PokerPlogg Postad 7 November , 2009 Rapport Postad 7 November , 2009 När man losar sina pengar, varför heter det gula? Ngn som vet? Citera
upandcoming Postad 7 November , 2009 Rapport Postad 7 November , 2009 för att i vegas fanns det en äldre, förmögen herre som lånade ut pengar till panka pokerspelare mot att han fick urinera på dem. därav uttrycket "gå gul" - "gula". Citera
DrRoland Postad 7 November , 2009 Rapport Postad 7 November , 2009 Haha. Kan det verkligen vara sant? Citera
affe2000 Postad 7 November , 2009 Rapport Postad 7 November , 2009 Haha.Kan det verkligen vara sant? :roll: Citera
Supertequila Postad 7 November , 2009 Rapport Postad 7 November , 2009 Nästan så man önskar att det vore sant. Fann mig själv plötsligt visualisera hur det skulle vara att bli påpissad av den äldre herren när min rulle är bortblåst när jag superpackad skottar bort allt på nosebleed. Citera
tamtaram Postad 7 November , 2009 Rapport Postad 7 November , 2009 http://pokerforum.nu/forum/poker-off-topic/566-ga-gul-vart-kommer-det-ifran.html Såhär säger wikipedia: I folkspråk i Europa associeras gult helt och hållet med något negativt.[8] Ursprunget är en gammalkristen hävd om att Judas Iskariot vid nattvarden bar gult och den färg hans mantel hade har efteråt fått uttrycka svindeln eller otillförlitligheten, som att vara utfattig och för pengar avyttra sina mentala förebilder..[8] Man har betecknat falskhet och besmittelse med gult och i Europa har det för det mesta representerat oärlighet och sjuklig smitta.[5][7] Pestfanan är gul och därmed har gult kommit att bli liktydigt med otäck plåga.[5][7][2] Gult representerar även dödssynden girighet i kristendomen.[2] Citera
Lisa87 Postad 7 November , 2009 Rapport Postad 7 November , 2009 för att i vegas fanns det en äldre, förmögen herre som lånade ut pengar till panka pokerspelare mot att han fick urinera på dem. därav uttrycket "gå gul" - "gula". Citera
DrRoland Postad 7 November , 2009 Rapport Postad 7 November , 2009 :roll: Har väl hört värre som faktiskt är sant om man säger så. I gamla romarriket så ställde man tex ut pisspottan som en ädel gest till de fattiga så att de skulle kunna tvätta sina kläder:-) Citera
nicklaslid Postad 7 November , 2009 Rapport Postad 7 November , 2009 http://pokerforum.nu/forum/poker-off-topic/566-ga-gul-vart-kommer-det-ifran.html Såhär säger wikipedia: I folkspråk i Europa associeras gult helt och hållet med något negativt.[8] Ursprunget är en gammalkristen hävd om att Judas Iskariot vid nattvarden bar gult och den färg hans mantel hade har efteråt fått uttrycka svindeln eller otillförlitligheten, som att vara utfattig och för pengar avyttra sina mentala förebilder..[8] Man har betecknat falskhet och besmittelse med gult och i Europa har det för det mesta representerat oärlighet och sjuklig smitta.[5][7] Pestfanan är gul och därmed har gult kommit att bli liktydigt med otäck plåga.[5][7][2] Gult representerar även dödssynden girighet i kristendomen.[2] Skotta=gula? Citera
Poque Postad 7 November , 2009 Rapport Postad 7 November , 2009 Posten är gul, och den gulade. Citera
Glödlampan! Postad 7 November , 2009 Rapport Postad 7 November , 2009 Farfar berättade en skön historia från 50-talet då han tydligen "gulade" någon på poker. Blev lagomt chockad då han använde ordet gula Citera
Agent Cooper Postad 7 November , 2009 Rapport Postad 7 November , 2009 Haha.Kan det verkligen vara sant? Rolle visar prov på sina överlägsna mentala färdigheter. Citera
Poker2007 Postad 7 November , 2009 Rapport Postad 7 November , 2009 Kommer från det engelska utrycket "to yellow" direktöversatt "att gula". Citera
DrRoland Postad 7 November , 2009 Rapport Postad 7 November , 2009 Rolle visar prov på sina överlägsna mentala färdigheter. +1 Citera
Batch Postad 7 November , 2009 Rapport Postad 7 November , 2009 Kommer från det engelska utrycket "to yellow" direktöversatt "att gula". Direktöversatt borde det väll ändå bli "till gul"? Citera
Ferna Postad 7 November , 2009 Rapport Postad 7 November , 2009 För att gult är fult och vem fan vill vara ful? Citera
okocha Postad 7 November , 2009 Rapport Postad 7 November , 2009 uttrycket kom till på den tiden gretko hade en gul avatar här på pf. Citera
Agent Cooper Postad 7 November , 2009 Rapport Postad 7 November , 2009 Jag svalde det uppenbara skämtet med hull och hår och visade vilken lättlurad pojke jag är. FYP. Citera
Poker2007 Postad 7 November , 2009 Rapport Postad 7 November , 2009 Direktöversatt borde det väll ändå bli "till gul"? To be or not to be - att vara eller inte vara. Iofs så vet jag inte om det är rätt heller men skitsamma. Citera
Dead-Inside Postad 7 November , 2009 Rapport Postad 7 November , 2009 uttrycket kom till på den tiden gretko hade en gul avatar här på pf. Detta minns jag som en mycket trevlig tid. Citera
FelterSkelter Postad 7 November , 2009 Rapport Postad 7 November , 2009 Farfar berättade en skön historia från 50-talet då han tydligen "gulade" någon på poker. Blev lagomt chockad då han använde ordet gula Inte så konstigt väl? "Gul" är ju gammal söderslang för pank. Om det använts i övriga Sverige vet jag inte. Men vad det egentligen kommer från har jag ingen aning om. Kopplingen till "yellow" bör vi kunna avskriva eftersom det är ett engelskt slanguttryck för fegis. Att man sedan "gular" någon är ju bara en "verbisering" av samma uttryck. Citera
Jeg123 Postad 7 November , 2009 Rapport Postad 7 November , 2009 Vilken är färgen motsatt till gul? Citera
affe2000 Postad 7 November , 2009 Rapport Postad 7 November , 2009 Vilken är färgen motsatt till gul? grön, troligtvis. Citera
Glödlampan! Postad 7 November , 2009 Rapport Postad 7 November , 2009 grön, troligtvis. Nej, röd och blå obv. Citera
Big Less Postad 8 November , 2009 Rapport Postad 8 November , 2009 Har väl hört värre som faktiskt är sant om man säger så.I gamla romarriket så ställde man tex ut pisspottan som en ädel gest till de fattiga så att de skulle kunna tvätta sina kläder:-) Och det är sant, tror du? Citera
Recommended Posts