kanske fortsätta slanta in nåra hundringar på nån sajt då och då och spela homegames med polarna, men knappast i någon större usträckning.

Jag vet inte, då poker är ett minussummespel (om det nu finns ett sånt uttryck...nollsummespel minus rejk är det jag menar) så måste bubblan i slutändan spricka enligt mig. Vad kommer hända när folk märker att de torskar och börjar casha ut sina bankrullar för att göra nått vettigt av pengarna istället? Vad händer när folk väljer att inte spela poker?

Ju mer fiskarna på låg nivå dör ut och ju mindre nya det kommer desto snabbare kommer denna process att ske. Pokern kommer naturligtvis aldrig att dö ut helt, och födokedjan kommer hållas intakt hela vägen, men det kommer inte vara så att var och varannan nisse spelar nätpoker, livepoker och poker i allmänhet.

Hur lång tid denna process tar? Kan ta kort tid, ett par år, eller lång, ett tiotal år. Men jag är säker på att den kommer att komma. Sajter kommer gå i konkurs, några större klarar att rida ut vågen, spelarantalet sjunker, nedåtgående spiral.

Ja, det är vad jag tror i alla fall. Men så länge pokern boomar så finns det ju ingen anledning att hoppa av!

Länk till kommentar

Jag vet inte om fisken kommer att försvinna om allt sköts rätt. gambling har ju en tendens att överleva allt.

Men jag tror definitivt att fisken kommer att försvinna till andra spel om fisken luras att tro att poker är något som det inte är.

Om fisken lägger pengarna på poker i stället för trav eller tips eller bio med vetskapen om att det är svårt men inte omöjligt att vinna på lång sikt så tror jag att allt kommer fortsätta vara okej.

Men om fisken läser tre krönikor i Expressen och skummar igenom Pokerhandboken och nu luras att tro att pokern kan ge en extrainkomst på 5000 kronor per månad så tror jag att den fisken kommer att gå tillbaka till trav när han gulat för tredje gången på ett halvår.

Då kommer de kvällstidningar som nyss haussat sina pokerskolor och hyllat sina pokerproffs plötsligt skriva om allt annat än vinster och framgångsrika turneringsproffs. Lika mycket som det överdrivs och ljugs nu så kommer det att överdrivas och ljugas när det handlar om de mörkare sidorna.

Och en bild på Team Martinspoker uthoppandes från en helikopter i Monaco kommer inte att ses som särskilt cool utan snarare ett tecken på hur dessa unga brats saknar verklighetsuppfattning och respekt för vanliga hårt arbetande människor.

Det har hänt förr och om det fortsätter så här så tror jag att det kommer att hända igen. Frågan är bara om vi ska försöka hålla bilen på vägen genom att tagga ner några grader eller om ska behålla gasen i botten ända tills vi träffar bergväggen.

Länk till kommentar

Det har hänt förr och om det fortsätter så här så tror jag att det kommer att hända igen. Frågan är bara om vi ska försöka hålla bilen på vägen genom att tagga ner några grader eller om ska behålla gasen i botten ända tills vi träffar bergväggen.

Jag taggar gärna ner, men jag har ju heller inte särskilt mycket att göra med hur pokern presenteras publikt i Sverige. Det är ju tidningarna och pokersiterna som sköter den biten i stort sett ensamma.

Vidare så är det ju så att saklig, seriös information om poker är jämförelsevis tråkig och ospännande för en lekman att ta till sig. Man säljer helt enkelt inte tidningar på sånt, utan det krävs överdrivna rubriker och gärna direkta lögner för att folk ska höja på ögonbrynen och köpa skiten.

Länk till kommentar

Så den killen anser att 90% psykologisk grund och 10% mattematisk och fundamental grund lönar sig mer än om man skulle vända på siffrorna? Jag spelar gärna mot honom vilken dag som helst :) Synd att det inte går att kommentera artiklar så att man kunde göra honom till åtlöje, det vore skoj. Men å andra sidan så är det ju bara bra att fiskarna kommer med fel inställning till spelet.

Jag tror att när pokerboomen är över här så kommer den booma någon annanstans på jorden, och förse spelet med nya fiskar. Boomen kommer kanske aldrig bli lika stor som den är nu, men nya fiskar kommer alltid att komma i en större eller mindre utsträckning.

I många länder så finns det ju knappt bredband för privatpersoner. När bredband blir vanligare i de länderna så kommer det också säkert föra med sig nya internetpokerspelare.

Länk till kommentar

I många länder så finns det ju knappt bredband för privatpersoner. När bredband blir vanligare i de länderna så kommer det också säkert föra med sig nya internetpokerspelare.

För att boomen ska fortsätta krävs ju att en stor del av befolkningen i de länderna har en hyfsat stabil och hög inkomst. Ta t.ex. Baltikum där snittlönen nu ligger kring kanske 3000 SEK/mån eller liknande, kanske tom mindre minns inte riktigt. Jag själv kan slaska bort 3k/mån om jag känner för det utan att gråta, men det är stor skillnad på det och att slaska bort hela lönen.

Eller ta ett land som Kina eller Indien. De som gjort att poker boomat är knappast den nyrika eliten eller fattiga spelmissbrukare utan snarare en medelklass med tillräckligt goda inkomster för att kunna torska x tusen/månad utan att det påverkar deras liv negativt.

De både extremerna, de som torskar allt de har så fort de får deg liksom de som är rika och skiter i pegnarna, kommer alltid att finnas i alla länder. Det är medelklassen som behövs för en boom.

Länk till kommentar

Jag taggar gärna ner, men jag har ju heller inte särskilt mycket att göra med hur pokern presenteras publikt i Sverige. Det är ju tidningarna och pokersiterna som sköter den biten i stort sett ensamma.

Jag håller med. Sättet jag försöker se på det är att vi på forumet bara är några få steg från Kevin Bacon. för oss är KB kanske är Lenaard, Glimne, Westerlund, DeKnijff eller PSgottaDig.

Genom att försöka propagera för mer verklighet och mindre Stael von Holstein kanske vi tillsammans kan få de lite större aktörerna att lugna sig en aning.

Vidare så är det ju så att saklig, seriös information om poker är jämförelsevis tråkig och ospännande för en lekman att ta till sig. Man säljer helt enkelt inte tidningar på sånt, utan det krävs överdrivna rubriker och gärna direkta lögner för att folk ska höja på ögonbrynen och köpa skiten.

Det är verkligent tragiskt att det är så. Men det betyder inte att vi måste acceptera det. Snarare borde vi som har kunskaperna i ämnet högljutt och tydligt protestera varje gång en tidning eller ett TV-program ljuger/överdriver bara för att få en bättre story.

Länk till kommentar

Risken finns att pokerboomen går över ungefär i samma stil som IT-bubblan enligt mig.

Håller helt med parre här. Förhoppningsvis kommer denna, oundvikliga, nedgång dock att gå långsammare än vi en aktiekrasch.

Är det någon som vet vilken typ av skydd som finns för oss spelare om en site skulle gå i konkurs?

Länk till kommentar

Vi har alla ett ansvar att forklara verkligheten om poker for dem som fragar. Men inte for att fiskarna gar gula utan for att uppmarksamma fiskarna pa spelmissbrukets faror.

Jag har givetvis ett storre ansvar en andra. Tycker att jag tar det ansvaret. Jag tjatar hela tiden om riskerna och att man ska ta det lugnt. Pokermagazine samarbetar med foreningar mot spelmissbruk. Svepof ska har givetvis ta sitt ansvar.

I en boom sa hanger inte riktigt utbudet med efterfragan. Da finns det utrymme for folk med mindre insikt att salufora sina asikter. Tank pa det gamla klassiska exemplet om fyra blinda som beskriver en elefant olika for de kanner pa olika stallen pa elefanten.

En viktig ekvation ar att de vi kallar fiskar ar nojesspelare. De ar medvetna om att de kommer forlora i langa loppet med det ar ok eftersom de far underhallning i utbyte. Darfor ar det viktigast att bereda fiskarna en trevlig tillvara nar de spelar poker.

Länk till kommentar

En viktig ekvation ar att de vi kallar fiskar ar nojesspelare. De ar medvetna om att de kommer forlora i langa loppet med det ar ok eftersom de far underhallning i utbyte. Darfor ar det viktigast att bereda fiskarna en trevlig tillvara nar de spelar poker.

Frågan är om de verkligen är medvetna om att de kommer att förlora i långa loppet. Precis som vid en aktiebubbla, är det lätt att få uppfattningen att det är extremt lättförtjänta pengar. Tror att en hel del personer går in i tron att de skall tjäna snabba pengar.

Länk till kommentar

Det viktiga för spelet är knappast spelarna i Sverige, att man i staterna vill förbjuda online gaming är mycket mer oroande. Jag är övertygad om att en stor del av mina vinster kommer från staterna av två anledningar. 1, det finns en pokerkultur i staterna som gör att det finns mycket spelar och mycket dåliga spelare. 2, det finns troligen mer pokerspelare i staterna än vad det finns människor i Sverige. Slantar dessa spelare in $10 i veckan finns det runt $100.000.000 att ta del av varje vecka. Kombinerar vi 1 och 2 får vi fram ett väldigt intressant fenomen. Mycket pengar och dåliga spelare = vinster, stora vinster för bra spelare.

Om ni vill oroa er för något så är det mer vad som händer på andra sidan Atlanten än allt trams som skrivs i media. Sverige är för litet för att ha någon som helst påverkan på spelarbasen. Troligen är vi en väldigt liten del som bara är en loska i det stora havet av spelare.

Länk till kommentar

Just nu är poker stort, praktiskt taget alla spelar. Dock så kommer de som märker att de inte vinner i längden förr eller senare antingen bli bättre, bli spelberoende eller sluta spela.

Vad händer när folk kommer underfund med att dom inte vinner i längden på triss-lotter? Samma sak med tippande, många tror att dom vet allt om alla lag/hästar/hundar och att dom är bäst på det... men vinner aldrig något (inbillningen håller sej genom hela livet). Det senare har ju dessutom ingen direkt belöning (mer än att det kanske blir spännande att faktiskt se den där matchen/loppet).

Själv har jag iofs ingen uppgift i siffror (eller ens en uppfattning) om hur hårt den här boomen greppat gemene man. Men intrycket man får av vissa av inläggen är ju att det skulle tvärdö, det har jag själv väldigt svårt att tro.

Det viktiga för spelet är knappast spelarna i Sverige, att man i staterna vill förbjuda online gaming är mycket mer oroande.

Intressant, jag vet att det är olagligt i någon/några stater, men där har det heller aldrig varit tillåtet. Det kan ju bli riktigt svårt att komma med förbud efter att det en gång varit lagligt (har ju iofs funkat där borta förut), men med just online gaming så är det ju lätt att komma undan, så bara dom som är paranoida försvinner..? :)

Länk till kommentar

Bubblor spricker, så är det. Men poker är inte ett pyramidspel, och det handlar inte enbart om att tjäna pengar. Även om snöd vinst är enda syftet för vissa, vilket man kanske måste respektera, är det inte enda syftet för alla. Pokerns existens hänger inte på att folk tror de ska bli pokermiljonärer över en natt. Många, kanske de flesta, spelar poker för att de gillar det. Precis som schack eller fotboll eller vilket fritidsintresse som helst. Om enda anledningen att spela fotboll var att man ville bli nästa Ronaldo, vore det svårt att förklara ett fenomen som korpfotboll.

Jag håller med Zamora, att locka in en massa människor i pokern med löften om lätta pengar är obra. Det gynnar inte dem som låter sig luras, och det gynnar inte oss som gillar att spela poker.

Länk till kommentar

Av samma anledning som det finns Golfspelare som aldrig kommer att nå ett ensiffrigt handikapp, men ändå är beredda att spendare X-KSEK/år, så kommer det också att finnas Pokerspelare som är beredda att "betala" för att spela. Dock kan man anta att "Hajarna", måste jobba hårdare i framtiden för att motståndet blir bättre på de högre nivåerna när nya spelare med nya ideer och strategier tar sig uppåt i näringskedjan.

//Guts

Länk till kommentar

är ju omöjligt att pokern bubblan inte ska spricka. alla som har något som helst gambling intresse har redan börjat med pokern. Ifall de inte har det så kommer de inte få det häller. så vad som händer är att vi bara kommer kunna plocka in en årskull(rätt bra ord va?) per år framöver som börjar medans det här året som varit har nästan samtliga årskullar börjat. så det som sker är att alla kommer få betydligt mer erfarenhet av poker och därmed bli bättre, och ifall de inte blir bättre så kommer de antingen bli less eller bli spelberoende.

Länk till kommentar

Jag vet inte, då poker är ett minussummespel (om det nu finns ett sånt uttryck...nollsummespel minus rejk är det jag menar) så måste bubblan i slutändan spricka enligt mig. Vad kommer hända när folk märker att de torskar och börjar casha ut sina bankrullar för att göra nått vettigt av pengarna istället? Vad händer när folk väljer att inte spela poker?

Du menar på samma sätt som bingo, lotto, trav, oddset och andra minussummespel har självdött redan?

Länk till kommentar