Gå till innehåll

Världens bästa backgammonspelare


sankento

Recommended Posts

  • Svars 276
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Som jag skrev tidigare beslutades det idag att 25p turneringen jag nu spelat (och vunnit alla tre matcher i) avslutas. Anledningen är att det tar alldeles för lång tid att spela matcher till 25 och det inte riktigt fungerar när folk inte kan spela klart matchen och måste ta en paus.

 

Jag mötte ju en av världens bästa spelare idag. Han avbröt vid ledning 13-12 och enligt min GNU som inte stämmer överrens med XG spelade vi båda på 3.8 just då. Enligt XG låg vi på 2.2 och 4.2. Vi fortsatte spela två timmar senare, dock utan att det hade någon betydelse för turneringen eftersom den avslutats.

 

Var väldigt svårt att hålla koncentrationen uppe och båda två spelade avsevärt mycket sämre andra rundan. Jag vann i alla fall till slut med 25-23 och gick således obesegrad ur turneringen om det hade varit en vanligt turneringen. Var jäkligt skoj att få möta just honom då han som sagt är riktigt, ritktigt bra. Jag fick även beröm för hur jag spelat (fram till 13-12) då han tackade och sa att det var en bra match, bra spel och att han tyckte det var riktigt roligt att spela mot mig, alltid något.

 

Blev inge mer spel under dagen utan ägnade mig åt "livet" istället.

Mer lir i morgon.

 

Hoppas alla har/haft en grym Fredag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja alltså ju mer man jämför GNU och eXtreme Gammon så växel ju känslan att jag måste köpa XG. Men som jag sagt vid tidigare tillfällen fungerar inte det programmet på min dator, och det känns lite väl att köpa en ny laptop för att kunna köpa programmet, ja du förstår. Men trodde aldrig att det skulle skilja såhär mycket faktiskt, kom som en liten chock

 

Virtualbox.org

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret på alla mina problem? :-)

 

Förhoppningsvis minst ett par stycken. Har inte stött på något "användarprogram" som inte går att köras virtuellt. Går inte att jämföra med wine direkt. Finns många virtualiserare men virtualbox är gratis och det går att göra så att fönsterna ploppar ut som vanliga fönster i ditt nuvarande operativssystem, funktionen kallas "seamingless windows" eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förhoppningsvis minst ett par stycken. Har inte stött på något "användarprogram" som inte går att köras virtuellt. Går inte att jämföra med wine direkt. Finns många virtualiserare men virtualbox är gratis och det går att göra så att fönsterna ploppar ut som vanliga fönster i ditt nuvarande operativssystem, funktionen kallas "seamingless windows" eller liknande.

 

Fan vad nice. Jag kör som sagt linux och använder wine men det fungerade verkligen inte. Ska testa detta, vore ju grymt om det funkar!

 

Tack som fan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fan vad nice. Jag kör som sagt linux och använder wine men det fungerade verkligen inte. Ska testa detta, vore ju grymt om det funkar!

 

Tack som fan

Np. Drog en chansning att du kunde ha nytta av det. Det du behöver är i princip att installera det och ha ett operativssystem i installationsformat, typ CD-ROM eller ISO fil. Gissar att du kör Ubuntu och då ska det inte vara några som helst problem med att få igång det och även nätverket mellan den fysiska och den virtuella men det är inget måste. Är iaf mycket högre säkerhet att surfa virtuellt.

 

Edit: jo, man ska kunna boota upp från en hårddisks operativssystem med så om du har en gammal disk med windows liggande så kanske det går att tuta igång den på ett par minuter.

Ej testat själv men det lär finnas att läsa om andras försök på forumet där borta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blandar och ger. Började dagen med att spela helt okej, 4.8 mot en av de högst rankade amerikanerna. Jag förlorade givetvis då jag är kall som en jävla snögubbe för tillfället. Sen passade jag på att spela två matcher mot en ryss som även han är riktigt bra. Där spelade jag fullständigt skit i första matchen och gjort ungefär 100% fel i alla lägen kändes det som. Lirade på 10.5 vilket är fruktansvärt illa. Och jag förlorade matchen med 2-7. Sen ville jag ha revansch och spelade en match till mot samma ryss, fast till 9 denna gången. Han vann givetvis med 9-0 och det var total slakt. Dock spelade jag lite bättre och spelade på 3.2 men det va ingen svår match så ingen egentlig cred till mig själv där.

 

Väldigt svajig dag med andra ord.

 

Dagen

4.8 förlust 2-7

10.5 förlust 2-7

3.2 förlust 0-9

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då jag ägnat mig åt flytt och andra grejer har det inte blivit något spel idag. :cry: I morgon är det dock Måndag och det är seriespel igen, vet fortfarande inte riktigt om jag får va med o spela då jag förlorade sist, men det visar sig. Ska på spännande jobbmöte och sånt i morgon innan jag ska jobba natt så hinner nog med lite lir innan jobbet får vi hoppas.

 

Hoppas alla grinders haft en bra helg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hatar det här spelet just nu. Är inne i en sån jävla jobbig period, sjukt frustrerande när precis allt går emot en. Spelade precis dagens första match mot en väldigt duktig norrman. Jag går upp i ledning 6-0 och har världen rull, och i det som borde varit sista rundan och 7-0 är jag jätte-favorit, har hur bra tärningar som helst och det känns som att turen kanske börjar vända, men icke.

 

Han kämpar sig tillbaka och vinner rundan till 1-6 sen vinner han ett riktigt jävla skit-gammon där jag är facvorit att vinna matchen med 7-1 flera gånger, blir istället 5-6 och sen vinner han givetvis sista rundan och matchen med 7-6 trots att jag egentligen haft bra tärningar hela tiden.... sjukt spel detta och tror det är 5e raka förlusten nu. Känns lite som att jag är 20% de senaste 30 spelen, riktigt jobbigt.

 

Spelade dock ganska bra, väldigt bra tom för att vara första matchen för dagen, landade på 3.2 vilket får ses som en mycket bra start denna Måndag. Ska ju snart börja jobba både dag + natt så kommer inte ha så mycket tid att spela nu närmaste 3 månaderna :cry: Så måste passa på att få ut så mycket lir som möjligt idag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortsätter att spela bra och fortsätter att vara kall som Manchester United är för tillfället.... Lirade mot en Amerikan nu precis. Han vann såklart hur lätt som helst med 7-3 och jag fortsätter att rada upp förluster. Spelade på 4.2 denna gången vilket också är ganska bra, så liret finns ju där. Nu väntar jag bara på att turen ska infinna sig också!

 

Dagen

3.2 förlust 6-7

4.2 förlust 3-7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ska tydligen spela dåligt för att vinna. Spelade en ganska kort match nu precis, vann med 7-0 och i enda rundan hade jag och GNU lite meningsskiljaktigheter där jag gick på att det var för bra för att kuba men GNU ville ha det till kub/dropp så jag fick stora fel med kuben och eftersom matchen var så kort sköt resultatet i höjden. Landade på 7.3 men just nu e jag mest glad att jag kom ur min förlustsvit.

 

Ska se om jag hinner med en till innan jag ska in på jobbintevju. Juste, jag blir med största sannolikhet bänkad i kvällens seriematch också, vilket suger :-(

 

Dagen

Dagen

3.2 förlust 6-7

4.2 förlust 3-7

7.3 vinst 7-0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stressat inlägg. Ska springa iväg till jobbmötet nu. Han med att lira en match till, lyckades, mot alla odds, vinna igen med 7-1 mot samma norrman som bad beatade mig sist. Alltid skönt med revnasch :mrgreen: Spelade sådär. 6.3 typ, inte hunnit rulla ut allt än, men runt där.

 

Nu får alla hålla en tumme att min jobbintervju går bra idag!

 

Dagen

3.2 förlust 6-7

4.2 förlust 3-7

7.3 vinst 7-0

6.5 vinst 7-1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu kan jag inte så mycket om backgammon men det känns jävligt irrationellt att deppa över förlustsviter i ett spel där du kan spela felfritt (det finns väl ett "facit") och förlora.

 

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. Ingen människa kan spela backgammon felfritt det är helt omöjligt! Och visst finns det ett facit och det är mycket jobbigare att förlora om man spelar dåligt och givetvis mycket lättare att ta en förlust så länge man spelar bra (eftersom det är de enda jag kan påverka)

 

Men det är fortfarande grymt irriterande när man kommer in i perioder och förlorar 70% av sina matcher!

 

 

Intressant dagbok ändå.

 

Kul att du tycker det! Tack så mycket!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken sida rekar du att registrera sig på om man är nybörjare och vill ha poängsystem? Samt vilken program som är bäst att använda om man vill kolla hur mkt fel man gör och när i spelet

 

Det program jag rekommenderar till nybörjare är ett program som heter GNU (samma som jag använder) anledningen till att GNU är så bra är att det är helt gratis, bara att googla (GNU backgammon) så hittar du lätt deras site. Annars är ett program som heter eXtreme Gammon överlägset bäst på marknaden just nu och det kostar $50 så är inte så farligt men kanske lite overkill om man inte vill va superseriös.

 

En bra sida som jag spelat mycket på är truemoneygames.com där man kan få spela med playmoney och det nästan allti finns action. Problemet där är att det inte finns något poängsystem.

 

Enda siten jag känner till som man kan spela gratis med ranking är där jag spelar nu. Grid Gammon heter den siten men dit måste man bli inbjuden. Tipset är att maila deras support och säga ngra snälla ord om att man hört att deras site e bra o bla bla bla o berätta lite om sig själv! Annar rekommenderar jag som sagt truemoneygames där jag spelade i flera år innan jag hittade till GG!

 

lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då en av mina lagkamrater blev pappa idag har jag sån tur att jag får va med o lira ändå :-) Vi möter ett lag som heter Kaspian ikväll som ligger snäppet över oss. Ingen koll på om vi är hemma eller borta men vi behöver vinna med minst 3-1 ikväll om vi verkligen vill vara med o slåss om en slutspelsplats (vilket vi givetvis, minst ska ha)

 

Serietabell Div. 1 M P

Guldgrevarna 20 48

Alexander Lucas 20 48

Remmbrantz 20 47

Kaspian 20 44

Rimugyg 20 43

Järntärning 20 41

Vallkoma 20 41

Estarka 99 20 41

Blip Bloppers 20 40

Alpha 20 38

Persian Boys 20 36

Bye 20 33

Fortuna 20 30

Granas Gossar 20 29

 

Så håll en tumme ikväll!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värmde upp lite inför seriespelet nu ikväll. Spelade en 7a mot norrmannen som jag hade 1-1 mot so far under dagen. Rullet har infunnit sig och jag vann ganska snabbt med 7-0. Flyttade riktigt, riktigt, riktigt bra och ladande på 2.6 vilket är mer än bra. Känns skönt inför det som faktistk spelar någon roll ikväll.

 

Vi är i princip bästa laget ikväll och jag hoppar verkligen att vi kan få lite flyt för en gångs skull! Hoppas på minst 3-1 ikväll men 4-0 skulle inte sitta helt fel det heller!

 

Dagen

3.2 förlust 6-7

4.2 förlust 3-7

7.3 vinst 7-0

6.5 vinst 7-1

2.6 vinst 7-0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi vann den mycket viktiga seriematchen igår med 3-1. Jag blev lagets enda syndabock (men jag förlorar gärna om vi vinner alla matcher med 3-1) Hade en sån där kväll då inget fungerar. Låg under ganska snabbt med 1-12 och sprattlade lite till 9-12 sen höll det inte längre, tyvärr. Men som sagt, det viktigaste är att laget vinner och det känns bra mycket lättare att förlora sin match när alla andra vann.

 

Blir toppmöte nästa måndag då vi möter serieledarna, en seger där och slutspelsplatsen känns inom räckhåll i alla fall.

 

Då jag jobbat natt och nu jobbat under dagen har det inte blivit så mycket lir men har en liten lucka nu mellan fotbollen ikväll (vore så jävla skoj om Arsenal slog ut BArcelona) även om jag kanske inte riktigt tror på det själv. Men tjejen ska iväg på massage så jag har lite tid att spela nu och kör snart första matchen för dagen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev två ganska dåliga och snabba matcher. Kändes lite onödigt att spela när man är stressad och har massa annat att tänka på, men men.

 

Spelade piss i båda. Första förlorade jag (rättvist) mot en kille från Norge där min kubhantering var helt åt helvete, tror jag gjorde fel i alla rundor. :roll:

 

Sen passade jag på att spöa en polare från laget i en ganska snabb match där båda var rätt stressade. Liret landade på 7.8 i första och 6.1 mot min lagkompis, ingen bra bg-dag alltså men det kan jag leva med efter segern igår! :-)

 

Nu ska jag ladda upp inför kvällen och hålla alla tummar jag kan att Arsenal slår ut Barcelona!

 

Dagen

7.8 förlust 5-7

6.1 vinst 7-2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena gänget på PF. Jag har en liten fråga. Jag håller på att starta ett eget företag och tänkte kolla om någon/några av er där ute (gissar att det finns en del egna företagare) har koll på bra kurser man skulle kunna gå för att lära sig lite om allt som rör deklaration och fakturering?

 

Har googlat runt lite men känner inte att jag hittar något jag riktigt gillar, så tänkte kolla om det finns någon här som kanske har koll och vet något som han/hon tyckte va bra?

 

Tack på förhand!

 

Jobbat klart precis så tänkte sätta mig o spela lite innan tjejen kommer hem, ska bli spännande att se hur det går efter 8 timmars jobb och lite för lite sömn :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...