Gå till innehåll

PLO50 6max turnbeslut


MajdeN

Recommended Posts

iPoker - $0.50 PL Hi - Omaha - 4 players

Hand converted by PokerTracker 3

 

UTG: $31.29

Hero (BTN): $49.75

SB: $91.45[/b]

BB: $42.59

 

SB posts SB $0.25, BB posts BB $0.50

 

Pre Flop: ($0.75) Hero has 7:heart: 5:club: 6:club: 5:heart:

 

UTG raises to $1.00, Hero raises to $3.00, SB calls $2.75, fold, UTG calls $2.00

 

Flop: ($9.50, 3 players) 3:club: A:club: 7:spade:

SB checks, UTG checks, Hero bets $6.50, SB calls $6.50, UTG calls $6.50

 

Turn: ($29.00, 3 players) 8:diamond:

SB checks, UTG checks, Hero ?

 

Spontant så känns det som att jag skall skjuta rejält på turn eftersom jag haft initiativet hela handen fram till nu. Dom borde släppa det mesta, förutom set. Skulle någon ha set har jag troligen en miljon outs till rivern.

Hur dumt är det att checka bakom för att slippa committa sig? Är kluven :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska bli spännande att se vad folk säger. Själv tycker jag du borde checka bakom med tanke på att du har ganska o-nötiga drag och är lätt dominerad.

 

 

Du har ju trots allt bara 3-nöt outs (:4s:, :4h:, :4d:).

 

Pro poker tools:

7h5c6c5h 32.89%

A7**,77**,33** 67.11%

 

Sen om man lägger till ett FD så sjunker din equity ganska hårt.

 

edit: Less på att ha fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1 som std

 

...men skulle nog låta FE/WTSD hos FI styra beslutet

 

Disclaimer: inte spelat online sen början på juni ;)

 

Vad vill du ha för siffror där för att det skall vara lönsamt? Är tyvärr för ny på pt för att förstå mig på alla siffror än :( har lirat old school fram till för ett par dagar sen.. funkar inte riktigt längre :/:P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för 3-betfrekvens? Under 8% tycker jag helt riktigt att du ska pottbeta för att de andra ska vika bättre drag, som de bör. Har de en färdig hand drar du helt sonika ut dem. Svårare än så behöver det inte vara

:roffe:

 

Ligger på 9%.. antar att det inte gör någon skillnad :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad vill du ha för siffror där för att det skall vara lönsamt?

 

Inte säker på siffrorna men jämför med t.ex. leak buster omaha rek-stats så får du nog en uppfattning om vad som är högt/lågt etc.

 

Kortfattat så gillar jag check mer om FI är synstationer, speciellt om de har hög WTSD. Skjuter jag turn och får en syn lär jag knappast checka missade river och ser då obv gärna ett vik från FI.

 

Skulle också potta turn mot de flesta FI om jag tror det ge lite mer FE. B/F obv =aldrig med aktuella stackdjup+equity.

 

 

Ovanstående obv så obalanserat det kan bli.....

 

.....men att tänka för mycket balans i PLO är nog en holdém-grej som mest leder till en lägre winrate på PLO-lowstakes. Hitta FIs läckor (finns mååånga i PLO) och spela spelaren. Imo är just detta är anledningen till att >10bb/100 går att hitta i PLO. Man ska nog upp på (minst) PLO€400 mot dugliga regs för att balans-tänket bli alltför aktuellt.

 

F.ö. skulle jag sällan/aldrig 3-betta en låg rundown om jag spelade PLO50. Folk suger ofta postflopp och då föredrar jag att låta större delen av degen åka in på senare gator när equity-övertaget är större. Obalaserat även detta såklart men de har sällan/aldrig koll på dina ranger ändå. Antar att åsikterna går isär så välkomna att kritisera.

 

My 2 cents, gl

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med ovanstånde talare.

 

Det är mer lönsamt att flatta den handen på PLO50 än att 3betta preflop.

 

På turn handlar allt om fold equity, om du tror spelarna foldar ibland potbetta, annars står valet mellan en bet som inte gör potten för stor i förhållande till stack för att kunna betta en brick på river och vinna potten eller så checkar man och då blir det check/decide på river.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

....men i detta fallet är vi på knappen, mot en miniraise och dessutom 4-handat. Då bör väl en 3bet vara befogad

 

visst det är säkert också EV+ men jag tror att syna är lite mer EV+. På så låga nivåer har man så låg FE. Oftast bättre att hålla nere potten pre och hålla sig till "floppa nuts och stacka någon"-taktiken tycker jag =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pottar obv om jag bettar eftersom man aldrig betviker.

 

Folk gillar att ge cred för AAA här så man lär få bort ett gäng sämre drag vilket är ett bättre scenario än att checka tillbaka eftersom vi har kluriga beslut på typ alla rivers som vi förbättrar på, och riskerar bli bortbluffade på alla andra. Pottar och skyddar min equity i potten typ. Mycket mer benägen att knacka tillbaka nötigare drag eftersom de ger lättare riverbeslut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ogillar inte 3beten heller fwiw, med tanke på hur låga korten och flushdragen är kan det vara nice att spela hu istället för flervägs och få upp värdet på våra drag. Den här floppen hade ju exempelvis varit rätt kass multiway men nu hamnar vi i en sannolikt väldigt profitabel spot istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vill vi nånsin bara spela pott här.

Att ha en bet-foldrange på denna brädan lär vara väldigt dåligt med dessa stackdjup.

jag kan inte omaha, men vill gärna ha en förklaring till varför vi ska spara ~1/7pottbet till river när vi kan lasta in "allt"? och dessutom aldrig ska ha en betfoldrange.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror som PeterGriffin och MrTight är inne på att det är för dålig FE på den här nivån för att göra ett turnbet lönsamt. Klöveresset bör också göra att vi har färre fall av motspelare som drar mot nötfärgen. Utifrån mina egna försök att lära mig PLO under sommaren med nötande på PLO25 så skulle jag säga att minst en spelare har minst topptvåpar här på floppen. Du får inte den handen att vika efter denna blanka turn, liksom naturligtvis inte heller ett set.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror som PeterGriffin och MrTight är inne på att det är för dålig FE på den här nivån för att göra ett turnbet lönsamt.

 

Kanske var otydlig men jag pottar absolut turn som std, även på PLO50.

 

Avviker endast från std-spel om jag är full/tiltad/bakis/trött/ofokuserad/ledsen/hög/låg/lullig/psykotisk/kissnödig

....eller ser station-värden i FIs stats.

 

 

Frågan är väl sen om vi (som std på PLO50) värdebettar (size?) när vi rivrar färgen och FI checkar. Skulle göra det på högre stakes men kanske är en check på PLO50(?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...