Gå till innehåll

Ken Leenard talar ut om Kengate


wigren

Recommended Posts

  • Svars 217
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tror många missuppfattar Högsta domstolens och Regeringsrättens funktion.

 

HD och RR.s roll är att vara vägledande för rättsskipningen genom att ta upp mål där det saknas prejudikat, där gammal prejudikat skall stärkas genom ny dom, eller där prejudikat ska ändras.

 

Eller, i väldigt få fall, där ett GROVT rättegångsfel begåtts i tidigare instans.

 

Så, vem som egentligen vinner i HD o RR är helt irrelevant. Det är sakfrågan som är av intresse.

 

Om en lägre instans har dömt så fel så att fel part vann så är det väl så GROVT rättegångsfel det kan bli. I övrigt håller jag med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om en lägre instans har dömt så fel så att fel part vann så är det väl så GROVT rättegångsfel det kan bli. I övrigt håller jag med.

 

Nah inte riktigt.

 

Alltså, när en sak är självklar blir det sällan tvistefråga av det hos rätten. Jag menar folk är ju inte dumma och vill inte dra på sig extrakostnader i form av båda parters ombudsarvode o sånt.

 

Ofta är skiljefrågan oklar till sin natur, så man kan inte säga att bara för att ena parten vann så var det grovt rättegångsfel. Domstolen måste ju alltid döma även om saker o ting inte är helt glasklara.

 

Ett grovt rättegångsfel är t ex att fel person stämts, eller man dömts för mord och det visar sig att den döde lever osv.... Väldigt höga krav således.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om en lägre instans har dömt så fel så att fel part vann så är det väl så GROVT rättegångsfel det kan bli. I övrigt håller jag med.

 

Det kan ju inte HD bedöma utan att ta upp fallet till prövning, så du har ju ett litet moment 22 där..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om en lägre instans har dömt så fel så att fel part vann så är det väl så GROVT rättegångsfel det kan bli. I övrigt håller jag med.

 

Det kan ju inte HD bedöma utan att ta upp fallet till prövning, så du har ju ett litet moment 22 där..

 

Nä... varför då? Det är väl bara att ta upp det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä... varför då? Det är väl bara att ta upp det.

 

Nej, då måste de ju ta upp ALLA fall. Det är ju självklart omöjligt att en enda stackars domstol ska ta upp alla fall från 6 hovrätter, bara för att något av dem skulle kunna vara feldömt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grovt rättegångsfel syftar till ett processuellt eller formellt fel, inte till själva domslutet, hur grovt fel parten än kan tycka att det är.

 

Jag vet att det är så, men det borde kanske inte vara så.

 

Nej, då måste de ju ta upp ALLA fall. Det är ju självklart omöjligt att en enda stackars domstol ska ta upp alla fall från 6 hovrätter, bara för att något av dem skulle kunna vara feldömt.

 

Javisst. Men öppna fler då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...