Gå till innehåll

Klyka cyklar för Barncancerfonden


Klyka

Recommended Posts

Först en liten rapport om valborg:

 

Valborg började redan på torsdagen med att syrran kom från Linköping med ett knippe vänner som skulle slagga över hos mig. Jag hade planerat att bjuda dem på en klassisk champagnefrukost på fredagsmorgonen, och när jag ändå var igång så passade jag på att bjuda in fler också. Så jag skulle ha en ganska stor champagnefrukost, och hade alltså tänkt städa på torsdagskvällen. Men de skulle ut och festa, och jag var inte jättesvårövertalad att hänga med.

 

Kylen var vid det här laget laddad med massor av öl, tre liter bubbel, långa rader av mjölk- fil och yoghurtpaket samt pålägg. Till detta hade jag köpt fem sorters flingor, och stora grytan och grötsleven var redan framplockade. Jag var redo för morgondagens frukostbjudning, även om det var lite skitigt i hörnen. Så ut bar det.

 

dsc01715m.th.jpg dsc01713x.th.jpg

 

Det var Snerikes nation som stod för festen. Det var helt OK, ungefär som en vanlig kväll på nation, inget speciellt. Vid stängning råkar jag få ögonkontakt med en söt tjej på gatan utanför, går direkt fram och kör en medvetet klyschig raggningsreplik, mest bara för att driva. Hon skrattar en smula, jag provar en till, och en till, och en till, hela tiden med glimten i ögat. "Nä, detta funkar visst inge bra", säger jag, "men jag tycker du är väldigt söt, funkar det bättre?". Samtidigt kommer min syster och jag presenterar henne och frågar tjejen om jag får pluspoäng för att jag kör systertricket, och det påstår hon att jag får. Tar hennes nummer och syrran, jag och hennes vänner drar vidare för att hitta fyllekäk.

 

Ett konstigt semiragg. Typ helt emot allt man tror är bra, men jag brydde mig inte riktigt, och jag tror att det är det som är nyckeln i de flesta fall.

 

Sömn kl 02, upp kl 07 för att förbereda frukosten. Bubblet korkades upp kl 08, och så var vi igång. Första sittningen bestod av mig, syrrans polare och två arbetskamrater. När syrran &Co drog vidare var vi bara tre killar som lyssnade på hårdrock och jag var lite orolig att this is it, bättre blir det inte. Men sen kom det rätt bra med folk. Några av oss hängde ihop sen större delen av dagen, bland annat en jättesöt tjej som jag inte kände sen tidigare, några arbetskamrater och ett par tjejkompisar.

 

Vi drog runt på de klassiska grejerna - picnic i ekonomikumparken, mösspåtagning, lyssning till Orphei Drängar. Hela tiden under det att öl och vin intogs i måttligt tempo. Framåt kvällningen fick jag tag i tjejen från kvällen innan, och vi bestämde oss för att träffas. Hon sa på ett ungefär var hon var, och när jag var framme i ungefär rätt område så ringde jag, men samtalet bröts och det gick inte att få kontakt igen. Bummer. Diss eller inte, vad vet jag. Men det gjorde inte så mkt, för jag hittade några kompisar där. De satt och grillade och skulle ut på nation senare, så jag hakade på dem.

 

dsc01741e.th.jpg

Ekonomikumparken, en skön fotobomb. Jag i förgrunden.

 

Efter ett antal timmar på nation, och totalt ca 14 timmars supande, stående och gående, så kändes benen precis som efter ett marathon (bokstavligen, I know). Lägligt nog hittade jag en ensam, mkt söt tjej som satt i ett fönsterbläck. Jag gick och satte mig bredvid, och fråga inte varför, men jag började tala franska med henne. Lyckligtvis talade hon inte franska, så jag bytte till spelat knagglig svenska "Jaagh tawlar liiite swenchka". Jag fattar inte varför, men jag har använt mig av den här förut (1) och den har funkat. Sickt. Efter ett tag säger jag "Äh, bara skoja, jag pratar perfekt svenska", hon skrattar och sen sitter vi och pratar ett bra tag.

 

Tyvärr vart jag dissad. Hon väntade på sin pojkvän, sa hon efter ett tag. Han skulle komma och skjutsa henne hem. Aj då. Vid det här laget hade jag vanligtvis önskat henne en trevlig kväll och dragit mig upp till dansgolvet för att hitta mina vänner, men jag orkade verkligen inte röra mig ur fläcken, så jag sa precis det till henne. "Jag tänker sitta kvar här och störa dig, om det är OK - inga intentioner" sa jag, och hon var helt OK med det. Så satt vi där ett bra tag till, och hade jättetrevligt. Klart mitt mest lyckade misslyckade ragg nånsin.

 

Efter ett par timmar till hittade min sista kvarvarande polare ragg och jag var ensam kvar. Dags att dra hem. En klart lyckad dag och kväll. Hittar direkt en lucka i garderobskön, och vad ser jag där om inte en jättefin tjej som står och ler mot mig när jag kommer dit. Börjar prata med henne, hon kommer från Göteborg från början, är 25ish år gammal. Fick bra vibbar, tänkte fan vad jag luckboxade här, då. Jag tar hennes och hennes kompisars garderobsbrickor och hämtar ut allas jackor. Men när hon får sin jacka säger hon "Nä du, Göran, nu är det dags att gå hem och sussa", vilket jag klart tolkar som en diss. Är lite osugen på att desporagga på henne, så jag önskar henne en god natt och går åt mitt eget håll.

 

Möter dock en gammal bekant bara ett par meter bort från garderoben, ställer mig och pratar med honom. Kvar står tjejen med sina kompisar, och hon ger mig en blick som gör att jag klart omvärderar läget. Suckar. Fan, jag skulle ju hem och sova.. Ärligt, jag var inte alls sugen på att desporagga, men hon var sjukt värd. Går med tunga steg fram till henne igen med orden "Varför gick du inte bara, nu måste jag ju ta ditt nummer". Får hennes nummer, en kram, vi hörs.

 

Klockan 04 var festen slut för min del. Kebab, stålmannendyk i säng. Utgång på torsdagen, därefter 5h sömn följt av 16h fest, och jag är ju inte ens 27 längre... Den efterföljande huvudvärken varade i två dagar.

 

Drog iväg ett SMS till den tjej jag misslyckades med att träffa pga telefonhaveriet, fick inget svar. Jag vet inte, antingen dissade hon mig eller så kände hon sig dissad av mig. Eller nåt annat. Det får vara för stunden. Bröt lite mot konventionen också iom att jag ringde garderobstjejen redan dagen därpå. Jag visste ju inte om hon är Uppsalabo (rätt många utsocknes i stan över valborg), så tänkte det kanske är bäst så. Inget svar. Ringde igen på söndagen. Inget svar.

 

Äh, skit samma, tänkte jag. Troligen är jag dissad, orka. Så jag drog iväg ett helt sjukt SMS:

 

"Söta NN! Detta är din garderobskamrat Göran. Efter två försök att ringa har jag förvisso inte tappat tålamodet, men börjar känna mig en smula efterhängsen. Det är naturligtvis inte meningen. Detta är ett intrikat spel som jag förvisso är föga intresserad av att spela, men icke desto mindre tvingas ge mig in i. Mitt ointresse för spelet gör att jag spelar det som en dåre, med noll respekt för regler och konventioner såsom att man alltid ska avvakta tre dagar innan man tar kontakt. Jag antar att det är mitt sätt att göra uppror mot spelet, att uttrycka min önskan att slippa delta. En omöjlig önskan, förmodar jag, när söta NN: or dyker upp i nationsgarderober och utmanar min inställning. Och ett illa valt uttryck för min önskan, absolut. Frågan är om ett kvasivälformulerat SMS är ett bättre uttryck eller bara ett befängt försök att framställa illusionen av mig själv som någon form av humoristisk alternativt intellektuell figur. För att inte tala om huruvida det har några som helst utsikter att gå hem. Avslutningsvis vill jag försäkra att jag inte är berusad. Jag vet inte om det är en förmildrande omständighet eller ej. Om du trots - eller på grund av - detta SMS hör av dig, så är jag mäkta imponerad. Det tjänar alltså som en form av såll - en kanske inte så dåraktig strategi för en motvillig spelare, trots allt. Med önskan om framtida kontakt, och löfte om betydligt mer lättsam kommunikation framöver, din garderobsriddare, Göran."

 

Det var 10 SMS långt... :rolleyes: Don't ask. men faktiskt, det som står i SMS:et har ju lite substans. Jag orkar inte hålla på och ringa en tjej 13 gånger och spela en massa spel. Jag är för gammal för sånt. Skräm bort dem med ett sjukt SMS, och om de står kvar efter det så har de samma sjuka humor som jag själv (och Jennez, han älskar såna där texter) och har mycket större sannolikhet att vara en keeper. Om jag får syn, så gillar jag nästan alltid läget, sas. Får jag inte syn så gör det inget.

 

Hon ringde. 8-)

 

Verkar hur mysig som helst, men bor i fel stad... Västerås. Men jag tror vi ska ses, så får man se sen.

 

Och det, kära vänner, var ett inlägg i sann tl;dr-anda!

_____

 

(1) Även på en manlig dealer, för er som minns det referatet. Men honom försökte jag inte ragga på. :mrgreen: I don't swing that way.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 484
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

KungKroon och JohnH,

 

Jag tar det absolut inte som en disrespect, för jag är en högst medioker spelare. Samtidigt odlar jag bilden av mig själv som en rätt skarp pokerteoretiker. Att jag inte lyckas bättre i mitt spel är ett problem för min självbild, helt klart.

 

Men jag vet varför, och jag jobbar på att ändra på det. Problemet är att jag bestämde mig på tok för sent (alldeles nyligen). Jag har grottat i teoretiska resonemang men utan att ens försöka koppla det till praktiskt spel. Jag har nästan aldrig ägnat mig åt handanalyser. Jag har ofta inte en susning om varken mina eller fi's ranger. Däremot vet jag ofta vad jag skulle göra OM jag visste våra ranger. :mrgreen:

 

Nu försöker jag åtgärda dessa brister, och har gått från den nyliga insikten att jag är en ganska dålig spelare till att iaf se mig som en medioker spelare - det är ett framsteg, och ett ganska snabbt sådant. Men jag har fortfarande massor att lära.

 

Men jag tror att om jag fortsätter på denna bana så kommer det att gå bra för mig. Men jag kommer att göra massor av idiotspel på vägen dit.

 

Tack för era både ärliga och vänliga ord iaf. Och kul att du gillar dagboken, KungKroon. Ska bli intressant o se vad jag får för reaktioner på inlägget ovan. :mrgreen:

 

Edit: Du heter inte KongKroon heller... (;))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Keep up the dagbok! Kul läsning Göran. :-D

 

Dock måste jag (som den dryga lilla fitta jag är) säga att ditt sms var ett magplask modell större. Byråkratsvenska var roligt på studenttiden och visserligen är det ett Uppsalaragg som det är fråga om men det är ändå så sjukt -99 att köra med den stilen.

 

Men jag är inte bara en dryg fitta, jag är en god kamrat också - så jag hoppas verkligen att du får ligga! Det lär du behöva. ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lär du behöva. ;-)

 

Det där var lite fittigt, faktiskt. :mrgreen:

 

Klart att du skulle tycka att det var ett magplask. Men som sagt, lite poängen med SMS:et - om jag får svar så är hon lika sjuk som jag, och alltså bra i mina ögon. Och om hon inte är det, så orkar jag ändå inte. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag squeezar med :Tc::9c: från sen pos, får syn av båda fi. Ena fi bettar ut på floppen :Qc::Jc::6s: och jag ställer för ca dubbel pott. Blixtsyn. Den andra fi foldade nånstans utefter vägen.

 

Fi vänder upp :Qd::Qs: och jag har alltså ca 42%. Tyvärr kommer :6d: på turn, vilket innebär att jag nästan drar dött (ca 5%). När jag sätter flushen på river så är det en klen tröst. Markerna åker ändå åt fel håll.

 

Denna hand, KungKroon?

 

Gah, jag ÄR en fisk, jag kommer inte på hur jag borde spela den.. Flopsyn och hoppas på en syn till med overlay? Vill jag inte ha bort bättre drag? Hmm.

 

:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På cc är nog syn pre bäst, och i allmänhet också för den delen, men klart man kan squeeza ibland.

 

Hmm, ja, jag försöker lära mig att få till en hyffsad trebetsfrekvens. :) Vet inte riktigt hur jag ska hitta rätt lägen bara.. :(

 

Blivit en kul dagbok det här. Bor själv i Uppsala, ska heja om jag ser dig på någon nation.

 

Kul, ty! Keep posting!

 

Btw, tror du att du känner igen mig om du ser mig? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra svar, svarar i PM också. Ty.

 

Fast jag tycker du ska börja posta stratposter i forumet. Du har inget att förlora på det, och du har mycket att bidra med, vilket du i sin tur kan få bra respons på. Tro mig, det är nyttigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Verkar hur mysig som helst, men bor i fel stad... Västerås.

 

Vadå fel stad? Du har ju värsta upplägget. "Jag ska åka o hälsa på min polare Erik som bor i Västerås, vi kanske kunde ta en öl / kaffe / fika / lunch / snabbligg eller nåt?"

 

Okej, kanske inte snabbligg, men du hajar....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra svar, svarar i PM också. Ty.

 

Fast jag tycker du ska börja posta stratposter i forumet. Du har inget att förlora på det, och du har mycket att bidra med, vilket du i sin tur kan få bra respons på. Tro mig, det är nyttigt.

 

Hade gärna gjort det, men som jag har skrivit nån annanstans så undviker jag helst att prata strategi på forumet av respekt för de som har lärt mig det jag kan. De vill inte att jag gör det, och då tänker jag heller inte göra det.

Vad jag tycker vet jag knappt själv, men jag förstår absolut både deras och din poäng iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade gärna gjort det, men som jag har skrivit nån annanstans så undviker jag helst att prata strategi på forumet av respekt för de som har lärt mig det jag kan. De vill inte att jag gör det, och då tänker jag heller inte göra det.

 

:roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

läste hela inlägg 176...

 

käre klyka... det är så många fail på din raggteknik att jag inte ens kan börja prata om det.

 

Ett tips att ha i bakhuvet är i vart fall att du inte ska ursäkta dig så mkt när du pratar med tjejer och inte sänka ditt eget värde, s k DLV (demonstration of lower value).

 

Vad du vill göra är istället att DHVa (demonstration of higher value) utan att det sker i form av skryt.

 

En tjej vill respektera och se upp till sin partner. Hon vill kunna berätta för sina polare om varför du är så jävla bäst så att de blir avundsjuka.

 

Du präntar inte direkt in respekt när du ursäktar dig, frågar om att det är ok att störa dem ett tag till osv.

 

Kul att hon ringde efter det där katastrof-smset med sickovarning (10 smsar långt?!). Hoppas det blir bra utav det.

 

GL osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, I know, ST, I know. :) Lite venutian arts har man väl tillgodogjort sig genom andrahandskällor och diskussioner med polare. Jag och en arbetskamrat satt och skrattade åt hur sjukt tvärt om jag gjorde under valborgshelgen. Och brukar göra, för den delen också.

 

Men jag tror att de framgångar jag trots allt har med min tvärtom- (läs dåliga) teknik ibland bottnar i ett koncept som faktiskt har stöd i läran om venutian arts, nämligen att jag oftast egentligen inte bryr mig, utan bara driver och kör på för skojs skull.

 

Men det vette fan egentligen. Kul var det iaf. :mrgreen:

 

Edit: Tjejen i fönsterbläcket hade jag redan lagt ned att ragga på när jag började ursäkta mig. Så den räknas inte. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...