Gå till innehåll

Ny sommar, gammal db


hubbahubba

Recommended Posts

  • Svars 314
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ju mer jag tänker på fångproblemet desto mer fascinerande tycker jag att det är. Det blir mycket enklare att se lösningen om man minskar antalet fångar till 4, då får vi drygt 41% chans att lyckas.

 

Reklam

Jag kom att tänka på en reklamkampanj som gick för något år sedan. En kvinna hade en spelmarker i munnen. Någon med grymma googleskills kan säkert hitta bilden.

Hursomhelst, bakrunden kan ha varit denna:

Bob har kommit over en väska med 500 marker. En av markerna är dock giftig och vid kontakt mot läpparna kommer offret att dö. Det tar dock en vecka innan giften har hunnit verka och Bob behöver få reda på vilken av markerna som är giftig. För att lösa sitt problem anordnar han en fotosession där han hyr in ett antal modeller som får posera med marker i munnen. Frågan är hur många modeller han behöver för att veta vilken marker det är som är den giftiga? Han vill alltså minimera antalet modeller och endast vänta en vecka på svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I morgon är det dags att återvända till saltgruvan.

Blandade känslor för det, visst ska det bli intressant att höra vad som hänt under de två senaste månaderna och det kliar lite i fingrarna för att jobba men tiden har gått väldigt fort tycker jag.

 

Planer för sommaren:
  • Umgås med ungarna halvcheck, en åttaåring umgås hellre med farsan än en 14-åring
  • Spela mer poker än förra sommaren check, mer betyder dock inte mycket
  • Läsa bra böcker (tips emottages tacksamt) fail, eller[, jo google-boken jag skrev om tidigare var underhållande, likaså Feynmans självbiografi men annars har det bara varit lågvatten. I kategorin "litterära kolhydrater" gillar jag Connelly så jag såg fram emot att läsa "Crime beat" där han sammlat tidningsartiklar från sin tid som journalist. Jag har svårt att tro att det är samma karl som skrivit. Rejält uselt. Viruset, av Bowden (med reservation för både titeln och författaren) handlar om Conficker.b, och skulle kunna vara rikitgt intressant, men nej. I sina försök att göra historien begriplig för idioter har han förenklat och förvanskat så till den milda grad att det fysisk smärta uppstår när man läser den med även de ringaste förkunskaper.
  • Begripa mig på android fail, eller jag har iaf installerat en virtuell maskin med utvecklingsverktyg.
  • Dricka Campari semifail, förra sommaren fick jag inte i mig hela ransonen (25% kvar) så jag halverade årets ranson. Nog fan är det 25% kvar.
  • Få ordning på dotterns jävlaskitiphone check, under förutsättninig att soptunnan klasas som ordning.

 

Sommaren är slut.

Frågan är om dagboken också ska ta slut?

Vi har ett antal öppna knep och knåp, det talar emot sängning.

Jag kommer även under !semestertid spendera en del tid på pf, talar ocjså emot.

 

Vi får väl se vad som händer. Hursomhelst jag tycker att det varit roligt med de besök jag fått i db:n, välkommna åter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ju mer jag tänker på fångproblemet desto mer fascinerande tycker jag att det är. Det blir mycket enklare att se lösningen om man minskar antalet fångar till 4, då får vi drygt 41% chans att lyckas.

 

Reklam

Jag kom att tänka på en reklamkampanj som gick för något år sedan. En kvinna hade en spelmarker i munnen. Någon med grymma googleskills kan säkert hitta bilden.

Hursomhelst, bakrunden kan ha varit denna:

Bob har kommit over en väska med 500 marker. En av markerna är dock giftig och vid kontakt mot läpparna kommer offret att dö. Det tar dock en vecka innan giften har hunnit verka och Bob behöver få reda på vilken av markerna som är giftig. För att lösa sitt problem anordnar han en fotosession där han hyr in ett antal modeller som får posera med marker i munnen. Frågan är hur många modeller han behöver för att veta vilken marker det är som är den giftiga? Han vill alltså minimera antalet modeller och endast vänta en vecka på svaret.

 

 

9 modeller. Numrera alla chipsen 0-499, koda binärt. Låt modellerna motsvara 2^0,2^1,...,2^8=256. Låt modellerna posera med de chips som har en 1:a i deras position. Då får vi binärkodningen efter 1 vecka med 1 för dem som dör.

 

Tänkte först 1-500 men det är ju trevligare om alla åtminstone har en chans att klara sig. Å andra sidan i praktiken inte lika säkert, om alla överlever kommer Bob att misstänka att något gått fel i experimentet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, har inte tittat på den.

 

Tittade på 100 fångar och förstår inte hur man ska kunna få 41% i förkortade lösningen (4 fångar). Skall kolla att jag förstått dig rätt:

 

* 4 fångar, 4 lådor, varje fånges namn i en låda.

* Varje fånge får titta i 2 lådor. (analogt med 50)

* Strategin görs upp på förhand.

* Ingen informationsöverföring.

* Alla måste hitta sitt namn/nummer för lyckat resultat.

 

Om det är så och det är 41% att lyckas så har jag hål i huvudet på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej, trevligt att ses i helgen. Tack också för tipset som gjorde att poletten äntligen trillade ner.

 

Fallet med 4 lådor:

 

 

Fångarna och Lådorna är numrerade 1-4 kan vi anta. Fånge nummer 1 tittar i låda nummer 1. Står där 1 är han klar, annars tittar han i den låda vars nummer han hittar i låda 1. Fånge nummer 2 börjar med låda 2 och gör samma sak etc. De klarar sig om permutation från lådnummer till fångnummer har egenskapen att cyklerna är högst 2 långa. Blir 1 (identiteten)+6 (ett par byts) +3 (två par byts)=10 av 24 möjliga, alltså 41%.

 

 

Fallet med 100 lådor:

 

 

Samma algoritm används, man fortsätter hela tiden till den utpekade lådan tills man hittar sitt nummer. De klarar sig om det inte finns någon cykel med längd >=51.

 

Totala antal permutationer=100!

 

Antal permutationer med en cykel på exakt 51=Bin[100,51]*51!*49!/51=100!/51 (välj ut 51 tal, ordna dem, ta godtycklig permutation på övriga 49, dela med 51 eftersom 51-cykeln kan skrivas på 51 ekvivalenta sätt.)

 

Alltså är sannolikheten för en cykel på exakt 51=1/51, förstås analogt för högre tal. Totala sannolikheten för misslyckande alltså=1/51+1/52+...+1/100=0.688. Alltså 31.2% chans att klara sig.

 

Låter vi antal fångar vara 2*N som väljer N lådor går sannolikheten mot 1-ln(2)=30.7%

 

 

 

Kul problem! Ska nog försöka mig på Nalle Puh-pokern också, förhoppningsvis före nästa Berga Open :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

^snyggt.

 

nalle puh:

 

 

mitt resonemang till att nalle puh-pokern alltid avslutas:

 

givet ett tillstånd så kan vi backtracka till det tidigare tillståndet genom att motsols plocka bort ett kort i taget från varje deltagare (börja med nuvarande dealern). när vi kommer till någon utan några kort så ger vi den personen alla kort vi plockat upp, och han var den tidigare dealern. ingen efter kan ha varit dealer eftersom personen vi nått i så fall skulle haft ett kort, och ingen innan kan ha varit dealer eftersom han då inte skulle ha delat ut alla sina kort.

 

alltså genereras varje tillstånd av exakt ett tillstånd, och varje tillstånd genererar exakt ett tillstånd. i.e. inga delcykler kan existerar och vi kommer generera unika tillstånd tills vi till slut når ursprungstillståndet som ju avslutar spelet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rackarns riktigt besviken på mig själv, skulle bytt några ord med dig på Berga, Hubba, men det blev bara en snabb nick. innan ni åkte hem. Förlåt, fast å andra sidan min förlust

Jag måste erkänna att jag är oerhört nyfiken på alla de problem och tankenötter du lägger upp här. Jag ville veta mer, få lite tips på vad som ska läsas och hur, om det ens är möjligt, för en komplett idiot som mig att förstå iaf en liten del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Crappy, jag åkte ur turren tidigt och efter att hört Siri hantera turingtestet tillsammans med taktfast och bjoelle samt säkrat lift åt jm_j så gav jag upp. Att komma hem innan alla här hemma sov lockade. Det hade absolut varit kul att snacka en del, gäller iofs många som jag växlade korta hälsningar med.

 

Hade turen att hamna vid ett mycket bra bord, MikeTime, Hogge, mceot, m1978, koivu, Rolle, Peder, NN (förlåt för att jag inte minns vad du heter) gjorde dagen för mig. Ok, Sandra du var ett mycket trevligt sällskap men jag kommer inte att förlåta dig förrän tidigast andra oktober.

 

@schoolbook: well done, stor guldstjärna för 1-ln(2)!

 

@Earthnut2: well done, men är du snäll och lägger in spoliertaggar runt svaret så schoolbook får grubbla lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Det är lustigt hur man reagerar ibland!

 

Jag har tittat väldigt lite på tv de senaste åren. Nu har vi skaffat netflix till familjen och vi kikar på serier som vi missat. Just nu går vi igenom Fringe.

 

Det känns som arkiv X kändes när den var ny (jag tycker inte att den åldrats med värdighet).

 

Igår såg vi s1e12 där ip-adressen 456.262.736.462 flimmrar förbi.

Vad tänker jag?

 

"Det är saknar ju verklighetsanknytnig totalt!"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Det ringde nyss på dörren. Frugan gick och öppnade då jag var upptagenm med annat. Efter en stund kom ungarna springande med ett förväntasfullt leende på läpparna: "Pappa, Pappa det är kristna missionärer, kom!"

 

Tyvärr hade frugan schasat iväg dem innan jag han komma till dörren :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...