Gå till innehåll

Colombia medellin


Fredron

Recommended Posts

Tja, jag funderar på att sticka till Colombia och då till Medellin som är näst största staden med cirka 3 miljoner invånare.

Min tanke var att antingen sticka i början av December (för att slippa julen) eller kanske vänta till början av Januari. Sedan tänkte jag nog vara borta minst 3 månader. Eller snarare jag har cash till flygbiljett + 3 månaders boende + en liten BR. Så i värsta fall blir det 3 månaders semester men annars hade jag tänkt att försöka grinda 3-4timmar/dag och leva livet resten av tiden.

 

Jag lirar 6max NLHE $100NL så ni vet.

 

Det skulle kunna va soft om man var ett par och delade på någon lägenhet eller annars bara att sticka dit tillsammans och hjälpas åt att hitta boende och fixa allt sånt. Jag har inga planer på att spendera särskilt mycket pengar på boende, kanske $600-$800/månad max men är man fler än en så kommer man långt på lite var.

 

Googla loss på Medellin och se om det verkar intressant.

Ifall det är någon som är intresserad av att sticka dit och kanske försöka hitta något tillsammans, eller bara inte vill dra själv. Hör av er!

Har vi någon Medellin expert här får ni också gärna höra av er.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om inte annat bör det väl inte vara så tryggt att strosa runt där nere men vad vet man, jag kanske har sett för många knarkrelaterade filmer..8-)

 

Under 2009 dödades i snitt 7 personer om dagen i Medellín och staden är under 2010 skådeplats för ett av de blodigaste drogkrigen i Colombias historia.

 

Mvh Wiki :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brudarna från Medellin sägs väga upp för det dock. Varit i Cartagena men vi skippade Medellin eftersom det då var valår och bussen vi tänkt ta sprängdes av ett gerillagäng så vi chickade ur o flög till Peru istället.

 

Colombianerna är generellt väldigt trevliga och vänliga men man får passa sig så man inte går in på fel gator/kvarter för det finns en hel del kriminalitet. Utöver det finns givetvis gängkrig/gerillakrig men vi hade inga problem med det iaf. Man kommer långt med sunt förnuft.

 

Fördel om man kan spanska iofs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reste runt i Colombia för några år sedan (2006) jobbrelaterat. Medellin är en stad med ett stort och varierat nöjesliv men och det är ett stor Men. Dem är vana med kunder som gödslar med dollarsedlar. Påståendet om att världens vackraste kvinnor kommer från den regionen är helt korrekt men även dem är vana med män som är stadda vid kassa och då talar vi riktigt stora pengar.

Dessutom är det en farlig stad så mitt råd är att välja en annan ort.

Det är definitivt ingenting för en person från mellanmjökens land.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har övervägt Buenos Aires också men efter att ha läst lite trådar på 2+2 och kollat runt på backpackerforum så verkar de med koll anse att Colombia och Medellin inte är så värst farligt längre. Det handlar mest om att använda sunt förnuft så klarar man sig bra. Alla har också talat väldigt varmt om staden så det låter intressant.

Funderar på att sticka till Buenos Aires efteråt annars, brukar tröttna på nya städer efter 2-3 månader. Så jag får väl hålla er uppdaterade i så fall :)

Lovar att göra en dagbok så får ni se hur farligt Colombia är, ifall jag nu tar mig dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har övervägt Buenos Aires också men efter att ha läst lite trådar på 2+2 och kollat runt på backpackerforum så verkar de med koll anse att Colombia och Medellin inte är så värst farligt längre. Det handlar mest om att använda sunt förnuft så klarar man sig bra. Alla har också talat väldigt varmt om staden så det låter intressant.

Funderar på att sticka till Buenos Aires efteråt annars, brukar tröttna på nya städer efter 2-3 månader. Så jag får väl hålla er uppdaterade i så fall :)

Lovar att göra en dagbok så får ni se hur farligt Colombia är, ifall jag nu tar mig dit.

"De med koll" är personer som försöker vara så jävla pretto som det bara är möjligt. De försöker samla backpackingcred bara, de kommer hävda att somalias östkust inte alls är farligt. Läs på UD och skapa en uppfattning där istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"De med koll" är personer som försöker vara så jävla pretto som det bara är möjligt. De försöker samla backpackingcred bara, de kommer hävda att somalias östkust inte alls är farligt. Läs på UD och skapa en uppfattning där istället.

 

har du rest mkt själv i "farliga" områden?

vad UD skriver är också i grunden bara några personers subjektiva uppfattning om säkerhetsläget. det brukar kunna ex. kunna skilja en del mellan olika länders reserek.

 

hur mycket kriminalitet folk tolererar på semester/långvarig vistelse utomlands är väl upp till var och en. risken att man ska råka ut för något värre än rånad under vapenhot är hursomhelst låg i princip vartsomhelst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här idéen att Medellin ska vara så farligt är kanske mer något som är kvar från Pablo Escobars krig i slutet på 80-talet än en avspegling av hur det är idag. Nästan alla som dödas är ju dessutom iblandade i narkotika-handeln. Om man bor i ett trevligare område som El Poblado så känns det säkrare att gå ute om kvällen än det gör hemma i Malmö.

 

Förutom att vara nästan världsledande i "breast-enhancements" så har Medellin kanske världen bästa klimat. Rak på ekvatorn fast på 1500 meters höjd. Typ 23-24 grader och lite luftfuktighet ÅRET OM. Sjukt nötigt.

 

Jag bodde i Buenos Aires i nio månader och det var jättetrevligt så det är absolut ett bra val. Däremot tycker jag inte du ska utesluta Medellin för att du är rädd för brottslighet. Ibland så blir det väl mycket mellanmjölk på pokerforum. Så fort någon vill åka längre än till Las Palmas eller spela högre än NL100 så kommer nej-sägarna fram :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag åka någonstans och bli rånad så gör jag det helst inrikes. Bättre att dra till Borlänge en vanlig onsdagkväll och få rånet avklarat, och sedan ta semester någonstans där man INTE blir rånad.

 

Ska man däremot bli mördad så håller jag med er. Då kan man lika gärna ta det på semestern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nästan alla som dödas är ju dessutom iblandade i narkotika-handeln. Om man bor i ett trevligare område som El Poblado så känns det säkrare att gå ute om kvällen än det gör hemma i Malmö
Ett colombianskt område tryggare än Malmö... Är Mangs ditt efternamn då eller? :-)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att själv varit i Cape Town i 10 månader och upplevt att vår uppfattning om kriminaliteten i vissa områden är väldigt överdrivna, ställer jag mig fortfarande tveksam till Colombia som resmål.

 

Hade en polare som jobbade i Sydamerika för några år sedan med it-lösningar för telekombolag och han sa att Colombia ska man i högsta grad undvika.

 

Om du inte prompt ska till Sydamerika kan jag annars rekommendera Cape Town och deras pågående sommar just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på att åka till Bagdad och grinda några månader. Har även varit lite inne på att dra till Juarez. Mexico kan väl aldrig va fel liksom.

 

Vad tycker ni?

Rasistiskt att inte beakta Mogadishu imo. De har ju inte haft någon fördyrande eller bromsande regering eller förvaltning sedan år 1991 så det borde ju falla även ultraliberaler som heltok på läppen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 1 year later...

Haha, det blev inget den gången.

 

För tillfället sitter jag dock och funderar på att dra till Australien i 5-6 månader, allt för att slippa den svenska vintern.

 

Medellin lockar lite fortfarande dock!

 

Setcho är det andra svenskar eller vart har du hittat folk? Hur ska ni bo och allt sånt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...