Gå till innehåll

The Well: Fordie


Fordie

Recommended Posts

  • Svars 783
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Först och främst vill jag önska dig all lycka och framgång så att du klarar de förändringar som du kommer att möta den kommande tiden. Jag har dock ett par frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på.

 

1. Varför denna längtan till barn? Har du en föreställning om att det ansvaret föräldraskapet innebär kommer att tvinga dig att ändra din nuvarande destruktiva livsstil?

 

1a) Om det nu visar sig att du inte klarar av omställningen (inget jag hoppas på..) och du återfaller i ditt gamla leverne, vad händer då? Lämna din flickvän och ditt barn eller leva kvar med de och låta de vara en del av din destruktiva livsstil? Oavsett utgång har du tänkt på konsekvenserna?

 

2. Hur vet du att du kan ta ansvar? (inte bara ditt eget utan även andras, exemplifiera gärna)

 

3. Har du funderat på ett miljöombyte, t.ex. flytta till en annan stad?

 

Tack!

 

Tack!

 

1: Jag har velat ha barn sen jag var 14-15, troligtvis.

Varför vet jag inte i detalj.

Kanske för att jag och barn ligger på samma nivå? ;)

Missförstå mig rätt i att ja, du har nog något i det du säger.

 

Sen när jag även får något att leva för och ett ansvar jag inte bara kan ge upp så kommer jag (och även måste jag) se livet från en annan vinkel.

 

Finns så mycket som gör att jag vill ha barn, ser mycket fram emot när morsan ringer och säger "det trodde jag aldrig om Peter" när hennes idiotpolare får reda på hur jag ändrat mig.

Sen så trivs jag bland barn, deras ärlighet, hur dom uppskattar små saker i livet m.m, det är svårslaget.

 

Skulle du se hur jag är när jag tar hand om mina småsyskon 2&5 skulle du nog förstå bättre.

Alla ungar jag kommer i kontakt med älskar mig förövrigt, så helt tokig lär jag väl inte bli som farsa.

Jag kommer bli för snäll dock, det har ju sina negativa sidor det med.

 

1a: Jag har faktist inte tänkt på saken så mycket eftersom jag ser det som en relativt liten chans för att det händer.. Skulle det hända skulle jag förmodligen söka hjälp av erkänt professionella människor och inte allmänvården. Kommer nog även se till att vara mycket mer mottaglig mot saker, idag lever jag lite i ett instängt skal för att inte kunna vara sårbar, om du förstår hur jag menar.

 

Nej, jag har inte tänkt så mycket på konsekvenserna, enda jag tänkt är väl att jag ska se till att tänka länge och väl innan jag gör något (oavsett vad det gäller för problem) och se till att inte göra något i impuls. tex. välja akutpsyk före knarkkranen om jag börjar må dåligt etc.

 

2: Jag vet faktist inte att jag kan det. Men man är ju två om ett barn, så jag lär ju inte behöva ta allt ansvar. Sen har folk gett mig ansvar över diverse saker hela mitt liv (inkl att ta hand om bebisar) och det har gått bra hittils iaf. Jag ser till att hålla mig ren och hel varje gång det gäller något viktigt.

 

Folk vill gärna få det till att jag inte kan ta ansvar över mig själv, men med tanke på allt som hänt så vill jag säga precis tvärtemot och det tycker min läkare, advokat och annat också, folk förstår liksom inte hur jag fortfarande kan stå på benen, även om dom är lite rangliga kanske. Det har väl kanske inte så mycket att göra med om att ta ansvar om andra, men...

 

3: Ja, jag har precis flyttat och trivs rätt bra. Men det ska ju i vanlig ordning börja strula direkt. Det enda jag begär just nu är en fast plats i livet.

Men jag tänker inte sitta och suga ur sista minuten ur varje skitsituation som jag tidigare gjort, är inte hyra/läkare/m.m-flowet igång inom 3 månader så flyttar jag och provar på ett nytt ställe istället för att punda ett halvår och hoppas att det löser sig automagiskt på något sätt.

 

/Fordie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gah blir förvirrad nu. Man ska byta iaf (=

 

 

Men hur blir det 67%? Man har 1/3 först. Sen är det väl 1 av 2? Eller räknar man som att man har båda dom två så det blir 2/3?

 

Editz; kopplade nu, vi är överens om 67 (=

 

 

Kan ni inte fortsätta i en separat tråd? :)

 

/Fordie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du missa den enkla med dörrarna.. Man byter dörr för det är 50% ist för 33. (=

 

inte 66% då?

 

Med dom villkoren skulle jag säga att han har svarat rätt och att om man byter så kommer man ofta ha 0% chans att få rätt. Är ju GTO att hålla kvar sin dörr för annars kan man bli exploaterad genom att man bara får valet att byta ifall man har tagit rätt dörr. Man måste veta att man alltid får valet att byta för att det ska vara bra att byta.

 

Må så vara, men kommer ett barn så kommer det. Abort är mord och jag skulle aldrig lämna bort mitt eget kött och blod.

 

Var drar du gränsen? Är t.ex. dagen-efterpiller ok?

 

Vad har du pluggat och vad skulle du börja plugga ifall du började i höst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur länge har du spelat poker?

 

Vilka stakes/site/spelform osv?

 

GL med livet!

 

5 år och lite mer.

 

Pokerstars för hobbylir , alla möjliga stakes, allt utom nlhe. Favoriten är razz och HORSE. Det jag har edge över allt och alla är plo8.

 

Prima för inkomstlir, 2.75-5 sngs NLHE 5 pers 3 betalda. (spelade lite drygt 4000 sngs 15 jan - 1 feb, så det ger endel stålar. €600 i racebonus och drygt $1500-2000 i rakeback)

 

ty u2 ;)

 

/Fordie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då ska du ju inte skaffa barn. Vad är problemet?

 

Logiken brister verkligen här. Hur menar du? Att om jag inte blir lycklig så ska jag inte skaffa barn?

Det finns nog få människor som blir lyckliga av att skaffa barn, medans de flesta säkert mår bättre av det.

 

Ser du lycka som samma sak som att må bra och ha det bra?

 

/Fordie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Logiken brister verkligen här. Hur menar du? Att om jag inte blir lycklig så ska jag inte skaffa barn?

Det finns nog få människor som blir lyckliga av att skaffa barn, medans de flesta säkert mår bättre av det.

 

Ser du lycka som samma sak som att må bra och ha det bra?

 

/Fordie

 

Jag menar att om du inte kan hantera ditt eget liv och din egen lycka, är idén att skaffa barn inte särskilt genomtänkt. Argumentet att "ni är två om det" bla bla håller inte särskilt bra. Det är väl ingen hemlighet att ett barn behöver en stabil fadersgestalt, eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var drar du gränsen? Är t.ex. dagen-efterpiller ok?

 

Vad har du pluggat och vad skulle du börja plugga ifall du började i höst?

 

Ja, dagen-efterpiller är ok. Med tanke på att jag runkar vore det ju lite dubbelmoral att säga att det inte är okey.

Det är imo skillnad på att döda en spermie som potentielt kan bli ett barn mot att döda ett embryo under utveckling.

 

Jag har inte pluggat något som jag har papper på, men massa andra saker som är samma som i skolan (typ psykologi A, B)

 

Eftersom jag inte gick ut grundskolan tänkte jag plugga grundämnena, jag har dock svårt att hitta motivation att sitta 1 år i skolan för att få betyg när jag redan "har" MVG i alla grundämnen och sist jag plugga komvux undrade lärarna vad jag gjorde där.. Kändes både kul och tråkigt, för man frågade ju sig själv samma sak - hoppade av - insåg nån månad senare att det var för att få papper på att man iaf har betyg i grundämnena.

 

Vissa säger att jag kan tenta av och få det på papper utan att behöva gå ut båda terminerna men har inte hittat något sånt.

 

Efter det är det en hel del utbildningar jag vill gå,

Bilsystemingenjörsprogrammet,

Civilingenjörsutbildning,

Påbyggnadsutbildning: systemteknik,

Fordonselektronik,

Motorsportmekaniker,

Aerodynamik

Endel programmeringsutbildningar med början på c/c++, c# och xna bl.a.

och så vidare..

 

Men antar att jag måste gå vanliga fordonsprogrammet till att börja med och det skulle jag aldrig stå ut med. Jag skulle förmodligen kunna vara lärare åt en sån klass.

 

Skulle nog behöva plugga 10 år eller mer för att gå alla utbildningar jag vill, kunde man skippa allt man redan kan så kanske 5 år, men tyvärr funkar det ju inte så :/

 

Tidigare har man ju kunnat få jobb genom kunskaper och kontakter, men det börjar bli allt svårare.

 

Men kort och gott om jag börjar plugga i höst så är det komvux om det går att lösa så att jag kan få betyg redan efter första terminen eller helst halva terminen. Absolut helst efter en månad :P

 

/Fordie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med dom villkoren skulle jag säga att han har svarat rätt och att om man byter så kommer man ofta ha 0% chans att få rätt. Är ju GTO att hålla kvar sin dörr för annars kan man bli exploaterad genom att man bara får valet att byta ifall man har tagit rätt dörr. Man måste veta att man alltid får valet att byta för att det ska vara bra att byta.

 

Blir lite väl snurrigt detta! 2/3 är bättre än 1/2

 

Sorry för off topic.

 

Lite frågor då.

 

Hur stor chans är det att du börjar jogga (förmodar att du inte gör)?

 

Var en livlig diskussion på ett forum en gång. Ingen ville ge sig. Den ena ansåg att det var helt omöjligt att sluta med att injicera heroin när man väl var beroende av det. Den andra kontrade med att man alltid har ett val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar att om du inte kan hantera ditt eget liv och din egen lycka, är idén att skaffa barn inte särskilt genomtänkt. Argumentet att "ni är två om det" bla bla håller inte särskilt bra. Det är väl ingen hemlighet att ett barn behöver en stabil fadersgestalt, eller hur?

 

Jag KAN hantera mitt liv, jag hanterar det bara jävligt dåligt och det är ofta med vilje. Hantera sin egen lycka kan nog ingen människa göra.

Du och jag verkar ha helt olika definitioner på lycka. Och du får bättre din innan du frågar om min.

 

Det här är ingen rättegång, så huruvida argument håller eller ej är ganska irrelevanta.

Nej, det är det inte, jag blev av med min farsa när jag var 15 och det är ju bara kolla på mig ;)

 

Innan han dog var jag dock LYCKLIG och MÅDDE BRA och då har jag nog haft den sämsta tänkbara barndom man kan ha, förutom att jag aldrig blivit sexuellt utnyttjad, dom har/hade det nog värre som ung.

Och min farsa led av schizofreni av hög grad, vet inte om man kan kalla en kvinnomisshandlare som hörde röster för stabil, ändå var han den bästa farsan jag kunde tänka mig. Han fanns alltid där om det var något, han ställde alltid upp om det var något, han gjorde alltid allt för att jag skulle må bra och satte alltid mig och mitt mående framför sina egna behov.

 

Jag tror mitt framtida barn hellre skulle vilja att jag punda och var som min farsa (bortsett från kvinnomisshandel och annat dumt jag inte håller på med) än att jag inte punda men samtidigt aldrig visade mitt barn kärlek och aldrig ställde upp och bara tänkte på mig själv hela tiden. Eller vad tror du?

 

/Fordie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Som jag ser det så har man ett val från början, alltså 1/3(33%). När sedan en dörr försvunnit har man ett nytt val, 1/2(50%), då spelar det ingen roll om man byter dörr eller inte, det är fortfarande en coinflip.

Däremot om man INTE får byta dörr, så är det ju bara ett val man får göra, 1/3(33%), men så är ju icke fallet så man kan lika bra bara välja en dörrjävel för att direkt hoppa till coinflippen.

Hade man fått välja två dörrar från början så hade man haft 2/3(67%), men eftersom man inte fick göra det, så finns inte 67% här imo. Får bara inte ihop det som de skrivit i länken.

 

 

Förlåt Fordie, jag blev knäpp på skiten.

 

1. Vad för mc planerar du att köpa?

2. Skaffa hund för att se om det bringar lycka?

3. Gillar du blackjack?

4. Är du blond?

5. Hur mycket har du vunnit som mest på en månad? (Poker)

6. Tycker du att 8,9,11,12,24,28,30 är en lottorad att satsa på?

7. Är du religös?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite frågor då.

 

Hur stor chans är det att du börjar jogga (förmodar att du inte gör)?

 

Var en livlig diskussion på ett forum en gång. Ingen ville ge sig. Den ena ansåg att det var helt omöjligt att sluta med att injicera heroin när man väl var beroende av det. Den andra kontrade med att man alltid har ett val.

 

Snurrigt, vad har jogga med injicering av heroin att göra? :D

 

Jag kommer nog aldrig börja jogga pga knäproblem som inte går att göra något åt. Hade däremot en träningscykel innan som jag använde rätt ofta, men den var slut så den fick åka på tippen i flytten.

 

Ang den livliga diskussionen så ställer du ingen fråga eller något jag kan svara på så... Va? :)

 

Men för att säga något, man har alltid ett val, men se det såhär: Du blir ekonomiskt oberoende (eller okej, du har oändligt med pengar resten av livet) om du tuggar sönder armen in till skelletet, från armväcket ner till tummen på båda armarna. Det kommer läka så det var exakt som innan, men skulle du klara av det?

Eller om du inser nackdelarna med att vara ekonomiskt oberoende så byt ut det mot nåt annat.. Typ, om någon nära dig dött så skulle den återuppstå om du gjorde det. Eller världsfred, vad som helst.

 

Bit dig så hårt du kan innan du bangar i köttet på armen innan du svarar ;)

 

/Fordie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag tror mitt framtida barn hellre skulle vilja att jag punda och var som min farsa (bortsett från kvinnomisshandel och annat dumt jag inte håller på med) än att jag inte punda men samtidigt aldrig visade mitt barn kärlek och aldrig ställde upp och bara tänkte på mig själv hela tiden. Eller vad tror du?

 

/Fordie

 

Jag tycker inte att det är två alternativ som man måste välja mellan. MIN åsikt är att man ska klara av båda för att ens tänka tanken. Jag skulle inte rekommendera en karriärist med 80 arbetstimmar i veckan att skaffa barn heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt Fordie, jag blev knäpp på skiten.

 

1. Vad för mc planerar du att köpa?

2. Skaffa hund för att se om det bringar lycka?

3. Gillar du blackjack?

4. Är du blond?

5. Hur mycket har du vunnit som mest på en månad? (Poker)

6. Tycker du att 8,9,11,12,24,28,30 är en lottorad att satsa på?

7. Är du religös?

 

Det är lugnt, men ni verkar ju lagom oense och försöker verkligen komma fram till det optimala, så varför inte starta en separat tråd om det så kan andra också komma med input? :)

 

1: Det är en 150cc vespa. Priset motiverar allting (billigare än en månads mat för 2 pers). Ville egentligen ha 250cc 2t cross eller en 600+ offroad, men det finns knappt några för vettiga priser (börja inte länka är du snäll) :)

 

2: Har haft hund, jag lärde honom att bli så tokig som möjligt. Det slutade inte så bra när han succesivt började tappa respekten för mig och närmade sig 80kg. Han bokstavligen käkade upp väggarna hos mig och sen hos mamma tills han slutligen fick åka tillbaka till ägaren (som förövrigt är en jävla idiot som förstört hunden ännu mer)

 

3: Japp. Gett många gratisfyllor på krogen :)

 

4: Nope, svarthårig by default tror jag. Annars så väääääääääldigt brunt, såg ingen skillnad när jag färga svart en gång förut iaf.

 

5: 25k sek tror jag. Men det var på 4 dagar (började med $5 *brag*), sen tog jag ut allt och fortsatte mitt rådande uppehåll jag hade.

 

6: Tja, varför inte. Har väl inte sämre chans än någon annan rad.

 

7: Nä, lite kristen bara. Tror inte på allt som står i bibeln men tror det finns ett högre väsen och sen gud/jesus-historien bortsett från en hel del saker verkar mest troligt.

 

/Fordie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snurrigt, vad har jogga med injicering av heroin att göra? :D

 

Jag kommer nog aldrig börja jogga pga knäproblem som inte går att göra något åt. Hade däremot en träningscykel innan som jag använde rätt ofta, men den var slut så den fick åka på tippen i flytten.

 

Ang den livliga diskussionen så ställer du ingen fråga eller något jag kan svara på så... Va? :)

 

Men för att säga något, man har alltid ett val, men se det såhär: Du blir ekonomiskt oberoende (eller okej, du har oändligt med pengar resten av livet) om du tuggar sönder armen in till skelletet, från armväcket ner till tummen på båda armarna. Det kommer läka så det var exakt som innan, men skulle du klara av det?

Eller om du inser nackdelarna med att vara ekonomiskt oberoende så byt ut det mot nåt annat.. Typ, om någon nära dig dött så skulle den återuppstå om du gjorde det. Eller världsfred, vad som helst.

 

Bit dig så hårt du kan innan du bangar i köttet på armen innan du svarar ;)

 

/Fordie

 

Det kan jag göra den gången jag öppnar en brunn.

 

Annars förstår jag inte hur du kan få det att jogging skulle ha med heroin att göra. Det var två frågor som var tydligt avskilda. Givetvis har man ett val, fast inte enligt den snubben.

 

Lycka till med ditt liv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag ser det så har man ett val från början, alltså 1/3(33%). När sedan en dörr försvunnit har man ett nytt val, 1/2(50%), då spelar det ingen roll om man byter dörr eller inte, det är fortfarande en coinflip.

Däremot om man INTE får byta dörr, så är det ju bara ett val man får göra, 1/3(33%), men så är ju icke fallet så man kan lika bra bara välja en dörrjävel för att direkt hoppa till coinflippen.

Hade man fått välja två dörrar från början så hade man haft 2/3(67%), men eftersom man inte fick göra det, så finns inte 67% här imo. Får bara inte ihop det som de skrivit i länken.

lol

 

spelledaren kan bara ta bort dörrar med getter bakom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte att det är två alternativ som man måste välja mellan. MIN åsikt är att man ska klara av båda för att ens tänka tanken. Jag skulle inte rekommendera en karriärist med 80 arbetstimmar i veckan att skaffa barn heller.

 

Skrev ett lång inlägg men tog bort och svarar helt enkelt: Okej.

 

/Fordie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan jag göra den gången jag öppnar en brunn.

 

Annars förstår jag inte hur du kan få det att jogging skulle ha med heroin att göra. Det var två frågor som var tydligt avskilda. Givetvis har man ett val, fast inte enligt den snubben.

 

Lycka till med ditt liv.

 

Såg en fråga och en kort berättelse i ditt tidigare inlägg. Vad var frågan? :)

 

/Fordie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt, det här är ingen rättegång men du måste förstå att dina resonemang ger upphov till en hel del frågor. Samtidigt är det ganska intressant att läsa om ditt liv.

 

Jag har inte pluggat något som jag har papper på

 

Eftersom jag inte gick ut grundskolan tänkte jag plugga grundämnena, jag har dock svårt att hitta motivation att sitta 1 år i skolan för att få betyg när jag redan "har" MVG i alla grundämnen och sist jag plugga komvux undrade lärarna vad jag gjorde där..

 

Men antar att jag måste gå vanliga fordonsprogrammet till att börja med och det skulle jag aldrig stå ut med.

 

- Du hittar alltså inte motivationen för det här men du är motiverad att bli förälder?

- Tycker du att man är lämplig som förälder om man inte ens har gått ut grundskolan?

- Du skryter om att du redan kan allt men hur enkelt borde det då inte vara att bara fixa det? (gula pokerspelare med noll MM, extrem tiltbenägenhet men som ändå är "bäst i världen" comes to mind...)

 

Ja, jag har precis flyttat och trivs rätt bra. Men det ska ju i vanlig ordning börja strula direkt.

 

Varför känns det som att sådant här alltid händer samma typ av människor? Tror du att de kan ha ngn del i det själva? Om inte, vad kan anledningen vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar du sportsbetting?

Vilket lag håller du på i kommande VM?(Fotboll)(Svara med huvudet och inte med hjärtat)

 

Nja, gillar inte att lägga mina pengar i någon annans händer, sen vet jag inte vad som sker bakom kulliserna heller så..

 

Kan nada om fotboll. Men får väl säga England, dom är väl bra? har väl iaf bra lag, typ i den serien manchester united spelar.

 

Skulle jag svara med hjärtat skulle jag säga Finland, men dom spelar bara riktiga sporter, där man får använda fysiken lite ;)

 

Spelar dom inte fotboll i Vancouver iår? Där hejar jag på Italien isåfall.

 

 

/Fordie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...