Gå till innehåll

Imfromsweden har fått en dagbok

Imfromsweden

Recommended Posts

• Svars 3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hej, har hängt på det här forumet alldeles för länge och sett alldeles för många dagböcker som den här, där folk överskattar sin förmåga, blir hånade av "forumeliten" och sedan till slut blir ikappsprungna av verkligheten. Kan inte du göra det som ingen av dina föregångare gjort och vara den första som går ner i stake utan att gula majoriteten av rullen? =) Det är ganska stor skillnad på all in EV och EV. Springer man bra i det senare i några månader så kan man lätt få för sig att man är bättre på poker än vad man i själva verket är (jag säger inte att så är fallet för just dig, men jag vet att jag själv har gjort det misstaget flera gånger).

Hur du än gör så önskar jag dig lycka till och hoppas att du kan komma tillbaka som en bättre och starkare spelare än tidigare =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla råd :) Men ni behöver inte oroa er, självklart har jag väl också ego-problem liksom jag gissar att de flest andra skulle ha som stigit snabbt, skillnaden är att jag tror jag inte att jag är övermäktig, står över normala bankrullekrav eller kan ignorera strategi skriven av andra spelare. Jag har ing problem med att flytta ner, vilket jag ska göra nu. Ska spela 400nl-1knl tills tiden är mogen. Förhoppningsvis vänder det snart.

Länk till kommentar

suck, nu fick ni mig att leta upp på flashback vem cosmopolskytten var. Suck för att bli trollad:). (gick vidare i hans db.)

haha, du menar att det inte var han då, gissar jag. Tack för upplysningen isf. Är för lat att kolla så jag har tänkt att det kanske är han rätt länge nu. :lol:

Länk till kommentar

Börja närma mig 80k under EV nu för denna månad och förra.

Det är ju för fan helt sjukt. Jag spelar ju mestadels 1knl och 2knl och springer 80k under EV över typ 20-30k händer, det är ju helt jävla absurt. Jag har aldrig någonsin sprungit så här dåligt, spelar ingen roll vad jag gör, jag KAN Inte vinna längre. VILKA är dessa spelare som konstant springer över expected!????????????? Och trots att det är värst i all-in situationer slutar det inte bara där, jag blir ju coolrad en miljard gånger per session också. Orkar fan inte längre, när jag nu väl spelar är jag stressad och otålig och spelar dåligt. Tror jag måste ta en paus eller nånting, men känns ändå så jävla tung då man bara vill vinna tillbaks allt på en gång. Vet inte riktigt hur jag ska göra.....

/rant antar jag, men är verkligen trött på det nu :( Vill bara att det ska vända nån gång

Länk till kommentar

Fan va segt :/

Finns inget åå säga egentligen men, du vet vad du måste göra (gå ner i nivå, inte tilta, inte spela när du känner att du spelar ditt C-game etc). hoppas att du har disciplinen åå göra det bara.

Kul att folk säger liksom "välkommen till verkligheten du är inte bättre en någon" när du säger att du springer 80 k under ev, det är ju fakta att du springer dåligt, 80 k under AI EV är ju också sjukt oavsett (? jag kan lite om sånt).

Länk till kommentar

All-in-EV är skit, även om man gärna vill jämföra sig med vad man borde vunnit vid sådana situationer.

Man kan "springa över eller under EV" ändå, utan att man direkt vet om det eller tänker på det (ganska jobbigt att räkna ut..). Hur bra man än spelar handlar allt i slutändan om slumpen. Det finns bara en sannolikhet att något ska ske ett visst antal gånger om vi går mot oändligheten. Men dit kommer vi aldrig och eftersom slumpen existerar kan vad som helst hända.

Ett konstigt exempel kan tyckas, men försök att gå igenom en stängd dörr oändligt många gånger och du kommer att lyckas tillslut.

Lite offtopic och basic kunskaper för många, men det verkar vara oklart för vissa personer här. Rätta mig gärna om jag har fel.

Länk till kommentar

Fan va segt :/

Finns inget åå säga egentligen men, du vet vad du måste göra (gå ner i nivå, inte tilta, inte spela när du känner att du spelar ditt C-game etc). hoppas att du har disciplinen åå göra det bara.

Kul att folk säger liksom "välkommen till verkligheten du är inte bättre en någon" när du säger att du springer 80 k under ev, det är ju fakta att du springer dåligt, 80 k under AI EV är ju också sjukt oavsett (? jag kan lite om sånt).

Vad folk säger är ju att alla måste downswinga någon gång och det har han ju uppenbarligen inte gjort hittils, vilket i sig är jävligt sjukt. Istället antagligen sprungit en ganska bra bit över ev. Detta sagt utan att lägga någon som helst värdering i hur bra IFS egentligen är. Så länge man inte spelar turrar har ju variansen en förmåga att jämna ut sig skapligt och komma ikapp. Det har väl redan sagts men det är ju när det vänder som agnarna sållas från vetet. Otaliga är de spelare som sprungit bra ett par år och ridit på vågen som tett sig så lätt, men sen förlorat allt. Det krävs stor karaktär för att acceptera och förstå hur stor variansen är i poker. Jag förundras mer och mer var dag typ, och det har som sagt inte blivit mindre swings de senaste åren. Och då var det ändå ett tag sen folk började gula på rad

Länk till kommentar

Det bästa du kan göra nu är att pausa ett par dagar och först och främst få distans till pokern så att du när du återvänder kan analysera utan fördommar. Det har funkat i andra spel där jag satsat och även poker. Funkar alltid. Sen när du väl sitter på grinden igen så är ett bra recept att gå ner i stakes samt antal bord, varva dessa tills du funnit "det" igen.

Sen så kommer det psykologiskt vara mycket viktigt att boka ett gäng vinstsessioner för att känna att man är back on track. Resultatsorientering talas alltid om som något fult och illaluktande, vilket det till stor del är. Dock är jag övertygad om att detta är en del i våran överlevnadsinstinkt. Något vi måste förstå för att kunna bemästra. Fördommar och resultatsorientering finns där av en anledning.

Du behöver inte själv gå fram och leka med dom mysiga skallerormarna i diket för att bygga erfarenhet och uppfattning om dom, för det har redan gjorts av dina förfäder en gång i tiden. Förmodligen gick Gammelfarfar Imfromsweden, eller kanske så långt tillbaka att han hette Imfromafrica, fram till ormboet för kel och mys men möttes av ett livshotande bett i pungen. Kanske var din släkt tillräckligt naiv för att upprepa detta några gånger, men till slut satte man nog ner foten och sa "enough is enough!".

Stäng hellre ner sessionen för tidigt med en bokad vinst än att gneta på för att "det är så jävla +EV". Jag menar människan jobbar efter ett belöningssystem dygnet runt och hur jävla lätt är det att fortsätta grinda med fräsch skalle och korrekta värderingar när du ligger back/BE över stort sample? Hur många gånger klarar man det där fruktade pungbettet?

Jag lyckades bryta en sinnessjukt lång BE under 2010 och inte var det genom att grinda mig ur den. gl

Länk till kommentar

Jag lyckades bryta en sinnessjukt lång BE under 2010 och inte var det genom att grinda mig ur den. gl

+1, många spelare som hade kunnat vara bättre än vad de är failar så jävla hårt när det kommer till att spela mycket när man väl springer bra(har självförtroende osv) och spela mindre när man är inne i en tuff period.

Låter rätt basic men majoriteten klarar inte av det..

Länk till kommentar

Tror det viktigaste är att alltid förbereda sig inför varje session. Ha som rutin att ta en halvkall dusch, se till och ha käk i magen, se till att alltid ha en vattenflaska bredvid, se till att det är städat på rummet (för en städad behaglig omgivning gör att du blir på ett bättre humör), se till att kanske morgonjogga några dagar i veckan för och cleara huvet ifrån poker, se till och bara spela när du är sugen.

Det är såna här detaljer som ofta avgör nuförtiden när edgen mellan spelare sakta närmat sig varandra på mitten. Varenda liten detalj betyder något, och dom adderas upp och i slutändan betyder dom extremt mycket.

Förbered dig alltid mentalt inför varje session att den kan gå rakt åt helvete. Att du kan förlora åtta coins på raken. Att du kan bli 2outad på river tre all ins på raken. Förbered och förvänta dig worst-case-scenarion för om du gör det så kommer du kunna spela mer komfortabelt, du kommer kunna hantera swingsen på ett helt annat sätt och tankeprocessen med oturen blir betydligt kortare än förut.

Föreställ dig själv att du är en dator, tänk mer binär-logiskt och försök att förstå det positiva och acceptera de relevanta sidorna utav det och du kommer utvecklas enormt som pokerspelare.

Jag vet att Phil Galfond har talat mycket om det här och det är en av nyckelfunktionerna en väldigt bra pokerspelare måste ha men som många underskattar eller inte förstår värdet av.

Det är ingen slump att tennisspelare som Roger Federer & Björn Borg var en av de mest temperamentsfulla personerna på banan innan de slog igenom. De kom ingenvart. Men så fort båda till slut tränade upp den här funktionen så föll allt på plats och precis samma sak gäller i poker och allt annat här i livet. Underskatta det för fan inte.

Lycka till med spelet i fortsättningen.

Mvh,

Carl (Och varsågod killerwolf:))

Länk till kommentar

Ovan: Avdelningen grisdravel.

Småsött hur alla stämmer in och drar klyscha på klyscha rörande c-game, utvilad, inte tilta osv när det i slutändan handlar om att ifs är en ganska kass spelare som kombinerat risktagande med tur och nu sannolikt börjat sin regressionsvandring till det elaka landet mean.

För övrigt är det intressant att se hur folk konstant säger att "allinEV är skit" med motiveringen att det inte visar ALLT (i.e setups osv). Kan väl omöjligen vara så att det slumpmoment som är enklast att mäta i poker, trots att det inte visar ALLA slumpmoment i spelet som helhet, ändå är klart bättre än ingenting alls, eller?

Länk till kommentar

Tror det viktigaste är att alltid förbereda sig inför varje session. Ha som rutin att ta en halvkall dusch, se till och ha käk i magen, se till att alltid ha en vattenflaska bredvid, se till att det är städat på rummet (för en städad behaglig omgivning gör att du blir på ett bättre humör), se till att kanske morgonjogga några dagar i veckan för och cleara huvet ifrån poker, se till och bara spela när du är sugen.

Det är såna här detaljer som ofta avgör nuförtiden när edgen mellan spelare sakta närmat sig varandra på mitten. Varenda liten detalj betyder något, och dom adderas upp och i slutändan betyder dom extremt mycket.

Helt klart överskattat. Något som är betydligt mer avgörande är vem som har högst winrate. Att lägga den tiden som den där rutinen tar att genomföra varje dag på att förbättra sitt spel istället ger garanterat bättre avkastning, förutsatt att man har en aning om hur man förbättrar sitt spel (vilket annars bör vara prio 1 att ta reda på). Givetvis ska man undvika att spela om man är trött hungrig osv, men det är väl bara common sense.

Länk till kommentar

finns inga utom de fetaste av de feta outliers som kontinuerligt under en lång period slagit motståndet utan att ganska häftigt diskriminera och välja sina tillfällen. så enkelt är det.

lägger man sedan på detta att ifs inte direkt verkar ha några speciellt djupa teoretiska insikter samt ett gäng av de händer som uppvisats så finner jag det osannolikt att han skulle ha en värd timlön eller en vettig risk/reward-struktur i spelandet. nu tvivlar jag inte ett dugg på att han skulle exempelvis haft edge på mig (jag har trots allt varit mer eller mindre ur den evolutionära loopen som är onlinepoker i upp emot 2 år) men det hjälper knappast när skillnaderna mellan de "bra" spelarna är så pass små att de inte är värda mödan att försöka exploatera. jag kan pinpointa tillfället när jag märkte att det inte längre var lönt för mig att försöka vinna pengar mot regs ganska exakt, och den tiden är nu long gone, vilket förstås bara bekräftas av hur oerhört lite high stakes hu det spelas numera.

de stora pengarna i poker görs numera i princip uteslutande med hjälp av tålamod och tid, ett spel det finns 10000 spelare som är bättre än jag (och ifs av allt att döma) på.

den dagen det kommer en spelare som sprungit bra men trots det är villig/kapabel att ta in insikter och erfarenheter från andra som faktiskt vet vad det handlar om lär nog inte komma särskilt snart. av just det anledningen lär kyrkogården fortsätta fyllas av gula före detta "proffs".

Länk till kommentar