Gå till innehåll

varför heter det gula?


PokerPlogg

Recommended Posts

Har väl hört värre som faktiskt är sant om man säger så.

I gamla romarriket så ställde man tex ut pisspottan som en ädel gest till de fattiga så att de skulle kunna tvätta sina kläder:-)

 

Och det är sant, tror du?

 

Tja, Mythbusters visade ju att urin är en okej fläckborttagare.

 

 

Här har de testat rom, tvål, urin och en modern fläckborttagare. Urin klarar blodfläckar bäst av alla. Räcker att kolla första 1:30 av filmen för resultatet. Hittar tyvärr ingen video på när de faktiskt tvättar grejerna, men det känns ganska oväsentligt.

 

Googlar du lite så kan du hitta flera källor som säger att man i forntiden tvättade med urin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, Mythbusters visade ju att urin är en okej fläckborttagare.

 

 

Här har de testat rom, tvål, urin och en modern fläckborttagare. Urin klarar blodfläckar bäst av alla. Räcker att kolla första 1:30 av filmen för resultatet. Hittar tyvärr ingen video på när de faktiskt tvättar grejerna, men det känns ganska oväsentligt.

 

Googlar du lite så kan du hitta flera källor som säger att man i forntiden tvättade med urin.

 

Där ser man, men jag tvivlar ändå på det om romarna.

 

Angående "gå gul" så sägs det ha kommit från Kortoxen, där de minst värdefulla markerna var just gula. Den som hade bara gula marker var således på väg att bli pank.

 

Det är som sagt gammalt söderslang från början, men det kan ju hända att ovanstående återaktualiserade termen och gjorde den pokerrelaterad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara någon sorts pf-sjukdom att skriva plusresultat i grönt. Det kommer lite kräks i munnen varje gång jag ser det.

 

Tror inte endast att det är på pf. Jag tänkte mer på uttryck som "att vara på grön kvist" etc. En snabb wikipediasökning gav också att grönt ofta används i samband med tillväxt eller seger (och för den delen med snålhet och avund).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara någon sorts pf-sjukdom att skriva plusresultat i grönt. Det kommer lite kräks i munnen varje gång jag ser det.

 

Det är ju inte jätteunikt att plusresultat är gröna och minusresultat är röda. Av färgskalan att döma borde färgen för att loosa sina pengar antingen vara tokröd ;) eller blå. Men det känns inte så bra att säga. Jag illustrerar:

 

- Åhh, jag tokrödade.

Eller

- Typiskt, jag är blå.

 

Nej då slinker meningen...

-Fans jävla skit ja gula rullen i helgen

...ner bättre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...