Gå till innehåll

Skatteverket är på G, jagar pokerspelare med blåslampa.


Cyntax

Recommended Posts

Har en fråga till alla som har någorlunda koll på läget.

 

Hur stor sannolikhet skulle ni tro är det att man åker dit om man:

 

-Är student, utan någon CSN varken bidrag eller lån

-Ingen inkomst deklarerad men har en studentlgh på 5.5k hyra

 

Och tar ut ca 10-20k varje månad från en skattepliktig sajt, och därmed aldrig har någon stor summa på bankkontot.

 

fakeedit. var tvungen att skapa ett nytt konto för det nick jag har här har jag på i stort sett alla sajter jag spelar/spelat på, onödigt bjuda på något gratis...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 203
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

+1!

 

Kanske e dax o gömma dagboksdelen för icke inloggade eller iaf så man inte kan läsa utan o regga så inte alla dagböcker försvinner :(

På vilket sätt skulle det förändra något? Om de bemödar sig med att söka pokerspelare på nätet så klarar de säkert av att regga sig också. Däremot är det väldigt viktigt för den enskilde att själv ta ansvar för sin anonymitet, vilket forumets policy stöttar till 100%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har man för alternativ? Ta ut från Moneybookers eller Neteller obv men annars? Sätta upp utländska (Schweiziska?) bankkonton istället? Känns något tveksamt. Borde man förresten ta ut i mindre summor (<150k/gång)?

 

Hur ska förresten vi som enbart lirar cg på sidor som antas vara skattefria göra? Inte ange något om det på deklarationen och hoppas på att dom inte granskar? Borde vi tänka på något annat än att spara HH's?

 

Tacksam för svar, tycker att du har fått omotiverat mycket kritik för ett relativt hjälpsamt inlägg hittills.

PokerStars -> Moneybookers -> PartyPoker -> Bankkonto.

Så skulle jag göra iaf.

Och inte ha samma nick på sajterna, inte ställa upp på intervjuer/bilder, blogga, skriva dagböcker med samma nick/namn. Synas så lite som möjligt alltså.

Jag hade för mig att du redan innan något svar kom visste att det skulle avslås? Men mer generellt om ftp är det jag är intresserad av iaf.
Av den information man kunde läsa i tråden kunde man dra slutsatsen att det var en fråga som SKRN inte skulle svara på.
Alternativet är att inte ta ut alla pengar på en gång för då ökar chansen att skattemasen noterar stora intäkter. Så tolkar i alla fall jag Cyntax's information.
Chansen? Du menar risken?

Njae, jag vet inte. Jag nämner väl inga uttagsgränser? Det är isf om man fastnat i "nolltaxeringsprogrammet". Men dom siffrorna får inte SKV per automatik från banken. Så SKV kan inte göra/köra en algoritm som söker så. Det är bara om banken skulle rapportera isf.

Kan det vara en bra idé att börja med små uttag, 3k 2-3 ggr, sen öka succesivt om det behövs. Då lär man bankens system att mönstret inte är onormalt. Förresten tror jag inte bankerna rapporterar speciellt många onormala saker. Någon med koll?

 

Har en fråga till alla som har någorlunda koll på läget.

 

Hur stor sannolikhet skulle ni tro är det att man åker dit om man:

 

-Är student, utan någon CSN varken bidrag eller lån

-Ingen inkomst deklarerad men har en studentlgh på 5.5k hyra

 

Och tar ut ca 10-20k varje månad från en skattepliktig sajt, och därmed aldrig har någon stor summa på bankkontot.

 

fakeedit. var tvungen att skapa ett nytt konto för det nick jag har här har jag på i stort sett alla sajter jag spelar/spelat på, onödigt bjuda på något gratis...

Jag tror att SKV filtrerar lite på ålder också. Unga människor kan tillåtas ha låga inkomster om dom inte har onormalt hög ekonomisk aktivitet. Bara en gissning. Låter det inte ganska logiskt?
+1!

 

Kanske e dax o gömma dagboksdelen för icke inloggade eller iaf så man inte kan läsa utan o regga så inte alla dagböcker försvinner :(

Kan SKV köpa prenumeration på https://www.bluffmagazine.com/processing/pokerdb.asp så kan de nog skaffa konto här.

 

Jag tycker att pokerforum.nu/poker.se ska spärra skatteverkets ip från att kunna surfa här! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänk på alla besökare pf hade tappat från sökmotorer! tror tyvärr inte att de som gör pengar på forumet samtycker

 

givetvis

 

På vilket sätt skulle det förändra något? Om de bemödar sig med att söka pokerspelare på nätet så klarar de säkert av att regga sig också. Däremot är det väldigt viktigt för den enskilde att själv ta ansvar för sin anonymitet, vilket forumets policy stöttar till 100%.

 

 

Jag vågar nog lova att Skv skapar konton om det krävs för att komma in på dagboksavdelningen.

 

Visst kan de väl de, det klarar ju vilken unge som helst. Men de skyltar iaf inte lika mkt om dagboksdelen inte syns när man inte är inloggad

Har själv ingen dagbok var mest en tanke för de som har då det är det enda jag läser här o vill inte folk ska sluta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har man för alternativ? Ta ut från Moneybookers eller Neteller obv men annars? Sätta upp utländska (Schweiziska?) bankkonton istället? Känns något tveksamt. Borde man förresten ta ut i mindre summor (<150k/gång)?

 

Hur ska förresten vi som enbart lirar cg på sidor som antas vara skattefria göra? Inte ange något om det på deklarationen och hoppas på att dom inte granskar? Borde vi tänka på något annat än att spara HH's?

 

Tacksam för svar, tycker att du har fått omotiverat mycket kritik för ett relativt hjälpsamt inlägg hittills.

 

Någon som blivit granskad, som spelat på en "skattefri" sajt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Chansen? Du menar risken?

Njae, jag vet inte. Jag nämner väl inga uttagsgränser? Det är isf om man fastnat i "nolltaxeringsprogrammet". Men dom siffrorna får inte SKV per automatik från banken. Så SKV kan inte göra/köra en algoritm som söker så. Det är bara om banken skulle rapportera isf.

Kan det vara en bra idé att börja med små uttag, 3k 2-3 ggr, sen öka succesivt om det behövs. Då lär man bankens system att mönstret inte är onormalt. Förresten tror jag inte bankerna rapporterar speciellt många onormala saker. Någon med koll?

 

Om jag inte missminner mig så är väl gränsen för när banken måste rapportera till SKV 75k för en enskild transaktion. Om om man tänker logiskt så har ju bankerna inte gubbar som sitter och granskar 50 konton/gubbe utan allt övervakas förståss elektroniskt och då är det förståss avikande mönster som triggar den röda saftblandaren. Så rent logiskt bör det bästa vara som förslaget ovan att hyffsat regelbundna mindre uttag. Sverige har rätt snåriga regler för registerhålllning/registersamkörning speciellt när det gäller personuppgifter så sprider man dessutom ut det på flera olika banker så ......

 

När det gäller vad bankerna rapporterar så vet jag att FI varit rätt hårda i sina omdömen om dom mindre aktörerna (nischbanker/kreditmarknadsbolag etc.) främst när det gäller compliance och jag vet från bekanta som tidvis varit behov av större kontanta summor att många mindre aktörer ställer få eller inga frågor.

 

Annars så är det faktiskt inte speciellt meckigt med utländska (bankkonton/bolag) om man bara har pengar att betala för sig med.

 

/#LOUDmouth#

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla utsugare, paragrafryttare och kronofogdar, borde det snarare vara regel att hänga ut med namn och foto på internet, men det kan man givetvis ha olika åsikter om. Nu är det bara första bokstaven på två stycken det gäller så jag förstår inte varför nån skulle bry sig övht.

 

Mycket tankeväckande Joeduck. Berätta gärna fler genomtänkta saker för oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer att ställa upp på en intervju den närmaste tiden där jag funderar lite på eventuellt inte outa mitt nick. Tror dock att intervjun blir bättre om jag gör det, men jag funderar fortfarande på alternativen.

 

Jag har inga som helst profits på stars/ftp de senaste åren (iaf inga betydande) och mina nicks är ändå inte synliga här på forumet eller speciellt outade whatsoever. Är ingen turneringslirare, men man vet aldrig om man skulle turklonka något i framtiden ;)

 

Mina enda vinster de senaste åren kommer egentligen bara från EuroPoker/Bestpoker/Whitebet/Party/Svs. Kan även ha något uttag eller två från en gammal ongamesajt som heter PokerLoco. Alla dessa är skattefria, right?

 

Vad har jag att förlora på att låta skatteverket pyssla ihop mitt namn med mitt nick när mina vinster till 95% ändå bör vara skattefria?

 

Har en jävla massa överföringar och ingen som helst koll alla papper man får hem när det har trillat in deg på bankkontot. Om skatteverket skulle gå på mig, hur går jag tillväga för att bevisa att mina vinster faktiskt är skattefria (om dom nu är det, se ovan :D)? Kan det bli infinite meckfaktor trots att jag inte tror mig ha ett skit att dölja?

 

EDIT: Hur långt tillbaka i tiden kan sånt här max sträcka sig? Minnet sviktar lite atm :)

 

Tyty =)

 

Jag lovar dig att när du väl sitter där och är under utredning och trots att du till nästan 100% spelat på skattefria siter så kommer det att vara ett helvette. Först och främst tänk på det helvette det kommer att innebära med att försöka att få ut vettiga uppgifter från alla siter, banker, moneybookers, neteller osv. Fortsättningsvis skall du försöka att organisera och sammanställa detta. Tänk sedan på den stress samt ovisshet iom att inget är skrivet i sten förrutom vinsterna på Svenskaspel kommer haunta dig genom hela utredningen som kommer att ta flera månader. Tro mig det är ett helvette och ditt game kommer med väldigt stor sannolikhet att bli lidande under tiden.

 

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer att ställa upp på en intervju den närmaste tiden där jag funderar lite på eventuellt inte outa mitt nick. Tror dock att intervjun blir bättre om jag gör det, men jag funderar fortfarande på alternativen.

 

Jag har inga som helst profits på stars/ftp de senaste åren (iaf inga betydande) och mina nicks är ändå inte synliga här på forumet eller speciellt outade whatsoever. Är ingen turneringslirare, men man vet aldrig om man skulle turklonka något i framtiden ;)

 

Mina enda vinster de senaste åren kommer egentligen bara från EuroPoker/Bestpoker/Whitebet/Party/Svs. Kan även ha något uttag eller två från en gammal ongamesajt som heter PokerLoco. Alla dessa är skattefria, right?

 

Vad har jag att förlora på att låta skatteverket pyssla ihop mitt namn med mitt nick när mina vinster till 95% ändå bör vara skattefria?

 

Har en jävla massa överföringar och ingen som helst koll alla papper man får hem när det har trillat in deg på bankkontot. Om skatteverket skulle gå på mig, hur går jag tillväga för att bevisa att mina vinster faktiskt är skattefria (om dom nu är det, se ovan :D)? Kan det bli infinite meckfaktor trots att jag inte tror mig ha ett skit att dölja?

 

EDIT: Hur långt tillbaka i tiden kan sånt här max sträcka sig? Minnet sviktar lite atm :)

 

Tyty =)

 

Efter det som framkommit i denna tråden och i övrigt så skulle jag verkligen inte ställa upp på en intervju, framförallt inte med nick. Dels då du som ovan nämnt att du kommer att ha sjukt mycket meck med att försöka bevisa att dina vinster kommer från de siter du påstår. Dels att du måste visa att dina siter verkligen är skattefria och det många år tillbaka i tiden i värsta fall.

 

Om jag kommer ihåg rätt (och det gör jag nog) och om det inte finns någon specialregel så får SKV granska dig för de beskattningsår som dina deklarationer de senaste fem åren har gällt. Alltså, under 2010 får de gå tillbaka till de vinster som du gjorde under 2004 och framåt.

 

Så, baserat på ovan så skulle jag avråda dig från någon intervju överhuvudtaget om du inte tror att intervjun kommer att ge dig sjukt mycket positiva konsekvenser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att din nästa artikel ska handla om ftp och varför forumets förfrågan till skatterättsnämnden gick upp i tomma intet. Samt hur den borde ha formulerats eller skickats in.

Du var med i gruppen som bidrog med pengar till ansökningen, så du har väl läst Skatterättsnämndens svar? Om inte så har du i alla fall möjlighet att göra det, så det här är mest en förklaring till andra som undrar.

 

Motiveringen till att de vägrade svara på frågan om man ska betala skatt på vinster från Full Tilt såg ut så här:

En sådan fråga förutsätter en närmare kännedom om de faktiska förhållanden än vad som har redovisats i ansökan och sker lämpligen vid den ordinarie taxineringen.

Jag har svårt att hitta någon annan tolkning av det än att de tycker att den information om Full Tilt som finns på nätet inte är tillräcklig. Det man kan hitta på nätet tyder på att a) allt jobb som har någonting att göra med att tillhandahålla tjänsten "Full Tilt Poker" utförs av företaget Pocket Kings, i Dublin, Irland. b) licensen för verksamheten är utfärdad till företaget Filco, på Alderney.

 

Det sistnämnda är en komplikation som ingen vet vad den innebär. Vi kan inte bevisa att Filco enbart existerar för att hålla i licensen. Den starkaste indikation vi har är att den förra licensen för tjänsten Full Tilt Poker var utfärdad till Kolyma Corporation AVV, på Aruba, som på grund av att de är ett AVV-företag inte får delta i Arubas ekonomi eller göra några ekonomiska transaktioner med företag eller innevånare på Aruba. Det senare borde innebära att de inte får ha några anställda heller. Så Kolyma kan inte ha gjort särskilt mycket mer än att hålla i licensen, som var utfärdad av Kahnawake Gaming commission. Efter fuskskandalerna på UB och AP så borde en Kahnawake-licens inte ha varit värt pappret det är skrivet på, så man kan förstå om personerna bakom Full Tilt Poker ville avbryta sammarbetet med dem. Det verkar rimligt att Filco bara har tagit över den roll som Kolyma hade (fast med licens från Alderney Gambling Control Commission istället), men det är omöjligt att veta.

 

Personligen så tycker jag att licensen borde vara helt betydelselös, då den bara innebär att personerna bakom verksamheten har betalat någon för att säga att allt går rätt till. Jag är mer bekymrad av att vi inte vet vart intäkterna från pokersajten tar vägen.

 

En annan komplikation är att alla vet att verksamheten startades av ett gäng i Los Angeles. De började med att sätta upp företaget Tiltware i Los Angeles, som då hade den roll som Pocket Kings har haft sedan 2006. Tiltware verkar fortfarande inte vara helt ute ur bilden, då beställningar från sajtens points-butik delvis hanteras i Los Angeles. Det mesta tyder på att Tiltware nästan är ute ur bilden, men det är svårt att veta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jao, är ju svårt resonera bort degen man har på bankkontot, men tänkte mest att de kan ju inte sitta o kriga om deg du inte ens har fått ut från cashiern ännu då de inte på något sätt kan påstå att <random nick> är du och hänvisa till PTR siffror.

 

Aja, tur man e fisk så slipper man tänka på sånt här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jao, är ju svårt resonera bort degen man har på bankkontot, men tänkte mest att de kan ju inte sitta o kriga om deg du inte ens har fått ut från cashiern ännu då de inte på något sätt kan påstå att <random nick> är du och hänvisa till PTR siffror.

 

Aja, tur man e fisk så slipper man tänka på sånt här.

 

Definitivt inte men antar att de pengar man cashat ut senaset 6 åren är mer än de man har på bankkontot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga som dök upp i mitt huvud.

Om jag nickar typ "nick-the-klick" på pokerstars.

Sen vinner jag Sunday Million för 290 000 dollar.

Kan då skatteverket kräva pokerstars att lämna ut vem som nickar det namnet?

För att göra de extra självklart så står de på pokerstars att jag sitter i Stockholm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...