Gå till innehåll

Ny sommar, gammal db


hubbahubba

Recommended Posts

  • Svars 314
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

 

Hur stor del av befolkningen har mer än medelantalet ben?

 

 

En överväldigande majoritet eftersom snittantalet ben =1.999 (typ)

 

 

Så, kom på att jag aldrig gav mig i kast med seatingproblemet efter att jag slarvade förra gången. Den här gången både tänkte och simulerade jag, samma svar vilket ju verkar bra, vill inte gärna klanta mig i post nr 1000. :-) Känns som om det finns en enklare lösning än den nedan.

 

 

 

Om det bara vore 1 spelare blir sannolikheten förstås 1, Om 2 0.5. Kalla P(n) sannolikheten för sista kommer rätt med n spelare. Då är P(3)=1/3*(1+P(2)+0) =0.5 (sätter man sig på sista är det kört, första är det ok, annars är det som i 2-spelare fallet). P(4)=1/4*(1+P(2)+P(3)+0)=0.5, och

P(n)=1/n*(1+P(2)+P(3)+...+P(n-1)+0) (alla sätter sig fram tills en krock sker vilket ger ett fall med lägre antal) vilket med induktion ger

P(100)=0.5

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här resonerade jag (tyvärr efter att ha gjort ett hack som löste problemet, jag kände mig lite snuvad på konfekten)

 

 

 

Vi numrerar för enkelhets skull spelarna och deras från 1 till 100 i den ordning de kommer för att sätta sig.

Nummer ett, den förvirrade spelaren, kan sätta sig på tre olika sätt:

  • På plats 1
  • På plats 100
  • På någon annan plats

I de två första fallen är vi klara, vi vet säkert om spelare spelare 100 får sin egen plats. Dessa två utfall är lika sannolika.

Det tredje fallet får vi studera närmare. Om spelare 1 sätter sig på plats X kommer alla fram till (X-1) att sätta sig planenligt och spelare X kan sätta sig på tre olika sätt:

  • På plats 1
  • På plats 100
  • På någon annan plats

Vi är alltså tillbaka i en situation som liknar starten. Vid varje sådan upprepning är det lika sannolikhet att plats 1 eller 100 blir upptagna.

 

50% alltså

 

Jag hoppades att någon skulle svara 50% med motiveringen "Antingen är hamnar sista gu***n rätt eller så gör h*n inte det -> 50%"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äggens hållfasthet

För att ta reda på hållfastheten hos ett ägg kan man släppa ner ägget från fönstret i ett höghus. Om ägget hållet kan man prova från en våning högre upp.

 

Givet att man har två ägg med identiska egenskaper och ett hus med 100 våningar, vilket är det minsta antal försök som man måste göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste nyss ut Are You Smart Enough to Work at Google av William Poundstone.

Den var ganska kul. Den bestod av ett antal knep och knåp i olika kategorier som använts vid anställningsintervjuer vid Google och en del andra företag.

Som ren knep och knåp bok kommer den naturligtvis inte i närheten av Martin Gardners böcker med hans kolumner från Scientific American men ändå helt ok.

Det som ger boken plus i kanten i mina ögon är just kopplingen till hur problemen används i rekryteringssituationer. Jag kände mig träffad som en av de "icke HR" människor som ett par gånger per år är inblandade i rekryteringar och slänger fram frågor som helt saknar relevans för jobbet ...

 

När jag rekryterar programmerare har jag visat kodsnuttar som innehåller fel och bett den sökande förklara felet. Blivande systemadministratörer har fått se output från något kommando på en trasig maskin osv. Om en person vars CV:t säger att cache miss problem varit vardagsmat börjar med "Oj, pekare det var ett tag sedan!" blir jag lätt reserverad.

 

Jag brukar köra med en del rena knep och knåp uppgifter också, det jag då är intresserad av är främst vilken inställning den sökande visar upp.

 

 

I boken fanns följande variant på hatt-problemet som vi hade i dagboken förra sommaren.

 

Hundra hattar

100 fångar får veta att de ska benådas eller avrättas.

De kommer att ställas på ett led och få en röd eller blå hatt på huvudet. De kommer att kunna se färgen på alla framförvarande fångars hattar men inte sin egen och inte bakomvarandes. Den fånge som ser alla andra kommer att få börja gissa färgen på sin egen hatt, gissar fången rätt blir denne benådad, vid fel väntar bödeln. Alla andra fångar hör gissningen med får inte veta om den var rätt eller inte.

 

Fångarna har möjlighet att enas om en strategi innan hattutdelningen börjar.

 

Hur bör strategin se ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äggens hållfasthet

För att ta reda på hållfastheten hos ett ägg kan man släppa ner ägget från fönstret i ett höghus. Om ägget hållet kan man prova från en våning högre upp.

 

Givet att man har två ägg med identiska egenskaper och ett hus med 100 våningar, vilket är det minsta antal försök som man måste göra?

 

Förutsatt medelstort hönsägg 60g, radie 3.5cm, Cd=0.47, 3.5m per våningsplan och lufttemperatur 15°C exakt 3 försök i värsta fall.

 

Börja på våning 3, går ägget sönder går man till sekvensen 1,2, håller ägget är sekvensen 5,6/ 4.

 

Efter våning 7 har ägget uppnåt Vt och kommer inte öka sin fallhastighet mer.

 

Gäller ju att tänka outside the box liksom :)

 

 

 

Dock vill förmodligen problemmakarna att man ska strunta i luftmotståndet och se sekvenserna med step 14, typ 14 -> 27 -> 39 osv. Detta är inte ok eftersom det ligger alldeles för långt utanför naturlagarna. Då kan vi lika gärna anta att vi saknar gravitation, eller att ägget har ickelinjära egenskaper för när det går sönder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försäljning av pokermarker

Alice och Bob ska sälja sina pokermarker. De får lika många $ för varje som antalet marker i den ursprungliga samlingen.

När de sedan ska dela upp intäkterna från försäljningen får Alice först en tio dollars sedel, sedan en tia till Bob, Alice, Bob osv ända tills Bob får de sista slantarna som är mindre än $10. Bob blir lite sur men Alice ger honom sin dealerknapp. Efter detta har de delat jämt.

Hur mycket är dealerknappen värd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äggens hållfasthet

För att ta reda på hållfastheten hos ett ägg kan man släppa ner ägget från fönstret i ett höghus. Om ägget hållet kan man prova från en våning högre upp.

 

Givet att man har två ägg med identiska egenskaper och ett hus med 100 våningar, vilket är det minsta antal försök som man måste göra?

 

Du måste ju garanterat göra minst ett :) Och troligtvis fler! :PpppPPPpp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag glömmer var jag skriver ...

Noll är naturligtvis svaret med frågan formulerade som den är, vi lever i ett "fritt" land och ingen måste kasta ägg från höghus!

 

Jävla aspisar :-D

 

Givet att man har två ägg med identiska egenskaper och ett hus med 100 våningar, vilket är det minsta antal försök som man måste göra för att få reda på vilken våning de klarar ett fall ifrån?

 

Fixed my post

 

 

Var i furuviksparken med familjen i dag. Ungarnas glädje kompenserade pappas skepsis med hästlängder. Mina barn är såpass karska att de ville åka allt på tivolit, och såpass hariga att de inte ville göra det utan farsan.

:-(

Åkband till mig med.

Man inser att man är gammal när det inte längre är kul att åka karusell.

Lite festligt med 8-åringen i vikingagungan dock:

Han: Får jag svära?

Jag: Självklart!

Han: fuckyoufuckyoufuckyoufuckyou

jagkommerdöjagkommerdöfuckyou

fuckyoufuckyoufuckyouskitskitskitskit

 

 

I bilen på väg hem lyssnar vi på lugna favoriters kärlekshälsningar

 

14-åringen: Jag vet inte om det är gulligt eller patetiskt när de håller på sådär

"åh han betyder allt för mig, vi har varit ihop i två veckor"

8-åringen: Ja, vad skulle du välja; att aldrig var kär eller inte hålla på Hammarby?

 

Han har koll på perspektiven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul dagbok, har klurat lite och kommit fram till följande:

 

Äggfrågan: Om man har flax och släpper ett ägg från våning x och det håller men spricker från våning x+1 så krävs ju bara två försök.

 

Hattfrågan: Förste gissarens svarar med att rabbla alla andra fångars hattfärg. Han får ta en för laget helt enkelt.

Vi antar att detta inte är tillåtet.

 

Det framgår ju inte vem som gissar som #2 men om det är den som ser flest av medfångarna av de som ännu inte gissat och det fortsätter så tills den som inte ser någon annan får gissa sist så borde bäst strategi vara:

Hälften av fångarna gissar på de färger som den andra hälften har på hattarna.

T.ex. de första femtio att gissa svarar den färg som fången femtio platser fram har på hatten. De sista femtio att gissa får då leva medan de första ändå har 50% chans att slippa avrättning.

 

Edit: Massa svammel om hur problemet skulle lösas vid slumpad turordning men kom på att det inte funkade.

Pokermarkerfrågan: Eftersom Bob får växel vet vi att markernas total värde är ett tal med en udda tiopotens.

De enda tal som ^2 ger en udda tiopotens är tal som slutar med siffran 4 eller 6.

4^2=16

6^2=36

Bobs sista slantar är alltid $6, alltså är svaret $4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försäljning av pokermarker

Alice och Bob ska sälja sina pokermarker. De får lika många $ för varje som antalet marker i den ursprungliga samlingen.

När de sedan ska dela upp intäkterna från försäljningen får Alice först en tio dollars sedel, sedan en tia till Bob, Alice, Bob osv ända tills Bob får de sista slantarna som är mindre än $10. Bob blir lite sur men Alice ger honom sin dealerknapp. Efter detta har de delat jämt.

Hur mycket är dealerknappen värd?

 

benfords lag? gissar på 3.44.

 

eller oj, nm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul dagbok,

tyty

Äggfrågan: Om man har flax och släpper ett ägg från våning x och det håller men spricker från våning x+1 så krävs ju bara två försök.

Nyckelordet är "måste", vi ska formulera en strategi som alltid ger oss svaret.

Hattfrågan: Förste gissarens svarar med att rabbla alla andra fångars hattfärg. Han får ta en för laget helt enkelt.

Vi antar att detta inte är tillåtet.

Här var jag slarvig med formuleringen av problemet, jag försöker igen.

Hundra hattar

100 fångar får veta att de ska benådas eller avrättas.

De kommer att ställas på ett led och få en röd eller blå hatt på huvudet. De kommer att kunna se färgen på alla framförvarande fångars hattar men inte sin egen och inte bakomvarandes. Den fånge som ser alla andra kommer att få börja gissa färgen på sin egen hatt, fången kan endast avge i bit information alltså "röd" eller "blå", gissar fången rätt blir denne benådad, vid fel väntar bödeln. därefter jobbar man framåt i ledet och slutar alltså med den fånge som inte ser några hattar alls. Alla andra fångar hör gissningen med får inte veta om den var rätt eller inte.

 

Fångarna har möjlighet att enas om en strategi innan hattutdelningen börjar.

 

Hur bör strategin se ut?

fixed my post

Pokermarkerfrågan: Eftersom Bob får växel vet vi att markernas total värde är ett tal med en udda tiopotens.

De enda tal som ^2 ger en udda tiopotens är tal som slutar med siffran 4 eller 6.

4^2=16

6^2=36

Bobs sista slantar är alltid $6, alltså är svaret $4.

Well done, men det finns något att ta hänsyn till som gör att svaret inte ger full poäng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förord i "are you smart enogh to work at Google

A hundred prisoners are each locked in a room with three pirates, one of whom will walk the plank in the morning. Each prisoner has 10 bottles of wine, one of which has been poisoned; and each pirate has 12 coins, one of which is counterfeit and weighs either more or less than a genuine coin. In the room is a single switch, which the prisoner may either leave as it is, or flip. Before being led into the rooms, the prisoners are all made to wear either a red hat or a blue hat; they can see all the other prisoners' hats, but not their own. Meanwhile, a six-digit prime number of monkeys multiply until their digits reverse, then all have to get across a river using a canoe that can hold at most two monkeys at a time. But half the monkeys always lie and the other half always tell the truth. Given that the Nth prisoner knows that one of the monkeys doesn't know that a pirate doesn't know the product of two numbers between 1 and 100 without knowing that the N+1th prisoner has flipped the switch in his room or not after having determined which bottle of wine was poisoned and what color his hat is, what is the solution to this puzzle?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bästa jag kan komma på med hattarna:

varje person säger den färg som det finns flest av framför sig (vid lika säger de blå). när någon säger en annan färg än den innan så klarar sig resterande.

orkar inte räkna ut hur många som klarar sig i snitt, men borde vara fler än 75%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...