Gå till innehåll

"Gå gul", vart kommer det ifrån?


Torna

Recommended Posts

Det kommer från Las Vegas på 70-talet, då en av dåtidens mest framgångsrika pokerspelare stake:ade panka pokerspelare mot det att han fick urinera på dem på offentlig plats.

 

Nej, barnsliga skämt åt sidan, har ingen jävla aning

 

 

Hahahahahahaha. Tyckte det lät som en seriös förklaring jag ;)

 

//Hickmott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, tack för det trovärdiga svaret ;)

Nä, hur uttrycket uppkom kanske är glömt sedan länge, det var kanske inte så viktigt heller. Jag och en kompis diskuterade var det kunde komma ifrån, men kom inte på nån trovärdigare förklaring än Parres ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigare var spelmarken med lägst valör på Kortoxen gul och då man inte ens hade några såna kvar var man alltså gulad.

 

Jag vet inte med säkerhet att ovanstående föklaring är den rätta, men den låter i alla fall rimlig.

Skulle tro att uttrycker är mycket äldre än så, dessutom har jag hört det många gånger i icke-pokersammanhang så jag tror att era teorier om urin i vegas och färg på marker är fel ute.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...
  • 11 months later...
Tidigare var spelmarken med lägst valör på Kortoxen gul och då man inte ens hade några såna kvar var man alltså gulad.

 

Jag vet inte med säkerhet att ovanstående föklaring är den rätta, men den låter i alla fall rimlig.

Skulle tro att uttrycker är mycket äldre än så, dessutom har jag hört det många gånger i icke-pokersammanhang så jag tror att era teorier om urin i vegas och färg på marker är fel ute.

 

Håller med. Tidigaste belägget jag har sett är i Ulf Lundells Jack från 1975, där gul används som synonym för pank.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kommer från Las Vegas på 70-talet, då en av dåtidens mest framgångsrika pokerspelare stake:ade panka pokerspelare mot det att han fick urinera på dem på offentlig plats.

 

 

Nej, barnsliga skämt åt sidan, har ingen jävla aning

 

fan parre det märks att du är en skicklig rappakalja spelare;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite långsökt men kan det ha att göra med att gul är en färg som först symboliserade sjukdom och har därefter överförts till att även betyda pank (när man är sjuk kan man inte jobba och får då inga pengar)

 

Som Fröding säger i en av sina dikter

 

(Jag) gick och drömde dumt om guld och lager, / tills jag blef sjuk och ful och gul och mager

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...