Gå till innehåll

Världens bästa backgammonspelare


sankento

Recommended Posts

Intressantkoncept. Är det BG-siten som avgör error raten, och görs detta då utifrån eXtreme Gammon?

 

Hur ser det ut med onlinefusk egentligen? Jag är egentligen förvånad att det öht finns kvar online-BG fortfarande, mtp hur lätt det skulle vara att låta datorn spela åt en.

 

Ja det är ett skit-kul koncept. Enda egentliga nackdelen är att antalet svåra beslut oftast inte är jämnt fördelade över matchen och det blir då givetvis fördel för den som får de lite enklare besluten.

 

Ang onlinefusk är det ngt många oinsatta pratar om hela tiden. Det förekommer säkert men det är ganska lätt att upptäcka så det är väldigt svårt. Anledningarna är många. Dels tar det väldigt lång tid att lägga in ditt och motståndarens drag, välja tärningar och sen be datorn analysera (vet inte om programerarna gjort så med flit) men det tar väldigt lång tid + att som jag sa förut kan inte mäniskan hitta alla drag som datorn gör, oavsett hur duktig du är, så man kan lätt se om någon spelar "onaturligt" och väldigt långsamt.

 

Då spelet på nätet är med klocka går det oftast väldigt fort så det finns ingen chans att ngn hinner med att fuska så jag har väldigt svårt att tro att det är speciellt utbrett (även om det säkert förekommer ibland)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 276
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tidsproblemet kommer man ju dock runt om man har lite programmerarskillz. Jag vet tex att det finns ganska enkla varianter av GNU som lämpar sig väldigt väl att inkorporera i egna applikationer.

 

Vad gäller onaturligt-spel-argumentet så vet jag ingenting, det är säkert ett bättre argument. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är som sagt med i en onlineturnering där vi spelar matcher till 25. Några av världens bästa backgammonspelare har signat upp och den stora skillnaden med denna turnering mot andra är att det inte spelar någon roll vem som vinner, utan det handlar om vem som spelar bäst.

 

Domare i turneringen är det analysprogram som just nu anses som världen bästa eXtreme Gammon.

 

Första rundan gick idag och jag gick enkelt vidare efter att ha krossat "bye" med 25-0 :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidsproblemet kommer man ju dock runt om man har lite programmerarskillz. Jag vet tex att det finns ganska enkla varianter av GNU som lämpar sig väldigt väl att inkorporera i egna applikationer.

 

Vad gäller onaturligt-spel-argumentet så vet jag ingenting, det är säkert ett bättre argument. :)

 

 

Hehe det är klart att det går att lösa om man har lite programmerskillz, men jag påstår fortfarande att det är för genomskinligt i långa loppet. Vet en svensk kille som blev avstängd från en site efter att han blev anmäld då han spelade för bra under flera matcher.

 

Sen är även backgammonvärlden ganska liten och de spelare som spelar om lite mer seriösa summor känner de flesta varandra och man "vet" ungefär hur bra/dålig de olika personerna är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amerikanen fegade ur då han höll på o bitcha om att klockan bara va 06.30 AM där borta och han behövde sova mer inför en sån här match. Han Tvingade också turneringsledaren att ordna med klockor då jag har ett ryckte om mig att vara väldigt långsam och han vägrade spela en så lång match mot mig utan klockan... tönt.

 

Nu får jag möta ngn bulgar istället. Aldrig spelat mot honom så ska bli spännande o se hur duktig han är. Wish me good luck.

 

första 25poängsmatchen jag någonsin spelat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spelade precis min första 25p match någonsin. Spelar en turnering på nätet där de mäter vem som spelar bäst och inte vem som vinner matchen. Ett riktigt kul format men det är väldigt, väldigt svårt att vara koncentrerad och spela bra över 25 poäng. Matchen tog nästan två timmar att spela och jag hade galet flyt. Jag vann med 25-10 men jag förlorade det som spelar någon roll....

 

Han jag mötte är väldigt ojämn och brukar aldrig spela bätter än mig när vi spelar våra vanliga 7p matcher, även om han glänser till ibland. Idag var det dock ombytta roller.

 

Vi flyttade i princip lika bra båda två men min kubhantering sög K*K och jag förlorade matchen på 3-4 riktigt dåliga kub-beslut. Så jävla lack på mig själv, helt onödiga och egentligen inte direkt svåra saker jag gör fel FAN FAN FAN :evil: Så jävla irriterad på mig själv... men men jag spelade på 7.4 och han på 4.9 vilket jag absolut inte är nöjd med någonstans, framförallt inte med tanke på vad jag gjorde för missar.... fan

 

Men det var bara en av 5 matcher. Skönt då att hamna i samma grupp som två av backgammonvärldens superstars som jag aldrig någonsin lär ha en chans att spela bättre än... hehe.

 

Spännande i alla fall att spela en så lång match!

 

Dagen

x.x vinst 7-4 (siten krashade så blev ingen analys)

7.4 vinst 25-10

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

N00bfråga: Vad betyder 7.4? Antar att det är error raten, men i vilken enhet? Att du dumpade 7.4 poäng EV-mässigt sett över hela 25p-matchen? Sett bara till dina misstag eller med hans misstag tillgodoräknade dig?

 

Ja det är min error-rate. Jag gjorde alltså 7.4% fel sett över hela matchen (tror i alla fall att det är så man utläser det :roll: ) det är alltså min felprocent sett över alla beslut matchen igenom. Så man kan bedömma hur, bra/dåligt man spelat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur bra tror du världens bästa spelare är i snitt då? Och vad snittar du på? Vad är du nöjd med i en match? Vad är du missnöjd med? Var tror du en breakeven-spelare på nån form av hobbynivå ligger på?

 

Tror jag skrev det i första inlägget jag gjorde. Jag är nöjd så länge jag spelar under 5.0. Tror att världens bästa spelare snittar runt 3.0 give or take. Lite beroende på vad det är för typ av match o så. Men runt 3.0.

 

Mitt problem är att jag är alldeles för ojämn, jag kan spela 1.5 en match och sen 10.6 matchen efter. Tror att jag snittar runt 3-6 ungefär. Jag är missnöjd om jag spelar över 5.0 och jag är riktigt nöjd om jag spelar under 4.0 så det är ganska små marginaler.

 

Beror lite på vad du menar med hobbyivå? Jag spelar ju egentligen på en hobbynivå också då jag inte spelar om pengar. Men säg att en vanlig backgammonspelare som spelat lite på skoj halva livet, tror jag ligger runt 8-10 typ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har gått helt åt pipsvängen med att försöka spela färra matcher och ägna mer tid åt analysen. Har spelat ganska dåligt hela dagen men vunnit ganska mycket, konstigt det där. Spelade precis nu mot en kille från sydafrika som är riktigt bra, han spelade på 3.1 och jag på 6.5 men jag lyckades vinna med 7-2 då jag hade ganska fina tärningar.

 

Ska försöka hinna med en match till ikväll innnan tjejen kommer hem och vi ska käka o ladda inför stormatchen ikväll! GO UNITED!!!!!!!!!

 

Dagen

x.x vinst 7-4 (siten krashade så blev ingen analys)

7.4 vinst 25-10

6.5 förlust 2-7

6.5 vinst 7-2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drog en sista match nu innan frugan kommer hem. Blev en till vinst mot en rikitgt bra norrman, dock funkar inte spelet riktigt och jag lirade på 5.8.

 

Gissar att det har att göra med att jag gick upp klockan väldigt tidigt i morse (vaknar och tvingas upp varje morgon klockan 06 när tjejen ska till jobbet) så är aldrig riktigt pigg i skallen längre. Hur som helst jag lyckades vinna matchen men som sagt spelet fungerar inte riktigt.

 

Nu blir det middag sen ska jag kika på när United förhoppningsvis krossar Chelski!

 

Dagen

x.x vinst 7-4 (siten krashade så blev ingen analys)

7.4 vinst 25-10

6.5 förlust 2-7

6.5 vinst 7-2

5.8 vinst 7-5

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få en bra error-rate bör man kanske ha tur och endast ställas inför lätta beslut. Tankar om det?

 

Givetvis måste man se på error-raten beroende på vad det är för typ av match. Spelar du en svår match med massa konstiga beslut kan en 7.2 va relativt bra medans om du inte har några beslut alls o spelar på 2.2 behöver det inte vara speciellt bra.

 

Men i längden jämnar det ut sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle egentligen till en kompis och kolla på matchen ikväll, nu sket det sig pga olika anledningar och han tyckte så synd om mig (måste se matchen på ngn dålig stream istället) att jag fick betta på matchen.

 

Eftersom vi är Unitedfans båda två slängde jag in 150kr på United för att göra matchen lite mer spännande :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då jag inte kan sova av någon anledning har jag suttit uppe o pysslat med lite statistik. Jag har nu spelat 36 matcher som jag loggat sen jag började denna dagboken. Har spelat väldigt mycket upp och ner men snittet hittils ligger i alla fall på 5.1 vilket är helt okej. Skulle väldigt gärna vilja komma ner till 4.5/4.0 för att vara riktigt, riktigt nöjd.

 

Passade även på att leka lite i Excell och fick fram en graf över matcherna so far. Den ser ut så här: (funkar inte att ladda upp bilder av någon anledning) Någon där ute med mer erfarenhet än mig.... hur gör jag för att kunna ladda upp min fina graf?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ladda upp den på något ställe typ imageshack.us sen så klickar du på lilla ikonen med berg på när du skriver ett inlägg och klickar in urlen, alternativt så skriver du URL[/ IMG].

 

Anade att det va något sånt jag behövde göra. Tack så mycket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då jag för första gången på väldigt länge varit iväg på jobb hela dagen har jag inte haft någon möjlighet att varken spela eller skriva något här.

 

Som jag berättade igår är jag med i en turnering på nätet där det inte spelar någon roll vem som vinner utan domare i matchen är ett data-program som analyserar hur vi spelat och sen får fram vem som spelat bäst och den personen vinner.

 

Nu ikväll är tanken att jag ska möta en riktigt bra kille från USA. Inte hunnit logga in på siten men misstänker att han sitter o väntar på mig nu så jag struntar i uppvärmning och sånt och testar att köra matchen nu på en gång utan att ha "väckt" mina stackars hjärnceller, så får vi se hur det går :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev ingen 25p match då amerikanen inte var online på utsatt tid. Fick reda på lite mer om honom då jag frågade han som håller i turneringen om killen i fråga var någon man borde känna till. Han skrattade bara och berättade att det tydligen var en av världens bästa backgammonspelare. Han är prefesionell och håller massa föreläsningar, har skrivit böcker och åker runt och lär folk att spela för pengar.

 

Blir än mer sugen att spela matchen mot honom när jag får reda på sånt, även om förhoppningen att kunna spela bättre än honom sjunker en del :-)

 

Blivit tre andra matcher istället.

 

Fortsätter att spela dåligt och fortsätter att förlora.

 

Dagen

7.3 förlust 0-7

8.0 förlust 3-7

6.0 vinst 7-0

 

Fortsätter att spela dåligt men är fast beslutsam om att spela mig ur denna svackan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...