Gå till innehåll

Kollektivavtal - förlegat system?


MikeTime

Recommended Posts

Om man ska prata individuell lönesättning så är det inte alls så otroligt som snabelguy tror att vissa skulle få högre lön utan kollektivavtal, det är väl snarare troligt att så skulle bli fallet?

 

Varför är det troligt?

 

Dessutom, om vi nu ska prata individuell lönesättning kontra kollektiv sådan, så tror jag ni överskattar just själv förhandlingsbiten. Det som snarare är bra vid individuell lönesättning är att det man gör mellan löneförhandlingarna faktiskt spelar roll, vilket ju inte är fallet vid en helt kollektivt satt lön.

 

Kollektivavtalen gör ju inte att alla har samma lön. Inte ens de med samma arbetsuppgifter. Möjligtvis inom industrin.

 

Jag tror du (och andra) överskattar sin egen förhandlingsförmåga och förmåga att påverka din lön. Hur du än vänder och vrider på det så är det arbetsgivaren som sätter ribban vid en individuell löneförhandling och som ensam arbetare är det inte mycket du kan göra för att påverka det. Oavsett hur duktig och kompetent du är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 140
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det finns faktiskt många som trvis att vara "arbetare" och inte har som främsta mål här i livet att göra karriär.

Men så många av dom hittar vi nog inte här på PF.

 

Tänk lite mer långsiktigt. Ingen tjänar i längden på att vi får fler fattiga mäniskor i samhället.

 

enligt min analys av nationalekonomi vore det bästa för att minska antalet fattiga i samhället att man

1. slopade LAS, minimilöner, etc

2. införde negativ inkomstskatt istället för bidrag

3. kraftigt minskade den offentliga sektorn från 50->15% av BNP

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågar du en arbetsgivare så är väl alla arbetstagare överbetalda.. alltid. Eller?

 

Va? Nej, jag har iofs bara 5 anställda. Samtliga är icke medlemmar i facket.

Samtliga har individuella löner, samtliga har bra mycket mer än vad kollektivavtalet säger.

 

Ett företag är noll värt utan duktiga arbetare, en duktig arbetare har en duktigt tilltagen lön. Annars stannar han inte kvar.

 

Men nu är det dock så att det inte är svart eller vitt i de här fallet imo.

Jag trodde aldrig någonsin skulle hålla med Byling i något :=) Som tur är gör jag det inte nu heller. Men han har faktiskt en poäng, likaså är det ju helt rätt det dev säger.

 

Mao Lite som Mike säker, det behövs någon form av styrning men den ska ligga på lokal nivå och ha en verklighetsförankring. Det viktiga är att den är flexibel och anpassningsbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort Kollektivavtal och LAS är nog det mest korkade man kan göra för en långsiktigt "välfärd".

 

Själv jobbar jag på ett företag med kollektivavtal och jag har inga som helst problem att förhandla om min egen lön.

Men självklart är det svårare på ett stort föterag som tex. Volvo.

Det finns faktiskt många som trvis att vara "arbetare" och inte har som främsta mål här i livet att göra karriär.

Men så många av dom hittar vi nog inte här på PF.

 

Tänk lite mer långsiktigt. Ingen tjänar i längden på att vi får fler fattiga mäniskor i samhället.

 

1. Välfärd = staten bekostar folks lyx. Det vore mycket bättre om folk hade råd och valmöjlighet att göra detta själva.

 

2. Att vissa "trivs med att vara 'arbetare'" är inget argument för att förstöra möjligheterna för dem som inte trivs med det. Dessutom är det inte som att vanliga arbetstillfällen försvinner för att LAS (och ev. kollektivantal) gör det. Tvärtom är tanken att det ska skapas fler jobb eftersom företagande blir enklare.

 

3. Bättre politik = fler arbetstillfällen och högre löner = rikare människor i samhället. Hurra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

enligt min analys av nationalekonomi vore det bästa för att minska antalet fattiga i samhället att man

1. slopade LAS, minimilöner, etc

2. införde negativ inkomstskatt istället för bidrag

3. kraftigt minskade den offentliga sektorn från 50->15% av BNP

 

Kan du utveckla dina tankar om varför de tre punkterna skulle minska antalet fattiga i samhället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vakna upp för fan,jävla nötter.

Att heltok är en reaktionär bakåtsträvare vet ju alla,men att tro att det ska gynna arbetare och tjänstemän att ta bort deras kollektivavtal är så fruktansvärt dumt så man häpnar.

 

Vi kan ALDRIG sänka våra löner till låglöneländers nivå,och med EU:s friheter och utan kollektivavtal behöver ägarna inte flytta fabrikerna, dom flyttar bara knegarna.

Bra när de pengar som skapas i Sverige skeppas utomlands i ÄNNU större omfattning än i dag....yeah.

 

Sverige idag är mer företagarvänligt än de flesta andra länder i världen,men blir sämre o sämre för folk i gemen.

 

Ska vi alla bli direktörer??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kortfattad info om Flexicurity vore trevligt.

 

Det är en blandning av välfärd och en förmån för arbetsgivare.

 

Arbetstagare får lättare att säga upp sig, lättare att hitta jobb, och dessutom mycket generösa arbetssökarbidrag av staten när arbete saknas under förutsättning att de aktivt söker jobb.

 

Arbetsgivare får lättare att anställa och att säga upp folk vilket ger det enklare att hitta kompetent personal. Det gynnar företagen vilket i sin tur gör att jobbtillfällena blir fler.

 

Flexicurity har fått Danmarks arbetslöshet att rasa till förra året 2 %, lägst i hela Europa efter Island, Vitryssland och skatteparadisen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berätta gärna vad du menar.

 

Eftersom företagen, i det här fallet kommunerna/landstingen, tvingas anställa människor efter två år sägs folk upp inom den ramen alternativt får timvik i stället.

 

Det (och annat) har lett till massiv personalomsättning på ett dåligt sätt, kompetensförsämring och minskad jobbtrygghet. Precis vad LAS skulle motverka alltså.

 

LAS är en jättegod tanke som fungerar skitdåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vakna upp för fan,jävla nötter.

Att heltok är en reaktionär bakåtsträvare vet ju alla,men att tro att det ska gynna arbetare och tjänstemän att ta bort deras kollektivavtal är så fruktansvärt dumt så man häpnar.

 

Vi kan ALDRIG sänka våra löner till låglöneländers nivå,och med EU:s friheter och utan kollektivavtal behöver ägarna inte flytta fabrikerna, dom flyttar bara knegarna.

Bra när de pengar som skapas i Sverige skeppas utomlands i ÄNNU större omfattning än i dag....yeah.

 

Sverige idag är mer företagarvänligt än de flesta andra länder i världen,men blir sämre o sämre för folk i gemen.

 

Ska vi alla bli direktörer??

 

Om det finns någon substans och några faktiska argument i texten ovanför får du gärna plocka fram dem så att de går att bemötas, i stället för att gnälla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du utveckla dina tankar om varför de tre punkterna skulle minska antalet fattiga i samhället?

 

1. angående minimilöner:

2. angående negativ inkomstskatt, enkelt även folk med socialbidrag får incentiv att arbeta. idag står folk i valet att arbeta och knappt tjäna mer än de får i akassa och väljer därför att inte arbeta. http://sv.wikipedia.org/wiki/Negativ_inkomstskatt

3. 10% större offentlig sektor minskar bnptillväxt med 1% källa: http://www.cato.org/pubs/journal/cj18n2/cj18n2-1.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt illusionen om att lika arbete skall ge lika lön.

 

För att bära en säck mjöl en viss sträcka vill jag ha minst X kronor.

För att bära samma säck mjöl samma sträcka vill min kompis ha minst Y kronor.

 

Chansen att X = Y är väl närmast obefintlig. Det ända väsentliga är att både arbetsgivare och arbetstagare har en win-situation och för att uppnå det måste en vettig förhandling kunna föras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det finns någon substans och några faktiska argument i texten ovanför får du gärna plocka fram dem så att de går att bemötas, i stället för att gnälla.

 

Allt jag skrev innehöll substans och var i vanlig ordning genomtänkt och klart.

Om du inte förstår är det nog inget att göra åt,tydligare kan jag inte skriva....

 

Dock har jag förståelse för att en majoritet av de som postar här är högerspöken och har svårt att ta till sej bönders språk:mrgreen:

 

Ohämmad kapitalism är dock aldrig lösningen på något,vilket krisen fn borde bevisa för alla tänkande människor, vissa väljer dock alltid att blunda och rabbla mantran istället.

 

Men som sagt var,dagordningen skrevs av dåvarande SAF och den är snart till punkt o pricka genomförd, och SAF ville allas bästa....yeah

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom företagen, i det här fallet kommunerna/landstingen, tvingas anställa människor efter två år sägs folk upp inom den ramen alternativt får timvik i stället.

 

Det (och annat) har lett till massiv personalomsättning på ett dåligt sätt, kompetensförsämring och minskad jobbtrygghet. Precis vad LAS skulle motverka alltså.

 

LAS är en jättegod tanke som fungerar skitdåligt.

 

LAS har brister men är trots det ingen katastrof. Kan hålla med om att biten med att visstidsanställda får tillsvidaretjänst efter två års arbete inte är genomtänkt. Den ställer till en del.

(btw att ge folk timvik förändrar inte saken)

 

Däremot så finns det andra bitar i LAS som jag anser är bra. Jag gillar inte tanken på att ge arbetsgivare fritt att säga upp vem som helst, när som helst.

 

Vad gäller den danska modellen så funkar den uppenbart mkt bra i danmark. Är en intressant modell. Är inte helt lätt att införa i sverige då danmark har en hel del skillnader på många områden jämtemot sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. angående minimilöner:

2. angående negativ inkomstskatt, enkelt även folk med socialbidrag får incentiv att arbeta. idag står folk i valet att arbeta och knappt tjäna mer än de får i akassa och väljer därför att inte arbeta. http://sv.wikipedia.org/wiki/Negativ_inkomstskatt

3. 10% större offentlig sektor minskar bnptillväxt med 1% källa: http://www.cato.org/pubs/journal/cj18n2/cj18n2-1.pdf

 

Orkar inte gå igenom tunga texter och dryga youtube-filmer. Hade varit bättre du själv med en enkel text hade förklarat.

 

Hade det varit så enkelt att det som jag fetat i din text hade gällt, hade det varit enkelt att åtgärda. Tyvärr är det inte så enkelt. Tvärtom är det faktiskt så att majoriteten vill arbeta men det är inte så enkelt att få ett arbete idag då arbetsmarknaden ser ut som den gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt jag skrev innehöll substans och var i vanlig ordning genomtänkt och klart.

 

Okej, då strukturerar vi upp det då...

 

 

Vakna upp för fan,jävla nötter.

 

1. Bra argument.

 

Att heltok är en reaktionär bakåtsträvare vet ju alla

 

2. Bra argument.

 

men att tro att det ska gynna arbetare och tjänstemän att ta bort deras kollektivavtal är så fruktansvärt dumt så man häpnar.

 

3. Det är ett påstående om folks intelligens, inte ett argument i debatten. Även om vi för en sekund låtsas att du råkade skriva fel i all hast så har du fortfarande inte skrivit varför det skulle vara fallet.

 

Vi kan ALDRIG sänka våra löner till låglöneländers nivå

 

4. Ingen utom du har pratat om att sänka lönerna.

 

5. Det kan vi visst. Det är en jävligt dum idé, och realistiskt inte genomförbar, men det är teoretiskt möjligt.

 

6. Den arbetsgivare som betalar folk svältlöner kommer inte att få några anställda.

 

7. Tjänar man under lägstanivån har man rätt till socialbidrag för att komma upp till ett minimum.

 

8. Betalar arbetsgivare svältlöner får ingen råd att handla något eller betala hyra, och då går företagen omkull.

 

och med EU:s friheter och utan kollektivavtal behöver ägarna inte flytta fabrikerna, dom flyttar bara knegarna.

 

9. Jaha? Det är inte en rättighet att få jobb precis där man vill. Antingen flyttar man med jobben, eller så letar man nytt där man bor, eller så startar man eget.

 

Bra när de pengar som skapas i Sverige skeppas utomlands i ÄNNU större omfattning än i dag....yeah.

 

10. Hur fan får du ihop den ekvationen?

 

Sverige idag är mer företagarvänligt än de flesta andra länder i världen

 

11. Nej, varför det?

 

men blir sämre o sämre för folk i gemen.

 

12. Ja, sedan LAS infördes har arbetsmarknaden i Sverige försämrats markant.

 

Ska vi alla bli direktörer??

 

13. Nej, men vi ska alla kunna jobba för att bli lite rikare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot så finns det andra bitar i LAS som jag anser är bra. Jag gillar inte tanken på att ge arbetsgivare fritt att säga upp vem som helst, när som helst.

 

Det beror på - någon form av skydd i form av uppsägningstid är jag för. Att den ska vara två-tre månader lång tycker jag är på tok för länge. Men att kunna säga upp vem som helst av vilket skäl som helst är positivt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vakna upp för fan,jävla nötter.

Att heltok är en reaktionär bakåtsträvare vet ju alla,men att tro att det ska gynna arbetare och tjänstemän att ta bort deras kollektivavtal är så fruktansvärt dumt så man häpnar.

 

 

för er som missat det har vi försök diskutera varför kommunism inte är bästa möjliga statsskicket med byling tidigare och han gör samma sak varje gång, pumpar ut ad hominem, bemöter inte motargument, spyr logical fallacies och i allmänhet massa intellektuell oärlighet och ignorans.

 

här är förra tråden där många av hans invändningar här sågades men aldrig bemöttes:

http://pokerforum.nu/forum/off-topic/56019-till-ignatius-2.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...