Gå till innehåll

Imfromsweden har fått en dagbok


Imfromsweden

Recommended Posts

god damn vilken bandwagon som rullade in, det vettigaste jag hört är dock att man inte skall satsa på att spela sig ur downswingen, det måste få ta den tid det tar så att du hinner landa mellan sessionerna och tänker över ditt spel så du inte bara spewar session efter session.

 

/mvh 15 inköp under ev i juni. (grindar mer än någonsin dock, så jag är typexempel på hur man inte gör.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Alla har egna metoder att ta sig ur downswings, om det är spela mycket eller lite. Kan vara skönt att kliva tidigt och plocka profits ett par dagar i rad så man känner vind i seglen men i längden handlar ju det här fallet fan inte om resultat alls. Det handlar om mental mognad, förberedelse och erfarenhet. Det är jävligt idiotiskt att kunna "acceptera" en uppswing men sen inte acceptera en downswing.

 

Hur lätt som helst att sitta och vinna hela dagarna och klättra men det är när man har rejäl motvind i ansiktet som man verkligen har chans att visa att man är här för att stanna. Poker som en karriär handlar lika mycket om att kunna vinna som att kunna förlora.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt klart överskattat. Något som är betydligt mer avgörande är vem som har högst winrate. Att lägga den tiden som den där rutinen tar att genomföra varje dag på att förbättra sitt spel istället ger garanterat bättre avkastning, förutsatt att man har en aning om hur man förbättrar sitt spel (vilket annars bör vara prio 1 att ta reda på). Givetvis ska man undvika att spela om man är trött hungrig osv, men det är väl bara common sense.

 

Nej, förberedelserutiner är inte överskattade, dom är extremt underskattade av flera olika anledningar.

 

Poker är en oändligt lång tävling, det är en mental och väldigt fysisk tävling dessutom. Du måste ta hand om din kropp och ventilera din ständigt stressade hjärna så gott det går för den går på högvarv i varje session.

 

Måste fråga om du någonsin har hört talas om ett proffslag i låt säga fotboll som inte skapar sig de bästa förberedelseförutsättningar för att kunna prestera sitt yttersta max? Är det överskattat med en bra säng, bra frukost, bra uppvärmning? Det finns inga storheter inom låt säga fysiska sporter såsom tennis som inte sköter sina förberedelser professionellt. Inga överhuvudtaget. Och det finns ingen av dom som ens skulle fundera på att säga att en uppvärmning är överskattad. Så varför skulle pokerspelare på en hög nivå ha en annat utgångsformat?

 

Du skjuter dig dessutom lite i foten med argumentet att winraten är det absolut viktigaste. Herregud, det är ju förberedelser som har en stor inverkan på hur winraten kommer sluta. Det är många som fokuserar på sitt spel och glömmer allt runt omkring dom.

 

Vilket ställe tror du själv att du kommer spela bäst i längden på, A) en yacht i hamnen i karibien, B) ett mörkt pojkrum uppe i grycksbo med smuts och ölburkar överallt ?

 

Vilken förberedelse är bäst för din sinnesstämning inför en pokersession?

 

A) Dricka cola, kolla på TV lite isolerad.

B) Ta en joggingtur, duscha, käka en god lunch och dricka vatten.

 

 

Jag drar extrema "common sense" exempel bara för att visa att det finns en väldigt relevant korrelation mellan förberedelser och ett utförande av mental/fysisk aktivitet. Det här är väldigt underskattat och fråga dig själv bara vilken förberedelse av alternativen ovan du hoppas själv din motståndare har när han sätter sig emot dig. Ja, det påverkar din winrate väldigt positivt. Du skapar ett syfte, en mening med varje session och du får ett bättre sinneslag och din hjärna gör mer logiska beslut i en ännu längre period än vanligtvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra svar. Ska ta och läsa igenom allt nogrannt, och försöka ta en paus och inte spela på några dar och rensa huvudet. Det är nog inte en så bra ide att spela när man fortfarande har "Jag vill vinna tillbaks allt så snabbt jag kan" - mindsetet kvar i huvudet. Men verkar vara mycket intressant skrivet.

 

Sätt upp följande scenario, teckna ett uttryck för v som funktion av h och maximera sedan v genom att hitta maximipunkten (h ≈ 1.17 m):

 

4de8c02e02dd9_ifs.png

 

Yo! Testade att göra så här, detta var formeln:

 

v =ARCSIN((4*h+(h^2)+30*COS(2*3,14/15)+7,5*h*COS(2*3,14/15))/(ROT(81,25+2*(h^2)+10*h-7,5*SIN(2*3,14/15)-15*h*SIN(2*3,14/15))*ROT(57,25-15*SIN(2*3,14/15)+(h^2)+2*h*7,5*COS(2*3,14/15)))

 

Max-värdet på denna formel ligger vid typ 12 :-/ Har vi gjrot nåt fel?

 

Med min fantastiska framförhållning ska detta vara inne klockan 9 imorrn :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, förberedelserutiner är inte överskattade, dom är extremt underskattade av flera olika anledningar.

 

Poker är en oändligt lång tävling, det är en mental och väldigt fysisk tävling dessutom. Du måste ta hand om din kropp och ventilera din ständigt stressade hjärna så gott det går för den går på högvarv i varje session.

 

Måste fråga om du någonsin har hört talas om ett proffslag i låt säga fotboll som inte skapar sig de bästa förberedelseförutsättningar för att kunna prestera sitt yttersta max? Är det överskattat med en bra säng, bra frukost, bra uppvärmning? Det finns inga storheter inom låt säga fysiska sporter såsom tennis som inte sköter sina förberedelser professionellt. Inga överhuvudtaget. Och det finns ingen av dom som ens skulle fundera på att säga att en uppvärmningen är överskattad. Så varför skulle pokerspelare på en hög nivå ha en annat utgångsformat?

 

Du skjuter dig dessutom lite i foten med argumentet att winraten är det absolut viktigaste. Herregud, det är ju förberedelser som har en stor inverkan på hur winraten kommer sluta. Det är många som fokuserar på sitt spel och glömmer allt runt omkring dom.

 

Vilket ställe tror du själv att du kommer spela bäst i längden på, A) en yacht i hamnen i karibien, B) ett mörkt pojkrum uppe i grycksbo med smuts och ölburkar överallt ?

 

Vilken förberedelse är bäst för din sinnesstämning inför en pokersession?

 

A) Dricka cola, kolla på TV lite isolerad.

B) Ta en joggingtur, duscha, käka en god lunch och dricka vatten.

 

 

Jag drar extrema exempel bara för att visa att det finns en väldigt relevant korrelation mellan förberedelser och ett utförande av mental/fysisk aktivitet. Det här är väldigt underskattat och fråga dig själv bara vilken förberedelse av alternativen ovan du hoppas själv din motståndare har när han sätter sig emot dig. Ja, det påverkar din winrate väldigt positivt. Du skapar ett syfte, en mening med varje session och du får ett bättre sinneslag och din hjärna gör mer logiska beslut i en ännu längre period än vanligtvis.

 

Jo jag vet att jag drog det lite långt, givetvis är förberedelser bra och ja i princip alla som tävlar i någonting på elitnivå förbereder sig noggrant. Min poäng var att det är väldigt underskattat att bli en bättre pokerspelare. De flesta verkar ha attityden att istället för att faktiskt förbättra sitt spel så väntar man tills man springer bra och spelar då sitt "a-game".

 

Jag tror det är ganska individuellt med var man spelar bäst. För närvarande spelar jag från ett rum obehagligt likt det du beskriver i B och det stör mig inte det minsta. Har själv aldrig direkt förberett mig inför en session på något speciellt sätt, men det skulle förmodligen öka min winrate något om jag var lite skarpare i tanken varje gång jag satte mig för att spela =)

 

Jag förstår vad du vill ha sagt och håller med dig i det mesta. Det jag försökte förmedla var att även om du blir 25% smartare/snabbtänkt eller vad du vill kalla det så är det mycket mer värt att veta vad man ska lägga tankekraften på. Jämför att du ska lösa ett problem med en dator. Då kommer själva algoritmen, dvs hur datorn löser uppgiften, vara betydligt viktigare än hur snabb datorn är, den extra prestandan försvinner obehagligt snabbt om datorn utför onödiga beräkningar osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste fråga om du någonsin har hört talas om ett proffslag i låt säga fotboll som inte skapar sig de bästa förberedelseförutsättningar för att kunna prestera sitt yttersta max? Är det överskattat med en bra säng, bra frukost, bra uppvärmning? Det finns inga storheter inom låt säga fysiska sporter såsom tennis som inte sköter sina förberedelser professionellt. Inga överhuvudtaget. Och det finns ingen av dom som ens skulle fundera på att säga att en uppvärmning är överskattad. Så varför skulle pokerspelare på en hög nivå ha en annat utgångsformat?

 

False premise, false analogy och lite andra heltokfavoriter passar nog bra in här.

 

Du skjuter dig dessutom lite i foten med argumentet att winraten är det absolut viktigaste. Herregud, det är ju förberedelser som har en stor inverkan på hur winraten kommer sluta. Det är många som fokuserar på sitt spel och glömmer allt runt omkring dom.

 

Nej, det är inte att skjuta sig själv i foten att skippa en "top-downanalys" när det som är "top" är supermetricen för vad framgång i poker är. Helt offtopic kan jag väl nämna att det här åtminstone delvis förklarar varför du hela tiden varit så förbannat dålig rent spelmässigt, torde vara av intresse för dig att signalera att det, om än bara till viss del, beror på helt fel fokus istället för hjärnbrist. Samtidigt kan man då argumentera att det ändå var dumhet in the first place som förledde dig, så tja, heh.

 

Vilket ställe tror du själv att du kommer spela bäst i längden på, A) en yacht i hamnen i karibien, B) ett mörkt pojkrum uppe i grycksbo med smuts och ölburkar överallt ?

 

Vilken förberedelse är bäst för din sinnesstämning inför en pokersession?

 

A) Dricka cola, kolla på TV lite isolerad.

B) Ta en joggingtur, duscha, käka en god lunch och dricka vatten.

 

Vackra alternativ du ger. Jag kan också göra ett försök:

 

Jag hävdar att är jätteviktigt att ha på sig vita strumpor för att vara duktig på att spela fotboll. Vad skulle du välja mellan att ha på dig vita strumpor eller att ha på dig fotkondomer med blodiglar i? Iom att du väljer det första har jag nu visat att det är jätteviktigt att ha vita strumpor för att vara duktig på att spela fotboll.

 

Jag drar extrema "common sense" exempel bara för att visa att det finns en väldigt relevant korrelation mellan förberedelser och ett utförande av mental/fysisk aktivitet. Det här är väldigt underskattat och fråga dig själv bara vilken förberedelse av alternativen ovan du hoppas själv din motståndare har när han sätter sig emot dig. Ja, det påverkar din winrate väldigt positivt. Du skapar ett syfte, en mening med varje session och du får ett bättre sinneslag och din hjärna gör mer logiska beslut i en ännu längre period än vanligtvis.

 

Inget med dina exempel har någon som helst anknytning till begreppet "common sense." Du visade inte en tillstymmelse till något som fungerar som logisk argumentation för att visa "en väldigt relevant korrelation mellan förberedelser och ett utförande av mental/fysisk aktivitet". Dina antaganden var från början felaktiga, vilket i sin tur gjorde hela ditt förskolebevis ovidkommande i sak.

 

För CDS och de med lite lägre IQ vill jag bara poängtera att jag ingenstans påstått att föreberedelser är helt värdelösa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra svar. Ska ta och läsa igenom allt nogrannt, och försöka ta en paus och inte spela på några dar och rensa huvudet. Det är nog inte en så bra ide att spela när man fortfarande har "Jag vill vinna tillbaks allt så snabbt jag kan" - mindsetet kvar i huvudet. Men verkar vara mycket intressant skrivet.

 

 

 

Yo! Testade att göra så här, detta var formeln:

 

v =ARCSIN((4*h+(h^2)+30*COS(2*3,14/15)+7,5*h*COS(2*3,14/15))/(ROT(81,25+2*(h^2)+10*h-7,5*SIN(2*3,14/15)-15*h*SIN(2*3,14/15))*ROT(57,25-15*SIN(2*3,14/15)+(h^2)+2*h*7,5*COS(2*3,14/15)))

 

Max-värdet på denna formel ligger vid typ 12 :-/ Har vi gjrot nåt fel?

 

Med min fantastiska framförhållning ska detta vara inne klockan 9 imorrn :(

 

Har inte läst igenom allt om lösningen men hitta en länk(som ni antagligen redan kollat) som beskriver hur man löser den.

 

http://www.maths.lth.se/query/answers/q200512.html#20051208221252

 

Scrolla ned till 8 December 2005 så finns den där.

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

False premise, false analogy och lite andra heltokfavoriter passar nog bra in här.

 

 

 

Nej, det är inte att skjuta sig själv i foten att skippa en "top-downanalys" när det som är "top" är supermetricen för vad framgång i poker är. Helt offtopic kan jag väl nämna att det här åtminstone delvis förklarar varför du hela tiden varit så förbannat dålig rent spelmässigt, torde vara av intresse för dig att signalera att det, om än bara till viss del, beror på helt fel fokus istället för hjärnbrist. Samtidigt kan man då argumentera att det ändå var dumhet in the first place som förledde dig, så tja, heh.

 

 

 

Vackra alternativ du ger. Jag kan också göra ett försök:

 

Jag hävdar att är jätteviktigt att ha på sig vita strumpor för att vara duktig på att spela fotboll. Vad skulle du välja mellan att ha på dig vita strumpor eller att ha på dig fotkondomer med blodiglar i? Iom att du väljer det första har jag nu visat att det är jätteviktigt att ha vita strumpor för att vara duktig på att spela fotboll.

 

 

 

Inget med dina exempel har någon som helst anknytning till begreppet "common sense." Du visade inte en tillstymmelse till något som fungerar som logisk argumentation för att visa "en väldigt relevant korrelation mellan förberedelser och ett utförande av mental/fysisk aktivitet". Dina antaganden var från början felaktiga, vilket i sin tur gjorde hela ditt förskolebevis ovidkommande i sak.

 

För CDS och de med lite lägre IQ vill jag bara poängtera att jag ingenstans påstått att föreberedelser är helt värdelösa.

 

Sämsta jag sett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som att ens approach till själva spelet är av betydelse när man skall analysera förberedelsernas inverkan på EV:t. Vissa ser sin session som ett prov på hur bra ens egen strategi är jämfört med motspelarnas och andra är mer inställda på att hitta så många luckor som möjligt hos motspelarna för att sedan försöka exploatera dem i hopp om en högre winrate.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite lustigt att folk är så otroligt snabba med att fiskförklara ifs när deras enda data är resultat efter att de medgivit att de inte hängt med i pokerutvecklingen och inte kan bedöma händer, speciellt inte lösryckta sådana. så efter vadå, ett dussin plusmånader och en backmånad så är det ett clear case: ifs är en fisk..? :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IMFROMSWEDEN:

”Börja närma mig 80k under EV nu för denna månad och förra.

 

Det är ju för fan helt sjukt. Jag spelar ju mestadels 1knl och 2knl och springer 80k under EV över typ 20-30k händer ”

 

Personligen så tycker jag det är knepigt att ens tala om varians i samband med 20-30K händer. Jag antar också att en del av de där händerna är 5KNL (har egentligen ingen betydelse) men vi pratar om swings som absolut inte otroliga. Sånt här händer HU, inte heller sällan och då åsidosätter jag helt och hållet din kompetens som pokerspelare.

 

Jag vet att Sexyterran slog huvudet på spiken när han med några ord förklarade varför du kommer gula såhär ”För att du skottar NL5K när du e back” (Reserverar mig för exakt ordval där).

När man sett spelare, inte bara här inne utan ute på nätverken (spelar och ”följer” enbart HU) som gör precis det, så otroligt många gånger, så känner man så väl igen beteendet. Allt jag lärt mig under de här åren är att det tyvärr oftast slutar som Terran säger.

Med det sagt påstår ju ingen att dom som gör detta inte kommer kunna vinna massor med pengar igen senare, men med samma problem och utan att kritiskt granska sig själva och göra sina dåliga sidor bättre så kommer dem alltid vara den där jojjon som gular då och då, men samtidigt har enorma rusher titt som tätt. (De flesta kan säkert nämna några forumiter som är exakt såhär, ofta före detta forumiter av given anledning)

När jag ser den typen av personligheter vid borden eller läser om dom så verkar det som att just dessa spelare har svårare för att ändra saker och granska sig själva än vad andra spelartyper eller rättare sagt personlighetstyper har. På något sätt tycks dem alltid tro att dom är nästan oslagbara (om det bara inte vore för så förbannat dålig varians, såklart). Den övertygelsen är med dom ända tills sista inköpet rycker däruppe, och till och med efter det. Det släpper aldrig taget.

Igen, så påstår jag inte att IFS är den typen för det har jag inte tillräckliga grunder för, men visst, nog känner man igen visa symptom även om det inte behöver betyda någonting.

 

TheFman:

”Stäng hellre ner sessionen för tidigt med en bokad vinst än att gneta på för att "det är så jävla +EV". Jag menar människan jobbar efter ett belöningssystem dygnet runt och hur jävla lätt är det att fortsätta grinda med fräsch skalle och korrekta värderingar när du ligger back/BE över stort sample? ”

 

SuperTequila:

”Den gamla sanningen; håll förlustsessionerna kort, och vinstsessionerna lång, och inte tvärtom, är det bästa, men det svåraste rådet att följa.

 

Har själv fortfarande enorma problem att följa det. ”

 

Det här tänket förstår jag inte alls, varför inte istället lägga fokus på att vara uthållig, att lära sig att spela bra under en lång tid, istället för att bara acceptera en dålig sida hos sig själv som spelare?

Ta reda på varför du spelar sämre efter en tid eller att lära sig att helt koppla bort dagens/sessionens/månadens resultat helt och försöka spela varje hand för sig optimalt utifrån de förusättningar du har. Mer kan du ju inte göra.

För inte kan ni inbilla er att det i övrigt har någon betydelse när man startar/stoppar att spela?

Hur håller man egentligen förlustsessionerna kort och vinstsessionerna långa? Förstår verkligen ingenting av det.

Det tänket är ju som att acceptera sina problem, stänga den dörren och låtsas som ingenting. Bryt upp dörrjäveln och ta reda på vad som står i vägen och se till att det försvinner istället!

 

Jag vill ju mycket hellre bli en bra spelare, som oavsett om det går käpprätt åt helvete just den här dagen/veckan/månaden spelar grym poker, istället för att bli en bra ”quitter”. Helst en maskin som efter att ha torskat tio buyin på en timme kan ta en kopp kaffe, vissla lite och inte alls låta det bekomma mig eller påverka mitt övriga liv.

Självklart blir jag stundtals påverkad av resultaten men strävan för mig är att gå mot ett psyke där det inte alls biter på mig. Om jag nu tänkt att det är det här jag ska hålla på med år ut och år in, så borde ju det vara den givna vägen att gå om man ska kunna ha ett någorlunda normalt liv i övrigt.

 

För mig handlar det om kontroll på mig själv och mitt psyke. Att jag hela tiden kan kontrollera så att allt jag gör är bra (så bra som just jag kan göra det, vilket kanske inte säger så mycket). Jag brukar tänka på att alla spel jag gör, precis allt, ska jag kunna förklara för mina ”poker”-vänner.

Dom ska kunna ifrågasätta all statistik, alla stora syner, alla småsaker, allt, och jag ska kunna ge dem skäliga förklaringar till varför jag gjort som jag gjort.

Om jag bara kan det så spelar utgången av sessionen eller till och med månaden inte någon större roll för jag har lärt mig under åren att allt, precis allt som händer i det här gudsförgätna spelet faktiskt är rättvist. Ja just det, RÄTTVIST. Hur vrickat det här spelet ibland än sen känns så kan vi aldrig fly från den faktiska rättvisan som ligger i det. Det är ju trots allt därför spelet fortfarande existerar.

Det har vi alla/kommer vi alla pokerspelare att få smaka på. Vare sig det är sött eller surt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...