Gå till innehåll

Världens bästa backgammonspelare

sankento

Recommended Posts

• Svars 276
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Sitter och värmer upp lite inför min Nations Cup match mot sist dansken ikväll. Jag brukar ju ha en tendens att spela dåligt i början av dagen men idag märks det att serien startade igår och att jag verkligen kom in i liret på en gång. Är sjukt vad mycket man lär sig av att sitta och spela live verkligen, så känns det idag i alla fall.

Hunnit spela två matcher, en mot en kass Italienare (oftast är det svårt att spela bra mot riktigt dåliga motståndare som gör cp-grejer) är ganska lätt att ryckas med i deras skit-lir och jag tiltar ganska lätt när dom gör idiotgrejer och sen har tur. :oops: Jag spelade i alla fall riktigt bra och vann matchen gjorde jag också. 7-1 dundrade jag in och liret landade på 3.2 vilket är väldigt bra för att va första matchen för dagen!

Match två mötte jag en kille från USA som brukar vara riktigt bra, ingen koll på vad klockan är där borta nu men han verkade jävligt trött i alla fall då han inte spelade speciellt vackert. Det gjorde däremot jag, vann matchen med 7-3 och lirade på en stabil 3.8a.

Riktigt bra start på dagen alltså och det känns grymt bra inför matchen ikväll!

Dagen:

3.2 vinst 7-1

3.8 vinst 7-3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelmässigt blev det en riktigt bra backgamondag igår. Innan min match i Nations Cup värmde jag upp mot en lagkompis och passade på att spela en match till 11 (brukar ju nästan uteslutande spela till 7) det blev en helt okej uppvärmning, jag vann matchen och jag spelade helt ok. Liret landade på 4.9 och det kändes riktigt riktigt bra inför matchen mot en av Danmarks högst rankade spelare!

Till själva matchen då, hubbabubba frågade här tidigare om min magkänsla ofta stämde överens med "facit" och i denna matchen kändes allt skit från början, inte nog med att han tog en galet ledning, han gick snabbt upp till 8-0 utan det värsta av allt va att det kändes som om jag inte va med i matchen för fem öre, kände mig loj och oinspirerad och det kändes som att alla situationer som dök upp va nya, sa till tjejen som satt brevid och kollade att det här nog va den svåraste matchen jag spelat i hela mitt liv, massa konstiga ställningar varje runda.

Sen är det ganska lätt att tappa spelet när man ligger under så mycket också, han gick upp till 10-2 innan jag började få lite tärningar att leka med. Jobbade upp mig själv till 10-10 och var favorit flera gånger i sista partiet men dansken hittade en fin dubbeletta som stängde partiet och resulterade i att vi "bara" vann med 3-1.

Kändes som sagt skit hela matchen och jag beklagade mig till en kompis efteråt som även han konstaterade att "det där va nog inte en av dina bästa matcher" Men när datorn hade analyserat klart landade spelet på 3.0 för mig!?! :shock::mrgreen: och 3.1 för dansken, vilket är riktigt, riktigt bra!!

Så jag var tydligen helt ute och cyklade och alla besluten som jag kände mig osäker på lyckades jag uppenbarligen hitta rätt på. Hade egentligen bara ett enda dåligt flytt sett över 10 rundor (vilket är grymt bra) och det flyttet såg jag direkt efteråt och påpekade i chatten att jag va dum i huvudet och att min hjärna inte fungerade. MEn men så kan det gå!

Länk till kommentar

Ska jag logga alla spel måste jag väl även ta med dom matcher som går sådär mindre bra :roll: Efter att ha gått igenom min match (den livestreamades för övrigt och finns att se på nätet om någon är intresserad) så kändes jag mig i alla fall ganska bra förberedd för dagen. Och jag hade turen att få bli inbjuden av en av världens bästa spelare, han har skrivit massa böcker och har tar mycket betalt för att hålla backgammonlektioner med folk.

Jag har försökt spela med honom massa gånger men han har alltid velat ha betalt och skit så det har aldrig blivit av, nu bjöd dock han upp till match och dagen kunde väl knappast börja bättre? Satt 11 personer och kollade på matchen och enda lilla problemet va väl att jag gjorde min sämsta match på 1 år ungefär :-( Gjorde typ alla fel man kan göra, och spelade så uselt som det bara går. Inte ens varit i närheten av dom siffrorna på väldans länge och det va lite trist att det blev mot just honom, han sa inte direkt "god match, bra spelat" efteråt utan han bara stack, vilket är helt förståligt så som jag spelade.

Jag vann dock matchen med 7-1, mycket rättvist :mrgreen: och med tanke på liret lär jag väl aldrig få möta honom igen. spelade på magiska 11.2, är knappt möjligt att spela så dåligt.... men det gäller ju att välja sina lägen lixom :lol:

Dagen:

11.2 vinst 7.1

Länk till kommentar

Då min mobil stängde av sig inatt vaknade jag inte förens vid 13-snåret isch i morse så är inte speciellt trött direkt och det blev lite nattlir nu när tjejen äntligen somnat. Fortsätter att spela riktigt bra och det är skönt att se att den 11% matchen bara var ett tillfälligt hjärnsläpp.

Spelat två matcher nu precis. Första mot någon kille från Spanien som höll på att hetsa för att vi skulle spela speedgammon och knappt hinna tänka alls (hatar sånna stressade jävlar) han vann givetvis matchen och spelade skit. Jag lyckades spela riktigt bra trots hans uppmaningar att jag inte fick tänka mer än 2 sekunder per flytt. Landade på 3.3 vilket jag är mer än nöjd med!

Match två spelade jag precis mot någon random som jag inte vet vart han kom från, han var inte heller speciellt bra och i sista rundan vid ställningen 6-6 blev det väldigt avancerat och svårt spel. Min lagkapten satt och kollade på matchen och berömde mig efteråt för att jag pusslade ihop det så bra i slutet, enligt honom såg det tydligen bra ut från läktarn och säger han det så brukar det vara så (datorn höll även den med sen efteråt) spelade ännu en match under 4 vilket känns skönt, speciellt med tanke på hur sent det är. Liret landade på 3.9 och det är jag jäkligt nöjd med, speciellt med tanke på sista rundan!

Dagen:

11.2 vinst 7-1

3.3 förlust 5-7

3.9 vinst 7-6

Länk till kommentar

Inte hunnit bli så mycket lir idag då jag haft fullt upp med att umgås och vara social med folk under dagen och jag tränat nu hela natten. Men jag är inne i ett skönt stim nu och det känns som om jag inte riktigt kan förlora, oavsett hur bra/dåligt jag spelar. Sen underlättar det ju såklart att jag spelar väldigt bra nästan alla matcher för tillfället. :mrgreen:

Spelade precis en snabb match mot en kille från Norge, hade fint rull och vann med 7-0 men jag spelade även riktigt bra och vann väl rättvist i guess. Landade på 3.5. Nu kommer jag säkert förlora alla matcher hela kvällen bara för att jag jinxade mig själv, men men.

Dagen:

3.5 vinst 7-0

Länk till kommentar

Efter två omgångar ligger vi på en andraplats av 32 lag i Nations Cup! :lol:

Lottningen för runda tre är klar och vi möter England som för närvarande ligger 1a. Vi har både vunnit våra två inledande matcher och det land som vinner denna rundan kommer stoltsera ensam på förstaplatsen. Sjukt viktig och rolig runda med andra ord.

Vi har från idag 9 dagar på oss att boka in våra matcher och jag lovar att återkomma med mer info när matcherna blivit bokade.

Länk till kommentar

Trött lir idag.... hunnit med att spela två matcher men inte riktigt kommit in i det än. Lirat runt 5-strecket båda matcherna, 5.3 och 5.6 och det har inte varit några superblunders någonstans utan småfel här o där, men tänker försöka fila bort dom under dagen! (viktigt att ha mål här i livet) :-)

Dock har jag vunnit båda matcherna och efter min Jinx igår, efter jag skrev att jag typ inte kan förlora torskade jag två raka matcher med 0-7 och gick o la mig, :roll: så det tänker jag inte skriva idag (viktigt att lära av sina misstag)

Dagen börjar lite segt som sagt.

Dagen:

5.6 vinst 7-0

5.3 vinst 7-6

Länk till kommentar

TILTTTTTTTTTT FAN I HELVETES HELVETE är så tiltad att jag knappt kan skriva.... spelade precis min match mot min engelsman.... i sista partiet vid ställningen 10-10 är jag vid 5 tillfällen i slutet följande favorit.

97%

97.7%

98.7%

99.2%

99.7%

Och lyckas med helvetes fan jävla fan att förlora matchen.... killen jag mötte behövde slå en dubbelsexa i kombination med att jag inte slår en dubbel, och sen ytterligare en dubbel i kombination med att jag inte slår en dubbel....

SÅ JÄVLA LACK så det finns fan inte... inte i en sån match... inte mot dom som leder turneringen FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN

Länk till kommentar

Då jag fortfarande håller på att bearbeta min bad beat i senaste Nations Cup matchen har jag inte haft motivation nog att skriva så mycket här.... :oops:

Idag var det dock dags för seriespel igen och då måste det givetvis rapporteras. Vi vann matchen idag med 6-2 där jag spelade 1-1 i min match. Inte alls nöjd med det resultatet. Hade fint rull i första matchen och vann med 7-3, gjorde ett försök att filma matchen och det gick helt okej tills kameran dog efter ca 40 min (dåligt betteri) ska försöka fixa inställningarna så batteriet håller längre till nästa gång (onödigt att filma i HD) 8-)

I den andra matchen ledde jag med 4-2 när jag lägger en kub som det är monsterdropp på, min motståndare väljer att äta kuben och 6-2 känns klappat och klart... han slår dock några riktigt bra slag och vänder på steken inför sista kastet och får istället 4-4 (dåligt spel lönar sig ibland) sen va det godnatt och istället för att vara stor favorit från 6-2 blev jag totalt sönderrullad och torskade med 4-7, shit happens. Viktigaste var i alla fall att vi vann matchen!

Efter två spelade omgångar ligger vi 4a i tabellen på 11 pinnar, dock har alla 3 lagen framför oss 12poäng så vi är moraliska 2or för närvarande. Säger dock inte så mycket då det är en lång säsong och med det nya systemet kommer det bli tvära kast i tabellen flera gånger, bra start dock!

Länk till kommentar

Vad har hänt med våra marginaler? I den tredje omgången av Nations Cup mot förstaplacerade England har verkligen allt gått fel. Jag förlorade med 11-10 där jag som ni säkert inte missat i princip vunnit matchen, jag satt med uppsträckta armar och skrek av glädje (isch)

I andra matchen som spelades i morse ledde min lagkompis med 8-2 men det slutade med att även han förlorade med 11-10 vilket ger det obehagliga läget 0-2 efter två matcher... inte så konstigt att England leder kanske sån flax dom verkar ha just nu. Liret då, jo vår lagkampten i seriespelet spelar inte bara bra live utan han gör det helt okej på nätet också, han spelade på 3.8 vilket är ganska bra även med hans mått mätt (även om det inte är något världslir) och hans motståndare spelade på 5.6.

Match nummer tre spelas senare ikväll, 22.30 får ni alla hålla tummarna att vi kan reducera mot England och sen någon gång innan Fredag 00.00 måste även den fjärde matchen ha spelats, 2-2 är väl helt ok men med tanke på hur det sett ut är vi alla grymt besvikna so far.... but thats gammon och det är därför vi älskar det här spelet, säger dom.

Länk till kommentar

Just precis nu för någon sekund sen lyckades en av mina lagkompisar ÄNTLIGEN piska en av egelsmännen, så jävla gött!!! Matchen slutade 11-6 och inför sista matchen som spelar någon gång i morgon (tror jag) står det nu 1-2 och lyckas vi knipa 2-2 är det ändå helt okej med tanke på att vi ligger 2a och dom 1a.

Kommer bli riktigt spännande i morgon med andra ord och lite rättvisa kanske kan frambringas (eller vad man säger)

Länk till kommentar

Det slutade tillslut med 2-2 i den tredje rundan av Nations Cup. Min lagkamrat som spelade matchen berättade i efterhand att han låg under med 0-8 och tog en välbehövlig paus ett tag, sen efter det kom han tillbaka och spelade uppenbarligen skjortan av engelsmannen för matchen slutade tillslut 11-8 till vår favör :lol:

Det finns alltså en gnutta rättvisa i världen med andra ord 8-)

Innan denna rundan såg top 4 ut såhär:

1 England 2 2 0 0 4

2 Sweden 2 2 0 0 4

3 Germany 2 2 0 0 4

4 Argentina 2 1 1 0 3

Sen fanns det en hel del lag under Argentina på 3 poäng. Hur som helst efter den tredje rundan är spelad ser nu top 4 ut som följer:

1 Tyskland 3 3 0 0 6

2 England 3 2 1 0 5

3 Sverige 3 2 1 0 5

4 Italien 3 2 1 0 5

Tyskland går alltså upp i ensam ledning efter 3 raka 3-1 segrar. Vi, England och Italien ligger på delad andra plats så förmodligen kommer vi möta Italien i nästa runda, kan inget om dom men är inte vad jag vet någon super BG-nation så borde inte vara en omöjlig match!

Länk till kommentar

Fjärde rundan av Nations Cup är i full gång. Det blev precis som jag skrev igår, vi möter Italien denna gången (ligger just nu på samma poäng som oss) enda tråkiga är att jag står över denna rundan då vi är 5 i laget och alla ska få spela.

Hur som helst så vann vi första matchen tidagare under kvällen så vi leder alltså med 1-0 i nuläget, riktigt skönt!

Tänkte försöka mublera om lite på bloggen och försöka flytta focus från att uppdatera och logga alla spela jag gör till att bara skriva om det "roliga" alltså alla olika turneringar jag spelar, tror det blir roligare läsning?

Nu i Oktober är jag anmäld till en ny skoj turnering där det är 13 deltagare och man spelar mot varje motståndare 2 matcher till 13p och kan således få med sig 2-0 1-1 eller 0-2 och den spelaren med mest vunna matcher när alla matcher spelats färdig vinner, ganska enkelt.

Är en hel del bra spelare med då man måste ha en viss ranking för att ens få en inbjudan och det blir min första riktiga turnering Online. Spelade en turnering med ett helt annat format förra året men den avbröts efter bara några få matcher så den räknas inte riktigt. Ska i alla fall bli sjukt skoj och jag gissar att jag spelar någon/några av matcherna redan i morgon och jag ser någon av de andra spelarna inne på siten i morrn.

Nu blir det sängen. Lycka till med nattgrindandet folkens!

Gonatt

Länk till kommentar

Spelade precis min första match i "Masters Norm" som turneringen jag är med i heter. Det blev seger med 13-7 mot han som förmodligen är min tuffaste motståndare och vad jag vet bäst av alla dom som är med. Riktigt skön start, hade bra flyt med tärningarna men kändes som att jag spelade ganska bra (analysen håller på just nu så återkommer med det)

Riktigt skönt att få vinna i alla fall och jag har en riktigt bra streak nu där jag klättrat på rankingen något otroligt mycket och känner mig ganska odödlig för stunden :mrgreen: Skönt känsla och det gäller att ta vara på den eftersom det vänder lika snabbt!

Länk till kommentar

Jag passade på att spela även match två mot Arminsnooker, som han nickar. Det gick dock inte riktigt lika bra andra matchen utan han krossade mig fullständigt och det slutade med förlust 4-13 :cry:

Var lite oslipat lir i båda matcherna från min sida, gjorde några riktigt dåliga saker första matchen och landade på 6.3 vilket jag absolut inte är speciellt nöjd med. I andra matchen spelade jag bättre och hamnade runt 4.9, dock så spelade min motståndare riktigt bra båda matcherna, runt 3.5, vilket är riktigt bra.

Första matchen slutade alltså 1-1 och det är förmodligen Arminsnooker som är favorit att vinna hela turneringen. Helt okej start resultatmässigt men är absolut inte nöjd med hur jag spelade matcherna :-(

Nu bär det strax av till stan för att match i den riktiga serien. Vi möter dom som ligger 1a för tillfället så det är onekligen en viktig match!

Länk till kommentar

Ikväll var det, precis som varje Måndag, spel i Stockholmsserien med mitt kära Vallkoma. Vi mötte mitt gamla lag som jag var med och startade när jag först började spela i Div-3 för några år sedan. Alltid skoj att möta gamla lagkompisar 8-) Som jag skrev lite tidigare idag ledde dom serien inför denna rundan så det var onekligen en viktig match.

Som rubriken lyder slutade det 4-4 något vi inte är speciellt supernöjda med om man ska vara helt ärlig. :-( Dock gick det personligen väldigt bra då jag vann båda mina matcher med 7-4 7-3 :mrgreen: Hade inför matchen passat på att ändra lite i inställningarna i kameran så jag kunde filma båda matcherna utan att batteriet dog (det tog slut sista 4 flytten) så hade helt okej med marginaler!

Spelade inte sådär jättebra (kändes bättre vid brädet än vad det gjorde när man såg spelet i datorn sen) utan landade på 6.3 och 5.1 på mina båda matcher. Inget superlir direkt men helt okej. Det tråkiga är att många av missarna jag gjorde är direkta slarvfel som jag ser på en gång när jag ser det i datorn, sånt är lite trist :roll: Men det va en bra tankeställare och det är verkligen sjukt nyttigt att filma sitt spel, när mig hur mycket som helst varje gång!

En anna kul grej är att jag för tillfället ligger delad 1a i "skytteligan" för Div-1. Det betyder alltså att jag är en av dom som har bäst vinstprocent (5-1 = 83%) såhär efter 3 spelade rundor, riktigt skoj! I morgon fortsätter min turnering på nätet och förhoppningsvis kan jag hitta tillbaka till det riktigt bra spelet, inte varit helt hundra senaste dagarna.

Lycka till med nattgrindandet folkens

Länk till kommentar

Igår spelade jag min första 2sets match mot Amirsnooker, matchen slutade 1-1 och jag skrev att jag trodde att han förmodligen va den svåraste av alla konkurrenter så det kändes ändå helt okej.

Det visade sig dock idag att det finns fler riktigt bra backgammonspelare med i turneringen. Spelade första setet av min andra match lite tidigare idag mot en tjej som av många anses vara världens bästa kvinliga backgammonspelare! Hon är riktigt, riktigt duktig och det blev en jämn och spännande match där jag drog längsta ståt och vann första ronden med 13-9 blev en stor publikmatch då dom annonserade om den så satt säkert 10 personer och kollade på.

Jag spelade helt okej de flesta rundorna men gjorde en monstertabbe i ett parti som förstörde errorraten totalt. Men kul att vinna och vi ska spela den andra 13p matchen lite senare idag så det är bara att hålla tummarna!

Länk till kommentar

Det beror lite på hur duktig och hur mycket du spelat innan? Min första bok jag köpte är den första 501 - backgammon problems och det tycker jag är riktigt bra oavsett hur långt man kommit i sin backgammonkarriär.

De andra har jag tyvärr inte läst så kan inte säga något om dom.

Länk till kommentar

Spelade precis klart 2a setet, eller vad man ska kalla det, mot hon som anses vara världens bästa kvinliga backgammonspelare. Hon körde över mig totalt och jag hade egneltigen aldrig någon chans. Vi började match igår och när vi slutade stod det 4-3 till mig.

Efter dagens lir slutade matchen med 13-4 så jag fick alltså inte ett enda poäng. Va det välförtjänt då? Nej inte direkt, hon spelade FRUKTANSVÄRT dåligt och i de sista 5 omgångarna gjorde hon sånna jätteblunders med kuben som ni som aldrig spelat backgammon skulle klaga på. :evil::cry: Sjukt irriterande förlust alltså men så är det ju ibland. Jag spelade helt okej och det landade på 3.7 ungefär vilket jag är mer än nöjd med!

Så efter två spelade matcher (förmodligen mot de två bästa motståndarna) i Masters Norm turneringen, har jag 2-2. Helt okej ändå, speciellt med tanke på att jag bara spelat bra i 2 av de 4 matcherna, lite rättvisa ska det väl ändå vara.

Länk till kommentar

Det beror lite på hur duktig och hur mycket du spelat innan? Min första bok jag köpte är den första 501 - backgammon problems och det tycker jag är riktigt bra oavsett hur långt man kommit i sin backgammonkarriär.

De andra har jag tyvärr inte läst så kan inte säga något om dom.

Ok tack ska beställa hem den och läsa lite....

Länk till kommentar

Nu är 3 matcher spelade mot Italien i Nations Cup 4e rundan. Vi ligger för närvarande under med 1-2 och kan således som bäst hoppas på 2-2.

Satt och kollade på den 3e matchen i förrgår och totalt sätt så var det ganska bra lir från bådas sida. Men vid ställningen 6-5 till oss skickade min kollega en 4-kub (alltså man spelar om 4 poäng) till killen från Italien som det är sånt jävla monsterdropp på att en hjärndöd sten vet att man inte kan ta den...

Självklart slurpar han kuben, slår en dubbelfemman direkt efter och trots denna joker måste även "vi" slå uselt... självklart inträffar allt detta och det skiter sig... sjukt irriterande. Så nu hoppas vi bara på 2-2

Länk till kommentar

Vi lyckades kämpa in 2-2 mot Italien och är fortfarande obesegrade i Nations Cup. Med tanke på hur utgångsläget inför den sista matchen såg ut och hur läget i den sista matchen såg ut så får vi vara nöjda med 2-2, men sett ur ett spelmässigt perspektiv är jag inte speciellt nöjd med 2-2.

En av matcherna vi förlorade, som jag skrev om lite tidigare, gjorde vi pga att den killen som spelade för Italienarna var totalt hjärndöd och gjorde en sån jävla sjuk grej som verkligen ingen bra backgammonspelare, eller ingen backgammonspelare över huvud taget gör, för att givetvis vinna på sin "hjärndödhet" i en match som om han bara gjort rätt hade vi förmodligen vunnit istället :roll:

Men men 2-2 är väl helt okej och tydligen så låg min lagkamrat riktigt risigt till och mirakelvände sin match till seger 11-10 så kanske inte är läge att klaga :mrgreen:

Ingen koll på hur det gått i de andra matcherna men jag vet att England ledde med 1-0 över tyskland tidigare (vilket är bra) Förutsättningarna inför denna, den 4e rundan, va ju som så att Tyskland ledde turneringen en poäng före oss, Italien och England, så det är ganska jämnt. Förhoppningsvis så vann england med 3-1 över tyskarna så är det samma utgångsläge inför den 5e omgången, bara det att England leder och Tyskland, vi och Italien ligger på samma poäng :-)

Återkommer med information om läget i tabellen senare!

Länk till kommentar