Gå till innehåll

Skatteverket är på G, jagar pokerspelare med blåslampa.


Cyntax

Recommended Posts

  • Svars 203
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Frågar för en vän.

 

Ponera att en person har under 2008 kunnat tagit ut en summa på 500k sek i omgångar, alla dessa pengar har sedan placerats i fonder. Pengarna är till största del från en sajt som anses ligga i en gråzon.

 

Personen ifråga har inte haft SKV på sig än och har haft en inkomst på runt 40k per år sedan 2007 som är deklarerad.

 

Hur som helst nu är denna personen intresserad utav att köpa en lägenhet men är risken hög för en granskning även fast personen har haft över 500k i fonder under nästan 2 år?

 

Om det gör någon skillnad så hade personen även innan dessa 500k nästan 200k i fonder som han har fått som barn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man lirar på amerikansk sida tar ut till MB. Därifrån sätter in på europeisk sida för att därifrån ta ut till sin svenska bank. Hur stor är risken att bli upptäckt?

 

Minimal, allt annat är skitsnack! Dock tror jag problemet ligger i att man måste oftast omsätta pengarna x antal ggr för att få ta ut till annat än ursprung. Har du tips på EU sajt som tillåter att man degar med tex mb o sen skickar pengarna till bankontot utan strul vore jag väldigt tacksam o få reda på vilken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egenreklam alltså? Du vet om att det inte är tillåtet va?
Jag måste kolla... är du allvarlig? Eller fattas det en ;-) ?
Frågar för en vän.

 

Ponera att en person har under 2008 kunnat tagit ut en summa på 500k sek i omgångar, alla dessa pengar har sedan placerats i fonder. Pengarna är till största del från en sajt som anses ligga i en gråzon.

 

Personen ifråga har inte haft SKV på sig än och har haft en inkomst på runt 40k per år sedan 2007 som är deklarerad.

 

Hur som helst nu är denna personen intresserad utav att köpa en lägenhet men är risken hög för en granskning även fast personen har haft över 500k i fonder under nästan 2 år?

 

Om det gör någon skillnad så hade personen även innan dessa 500k nästan 200k i fonder som han har fått som barn.

Om han blir granskad så lägger jag min gissning på att det är för hans låga inkomst + ekonomiskt aktivitet som gör det. Inte pokerspelandet.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är faktiskt allvarlig. Som din tråd är formulerad är den jävligt nära "anlita mig för skatteförfrågningar, annars kommer ni att åka på hundratusentals kronor i skatteskulder". Om du däremot verkligen bara vill ge gratis råd om rådande skattesituation får du gärna klargöra det; i så fall tackar jag och bockar. Jag hoppas förstås att det är det senare men det ser verkligen ut som det första hur många gånger jag än läser om, därav min något avoga inställning.

 

Edit: Förresten, när vi ändå håller på att fråga :) vet du vad :roll: innebär?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brutalt jävla lågt att sitta och peka ut enskilda tjänstemän. De kan ju knappast anses vara klandervärda i något slags objektiv bemärkelse. De gör bara sitt jobb och det är inte de som har stiftat lagarna.

 

Och givetvis är hela inlägget reklam och bör läsas som sådan. För egen del skulle jag inte känna mig särskilt trygg med att hålla Cyntax i handen vid en eventuell tvist med SKV. Han har säkert dribblat bort en och annan statstjänsteman i sina dagar, men SKM får allt mer koll på detta. När juridik står mot juridik skulle jag MYCKET hellre anlita en erfaren advokat/jurist från en etablerad byrå. Handlar det om några tusenlappar kan man nog ge Cyntax en chans, men börjar det handla om betydande belopp skulle iaf inte jag chansa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är faktiskt allvarlig. Som din tråd är formulerad är den jävligt nära "anlita mig för skatteförfrågningar, annars kommer ni att åka på hundratusentals kronor i skatteskulder". Om du däremot verkligen bara vill ge gratis råd om rådande skattesituation får du gärna klargöra det; i så fall tackar jag och bockar. Jag hoppas förstås att det är det senare men det ser verkligen ut som det första hur många gånger jag än läser om, därav min något avoga inställning.

 

Edit: Förresten, när vi ändå håller på att fråga :smile: vet du vad :roll: innebär?

Jag beskriver exakt hur man ska göra för att fastna i en skatterazzia (enligt min uppfattning), oavsett om du är pokerspelare eller vanlig dödlig. Alltså underförstått hur du ska undvika att hamna i en besvärlig situation. För att slippa anlita mig eller annan bättre expertis.

För min del skulle det vara bättre om SKV blev skickligare och det jag skrev i post #1 aldrig blev publicerat.

Anti-reklam så det sjunger om det.

 

Jag ska editera första posten så allt blir lite tydligare.

 

Dessutom har vi i den här tråden fått veta att jag är nog egentligen inget vidare på det jag gör. Det finns de som kan saken bättre. Cyntax är bara en "image".

 

Dessutom antyder jag att jag är dyr också. Det borde avskräcka?

Brutalt jävla lågt att sitta och peka ut enskilda tjänstemän. De kan ju knappast anses vara klandervärda i något slags objektiv bemärkelse. De gör bara sitt jobb och det är inte de som har stiftat lagarna.
Jag pekar inte ut dem som dåliga personer.

De är skickliga och med det vill jag säga att ingen ska tro att man kan lura dem. Menar du att jag borde ha avkodat dem mer?

Och givetvis är hela inlägget reklam och bör läsas som sådan. För egen del skulle jag inte känna mig särskilt trygg med att hålla Cyntax i handen vid en eventuell tvist med SKV. Han har säkert dribblat bort en och annan statstjänsteman i sina dagar, men SKM får allt mer koll på detta. När juridik står mot juridik skulle jag MYCKET hellre anlita en erfaren advokat/jurist från en etablerad byrå. Handlar det om några tusenlappar kan man nog ge Cyntax en chans, men börjar det handla om betydande belopp skulle iaf inte jag chansa.
Håller med. Jag skulle också tänka som du.

Men jag har bra självförtroende och känner mig bekväm på området.

Det är min uppfattning och det står dig givetvis fritt att ha den motsatta.

 

---

 

Vad vill ni min nästa mini-artikel ska handla om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker Cyntax får alldeles förmycket kritik, om det här är egenreklam så är det nog en del forumriter (läs coacher) som får sluta med att lämna sina kommentarer om hur vissa spelar sina händer.

 

Eller forumriter (läs affiliates) som frågar hur de skall lösa vissa situationer när de har problem med utbetalningar...

 

Hur som helst så visste jag faktiskt inte att det var bruttobeskattning på turneringar, ganska sjukt faktiskt.

 

så tack cyntax för jag fick lära mig något nytt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att det är fullt tillåtet att öppet diskutera skattefusk på PF så tycker inte jag att det är så konstigt att en av de som förmodligen har bäst koll på hur SKV jobbar går ut med sån här information. Om det här är förbjudet så kommer ju varenda post som Cyntax skriver om skatt kunna betecknas som egenreklam, och det är ju ganska mörkbrunt om PF ska sätta munkavle på folk som faktiskt kan nånting.

 

Vad blir nästa steg i så fall? Att hindra folk som coachar från att skriva i handanalystrådar för att andra betalar för deras råd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allmänintresset för Cyntax inlägg borde vara så pass stort att man, även om hans egna syfte med det är reklam, borde kunna bortse från det.

 

Som jag har förstått det så verkar situationen med SKV kommit i skarpare läge än tidigare. Så tidpunkten för tråden verkar det inte heller vara något fel på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Brutalt jävla lågt att sitta och peka ut enskilda tjänstemän. De kan ju knappast anses vara klandervärda i något slags objektiv bemärkelse. De gör bara sitt jobb och det är inte de som har stiftat lagarna.
Alla utsugare, paragrafryttare och kronofogdar, borde det snarare vara regel att hänga ut med namn och foto på internet, men det kan man givetvis ha olika åsikter om. Nu är det bara första bokstaven på två stycken det gäller så jag förstår inte varför nån skulle bry sig övht.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du skulle kunna göra en uppdaterad lista av http://pokerforum.nu/forum/262845-post1.html 8-)

Bra förslag. Vi får se. :-P

 

Allmänintresset för Cyntax inlägg borde vara så pass stort att man, även om hans egna syfte med det är reklam, borde kunna bortse från det.

 

Som jag har förstått det så verkar situationen med SKV kommit i skarpare läge än tidigare. Så tidpunkten för tråden verkar det inte heller vara något fel på.

Jag har editerat lite nu, så kanske mina värsta kritiker är nöjda nu också.

 

Du har rätt. Min uppfattning är att SKV har trappat upp tempot rejält.

Alla utsugare, paragrafryttare och kronofogdar, borde det snarare vara regel att hänga ut med namn och foto på internet, men det kan man givetvis ha olika åsikter om. Nu är det bara första bokstaven på två stycken det gäller så jag förstår inte varför nån skulle bry sig övht.
Jag har fixat det, så ingen ska känna sig utpekad.

 

---

 

Nu tycker jag att tråden är väldigt OT från trådstarten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pokerforum.nu har en tradition av att på ett systematiskt och utstuderat sätt trakassera duktiga postare samt främja dumhet.

 

Tycker du? Jag tycker att vi under 2010 har arbetat för att faktiskt försöka hålla kvar duktiga postare och veteraner, bland annat genom att se över och revidera flera forumregler, pusha för populära dagböcker i nyhetsbrevet m.m, samt föra en dialog med forumiter som VARIT väldigt aktiva men som trappat ned.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4. En riktig kamikazespelare cashar ut direkt från alla pokersajter till sitt svenska bankkonto. Billigt, smidigt, snabbt och jävligt effektivt för Skatteverket att hitta sen.

 

Vad har man för alternativ? Ta ut från Moneybookers eller Neteller obv men annars? Sätta upp utländska (Schweiziska?) bankkonton istället? Känns något tveksamt. Borde man förresten ta ut i mindre summor (<150k/gång)?

 

Hur ska förresten vi som enbart lirar cg på sidor som antas vara skattefria göra? Inte ange något om det på deklarationen och hoppas på att dom inte granskar? Borde vi tänka på något annat än att spara HH's?

 

Tacksam för svar, tycker att du har fått omotiverat mycket kritik för ett relativt hjälpsamt inlägg hittills.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har man för alternativ? Ta ut från Moneybookers eller Neteller obv men annars? Sätta upp utländska (Schweiziska?) bankkonton istället? Känns något tveksamt. Borde man förresten ta ut i mindre summor (<150k/gång)?

Alternativet är att inte ta ut alla pengar på en gång för då ökar chansen att skattemasen noterar stora intäkter. Så tolkar i alla fall jag Cyntax's information.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...