Gå till innehåll

Skatt på pokervinster?


Dusty

Recommended Posts

  • Svars 1,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Vad gäller för pokerkryssningar typ Partypoker Million och Ladbrokes Poker Cruise? EU-baserade arrangörer, men Västindien känns inte så mycket EU ;) . Dessutom passerar man ju flera länder plus att en hel del spel förmodligen sker på internationellt vatten. Funderar nämligen på att försöka kvala till Partypoker Million.

 

Lyckades folda mig in i PPM efter en del fina klonkningar, så nu blev frågan ännu mer aktuell. Ingen som vet vad som gäller?

 

Kommer säkerligen att bli skattebelagt.

 

Grattis till kryssningen, jag hoppas vi ses där!

 

Jag skulle säga att det beror på vem som är lotterianordnare och var den juridiska personen hör hemma, men jag är osäker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Royal Card Club står under Prima. Hittade detta på deras hemsida:

 

"Royal Card Club is licensed by the Kahnawake Gaming Commission in the Mohawk Territory of Kahnawake, Canada." = Utanför Eu = skatt

 

MEN, hittade även detta:

 

"Players collecting wins from The Poker Room are exempt from paying tax on prize monies." = ingen skatt ?

 

Så hur ligger det till då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Royal Card Club står under Prima. Hittade detta på deras hemsida:

 

"Royal Card Club is licensed by the Kahnawake Gaming Commission in the Mohawk Territory of Kahnawake, Canada." = Utanför Eu = skatt

 

MEN, hittade även detta:

 

"Players collecting wins from The Poker Room are exempt from paying tax on prize monies." = ingen skatt ?

 

Så hur ligger det till då?

 

1. Var de är licensierade betyder ingenting. Det är var företaget håller hus som är väsentligt.

 

2. Ytterst märkligt påstående från deras sida, det beror ju helt och hållet på varje lands enskilda skatteregler. Var hittade du detta, har du en länk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Royal Card Club står under Prima. Hittade detta på deras hemsida:

 

"Royal Card Club is licensed by the Kahnawake Gaming Commission in the Mohawk Territory of Kahnawake, Canada." = Utanför Eu = skatt

 

MEN, hittade även detta:

 

"Players collecting wins from The Poker Room are exempt from paying tax on prize monies." = ingen skatt ?

 

Så hur ligger det till då?

 

1. Var de är licensierade betyder ingenting. Det är var företaget håller hus som är väsentligt.

 

2. Ytterst märkligt påstående från deras sida, det beror ju helt och hållet på varje lands enskilda skatteregler. Var hittade du detta, har du en länk?

 

 

Det de säger är att det är ingen skatt i Kahnawake på pokervinsterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Royal Card Club står under Prima. Hittade detta på deras hemsida:

 

"Royal Card Club is licensed by the Kahnawake Gaming Commission in the Mohawk Territory of Kahnawake, Canada." = Utanför Eu = skatt

 

MEN, hittade även detta:

 

"Players collecting wins from The Poker Room are exempt from paying tax on prize monies." = ingen skatt ?

 

Så hur ligger det till då?

 

1. Var de är licensierade betyder ingenting. Det är var företaget håller hus som är väsentligt.

 

2. Ytterst märkligt påstående från deras sida, det beror ju helt och hållet på varje lands enskilda skatteregler. Var hittade du detta, har du en länk?

 

 

Det de säger är att det är ingen skatt i Kahnawake på pokervinsterna.

 

Då är jag med. Det hindrar iofs inte svenska skatteverket att ta ut skatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt vad jag har förstått så behöver man inte skata på sina vinster om företaget är inom Eu. martinspoker tex. ligger det i EU?

 

Om jag skulle ta ut pengar från martinspoker direkt till mitt bankkonto, kan skatteverket då se det och kräva att jag ska skatta?

 

Om skatteverket skulle känna för att granska någon så kollar de varifrån pengarna kommit. De ser att de kommit från en pokersite och vill sedan ha mer info från pokersiten som visar dina transaktioner. Då ser de om du har spelat och vunnit eller satt in pengar från Netteller och sedan tagit ut. Så kollar de varifrån de kommit till Netteller och ser att det är fr. en site utanför EU. Osv, osv. Allt går ju att spåra, och går det inte och man säger att man har hittat en säck med 10 miljoner i trädgården bara så blir man säkert skatteskyldig av principskäl (om man har satt in 10 miljoner från kontanter på sitt bankkonto lite obemärkt en fredagseftermiddag).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt vad jag har förstått så behöver man inte skata på sina vinster om företaget är inom Eu. martinspoker tex. ligger det i EU?

 

Om jag skulle ta ut pengar från martinspoker direkt till mitt bankkonto, kan skatteverket då se det och kräva att jag ska skatta?

 

Om skatteverket skulle känna för att granska någon så kollar de varifrån pengarna kommit. De ser att de kommit från en pokersite och vill sedan ha mer info från pokersiten som visar dina transaktioner. Då ser de om du har spelat och vunnit eller satt in pengar från Netteller och sedan tagit ut. Så kollar de varifrån de kommit till Netteller och ser att det är fr. en site utanför EU. Osv, osv. Allt går ju att spåra, och går det inte och man säger att man har hittat en säck med 10 miljoner i trädgården bara så blir man säkert skatteskyldig av principskäl (om man har satt in 10 miljoner från kontanter på sitt bankkonto lite obemärkt en fredagseftermiddag).

 

MartinsPoker är Costa Rica, ej EU. Skatteverket kan spåra det mesta skulle jag påstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som skulle behövas är en lista med alla pokerrum och var de är skattemässigt reggade/gällande. Så får folk tipsa och updatera den listan och se vad som gäller vilka siter, allt givetvis utan ansvar för OM något i listan nu inte skulle stämma och någon åker på en skattesmäll.

 

Vore ruskigt intressant om man kunde få ett svar från skattemyndigheterna på en förfrågan om allt på ovannämnda lista stämmer, så kan de komma med lite input och säga vad som stämmer/gäller osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som skulle behövas är en lista med alla pokerrum och var de är skattemässigt reggade/gällande. Så får folk tipsa och updatera den listan och se vad som gäller vilka siter, allt givetvis utan ansvar för OM något i listan nu inte skulle stämma och någon åker på en skattesmäll.

 

Vore ruskigt intressant om man kunde få ett svar från skattemyndigheterna på en förfrågan om allt på ovannämnda lista stämmer, så kan de komma med lite input och säga vad som stämmer/gäller osv.

 

Jobbar på det... massa andra saker som kommer ivägen hela tiden bara... liv o sånt liksom... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet om vinster är skattefria från Prima-siten "Battlefield Poker"?

Har nämligen hittat en riktigt bra rb-deal där.

 

Hittar ingen info på deras sida om var de håller hus. Dock är de licensierade av Kahnawake och jag tvivlar på att en sajt inom EU skulle skaffa licens där, så jag skulle säga nej, inte skattefritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss säga att jag tar ut pengar till mitt bankkonto från martinspoker, som ligger i Costa rika vilket betyder att jag ska skatta på min pokervinst. Hur stor är egentligen chansen att skatteverket skulle haffa mig? Det är känns som det är ytterst få pokerspelare om skattar på sina nätpokervinste?

 

Om det har någon betydelse så kan jag säga att det är inga jättebelopp jag cashar ut. har inte plussat över 100 000 sek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...