harcourt Postad 8 Maj , 2005 Rapport Postad 8 Maj , 2005 först och främst vill jag framföra ett stort tack till ector som gett ovärderliga tips om sng-strategi i ett par plantskoletrådar och även då han gästade min stad med empire poker och undervisade en del i enbordsturneringar! sen undrar jag över en sak. låt oss säga att en sng är på sin först nivå och att jag sitter UTG med AKs. två killar i mittposition synar efter att jag bettat 4Xbb (här undrar jag också om jag gör rätt som gör en större höjning än normalt de gånger då en eller fler spelare redan gått med i potten? jag brukar vara väldigt hård på att vara konsekvent och alltid betta 4Xbb men också öka med en big blind för varje limpare. är detta rätt eller fel?). vad gör jag nu om floppen kommer exempelvis 268 rainbow? ska jag höja i stort sett pott? det känns aldrig bra att betta svagt på floppen och jag vill ju inte följa upp min visade styrka med en fjuttig check men samtidigt lämnar den pott-betten ett stort hål i min stack om jag blir synad och sedan blir tvungen att ge upp potten på turn. det naturliga för mig är att betta och ofta plockar man ju också potten på en gång. andra gånger förlorar man dock ungefär 3/10 av sin stack på den handen vilket ger ganska mycket sämre förutsättningar inför fortsättningen. iofs så finns det en stor chans att man inte ens bluffar här utan faktiskt har den bästa handen och om det hade varit två av någon annan färg än min egen (i mitt exempel var det inte det men det är inte särskilt viktigt) så vill man ju skrämma iväg draget. jag är helt enkelt intresserad av lite åsikter kring liknande situationer. det kan ju vara AQ på en liknande flopp eller kanske JJ på en Q42-flopp och andra jobbiga situationer efter floppen. Citera
RoHO Postad 8 Maj , 2005 Rapport Postad 8 Maj , 2005 Tydligen skall spelet i SnG vara allin eller allout, inget limpa mm.Då slipper du tänka Citera
vetgirig Postad 8 Maj , 2005 Rapport Postad 8 Maj , 2005 Problemet med AK är att du behöver en K eller A för att få träff. Får du inte det så är handen rätt värdelös mot ett litet par. AK mot 22 är en hand i underläge. I situationen har du 2 alternativ; betta och ge sken utav att du har 1 par och praktiken ställa in hela din stack eller checka och be till gudarna att de andra checkar och om de de bettar kika på pottodsen - du har 6 outs och träffar var fjärde gång. Om du ökar din pre-flopp bett när andra bettar så får du problem genom att du bli för mycket pott-committed och måste ställa in oavsett om du får träff eller ej. Enklare och alltid betta ut med 3BB eller bara 2BB när blindsen blir höga så alla är riktigt shortstacked. Citera
gfs86 Postad 9 Maj , 2005 Rapport Postad 9 Maj , 2005 ..AK mot 22 är en hand i underläge. Fel..Enligt PokerStove.. AcKd 50.084 2s2h 49.916 Citera
vetgirig Postad 9 Maj , 2005 Rapport Postad 9 Maj , 2005 ..AK mot 22 är en hand i underläge. Fel..Enligt PokerStove.. AcKd 50.084 2s2h 49.916 Enligt traditionella pokerodds så brukar par mot två överkort ha 52-53% chans att vinna mot överkorten 47-48% (berende på vilka färger korten har och chansen för färgdrag). Kikade på PokerStove hemsida och kan bara säga att om du kör med Monte Carlo-metoden för att få fram dessa siffror så skall du veta att MonteCarlo-metode är inte helt tillförlitlig. Citera
Stoneburg Postad 9 Maj , 2005 Rapport Postad 9 Maj , 2005 Körde pokerstove precis, 22 leder alltid. 53/47 om 2:orna är i andra förgen än AK, marginellt mindre om de delar färg. Citera
psatiw Postad 9 Maj , 2005 Rapport Postad 9 Maj , 2005 Först och främst tycker jag du ska variera dig lite från att "alltid spela 4*BB" - spela 2,5 till 5 eller nåt istället, om du inte ska ställa in. Ang. din fråga så tycker jag inte du behöver betta pott, och kanske inte ens betta alls. Överspela AK(s) efter flopp tycker jag verkligen är nåt man ser ofta. I ditt läge skulle jag variera mig mellan att betta 1/2-2/3's pott, och att checka. Får du omslag, folda. Med en synare skulle jag spela så varje gång. Mot två synare oftast. Mot 3 synare, check-fold om nån bettar. Spendera inte för mycket chips i det läget helt enkelt. AKs är suverän att gå All-In med, eller att syna en All-In med, mot rätt spelare/i rätt läge, men i det här läget är det bara att ta det lite chill, och släppa den i tid om du får mothugg. Du hittar bättre lägen senare. Vad Ector säger låter jag dock vara osagt. Antagligen nåt annat. Citera
vetgirig Postad 9 Maj , 2005 Rapport Postad 9 Maj , 2005 Även jag brukar spela som psatiw. AK är den av de stora starthänderna som har störst varians - dvs som kan ge stora vinster men även stora förluster - allt beroenda på vilka kort som kommer på bordet. Själv åkte jag ut ur Västerås Open i lördags med par mot AK - trots att jag var favoriten pre-flopp - ett A på floppen skickade hem mig Citera
ades_va Postad 9 Maj , 2005 Rapport Postad 9 Maj , 2005 equity (%) win (%) / tie (%) Hand 1: 47.9865 % [ 00.48 00.00 ] { AKs, AKo } Hand 2: 52.0135 % [ 00.52 00.00 ] { 22 } Citera
LazarusS Postad 12 Maj , 2005 Rapport Postad 12 Maj , 2005 först och främst vill jag framföra ett stort tack till ector som gett ovärderliga tips om sng-strategi i ett par plantskoletrådar och även då han gästade min stad med empire poker och undervisade en del i enbordsturneringar! Citera
LazarusS Postad 12 Maj , 2005 Rapport Postad 12 Maj , 2005 Äh blev ju helpundigt. Kan nån vänlig själ tala om för mig hur man gör om man vill citera andra mm. Jag har precis som harcourt försökt lyssna på ector. Var på empire touren i Sthlm och blev grymt imponerad. Tycker dock att det är svårt att spela så hyperaggro som han gjorde där men försöker ibland. Hur funkar det för dig? Tycker som du att höga kort som missar floppen är svårspelade. Nån har dock skrivit (kanske ector) att om du bettar preflop så "måste" du betta på floppen vad som än händer. Men som sagt svårt är det. Knöligt också när det är så tidigt. Har man nån gång fått visa ett monster tycker jag det är lättare att köpa potten genom att betta på floppen. Om man nu har en tajt image. Kanske är helt fel vad vet jag. Hur som helst. Lycka till. Citera
Ector Postad 12 Maj , 2005 Rapport Postad 12 Maj , 2005 Så här spelar jag AQ och AK tidigt. 3-4 bb alltid samma och sen lägger man på en blind för varje limper. Variera sina bets är tomtigt eftersom man då läcker information. Missar floppen gör man ju oftast och då får man tänka lite. Så här brukar jag resonera. flop med alla kort under T så bettar jag ungefär pot om jag har 4 eller färre spelare mot mig. Finns ett eller flera kort över 9 så brukar jag betta ut mot 1 eller två gubbar och checkfolda mot 3 eller flera. Med TT och JJ gäller ungefär samma sak. Mot massa motspelare betar jag ut om floppen är lägre än mitt par. Då är jag också beredd att stoppa in alla marker mot en dålig spelare med lägre överpar eller Ax som träffat sin kicker. Ibland möter man en bättre hand, men jag lägger inte gärna överpar i sng på partynätverket. På stars där man har lite mer marker kan man folda för en raise om man känner att det finns anledning. Innehåller flopen ett överkort så betar jag ut mot 1 eller 2 spelare checkfoldar mot flera. Kommer 2 överkort så betar jag ut mot 1 spelare och checkfoldar nog mot två. Detta är mina standardspel och självklart förekommer variationer. Vem bettar på floppen när jag checkat? Hur spelar han eller hon? Vilken position sitter vederbörande i? Säg att aggressiv spelare sitter på knappen och jag har checkat JJ från utg mot 4 spelare för att floppen kommer Q hög, då kanske jag väljer att gå all in när den aggressiva knapp-spelaren bettar. Det där får man avgöra från fall till fall. Citera
psatiw Postad 12 Maj , 2005 Rapport Postad 12 Maj , 2005 Variera sina bets är tomtigt eftersom man då läcker information. Visst. Mycket. flop med alla kort under T så bettar jag ungefär pot om jag har 4 eller färre spelare mot mig. Tycker jag är att ge bort pengar om det är 4 i potten. Hur ofta lägger sig alla 4 online? Sällan. Och då har du ett nytt beslut att ta efter turn, med kanske 2-3 spelare efter dig, och fortfarande ofta utan träff. Med 4 spelare kvar och TIDIGT i turneringen checkfoldar jag hellre, om inget särskilt förespråkar nåt annat. I övrigt bra råd, tycker jag. Citera
unis Postad 20 Maj , 2005 Rapport Postad 20 Maj , 2005 Variera sina bets är tomtigt eftersom man då läcker information. ehh? Citera
Ector Postad 20 Maj , 2005 Rapport Postad 20 Maj , 2005 Variera sina bets är tomtigt eftersom man då läcker information. ehh? Först och främst tycker jag du ska variera dig lite från att "alltid spela 4*BB" - spela 2,5 till 5 eller nåt istället, om du inte ska ställa in. Om du lyder det rådet så kommer bra spelare att hitta mönster i ditt bettande vare sig du vill det eller ej. Håll dig till en konstant öppningsraise och använd alltid samma så kommer du bli mycket svårare att läsa och därmed jobbigare att läsa av. Citera
Hjort Postad 20 Maj , 2005 Rapport Postad 20 Maj , 2005 Problemet med AK är att du behöver en K eller A för att få träff. Får du inte det så är handen rätt värdelös mot ett litet par. Jo, för 66 känner sig ju jäkligt kaxig på en QT8-flopp. I situationen har du 2 alternativ; betta och ge sken utav att du har 1 par och praktiken ställa in hela din stack eller checka och be till gudarna att de anda checkar och om de de bettar kika på pottodsen - du har 6 outs och träffar var fjärde gång. Det är ju om du får se både turn och river, är det bara till turn så träffar du bara något mindre än var sjätte gång. Citera
erbus Postad 21 Maj , 2005 Rapport Postad 21 Maj , 2005 Hur ofta lägger sig alla 4 online? Sällan. . där har jag en avikande åsikt, de lägger sig ofta. jag spelar normalt så här.. raisar PF beroende på vad jag har för starthand så kan spelet se lite olika ut. har jag högre kort än flopp = pottbett träffar jag = pottbett finns det högre kort än mina PP ev pottbett (beror på hur veka spelarna är) eller check för att checkraisa eller folda beroende på vem som bettar. eftersom detta spel sällan leder till showdown så kan de inte veta vad jag höjer med och de måste anta att jag sitter med premiumhänder, jag spelar tight och aggresivt. oftast när jag förlorar så borde Fi inte synat, men de gör ju det ibland med fel odds. även en blind höna kan hitta ett guldkorn eller rivern. tyvärr så kan slaskigheten hos mig öka när jag möter veka spelare, jag spelar fler marginella händer på samma sätt vilket ju är lite dumt. /A Citera
martenmania Postad 21 Maj , 2005 Rapport Postad 21 Maj , 2005 Variera sina bets är tomtigt eftersom man då läcker information. ehh? Först och främst tycker jag du ska variera dig lite från att "alltid spela 4*BB" - spela 2,5 till 5 eller nåt istället, om du inte ska ställa in. Om du lyder det rådet så kommer bra spelare att hitta mönster i ditt bettande vare sig du vill det eller ej. Håll dig till en konstant öppningsraise och använd alltid samma så kommer du bli mycket svårare att läsa och därmed jobbigare att läsa av. Om jag sitter och kastar tärning och höjer 2,5BB vid 1:a, 3BB vid 2:a , 3,5BB vid 3:a o.s.v. så önskar jag en bra spelare lycka till i att hitta mönster i bettandet. I stället kommer han att sitta och ödsla tankekraft på det helt i onödan. Citera
Ector Postad 21 Maj , 2005 Rapport Postad 21 Maj , 2005 Om du sitter och kastar tärning för att spela poker så önskar jag dig lycka till i livet Citera
harcourt Postad 21 Maj , 2005 Författare Rapport Postad 21 Maj , 2005 Variera sina bets är tomtigt eftersom man då läcker information. ehh? Först och främst tycker jag du ska variera dig lite från att "alltid spela 4*BB" - spela 2,5 till 5 eller nåt istället, om du inte ska ställa in. Om du lyder det rådet så kommer bra spelare att hitta mönster i ditt bettande vare sig du vill det eller ej. Håll dig till en konstant öppningsraise och använd alltid samma så kommer du bli mycket svårare att läsa och därmed jobbigare att läsa av. Om jag sitter och kastar tärning och höjer 2,5BB vid 1:a, 3BB vid 2:a , 3,5BB vid 3:a o.s.v. så önskar jag en bra spelare lycka till i att hitta mönster i bettandet. I stället kommer han att sitta och ödsla tankekraft på det helt i onödan. Jag tror verkligen mer på ectors fasta höjning än att sitta med en tärning för varje gång man tänker höja. Naturligtvis skulle tärningen ställa till det för den som ser att man varierar sina höjningar och försöker läsa dessa men man uppnår väl en likvärdig effekt genom att bara låta bli att variera sig och då gör man det lite lättare för sig själv också. Tack, alla för era tankar. Citera
martenmania Postad 21 Maj , 2005 Rapport Postad 21 Maj , 2005 Om man tycker det är är omständigt att kasta tärning kan man göra som Dan Harrington i stället: ta en titt på klockans sekundvisare. (sid 53 Harrington on Hold'em) Citera
PataPata Postad 25 Maj , 2005 Rapport Postad 25 Maj , 2005 Några erfarenheter om AK och AQs i lvl1-2 på party 800 markers turneringar. Jag är i en period just nu då jag spelar båda händerna väldigt svagt preflop. Om jag är late och ingen eller någon enstaka limper så höjer jag rejält(minst 5bb) för att eventuellt plocka blinds pluss limpers. Om det är flera limpers eller om jag är i tidig position så bara synar jag. Detta kan verka väldigt konstigt och weak/tight (verkar vara en populär benämning) men jag ska förklara motivationen till detta. 1.Absolut största värdet med dessa händer får man när flopen är kung eller äss hög och någon annan också träffat. Du dubblar du upp i de flesta fall. Väldigt många på dessa nivåer spelar any ace på lvl1 och vägrar släppa den vid träff. Samma sak gäller med KT, KJ och annat skräp. 2. Du får inte ut många limpers med en 4-5bb raise late position. Iaf inte par (de händer du vill ha ut) men kanske Ax och skräpiga broadway (sådana som du vill ha kvar, det är till och med nödvändigt att dessa händer är kvar om du vill ha ut nått efter träff). Att raisa till 60 (4bb) från tidig position är inte dåligt, men igen är det troligare att 66 synar istället för A3o. 3.Blindsen är låga. En bigblind är typ 2% av din stack. Markerna som finns i poten preflop är alltså knappt värda att slåss för. Igen, största värdet med dessa händer är postflop. 4.Om du bara limpar och får en ragged flop blir du inte ens sugen att bluffa bort dina marker. Party människor på 33s och lägre spelar väldigt konstigt och det är inte ovanligt att din bet på den missade flopen får flera syn (av any ace t.om) och du har ingen aning om var du står. På turn kanske du blir tvingad att slänga bort bästa handen om gus hansen wannaben (finns en på varje bord) är kvar i poten. Jag vet att detta går imot mycket allmän pokerteori. Att inte raisa när du har störst pot equity är i allmänhet fel. Problemet är att med AK-AQ är det svårt att veta var man står postflop och folk trycker in degen som galningar med skräp som du ändå inte kan syna ner. Jag har inte spelat många 55s+ turneringar men antar att allt ovan är helt fel på de nivåerna. Var också mycket försiktig med att calla raisar med AQs-KQs på tidiga nivåer. Visst, du har oftast bästa handen men utöver problemen med att spela AK har man här även risken att vara den som betalar av efter båda träffat. Det är ovanligt, men drar ner värdet på händerna rejält. Hoppas på fortsatt diskusion. Citera
vetgirig Postad 26 Maj , 2005 Rapport Postad 26 Maj , 2005 När det gäller punkt 2 så kan det vara bättre att i stället för att limpa göra en enkel höjning till 2 eller 3 BB - limpar några in och alla synar din höjning så finns ca 100 mer i potten - med 800 i startmarker så är 100 extra bra att ha - och korten ger en bra vinst även om man inte lyckas dubbla upp. Citera
PataPata Postad 26 Maj , 2005 Rapport Postad 26 Maj , 2005 Problemet med minibet är att då ger man möjlighet till utg limparen att gambla lite och trycka in degen med sina 88. Det är mycket sällan det, men det är jobbigt när det gör det Citera
Recommended Posts