Gå till innehåll

Ny sommar, gammal db


hubbahubba

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • Svars 314
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag kommer nog att skriva något här i sommar, även om årets semester blir extremt kort (med mina mått mätt), endast 6 veckor. Jag kommer nog mest skriva trivialiteter som jag inte vill kladda ner andras dagböcker med men ett och annat knep&knåp kan nog dyka upp.

Det finns ju för övrigt ett antal som inte fått sina lösningar än. Schackproblemet går faktiskt att lösa!

Regexp-korsordet är riktigt kul om man gillar sudoku/korsord/krypto. Att lära sig tillräckligt om regular expressions för att lösa det går snabbt. Jag kanske skriver en liten grundkurs här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hela brädet ska delas i 4 likformiga bitar.

 

Hur har din vår varit förresten, är du nöjd över att du prioriterade pokern?

En dagboksupdate, bitte!

 

Får återkomma med dagboksupdate, orkar inte skriva ihop något just nu, men jag lovar att det kommer en ganska snart. Det har spelats en del poker senaste tiden!

 

 

solutionc.png

 

Fick en rätt sjuk uppenbarelse om en virvelvind som delade brädet när jag browsade pf och lyssnade på någon motivationsvideo i tokboken, sen var det bara att fylla i strecken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jaha, semester. Tokkort, endast sex veckor.

 

Grämer mig lite över förra veckans missade konsert, Jefferson Starship på Tyrol.

Har inte läst några recensioner så de passerade väl ganska obemärkta. Blåblus som förband.

 

Har positiva konsertminnen från dem båda. Var det någon som var på plats?

 

Frugan utamnade mig på planktävling. Vi ska vid semesterns slut stå i plankan i tio minuter. Vet inte hur det kommer att sluta, plankan är inte min favoritövning. Tänkte köra magträning ungefär varannan dag med varannan gång plankan 3ggr till fail och varannan gång reverse och vanliga crunches. Kan det funka måntro eller finns det några gurutrick som ökar mina chanser?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Namnskyltar!

I mitt jobb har jag ibland namnskylt. Detta tillsammans med andra människor som har namnskylt. Jag tycker att det är bra eftersom jag är urusel på att komma ihåg vad folk heter och det känns väldigt pinsamnt att bli tilltalad med förnamn för att replikera med "öhh, hörrö du" eller att prata om kollegor som tjommen i hörnet när man jobbat på samma ställe i många år.

 

Till saken, jag upplever att många serviceinrättningar har ökat sitt bruk av namnskyltar på personalen, möjligen för att imitera hur saker sköts i ett länd i väst.

Varför?

Tilltalar ni servitörer/kassapersonal/etc med förnamn?

Jag har under en tid provat att tilltala alla jag ser med namnskylt med deras förnamn. Responsen har varierat. I princip alla blir förvånade men sedan skiljer det sig. Ett litet fåtal verkar blir genuint glada. De flesta verkar störda över det faktum att jag antingen har ett informationsöverläge eller att de befinner sig i en situation där de i princip är tvingade att le och vara trevliga medan jag tillåts vara oförskämnd (jag är dock trevlig. poängen är att jag får bete mig på ett annat sätt).

Det har gått såpass långt att fru och barn när vi ställer oss i en kassakö säger åt mig att inte säga "Tack Kerstin!" eller liknande när jag får min växel tillbaka.

 

Är det egentligen trevlig att tilltala okända människor med förnamn, eller att själv bli tilltalad? Är vi bara ovana? Ni som arbetar på platser med namnskylt, har ni pratat med er arbetsgivare/personal om fenomnenet? Finns det en poäng i att använda "artistnamn"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förr i tiden så låg väl förnamn och du på samma nivå, men nu när vi permanent lagt bort titlarna så behövs kanske ett annat steg för att differentiera status och intimitetsnivå. Så nu kanske skillnaden ligger vid du och namn istället. Jag tycker i vart fall att man kan ta det lite lugnt med att förnamna vilt främmande människor eftersom det är lite fejkat intimt.

 

Själv tror jag den svenska artificiella formalitetsjämlikheten egentligen är lite skadlig eftersom de underliggande statusskillnaderna finns kvar samtidigt som viss förvirring uppstår kring hur man ska hantera dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har gått såpass långt att fru och barn när vi ställer oss i en kassakö säger åt mig att inte säga "Tack Kerstin!" eller liknande när jag får min växel tillbaka.

 

I lol'd - När vi var yngre hade vi en polare vars morsa hette Kerstin och hon var den mest korkade/aningslösa människa man kunde tänka sig. Detta ledde till att det i kompisgänget utbredde sig en meme att kalla polarna för "Kerstin" när de betedde sig idiotiskt

 

*ramlar av cykeln* - "Men Kerstin! Slog du dig?"

*går in i en lyktstolpe* - "Du är så jävla Kerstin!"

*ger kunden sin hamburgare* - "Tack Kerstin!"

 

Ungefär så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I lol'd - När vi var yngre hade vi en polare vars morsa hette Kerstin och hon var den mest korkade/aningslösa människa man kunde tänka sig. Detta ledde till att det i kompisgänget utbredde sig en meme att kalla polarna för "Kerstin" när de betedde sig idiotiskt

 

*ramlar av cykeln* - "Men Kerstin! Slog du dig?"

*går in i en lyktstolpe* - "Du är så jävla Kerstin!"

*ger kunden sin hamburgare* - "Tack Kerstin!"

 

Ungefär så.

 

I mina kretsar är den termen "Håkan". :)

 

Tycker alla borde ha namnskyltar. Alltid. Dom nya killarna i mitt team heter Jan, Jani, Janne, Teemu, Timo och Tommi. Kan inte för mitt liv hålla reda på vem som är vem så i mitt huvud blir det den långe, den tjocke, Elvis, soldaten,Hummel och Teemu (honom känner jag sen innan)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, Terminator!

 

En av mina absoluta favoriter bland filmscener är från terminator.

 

Roboten Arnold sitter i ett hotellrum när någon knackar på. Publiken får se det hela med robotens ögon. Jag har för mig att det var något grönt skimmer, 6502 assembler i bakgrunden och fyra alternativa audio-svar på knackningen syns till höger(?) i bild. Ett av alternativen markeras och Arnolds röst säger "Fuck you asshole".

 

Vilket genialt sätt att kommunicera mellan två processer i en dator!

 

EDIT:

rött skimmer var det visst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...