Gå till innehåll

Världens bästa backgammonspelare


sankento

Recommended Posts

En annan RIKTIGT frustrerande sak med backgammon och att man alltid får facit efter varje match är att tilten när man förlorat på något sätt tiodubblas när man gjort en riktigt, riktigt bra match. Spelade en match mot en kille från sydafrika precis. Han är en av de där spelarna som brukar spela riktigt bra mest hela tiden, nu ikväll var inget undantag. Skillnaden var att jag lyckades spela snuskigt bra, jag kom ner till 1.6 vilket nästan aldrig händer ( i alla fall inte när jag spelar) :roll: Hur som helst är det ritkigt bra men vad hjälpte det, jag förlorade matchen med 7-0 och sånna förluster är alltid mycket jobbigare.

 

Men thats the game.

 

Dag 2

14.6 förlust 2-7

4.3 vinst 7-0

3.2 vinst 7-1

1.6 förlust 0-7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 276
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Brukar inte gilla att försöka spela så här sent men blev inbjuden av en av de absolut bästa spelarna på siten, en kille som spelar ruskigt bra nästan alla matcher varje gång även en av de högst rankade, en kille från Ryssland.

 

Tjatade lite på honom tidigare under dagen och skam den som ger sig, eller vad man brukar säga. Jag fick en match mot honom i alla fall och lyckades vinna med 7-0 :-) Spelet var väl helt okej men inget världslir direkt utan slutade på 4.7 och ryssen var väl inte på sitt bästa humör kanske och spelade faktiskt sämre än mig för första gången vad jag kan minnas.

 

Avslutar i alla fall dagens lir nu och bortsett från morgonmatchen som var helt katastrof var även denna dagen helt okej.

 

Dag 2

14.6 förlust 2-7

4.3 vinst 7-0

3.2 vinst 7-1

1.6 förlust 0-7

4.7 vinst 7-0

 

God natt folket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då var det en ny dag. Många brukar ogilla måndagar men för mig är det faktistk inte så farligt, en avn anledningarna är att det är serie-spel på måndagar och det finns få saker som är så roligt som att spela backgammon live.

 

Det blir alltså lite extra seriöst när det är Måndag och spelet innan blir som uppvärmning inför kvällen.

 

Dragit igång och redan spelat två matcher men det bra liret har inte riktigt infunnit sig.

Först matchen blev mot "Djanko" och där laggade han ur flera gånger så analysen blev inte helt 100. Vi spelade i alla fall ungefär lika bra och det var i trakterna kring 5.0 vilket är helt ok för en första match då jag oftast spelar väldigt dåligt första rundan.

 

Jag hade tärningarna på min sida och var väl aldrig riktigt hotad utan piskade upp honom med 7.0 :lol: Och det var egentligen inga svåra beslut utan några slarvmissar som inte fick scoren att sjunka.

 

Andra matchen för dagen blev mot en amerikan som nickar "steamsax" aldrig spelat mot honom förut men vet att han är riktigt bra. Det blev en väldigt lång och svår match med många konstiga och tuffa beslut + att jag fortfarande inte är helt vaken i skallen och gjorde några enkla missar. Jag gjorde 3 riktiga superblunders och då är det svårt att få ngn bra score. Inte nog med att jag spelade dåligt, jag lyckades inte heller klonka hem matchen utan förlorade rättvist med 4-7.

 

Två matcher so far idag alltså:

 

5.0 vinst 7-0

6.7 förlust 4-7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då backgammon är ett spel som kräver 100% koncentration varje sekund då de minsta felflytt/beslut kan kosta dig matchen (lite som poker) enda skillnaden är att du kan folda i poker och i backgammon måste du fortsätta spela även när du får fruktansvärda tärningar. Fortsatt inte fått igång liret idag och spelade en match mot en ny amerikan som även han är riktigt, ritkigt bra.

 

Det blev en tight match där jag förlorade med 5-7 och även denna gången en runda som var riktigt jobbig, dock va det inte där mina felflytt kom utan jag gjorde några horribla saker igen och slutade på 6.9. Alltså ingen bra start på denna dag. Känt mig seg och degis i skallen hela dagen (förmodligen för att jag satt uppe halva natten) och det brukar kunna påverka spelat ganska drastiskt.

 

Nu har jag sovit en timme och ska göra ett nytt försök att försöka hitta formen igen. I wish my self good luck.

 

Dagens resultat so far

5.0 vinst 7-0

6.7 förlust 4-7

6.9 förlust 5-7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sovit en timme och fick match direkt mot en av de bästa amerikanerna.

Vann ganska komfortabelt med 7-0 i en snabb match och hade inga direkta svåra beslut alls utan fortsätter på min inslagna bana med att göra massa onödiga slarvfel. Känns inte alls kul inför kvällens seriematch. :cry:

 

Nu spelade jag på 4.9 vilket är lite bättre än tidigare men med tanke på hur matchen utvecklades sig borde jag spelat på 2.1 eller ngt sånt. Men men, ska fortsätta nöta, spela lite mot datorn och se om jag kan komma in i det ordentligt!

 

Dagens resultat so far

5.0 vinst 7-0

6.7 förlust 4-7

6.9 förlust 5-7

4.9 vinst 7-0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värmde upp mot en lagkompis nu precis innan jag ska springa iväg och försöka vinna kvällens seriematch. Känner mig fortfarande helt ur form och jag är nog alldeles för trött för att spela bra backgammon för tillfället. :-(

 

Jag lyckades iaf vinna en tight match där jag var på ruinensbrant (eller vad det heter) flera gånger och mirakelvänder vid flera tillfällen.

 

Vann med 7-5 och liret hamnade på 4.7 efter riktigt riktigt bra "checker play" men mindre bra kubhantering. Blev dock lite chockad när jag såg min score eftersom jag hela matchen kände mig helt lost och det känns verkligen som att min hjärna är offline, precis som det känts hela dagen.

 

Dagens resultat so far

5.0 vinst 7-0

6.7 förlust 4-7

6.9 förlust 5-7

4.9 vinst 7-0

4.7 vinst 7-5

 

Ingen bra bg-dag så här långt alltså men det är ikväll som det verkligen räknas. Hoppas att vi vinner med minst 3-1 i kväll då vi behöver en seger för att fortsätta vara med o slåss om slutspelsplatserna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick käpprätt åt h-vete i seriespelet igår. Backgammon är inget spel som handlar om rättvisa direkt. Vi borde vunnit matchen igår med 4-0 då en av mina lagkamrater ledde med 11-1 (man spelar till 13) och givetvis förlorade 12-13.... Och även jag förlorade med 12-13 efter att ha haft matchen i min hand flera gånger.... så 4-0 hade varit rättvist 3-1 hade varit helt okej men nu blev det istället 2-2 som även var mycket nära att bli förlust 1-3 istället. Sjukt spel det här.

 

Det betyder i alla fall att vi fortfarande ligger precis under slutspelsstrecket tillsammans med 3-4 lag är det riktigt jämnt och om vi inte klarar oss till slutspel får det ses som århundradets skräll med tanke på vilket lag vi har. Jag anser mig ju vara väldigt bra på det här spelet men resten av laget är nog fan alla bättre än mig och vi har två av Sveriges erkänt bästa och kanske även 2 av världens bästa backgammonspelare i laget och hade det varit schack vi höll på med som inte innehåller ngt turmoment hade vi legat och fightats med 2 andra lag i toppen.

 

Dock är det ju tärningsmomentet som gör det här spelet roligt sägs det.

 

Gårdagen var ju inte jättelyckad då jag inte spelade speciellt bra på Gridgammon och kände mig allmänt degig i skallen. Idag struntade jag i att ställa ngn klocka utan vaknade när jag vaknade och spelade första matchen nu efter lite frukost vid 14-snåret, nu gick det genast mycket bättre och jag tvålade av en av de där riktigt bra amerikanerna med 7-6 och spelade galet bra. Första matchen för dagen slutade på 2.2 vilket är absolut världsklass och givetvis är jag mer än nöjd med den starten. Hoppas verkligen jag kan hålla uppe spelet så hela dagen.

 

Dagens resultat

2.2 Vinst 7-6

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tilten är enorm. Spelade två matcher mot ngn ny amerikan som jag aldrig spelat mot. Första matchen hyvlade han av med ganska snabbt i en totalt värdelös match över 3 snabba partier med 7-0. Jag spelade på 4.3 och han på 1.0 vilket är väldans bra, men som han själv sa är det inte speciellt svårt när man inte får ngra svåra beslut alls.

Min förhoppning om att han var riktigt bra gjorde att jag direkt ville spela en till match mot honom, men det visade sig att han hittat en nål i en höstack då han var så FRUKTANSVÄRT jävlad dålig i andra matchen och gjorde horriblet dåliga grejer flera gånger som visar på totalt backgammonokunnande.... men vad hjälpte det?

Han vann givetvis med 7-4 trots en error rate på 15.6 och sån dålig kubhantering att om det hade funnits ngn rättvisa i det här spelet hade han förlorat med 7-0 istället.... sjukt tiltad just nu, riktigt jobbigt när folk gör sånna uppenbara fel så man bara njuter framför skärmen för gratispoängen som sen ett slag senare förvandlas till förlust och all världens svordomar. Spelade i alla fall helt okej båda matcherna, 4.5 i den första och 3.5 i den andra.

 

Dagens resultat

2.2 vinst 7-6

4.5 förlust 0-7

3.4 förlust 4-7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det en sån här dag igen då huvudet inte känns helt 100. Känner mig trött o degig och spelet fungerar verkligen inte. Hunnit med två matcher idag och har förlorat båda.... Spelade en snabb 5a som jag torskade rakt ut med 5-0, gjorde bara 2 felbeslut under hela matchen men det räckte för att sabba scoren som hamnade på 6.2 sen spelade jag mot ngn Japan som inte var speciellt bra någonstans, jag spelade dåligt men han var ännu sämre.... liret landade på 7.9 så det är ingen bra start på dagen direkt. Ska läsa lite mer, och spela lite mot datan för att försöka komma in i det igen sen kör vi på igen.

 

Dagen

6.2 förlust 5-0

7.9 förlust 4-7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tilten är på topp. Inte nog med att jag spelar dåligt, jag har äcklig oflyt också och det är oftast en dålig kombination. Lyckades förlora en match till 6-7 och spelade återigen över 5 o hamnade på 6.6. Den scoren kändes dock helt okej då det var en väldig svår match med massa konstigt spel som är helt omöjligt att lära sig och det va i den rundan nästan alla fel kom.

 

I Poker pratar man om bad beats, det finns givetvis monstroöst mycket sånt i backgammon också. I denna matchen vid 6-6 behövde min motståndare slå en dubbelsexa = 1/36 för att ha en chans att vinna matchen en dag som denna är det mer regel än undantag och han vann senare matchen. Jag kan ta att jag förlorar även om det suger att torska 3 raka men det som e jobbigast är att jag spelar så dåligt. :cry:

 

Dagen

6.2 förlust 5-0

7.9 förlust 4-7

6.6 förlust 6-7

 

Nu ska jag hitta tillbaka till vinnarspåret innan det blir en välbehövlig fika i stan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul dagbok!

Fick mig att installera GnuBG, får se bara om jag hinner spela.

 

Du skrev att det var mer tiltande att förlora en match där du spelat bra. Borde det inte vara tvärt om. Jag är mer nöjd om jag spelar bra än om jag spelar muppigt, oavsett om jag vinner eller förlorar. Vid muppspel och vinst har man iofs pengarna/poängen som tröst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul dagbok!

Fick mig att installera GnuBG, får se bara om jag hinner spela.

 

Du skrev att det var mer tiltande att förlora en match där du spelat bra. Borde det inte vara tvärt om. Jag är mer nöjd om jag spelar bra än om jag spelar muppigt, oavsett om jag vinner eller förlorar. Vid muppspel och vinst har man iofs pengarna/poängen som tröst.

 

 

Fan vad roligt att du tycker det! Bara att hojta om du blir spelsugen någon gång!

Jag vet inte vart jag skrivit att det var mer tiltande att förlora om jag spelat bra, givetvis är det tvärtom. Däremot är det jävligt tiltande att förlora mot folk som spelar piss :twisted:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade en match till innan jag drog in till stan för att ta en fika och rensa skallen lite för att hitta tillbaka till det bra liret. Jag lyckades komma in på vinnarspåret igen efter 5 raka förluster i alla fall, alltid något. Spelet var dock fortsatt dåligt och jag drog en till match på 6.6.... pratade lite med en lagkompis idag och precis som han sa måste man dock ta sin error rate i förhållande till hur svår matchen var, vissa matcher har man inga svåra beslut alls, vissa är det hur omöjligt som helst att hitta rätt.

 

Har varit en del krångliga matcher idag och minst en gång varje runda har det varit någon form av s.k backplay (som oftast är väldigt svåranalyserade positioner) där det lätt blir många och väldigt dåliga beslut. Hur som helst vann jag en tight match med 7-6. Kom hem nu precis från stan och började lira igen, mötte en av de högst rankade och också även en av de bästa spelarna, tror han är från armenien. Blev en tight match till som jag även lyckades vinna med 7-6 vilket är jävligt skönt.

 

Dock var det kanske en av de svåraste matcher jag någonsin spelat online men jobbiga och svåra beslut och konstiga situationer nästan i alla rundor, sjukt lärorik och det finns massor att titta på såhär i efterhand, vilket alltid är skoj, speciellt när man lyckats vinna.

 

Matchen är inte klaranalyserad riktigt än men jag hamnade i trakterna runt 5-strecket vilket jag, sett till hur matchen såg ut, är ganska nöjd med ändå, återkommet med hur jag spelade lite senare.

 

Dagen

6.2 förlust 5-0

7.9 förlust 4-7

6.6 förlust 6-7

6.6 vinst 7-6

4.7 vinst 7-6

 

Nu ska jag fortsätta nöta lite för att sen ladda inför champions league ikväll!

GO UNITED!!!!! :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul db!

 

Skulle oxå vilja mäta mina kunskaper.... precis som ST så är jag uppvuxen m "persiska regler".... och om du är överlägsen får du möta min farsa sen ;)

 

Finns det nån sida man kan lira som är enkel att regga sig på?

 

Kul att du gillar dagboken!

 

Absolut. En riktigt bra site är truemoneygames.com tar 20 sec att ladda hem och brukar vara hur lätt som helst att regga konto och sånt. Bra site både för spel om pengar men även med playmoney :-)

 

Skicka ett privat inboxmail eller något när du fixat konto o så, så kan vi lira lite när tid finns!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och nu har jag hamnat i en totalt backgammonsvacka. Spelat 3 matcher under dagen och lyckats spela så horribelt dåligt att jag seriöst mår fysikst dåligt (om det nu är möjligt) det är som att någon stängt av min hjärna och jag verkligen inte kan tänka.

 

Sjukt konstigt sånt där, hur man vissa dagar kan spela världsklassbackgammon match efter match och sen helt plötsligt en dag bara PANG så fungerar verkligen ingenting. Det är ju en sak att då dåliga tärningar så man inte vinner, det är ju inget jag kan påverka även om det är frustrerande när det händer över flera matcher. Men när jag tänker helt åt helvete fel varenda jävla match hela tiden blir jag lite orolig för min stackars skalle.

 

Kanske har jag spelat för mycket nu senaste veckan och mr brain har blivit överhettad eller något för jag känner mig helt plötsligt totalt lost på alla beslut, från flytt till kuber. :-(

 

Vettefan vad som har hänt men har spelat så dåligt att jag inte ens orkar logga spelen idag utan ska gå ut o ta en lång jävla promenad och försöka rensa skallen lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag missat detta och är 10 år efter alla andra :oops: Men jag brukar alltid hålla på o leta live streams till de matcher jag inte ser hos mina kompisar, allt från PL till CL. Det brukar ta ett ganska bra tag att hitta bra streams och ibland misslyckas jag helt med att hitta ngn överhuvudtaget (är det ett ord?)

 

Men igår öppnades en ny värld för mig. Jag hittade denna sidan http://www.freefootball.org/ som sagt den kanske har funnits länge men jag har då fan aldrig sett den förut. Så tänkte passa på att dela med mig till alla där ute som älskar fotboll och brukar leta ihjäl sig efter en vettig stream!

 

Hoppas det kan vara till nytta för någon!

:mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju som bekant spelat skit hela dagen, tilten och frustrationen har varit på topp. Mest frustrationen över att jag helt plötsligt spelat hur ruttet som helst. Så tog en lång promenad och åkte iväg till föräldrarna med tjejen och fixade lite kvalitetstid.

 

Nu har hon somnat så jag passade på att testa vingarna nu ikväll. (Spelade även 6 matcher mot datan tidigare unte min paus :rolleyes: )

 

Jag mötte en kille från Frankrike som jag spelat riktigt mkt med, han är galet bra och är en av de som brukar spela bästa på siten. Han är även riktigt bra live och har vunnit flera stora turneringar. Vi satt och prata lite o jag fråga om tips o råd hur och vad jag bör göra när jag är totalt ur form o berättade att jag spelat skit hela dagen. Han sa att det enda jag egenltigen kan göra är att ta en paus på några dagar/en vecka och att det förmodligen berodde på att jag spelat för mkt och lixom kör på "auto pilot"

 

Så jag drog något i chatten att han förmodligen hade rätt och lovade att ta en paus på några dagar om jag skulle spela över 5 i vår match. Som tur var hade liret infunnit sig igen och jag spelade på 4.1 8-) So no need for a break!

 

Hur gick det i matchen då. Jo jag förlorade en tight match med 7-5 där jag var väldans favorit i sista men slog några dåliga slag. Shit happens. Nu ska jag spela mot en av Israels bästa spelare.

 

Kvällen

4.1 förlust 5-7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter en mindra katastorfal backgammondag igår ska jag göra ett försök att vända på steken idag. Om spelet i början nu första 2-3 matcherna är lika dåligt som igår får jag göra som jag fick tips om igår, ta en lång paus.

 

Då jag är mer eller mindre beroende av det här spelet är jag inte speciellt sugen på att ta en paus på några dagar (även om min flickvän säkert skulle uppskatta det) så idag ska jag verkligen ta mig tid vid brädet, tänka en extra sekund och fan börja spela bra igen.

 

Gick precis upp och ska dra en match nu innan jag kränger lite frukost. Håller en tumme för mig själv att liret återfunnit sig och sen får gärna tärningarna vända, rasat likt AIK förra säsongen på rankingen och är långt ifrån 1900 efter 7 raka förluster igår :shock: Men nu vänder det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första matchen så här på morgonen brukar ju aldrig vara någon höjdare och jag börjar lika stapplade som igår med att vända den 7raka förluster-trenden och vann faktistk med 7-4 även om liret inte va på topp. Spelade på 7.4 och gjorde några nyvakna beslut, men kändes ändå helt okej på något sätt.

 

Ska käka lite frukost nu sen börjar liret på allvar.

 

Dagen

 

7.4 vinst 7-4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...