Gå till innehåll

Ångest av Poker?


mbman

Recommended Posts

Undrar bara om det är någon annan här som får en j-vla ångest av poker?

 

Jag spelar verkligen för pyttesummor, bara de allra lägsta borden, så pengarna påverkar inte min ekonomi för fem öre, jag har råd att förlora hela rullen så att säga.

 

Men av någon anledning får jag en sån j-vla ångest av att förlora pengar bara. Är nästan rädd för att spela överhuvudtaget, även om jag på sistone vunnit en del.

 

Idag har jag tex. haft en jäkla otur och förlorat en del, då får jag fetångest! Det är nästan så jag funderar på att sluta spela, även om jag tycker det är roligt...då jag vinner :)

 

Någon som känner igen sig eller är jag helt tokig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade jag känt som du så hade jag slutat spela. Om du ändå spelar för så små summor att det inte påverkar din ekonomi så är väl anledningen att det ska vara kul. Om du får ångest så fort du torskar så är det inte kul. Hitta en annan hobby.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är väl att det är så j-vla kul när det går bra, då får man ju en kick av det...men jag är alltid lite orolig/rädd att förlora...för och nackdelar...men jag tror jag ska fortsätta spela ett tag till, för oftast vinner jag iaf. när jag spelar, och då är det ju skoj!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag spelar också för de lägsta summorna som finns.

 

Jag sätter en gräns för hur mycket jag ska spela för. är det mesta man kan köpa in i marker på bordet $5, så bestämmer jag att om jag kommer under $4 så går jag från bordet.

 

Om jag förlorar på att jag spelar dåligt så vill jag inte spela förrän jag pluggat mig lite bättre. förlorar jag på otur så blir jag sur. För det mesta brukar jag gå med vinst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är väl att det är så j-vla kul när det går bra, då får man ju en kick av det...

 

Spelar man för att få kickar (vilket även jag gör... livet är för tråkigt...) så ska man nog vara väldigt medveten om att det snabbt kan gå åt helvete. Ta det lugnt och försiktigt bara...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte bara att vinna som ger en kick, det är nog många som blir lite "beroende" av att förlora och de medföljande känslosvängningarna.

 

Men jo jag känner igen mig angående kickar vid statistiska fluktuationer. Vore jag helt oberörd av sådant så skulle det nog vara svårt att fästa sig så mycket vid spelet, om man då inte istället fokuserar på att vara nöjd med rätt beslut. Men det är ju så väldigt brusig återkoppling i poker att det är rätt svårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blev mest besviken på mig själv i början när jag förlorade, för att jag var relativt övertygad på att jag skulle vara väldigt bra på poker då jag alltid varit flink med siffror och kort.

Gått matematisk linje och aldrig behövt anstränga mig för något sånt och därför kändes det som att jag borde vara bäst av alla vid bordet att beräkna odds och spela rätt kort.

 

Pengarna spelade ingen roll i sammanhanget, bara att jag förlorade var som ett svek mot mig själv på något sätt och gav mig en smärre ångest.

 

 

Om det bara är pengarna så föreslår jag att du tänker på det såhär:

 

Se det som vilken hobby som helst.

 

Golf kostar pengar

Skidåkning kostar pengar

Reparera gamla bilar kostar pengar

Fotboll kostar pengar

Datorer kostar pengar

 

och då således

 

Poker kostar pengar

 

Räkna i din budget hur mycket du har råd att förlora på poker varje månad och räkna med att du kommer förlora det.

Ingen tycker det är konstigt att folk spelar golf 3 gånger i veckan. Med bilresa till golfbanan + greenfee och säkert mat på resturnagen och så slår folk bort en par tre bollar.

 

Vips, 1000 kr bara där. Men om någon sa att de förlorade 1000kr i veckan på poker så blir det ett himla halabalo för att man just förlorar och inte "investerar dom i pokerspel" eller hur man ska säga och sånt kan ge ångest till folk, dom tror att dom gör fel när dom förlorar pengar i spel för att det inte anses riktigt rumsrent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jovisst... frågan är bara hur många som får ångest för att de golfat för sina 1000 spänn. Beroendeproblematiken med poker är inget man ska ta lätt på tycker jag. Känner man att man mår dåligt av sitt spel så är det bättre att försöka sluta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag håller med, det är lite ångest över att förlora pengarna (även om det rör sig om småsummor)

 

Det sjuka är att med andra grejer så bryr man sig inte, var på Grönan med tjejen i onsdags och innan vi gick hem så spelade vi på lite hjul, 135 spänn back på några minuter och ingen vinst, hade jag spelat bort $15-$20 på poker så hade jag iaf haft kul och spelat under tiden, men det hade ju blivit värsta ångesten :roll:

 

Och då vet man att på godishjulen så får man i längden betala dubbla priset för godiset, och i längden så borde man vinna på pokern om man spelar som man borde...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller helt med Ector.

det är bäst att vara väldigt försiktig.

 

Jag skulle kunna tänka mig att 99% av alla som ställer till det för sig när det gäller spel, gör det på grund av att dom har känslor som är svåra att kontrollera. Då kvittar det nog om man tekniskt sett är en duktig gambler eller en solid pokerspelare.

 

men det är ju väldigt mycket bättre att vilja sluta spela när man förlorar än att bara vilja in i skiten igen och försöka vinna tillbaka. Om du börjar känna så är det nog dags att dra i nödbromsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snerki: Bra skrivet. Du fick med en viktig poäng där. Att "Folk" inte anser spel som rumsrent. Ändå är vi svenskar verkligen ett spelande folk.

Intressant det där.

 

Ector:Javisst har du rätt. Får man sådana ångestkänslor skall man försöka sluta. Men det kanske är svårt för vissa. För den som inte kan sluta spela. vad det nu än är, måste det vara ett rent helvete.

 

Och föresten, jag skulle få en jä*la ångest om jag GOLFAT bort 1000:- spänn... *brrr* :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bingolotto varje vecka från att du är 60 till 80. 46 800 kr

 

Semester två veckor i Grekland. 20 000 kr

 

Skidåkning i alperna + hyra utrusning en vecka. 10 000 kr

 

Köpa och fixa till en gammal bil. 20 000 kr

 

Fika på stan ink bulle. 100 kr

 

Utekväll. 500 kr

 

 

 

Att dessa hobbysen skulle vara billigare än poker har jag mycket svårt att tänka mig, men det är något som folk inte tänker igenom särskilt mycket. När jag tänker efter så är nog poker som är mitt billigaste fritidsintresse.

Vi ser/hör ofta att folks partner är arga för att de spelar på poker vilket troligtvis har att göra med att gambling/betting inte är riktigt rent, medan att gå ut på krogen och supa bort en mycket större summa anses som helt ok.

 

Jag tror att detta ger folk ångest.. man får slänga bort pengar på vad som helst, men att inte på poker/hästar/fotboll... varför vet jag ej, men så är det.

 

 

Inte ovanligt att folk med viss stolthet säger: "fan va full jag var igår alltså, brände säkert 2000 spänn på krogen" och folk skrattar med och säger, jo jag vet hur det är.

 

Hur hade det låtit om någon sa:" fan alltså, jag brände bort 2000 spänn på poker igår"

ja det vet ni nog själva

 

Berättade t.ex. för en polare om hur jag förlorade 600 kr i hand och han tittade på mig som att jag var redo för spelberoendekliniken omedelbart medan han själv hade varit ute och bränt samma summa på sprit dagen innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte ovanligt att folk med viss stolthet säger: "fan va full jag var igår alltså, brände säkert 2000 spänn på krogen" och folk skrattar med och säger, jo jag vet hur det är.

 

Skillnaden är väl att man vid spel ofta förväntar sig i alla fall någon vinst tillbaka, särskilt när det gäller poker. Dessutom är det mer sällan, i mitt tycke, som så att man super bort pengar man egentligen behöver, medan när det gäller poker så händer det ibland att man spelar bort mer än vad man tänkt. Härligt härligt, men farligt farligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden är väl att man vid spel ofta förväntar sig i alla fall någon vinst tillbaka, särskilt när det gäller poker. Dessutom är det mer sällan, i mitt tycke, som så att man super bort pengar man egentligen behöver, medan när det gäller poker så händer det ibland att man spelar bort mer än vad man tänkt. Härligt härligt, men farligt farligt...

 

 

 

??

 

Detta är väl nr. 1 anledningen till att ungdomar blir panka tidigare än beräknat. Iallafall i den kretsen jag känner

 

Tror inte det är särskilt ovanligt att folk super bort mer pengar än vad de borde i förhållande till inkomst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch ja, jag hatar när folk tror att jag är spelberoende bara för att jag spelar lite poker.

 

Jag tror att det är lättare att bränna pengar på sprit under en kväll än vad det är att bränna på poker. När man spelar poker är man i alla fall oftast "vid sina sinnes fulla bruk". Om man inte klarar av att stänga ner spelet och bara fortsätter förlora mer och mer, DÅ är man redo för spelberoendekliniken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe. jag fick ont i magen i början. nu har jag svalnat.

 

 

torskade 600kr i en pot på klubben i omaha potlimit som jag ínte ens spelar... efter det är jag avtrubbad. pengar förlorade sitt värde där någonstans. mest marker som man puttar fram och tillbaka. (grattis pokersidorna som får rake)

 

jag hade inte haft några problem med att sätta mig på 15/30 NL borden på laddies. ge mig 300$ så kan jag nog splela bort dem på en hand :)

 

 

:D

 

nä men skaffa en annan hobby om du itne pallar torska ens småsummor. jag har ingen inkomst alls och det rör mig inte. när man börjar få starka känslor går ens "gameplan" åt helvete. lika bra att lägga ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja...klart man inte gillar att förlora....

Jag känner igen mig i rädslan också, kommer lite då och då, framför allt vid PL/NL bord och man har varit helt iskall ett tag.

Jag brukar då gå ned och spela FL på en lägre nivå för att få upp självförtroendet en del.

 

Varför man spelar är väl väldigt olika, jag spelar mest för att det är fascinerande och underhållande. Klart att jag hoppas vinna i längden, men hittills ligger jag bara back.

Att spela bort $100 är dock inget jag har något problem med i sig, det är en standardkväll på krogen och för det får man oftast ingenting ;). Poker för samma summa kan ge många timmars nöje trots att man förlorar.

 

Jag är ju fortfarande en jätterookie på detta men jag känner att jag utvecklas, dock långsamt. Nu foldar jag mer "bra" händer som jag tidigare hade synat på och torskat.

Vem vet, snart kanske man t.o.m. börjar tjäna lite pengar.... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...