Gå till innehåll

Skatt på pokervinster?

Dusty

Recommended Posts

Finns dock ett fall från länsrätten där en spelare blev skattskyldig, men han blev skattskyldig på totalvinsten, inte på varje pott (sedan överklagade han till kammarrätten och fick rätt p.g.a. spel inom EU).

Förvånar mig inte... länsrätten är väl den instans som i 99% av fallen ger stat och kommun rätt även om det är lagvidrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

• Svars 1,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Finns dock ett fall från länsrätten där en spelare blev skattskyldig, men han blev skattskyldig på totalvinsten, inte på varje pott (sedan överklagade han till kammarrätten och fick rätt p.g.a. spel inom EU).

Förvånar mig inte... länsrätten är väl den instans som i 99% av fallen ger stat och kommun rätt även om det är lagvidrigt.

Fast i den domen så tog man överhuvudtaget inte upp EU eller icke-EU, den diskussionen har tagit fart efter det (det var 2004, och taxeringsåret det gällde var 2002). Men visst tar de allt de kommer åt.

Länk till kommentar

Skadast - err, om det är cashgame och skattepliktigt (ie inte eu) och du skall betala skatt på det har skatteverket det jäkligt simpelt - betala allt du äger...(varje pott beskattas principen, kaka på kaka = hela pokerkapitalet)

Man skattar bara på varje vunnen pott som överstiger 100:- så om jag sitter på microlimit och vinner exempelvis 900 000:- och ingen vunnen pott överstigit 100:- skattar jag inte på ett öre. Vinner man en pott på 50 euro drar man således även av 100:-

Dett är ingen gissning från min sida utan information direkt från skatteverket.

Länk till kommentar

Man skattar bara på varje vunnen pott som överstiger 100:- så om jag sitter på microlimit och vinner exempelvis 900 000:- och ingen vunnen pott överstigit 100:- skattar jag inte på ett öre. Vinner man en pott på 50 euro drar man således även av 100:-

Dett är ingen gissning från min sida utan information direkt från skatteverket.

Man skattar på varje vunnen pott som överstiger 100 kronor??? Detta var ny information för mig. Jag tar för givet att du är 100% säker på detta för vilseledande information är det ingen som har glädje av...

Länk till kommentar

Ingen som har funderat på hur statliga sverige ska hantera svenska spels pokersite, kommer vinster registeras och beskattas, nån som vet?

Och kommer då någon spela där....?

Nu är jag ute på en liten spekulationsresa, men hos Svenska Spel kommer raken sannolikt att vara "skatteuttaget", och oavsett sker ju spelet och eventuella vinster inom EU och skall därför beskattas av ursprungslandet (Sverige).

Om de inte tänkt göra på detta sätt kommer de väl att vilja beskatta spelöverskottet med 30% - men då kommer verkligen ingen att spela och Nuder vill ju ha in slantarna till kaffekassan.

Betänk hur Oddset-spelen funkar, där ligger skatten i Svenskla Spels marginaler. Blir samma sak här.

Länk till kommentar

Skadast, jag vet. Dock skulle jag vilja påstå att det tar en väldigt väldigt lång stund att vinna ihop 900k sek på microlimit, dvs en limit där merparten av de större poterna understiger 100kr.

Agent Cooper, det stämmer. Det räknas som lottovinst du får ej heller dra av utgiften för inköpet av lotten dvs det du har satsat. Ie skattar du bort 30% på total potterna som överstiger 100kr. Ja det är helt orimligt att betala den typ av skatt på cashgame, men så är reglerna.

Ie spela på skattefria siter. (Sen är det upp till var och en att bestämma om man vill spela utanför Europa ändå och låta bli att deklarera...) Nä, jag uppmanar ingen att låta bli att deklarera eller betala skatt, utan faktum är att det är omöligt att vara vinnare om man skall betala 30% skatt på totalpoterna man vinner.

Skatteverket har också sagt (fel, inte verket utan handläggare som jobbar där) att de inte kommer jaga cashgame spelet. (läs tex mer om induscreets diskussion). Utan att man i huvudsak riktar in sig på spelare som vinner/placerar sig i större turneringar, typ EPT, WSOP, WCOOP och andra större online evenmang, tex 750k$ garantee och liknande..

Länk till kommentar

Ingen som har funderat på hur statliga sverige ska hantera svenska spels pokersite, kommer vinster registeras och beskattas, nån som vet?

Och kommer då någon spela där....?

Nu är jag ute på en liten spekulationsresa, men hos Svenska Spel kommer raken sannolikt att vara "skatteuttaget", och oavsett sker ju spelet och eventuella vinster inom EU och skall därför beskattas av ursprungslandet (Sverige).

Om de inte tänkt göra på detta sätt kommer de väl att vilja beskatta spelöverskottet med 30% - men då kommer verkligen ingen att spela och Nuder vill ju ha in slantarna till kaffekassan.

Betänk hur Oddset-spelen funkar, där ligger skatten i Svenskla Spels marginaler. Blir samma sak här.

Visst är det inbakat i odset, men där är det en hel del mycket större marginaler än i poker/rake, gängse rake ligger på 5% över hela nätet. Om man jämför med odds o liknande ligger de "snällaste" internetbolagen på ca 90-93% payback alltså 10% rake lite drygt. Svenska spel har däremot på oddset de dryga 30% som skatt ligger på. Det skulle alltså innebära att antingen får svenska spel dispens vad gäller att betala skatt på inkomna medel eller så får vi en skyhög rake vilket gör att inga spelar.

Länk till kommentar

• 3 weeks later...

De fall som varit uppe juridiskt är väl bla det fallet som var i kammarrätten var slutsatsen att klagande spelat i Europa och det därför var skattefritt.

Enligt indiscreets resonemang och konversation (tror det går att söka på här på forumet) med skatteverket skulle de inte vara intresserade av att beskatta cashgames, eftersom det i princip inte funkar enligt reglerna.

Pervers tolkning? Inte alls, poker beskattas som lotteri och varje pot är en lott. Bid beskattning av lotteri får inte kostnaden för lotten (vilket i pokerns fall är insatsen) dras av.

Länk till kommentar

De fall som varit uppe juridiskt är väl bla det fallet som var i kammarrätten var slutsatsen att klagande spelat i Europa och det därför var skattefritt.

Enligt indiscreets resonemang och konversation (tror det går att söka på här på forumet) med skatteverket skulle de inte vara intresserade av att beskatta cashgames, eftersom det i princip inte funkar enligt reglerna.

Pervers tolkning? Inte alls, poker beskattas som lotteri och varje pot är en lott. Bid beskattning av lotteri får inte kostnaden för lotten (vilket i pokerns fall är insatsen) dras av.

Tackar. Ska läsa på lite bättre. Med pervers menar jag snarare just det att det "i princip inte funkar enligt reglerna". Inga jurister vill ju ha lagar där efterlevnaden inte går att kontrollera.

Länk till kommentar

Det är inte jurister som bestämmer lagarna. I det här fallet är de inte anpassade efter "nyheten poker"...

??

Nej, det är jurister som tillämpar lagarna. Riksdagen bestämmer. Det vet jag också. Men högsta instansera består ju inte av riksdagsledamöter utan av just jurister. Vid själva tillskapandet av lagarna har ju lagrådet också en viss tyngd.

Länk till kommentar

Jag har en fråga.. dum kanske, men är såå dåligt insatt.

Om man har spelat på en sajt som inte är skattefri, hur gör man på bästa sätt för att slippa skatta ändå? Man kan väl casha ut det till NETeller för att plocka ut det därifrån alt. överföra till skattefri sajt och ta ut pengar därifrån?

Länk till kommentar

Double up: Ja det är han.

All in: Jag har jobbat svart, jag sätter in pengarna på ICA banken, och sen tar jag ut dom på FSB är det fortfarande svarta pengar eller inte? (rätt svar: det är svart lön oavsett). Alltså oavsett hur man för pengar fram och tillbaks mellan olika ställen så är pengarna intjänade på en site som skall beskattas. Därför finns det inget bra råd förutom möjligen ta ut pengarna på det sätt som du bedömmer är minst risk för upptäckt om du nu inte vill betala skatt.

Dock är det här inte någon plats där det skall diskuteras hur man bäst begår skattebrott, dvs inte skattar för inkomster som är skattepliktiga. Här diskuterar vi främst vilka siter och hur poker beskattas.

Länk till kommentar