Gå till innehåll

Fondavgifter


w00d

Recommended Posts

Jag är rätt ny vad gäller börs över huvud taget och försöker få lite insikt i hur det fungerar med avgift för fonder.

 

Exempelfond: FIM Russia Small Cap

 

Säg att jag sätter in 100k i den fonden. Stämmer då följande antaganden:

Köpavgift (2%): 0.02 * 100k = 2000

Jag antar att detta är en avgift som dras direkt när jag köper fonden, dvs det belopp jag kommer ha innestående i fonden är 98k ?

 

Anta att fonden på ett år går upp och mitt värde uppgår till 120k. Jag vill nu sälja min fond.

Säljavgift (2%): 0.02 * 120k = 2400

 

Om det är enligt ovanstående har jag alltså betalat 4400 för att skaffa och sedan göra mig av med fonden.

 

Sedan antar jag att det varje år dras av en förvaltningasvgift, i detta fallet på 3%.

Förvaltningsavgift: 0.03 * 120k = 3600

 

Om jag nu bara haft fonden i ett halvår istället, antar jag halva det beloppet hade betalats?

 

Så för att oskattat ha tjänat 20k har jag nu betalat 6k. Skatt på det, antar det ligger runt 30%, och jag hamnar på 20k * 0.7 - 6k = 8k i ren vinst.

 

Dras skatten utan hänsyn till avgifter såsom förvaltningsavgiften? Dvs, dras den innan eller efter jag har betalat mina förvaltningsavgifter, är de avdragsgilla?

 

 

En annan fond jag kollade på hade denna avgift:

Rörlig avgift om 20% på överavkastningen på Riksbankens reporänta.

Vad innebär det?

Att om jag får 20% avkastning, och reporäntan kanske är 2%, att jag får betala 18% av min vinst till fonden? Är det korrekt tolkat?

 

 

Som sagt utgår jag ifrån att jag har allt om bakfoten och vill gärna få det utrett =)

Hittade ingen nybörjaravdelning inom börsrelaterade frågor, så ha lite överseende 8-)

 

Edit: Antar man räknar vinsten som 22k iofs, eftersom 2k gick iväg som avgift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 111
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

avanza zero....

 

Visst, ett jättebra alternativ. Men inte så roligt att lägga alla pengar på ett kort bara och helt ignorera alla andra fonder. Därför vore det intressant att förstå sig på hur avgifterna äter upp vinsten och försöka hitta nåt annat intressant också :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, ett jättebra alternativ. Men inte så roligt att lägga alla pengar på ett kort bara och helt ignorera alla andra fonder. Därför vore det intressant att förstå sig på hur avgifterna äter upp vinsten och försöka hitta nåt annat intressant också :)

 

Kör hälften AZ och resten på rött så får du roligt också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan fond jag kollade på hade denna avgift:

Rörlig avgift om 20% på överavkastningen på Riksbankens reporänta.

Vad innebär det?

Att om jag får 20% avkastning, och reporäntan kanske är 2%, att jag får betala 18% av min vinst till fonden? Är det korrekt tolkat?

 

 

Nej, det tror jag inte är korrekt tolkad. Dom menar att dom tar 20% av den vinst dom genererat som överstiger den vinst du fått om du fått Riksbankens reporänta som avkastning.

 

Du investerar 100

Reporäntan 1%

 

Ett år senare är dina 100 som du investerat värda 106 och du säljer dom. Fondens rörliga avgift blir då: (106-100-100*1%)*20%=1

 

Din "övervinst" jämfört med Reporäntan är 5 och av det tar dom 20%.

 

OBS att exemplet ej beaktar eventuell övriga kostnader. Det är dessutom rätt märkligt att ha Reporäntan som jämförelse för att mäta överavkastning. Borde vara ett relevant index.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

avanza zero....

 

Är ett mycket bra alternativ (det bästa) om man vill ha risken/volatiliteten/avkastningen i de 30 största svenska bolagen. Om man däremot vill ta högre risk, t.ex. investera i tillväxtmarknader, för att på lång sikt troligen få en högre avkastning, kan fonder som investerar i just tillväxtmarknader vara ett alternativ trots kostnaderna.

 

Det bör dessutom finnas en poäng i att diversifiera och inte ligga i enbart svenska bolag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dyr fond som du hittat där. Avgifterna skiljer sig och gör stor skillnad.

 

När det gäller Ryssland så har jag själv valt Robur Ryssland. Den är klart billigare och har gått riktigt bra historiskt.

 

Köp och säljavgifter försöker jag att undvika helt. Vart har du depå? Nordnet och Avanza har förhandlat bort en del köp och säljavgifter. Kan vara värt att kolla om man gillar en viss fond extremt mycket kan det skilja sig vart man väljer att ha den.

 

Rörliga avgifter har JNL beskivit bra och jag anser att man ska undvika dem så långt det går.

 

Det går att tjäna bra på fonder men det är som allt annat inte jättelätt i början ;-).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan antar jag att det varje år dras av en förvaltningasvgift, i detta fallet på 3%.

Förvaltningsavgift: 0.03 * 120k = 3600

 

Om jag nu bara haft fonden i ett halvår istället, antar jag halva det beloppet hade betalats?

 

Förvaltningsavgiften är redan inbakad i de 120k, fondförvaltarna brukar ta ut den dagligen (typ 0.03/365).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dyr fond som du hittat där. Avgifterna skiljer sig och gör stor skillnad.

 

När det gäller Ryssland så har jag själv valt Robur Ryssland. Den är klart billigare och har gått riktigt bra historiskt.

 

Köp och säljavgifter försöker jag att undvika helt. Vart har du depå? Nordnet och Avanza har förhandlat bort en del köp och säljavgifter. Kan vara värt att kolla om man gillar en viss fond extremt mycket kan det skilja sig vart man väljer att ha den.

 

Rörliga avgifter har JNL beskivit bra och jag anser att man ska undvika dem så långt det går.

 

Det går att tjäna bra på fonder men det är som allt annat inte jättelätt i början ;-).

 

Jag tog den som exempel för att den hade värden på de flesta avgifter.

Robur känns ju givetvis som ett betydligt vettigare alternativ, tack för tipset. Jag har även kollat lite på HQ Rysslandfond, som verkar ligga ungefär i samma prisklass. Depån ligger hos Avanza.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förvaltningsavgiften är redan inbakad i de 120k, fondförvaltarna brukar ta ut den dagligen (typ 0.03/365).

 

Jaha okej, det lät ju intressant. Så de tar helt enkelt 0.03/365 av mitt totala investerade belopp i fonden per dag? Och om min investering går upp med 20% på ett år, så hade det varit lite högre om inte förvaltningsavgiften dragit av? Dvs, att den inte dras av som en slags skatt i slutet av året.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värdeförändringen som redovisas är efter avdrag för förvaltningskostnader. Man kan säga att i praktiken dras förvaltningskostnader varje dag.

 

Förvaltningskostnaderna visas därmed inte upp och investerarna får inte veta hur mycket kostnaderna dragit ner avkastningen. Är man lite konspiratoriskt lagd är detta en av anledningarna till att bankerna gillar att visa index utan återinvestering av utdelning som det mest relevanta jämförelseindexet för sina olika fonder. Tar man med utdelning så som ska vara med så slår många fonder inte index.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så handlar du helt enkelt direkt på index med ett certifikat.

 

OEC: https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=116971

OEV https://www.avanza.se/aza/aktieroptioner/kurslistor/aktie.jsp?orderbookId=116972

 

OEV = valutasäkrad till 0-10% avgift.

 

Du kan läsa mer hos RBS (som äger ABN):

http://markets.rbsbank.se/SV/Showpage.aspx?pageID=5

 

Direktlänk till produktblad:

http://markets.rbsbank.se/MediaLibrary/Document/PDF/ProductDocuments/NL0000859148/NL0000859148_SV_Brochure.pdf

 

En artikeln från DN (färsk sådan t.o.m)

http://www.dn.se/ekonomi/din-ekonomi/ravaror-jordnara-i-portfoljen-1.976127

 

Avgift beroende på utställare, finns mer info i DN-artikeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värdeförändringen som redovisas är efter avdrag för förvaltningskostnader. Man kan säga att i praktiken dras förvaltningskostnader varje dag.

 

Förvaltningskostnaderna visas därmed inte upp och investerarna får inte veta hur mycket kostnaderna dragit ner avkastningen. Är man lite konspiratoriskt lagd är detta en av anledningarna till att bankerna gillar att visa index utan återinvestering av utdelning som det mest relevanta jämförelseindexet för sina olika fonder. Tar man med utdelning så som ska vara med så slår många fonder inte index.

 

hoho..varför blir man inte förvånad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Satsa på börsen istället, nästan skattefritt med kapitalförsäkringar och din procentuella vinst kommer vara avsevärt mycket mer än fonder om du kan din sak. Tar väl tid att lära sig men kommer alltid vara mer vinnande i längden att placera dina pengar på börsen eller råvarumarknaden istället för fonder.

 

Men om du inte har tid att kolla upp det så får du väl följa råden som skrivits i tråden, sjukt exempel du tog upp man blir nästan rädd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det tror jag inte är korrekt tolkad. Dom menar att dom tar 20% av den vinst dom genererat som överstiger den vinst du fått om du fått Riksbankens reporänta som avkastning.

 

Du investerar 100

Reporäntan 1%

 

Ett år senare är dina 100 som du investerat värda 106 och du säljer dom. Fondens rörliga avgift blir då: (106-100-100*1%)*20%=1

 

Din "övervinst" jämfört med Reporäntan är 5 och av det tar dom 20%.

 

OBS att exemplet ej beaktar eventuell övriga kostnader. Det är dessutom rätt märkligt att ha Reporäntan som jämförelse för att mäta överavkastning. Borde vara ett relevant index.

 

Skälet till att de har reporäntan är att det lurar kunderna.

 

Säg att börsen går ner 50% ett år och sedan upp 100% ett annat så att börsen efter de två åren gått +- 0

 

Insättning 100K

Efter år 1 50K avgifter 0

Efter år 2 100K - avgifter 20% av 50K = 10K kvar då 90K.

 

(Siffrorna avrundat till hela K så räntan räknas inte)

 

Fint för fonden - dåligt för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satsa på börsen istället, nästan skattefritt med kapitalförsäkringar och din procentuella vinst kommer vara avsevärt mycket mer än fonder om du kan din sak. Tar väl tid att lära sig men kommer alltid vara mer vinnande i längden att placera dina pengar på börsen eller råvarumarknaden istället för fonder.

 

Men om du inte har tid att kolla upp det så får du väl följa råden som skrivits i tråden, sjukt exempel du tog upp man blir nästan rädd.

 

Jasså så det är så enkelt.

 

 

 

Avanza zero...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satsa på börsen istället, nästan skattefritt med kapitalförsäkringar och din procentuella vinst kommer vara avsevärt mycket mer än fonder om du kan din sak. Tar väl tid att lära sig men kommer alltid vara mer vinnande i längden att placera dina pengar på börsen eller råvarumarknaden istället för fonder.

 

Men om du inte har tid att kolla upp det så får du väl följa råden som skrivits i tråden, sjukt exempel du tog upp man blir nästan rädd.

 

 

Aktiefonder är lika mycket börsen som aktier, det är ju aktier fonden äger.

 

Skatteläget är inte annorlunda för aktier jämfört med fonder.

 

Att vinsten kommer vara avservärt högre för aktier bara för att man köper dom själv stämmer inte. Det är fel att säga att man alltid kommer vara mer vinnande i längden om man placerar på börsen själv eller gör det via en fond. Det finns givetvis inga sådana garantier. Du och en fond kan ju mycket väl köpa delvis samma aktier. Om man investerar mindre belopp i taget kan det dessutom bli mer avgifter om man köper aktier själv istället för att investera i en fond.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder mig av Nordnet och kör på en kombination av Fonder och aktier, vilket jag kan rekommendera. Har stoppat in ungefär halva rullen nu och haft en fin avkastning på den. Skulle inte köpa en fond om jag bara skulle avse att ha den i ett halvår just på grund av alla de (smyg) avgifter som tillkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...