Gå till innehåll

Världens bästa backgammonspelare


sankento

Recommended Posts

  • Svars 276
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tycker du att de fel som GnuBG hittar i ditt spel är uppenbara eller måste du övertyga dig själv? Har du tips på bra böcker/artiklar om backgammon?

 

 

Nja det beror lite på. Senaste veckan har jag haft problem med att min tjej går upp klockan 6 på mornarna, snoozar 10 gånger fram till klockan sju typ så jag vaknar varje gång av hennes J**** alarm och på så sätt ner jag sen vaknar är jag aldrig riktigt pigg. Och för att jag ska kunna spela helt 100 måste jag verkligen va pigg i skallen.

 

Till frågan, många grejer jag gör just nu är helt uppenbara, bara det att jag är lite ur form atm. Men ibland så förstår jag verkligen inte hur GNU tänker och jag måste verkligen skaffa eXtreme gammon då jag gång på gång tvivlar på GNUs beslut.

 

Absolut. Den bästa boken som jag läst (och den enda) heter 501 essential backgammon problems (med reservation för stavningen) av en kille som heter Bill Robetiere (något sånt) den är riktigt bra och täcker allt från början till slutet av backgammon och förklarar verkligen allting i spelet på ett bra sett. Det är även 501 olika positioner som man själv för försöka hitta rätt i sen får man ett facit och en förklaring till varför det är rätt några sidor senare.

 

Sen har vi ett svenskt forum http://www.sbgf.se där det läggs upp problem och sånt i forumet annars gillar jag den här sidan: http://www.checkerplay.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag har precis spelat min andra match i turneringen. Jag fick inte möta någon av de bästa spelarna utan mötte en kille från Turkiet som jag var lite mer än dubbelt så bra som :-) Vann matchen med 25-3 och jag vann även den match som räknas då jag spelade på 4.9. Jag flyttade riktigt bra matchen igenom och det var ett beslut som gjorde att jag inte kom ner till runt 4.

 

Det blir lite ovana lägen när det blir konstiga match-scores och i ett läge ledde jag med 18-4 och har en 2-kub hos mig. Vid ett läge där jag är 82% favorit (vilket är ganska mycket) erbjuder jag min motståndare att spela om 4-poäng. Han tackar nej och det kändes inte som ngt konstigt.

 

Men enligt datorerna är det är MEGABLUNDER från min sida, det är ingen kub och det va ett väldigt lätt tag, trots 82% favoritskap. Lite jobbigt att hitta kubfönstret i sånna matcher och jag känner mig ändå nöjd med 4.9 då jag inte gjort någon stor blunder över huvud taget, matchen igenom.

 

Nu har jag 2-0 i segrar och 1-1 i error-rate racet som räknas.

Hunnit med att spela en match också då jag torskade mot en Amerikan i morse med 5-7 och jag återigen inte spelade något vidare, landade på 5.9

 

Dagen

5.7 förlust 5-7

4.6 vinst 25-4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då det tar ett tag för datorn att komma fram med de riktiga socren körde jag den första prognosen. Då sa datorn att jag spelade på 4.9. Nu är hela matchen färdiganalyserad och de officiella siffrorna slutade på 4.6 vilket jag är väldans nöjd med :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan har inte spelat en riktigt bra backgammon-match på evigheter känns det som men nu äntligen gick det lite bra. Spelade mot en ryss precis som bara blir bättre o bättre varje match vi spelar, av ngn konstig anledning.

 

Hur som helst. Jag vann med 7-0 och äntligen stämde spelet igen, jag hade valde rätt väg för första gången på 10 matcher typ och landade på 1.7 Va inte så många jättesvåra beslut men jag brukar ju kunna spela dåligt ändå.

 

Nu ska jag passa på o köra en till o hoppas att detta inte är en tillfällighet utan att jag kanske, kanske, kanske kan ha kommit ur svackan :shock:

 

Dagen

5.7 förlust 5-7

4.6 vinst 25-4

1.7 vinst 7-0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag har precis spelat min andra match i turneringen. Jag fick inte möta någon av de bästa spelarna utan mötte en kille från Turkiet som jag var lite mer än dubbelt så bra som :-) Vann matchen med 25-3 och jag vann även den match som räknas då jag spelade på 4.9. Jag flyttade riktigt bra matchen igenom och det var ett beslut som gjorde att jag inte kom ner till runt 4.

 

Det blir lite ovana lägen när det blir konstiga match-scores och i ett läge ledde jag med 18-4 och har en 2-kub hos mig. Vid ett läge där jag är 82% favorit (vilket är ganska mycket) erbjuder jag min motståndare att spela om 4-poäng. Han tackar nej och det kändes inte som ngt konstigt.

 

Men enligt datorerna är det är MEGABLUNDER från min sida, det är ingen kub och det va ett väldigt lätt tag, trots 82% favoritskap. Lite jobbigt att hitta kubfönstret i sånna matcher och jag känner mig ändå nöjd med 4.9 då jag inte gjort någon stor blunder över huvud taget, matchen igenom.

 

Nu har jag 2-0 i segrar och 1-1 i error-rate racet som räknas.

Hunnit med att spela en match också då jag torskade mot en Amerikan i morse med 5-7 och jag återigen inte spelade något vidare, landade på 5.9

 

Dagen

5.7 förlust 5-7

4.6 vinst 25-4

 

Det stod alltså 18-4 till dig i matchen, du är 82% favorit i partiet, du dubblar och han nobbar. Du gjorde alltså ett misstag enligt datorn och så även han, eller? Det här fattar inte jag, hade du chans på gammon? Gjorde du mer fel än motståndaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om tänker sig att matchvinstchansen är någorlunda normalfördelat sett till skillnad i antal poäng kvar till vinst för vardera spelaren så blir det ju bara en liten förbättring för hero att förbättra från 18-4 till 20-4 (typ 98% till 99,9%), medan det blir en stor förlust att gå från 18-4 till 18-6 (säg 98% till 94%).

 

Sett lite annorlunda. Om du kör en coinflip match där först till 25 vinner och det står 18-4 till dig. Skulle du då hellre flippa om 0,0001, 1 eller 10 enheter i stöten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stod alltså 18-4 till dig i matchen, du är 82% favorit i partiet, du dubblar och han nobbar. Du gjorde alltså ett misstag enligt datorn och så även han, eller? Det här fattar inte jag, hade du chans på gammon? Gjorde du mer fel än motståndaren?

 

 

Ja precis. Jag gjorde en jätte-blunder (som jag dock tror att alla världen spelare hade gjort) och min motståndare gjorde en ännu större blunder. Så egentligen spelade jag ju bättre än datorn eftersom jag fick honom att tacka nej till de 2 poängen vi redan spelade om ;-)

 

Jag hade ingen chans på gammon utan det handlar om (jag vet faktiskt inte vad det handlar om) då jag som sagt tror att nästan alla spelare där ute skulle kubat i det läget. Lagt upp problemet på svenska forumet och redan nu har en av sveriges bästa spelare sagt att det bör vara kub/dropp så ställningen var uppenbarligen inte så lätt.

 

Men det jag tror att datorn menar är att om han tackar jag till 4an så kan han skicka en äcklig 8-kub ganska snabbt om jag skulle slå något dåligt slag. Det är det enda jag kan tänka mig

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade sista matchn nu precis mot en polare från Kroatien. Han är lika gammal som mig och sånt är alltid roligt då de felsta som spelar backgammon är ganska gamla. Hur som helst spelade ganska bra igen förlorade matchen såkalrt då jag bara var 85% favorit att vinna i sista rundan...

 

Förlorade med 7-4 och spelade på 4.1

 

Dagen

5.7 förlust 5-7

4.6 vinst 25-4

1.7 vinst 7-0

4.1 förlust 4-7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänker kanske snett:

men i Hjorts fall, ska man inte alltid accepta när man ligger under och aldrig erbjuda om man leder?

 

Hehe ja där tänker du lite snett. Du ska erbjuda din motståndare när du leder och är ca 65-75% favorit (lite beroende på hur ställnigen ser ut) och man kan acceptera ner till 15-25% även där beroende på hur ställningen ser ut och vad det står i matchen.

 

En tumregel är att man ska ta lite djupare när man ligger under, och hålla i kuben några extra slag ju mer du leder. Du ska även vara extra aggresiv att kuba när du själv ligger under i matchen (ta lite mer risker) och om du leder ska du kanske tacka nej till lite fler kuber

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha som sagt så har jag ingen koll alls på BG, men:

 

Sett lite annorlunda. Om du kör en coinflip match där först till 25 vinner och det står 18-4 till dig. Skulle du då hellre flippa om 0,0001, 1 eller 10 enheter i stöten?

 

I det här fallet, alltså coinflipsmatch ska man inte alltid ta högre varians vid underläge och tvärt om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha som sagt så har jag ingen koll alls på BG, men:

 

 

 

I det här fallet, alltså coinflipsmatch ska man inte alltid ta högre varians vid underläge och tvärt om?

 

I BG är det de kommande partierna som är coinflips inte den pågående. Men annars, visst. Om det för den ledande spelaren krävs 3 poäng för vinst ger man upp värde om man accepterar att spela om 4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då tjejen var ledig från jobbet idag har jag för första gången på väldigt länge kunnat sova ut ordentligt, utan äckligt jobbiga alarm på morgonen. Har precis käkat lite frukost och spelat några partier med tjejen så nu ska det bli väldigt spännande att se om jag bara använt "jag är lite trött och degis i skallen därför jag spelat dåligt" som en dålig undanflykt eller om det faktiskt spelat någon roll?

 

SKa bli spännande att se. Sen klockan 14 har jag ny match i min 25p turnering mot en kille från Norge som även han ska vara ganska bra tydligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick helt okej första matchen. Jag vann med 7-4 och spelade helt okej. Brukar ju generellt spela dåligt första matchen på dagen, blev 5.1 denna rundan vilket känns bra med tanke på hur matchen såg ut. Det jag haft problem med senaste tiden när det gått så dåligt är att jag tagit alldeles för många kuber som jag inte ska ta, men nu hade jag nästan 100%ig kubhantering även fast det kliade lite ibland, vilket känns jävligt skönt.

 

Och nu kom amerikanen online som jag pratat om, förmodligen han som är bäst i turneringen och vi ska spela nu om 15 minuter. Ska bli riktigt skoj, och det känns jäkligt bra att han ville spela just idag då jag känner mig relativt klar i skallen.

 

Nu får ni fan hålla en tumme för mig :-)

 

Dagen

 

5.1 vinst 7-4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt vad han var orolig för, hörhoppningsvis spelade jag för bra. Han valde i alla fall att ta en paus vid ledning 13-12 till honom pga att han var för trött, till allas besvikelse. Riktigt dålig stil då vi nu kan se hur bra/dåligt vi spelat så långt och själva grejen med turneringen försvinner... helt värdelöst och han som håller i allt sa det också nu när han ville ta en paus. Att vi lägger ner, ingen idé att spela om folk håller på sådär, tyvärr.

 

Lite trist, eller jävligt trist då det är otroligt kul att få mäta sig med några av de bästa i världen, speciellt i så långa matcher. Satt säkert 15 pers och kollade på när vi spelade vilket också är roligt. Håller på med analysen av matchen hittills (strax klar) och hoppas jag spelat bra so far.

 

Haha fegis amerikan. Så långt leder jag matchen med liten marginal. Enligt min GNU ligger han på 3.8 och jag på 3.7 efter 12 spelade rundor. Inte konstigt att han behövde en paus :-) Fan man kanske kan spela det här spelet ändå. Han har gjort en grej i början som var horribelt dåligt som gjort att han "bara" spelar på 3.8, blir nästan ännu mer irriterad nu när man ser att jag spelat så bra :evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt eXtreme Gammon som agerar domare ligger vi just nu på 2.2 (amerikanen) och 4.2 (jag) alltså ganska stor skillnad mot vad GNU säger. Han har dock gjort det överlägset största misstaget so far, alltid något. Han skulle sova lite så fortsätter vi om några timmar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

känns ju jävligt meh o använda ett verktyg, GNU, som ger så stort felslag i sina beräkningar.

 

Programmet kanske t o m vilseleder dig.

 

Ja alltså ju mer man jämför GNU och eXtreme Gammon så växel ju känslan att jag måste köpa XG. Men som jag sagt vid tidigare tillfällen fungerar inte det programmet på min dator, och det känns lite väl att köpa en ny laptop för att kunna köpa programmet, ja du förstår. Men trodde aldrig att det skulle skilja såhär mycket faktiskt, kom som en liten chock

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...