Gå till innehåll

Kollektivavtal - förlegat system?


MikeTime

Recommended Posts

Nu har Almega, Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, öppet sagt att de vill skrota kollektivavtalen och lägga ut löneförhandlingarna ända ner på företagsnivå.

De centrala avtalen ska vara minimala, löneutrymme med mera ska förhandlas ute på arbetsplatserna, helst med individen som motpart.

Bra eller anus? Shoot!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 140
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Äntligen!

 

Rationella chefer vill belöna de som jobbar bäst och är som mest ambitiösa. Utan kollektivavtal skulle det bli mycket bättre.

 

Jaså? För vem?

Inte för skyddsombudet som säger emot, inte för den som vägrar att jobba med farliga saker, inte för den som vägrar slicka röv för att tillfredställa chefens krav.

Minimilöner är bara skit fö,bara att se på de exemplen på länder som har det systemet.

 

Konstigt att detta kommer i samma veva som arbetskraftsinvandringen och EU:s fyra friheter.

 

SAF:s agenda från 60talet är snart helt genomförd,till gagn för flertalet, det vet ju alla att högern sätter människan i centrum......

 

Det är extremt anal för den vanlige arbetstagaren,mumma för ägarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska väl lämna min åsikt om det hela eftersom det är jag som startade tråden.

 

Finns faktiskt både för- och nackdelar med detta om det skulle bli verklighet. Fördelarna är givetvis att arbetstagarna verkligen måste börja anstränga sig för att göra ett bra jobb. Den som är framåt, energisk och villig att göra "det lilla extra" samt kan prata för sig kommer med stor sannolikhet att bli belönad för sin insats. Dessa individer kommer troligtvis att tjäna mer, i pengar räknat, på ett sådant system än på dagens system med kollektivavtal.

Nackdelarna är bl.a att arbetstagarna kommer att få det svårare att påtala fel, brister och säkerhetsrisker på sin arbetsplats. Individen kommer förmodligen inte heller att våga vabba, sjukskriva sig och ta ut föräldradagar i samma utsträckning som tidigare.

Dessutom kan inte blyga, men duktiga, Lisa prata för sig på samma sätt som andra, vilket kan medföra en lägre lön medans tuffe, självsäkre Pelle, som gör samma jobb som Lisa och exakt lika bra, får mer i sitt lönekuvert.

 

Jag skulle kunna tänka mig en gyllene medelväg där löneförhandlingar sköts på lokal företagsnivå men av erfarna förhandlare från båda sidor. Den enskilde individen ska inte behöva föra sin egen talan om h*n inte vill imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enskilde individen ska inte behöva föra sin egen talan om h*n inte vill imo.

 

Någonstans måste trygghetsnarkomanin upphöra. När ska man behöva stå upp för sig själv egentligen?

 

Visst, det finns de som har problem med sådant här men det finns väl inget som hindrar att man plockar in någon som för ens talan om man nu känner att det är ett problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någonstans måste trygghetsnarkomanin upphöra. När ska man behöva stå upp för sig själv egentligen?

 

Visst, det finns de som har problem med sådant här men det finns väl inget som hindrar att man plockar in någon som för ens talan om man nu känner att det är ett problem?

 

Just därför anser jag att löneförhandlingar på lokal nivå ska skötas av en just en förhandlare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just därför anser jag att löneförhandlingar på lokal nivå ska skötas av en just en förhandlare.

 

Ok, de som inte vill ha förhandlare då? Ska de stå sitt kast om det visar sig att alla som använde sig av förhandlaren fick bättre lön även om de helt tydligt inte var förtjänta av det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handen upp alla ni som verkligen tror att någon skulle få högre lön om man skrotade kollektivavtalen. Är ju inte så att avtalen direkt hindrar arbetsgivare från att höja lönen för någon.

 

Dessutom så bör man beakta att kollektivavtalen reglerar en hel del annat än bara lönen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handen upp alla ni som verkligen tror att någon skulle få högre lön om man skrotade kollektivavtalen. Är ju inte så att avtalen direkt hindrar arbetsgivare från att höja lönen för någon.

 

Dessutom så bör man beakta att kollektivavtalen reglerar en hel del annat än bara lönen.

 

Är frågan om alla eller någon överhuvudtaget skulle få högre lön? Alla vet nog svaret.

Jag har bara jobbat med kollektivavtal en eller två gånger. De gånger det inte har funnits har jag inte haft några som helst problem med vare sig lön eller löneförhandling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, de som inte vill ha förhandlare då? Ska de stå sitt kast om det visar sig att alla som använde sig av förhandlaren fick bättre lön även om de helt tydligt inte var förtjänta av det?

 

Som jag skrev förut så är jag för att man ska sköta alla individers löneförhandlingar på lokal nivå genom en förhandlare. Detta skulle alltså inte vara valbart utan obligatoriskt isf.

Det var det jag avsåg med uttrycket gyllene medelväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Dessutom så bör man beakta att kollektivavtalen reglerar en hel del annat än bara lönen.

 

Ja, bl.a arbetstiden. Men den regleras redan nu centralt via EU-direktiv och kollektivavtalen idag handlar enbart om avsteg från EU-direktiven åt ena eller andra hållet när det kommer till arbetstidsbiten.

I övrigt behandlar de bl.a OB-tillägg (lön), semesterersättning (lön) och andra ersättningar (lön). Dessa bitar kan gott förhandlas lokalt.

 

Edit: I mitt fall skulle jag tjäna (må bättre?) på att följa EU-direktiven gällande arbetstiden och speciellt då viloperioderna mellan skiften. På lokal nivå har det förhandlats ner till 8 timmar. EU-direktivet handlar om c:a 10-11 timmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är frågan om alla eller någon överhuvudtaget skulle få högre lön? Alla vet nog svaret.

Jag har bara jobbat med kollektivavtal en eller två gånger. De gånger det inte har funnits har jag inte haft några som helst problem med vare sig lön eller löneförhandling.

 

Frågan var klar och tydlig. Vet inte riktigt varför du inte förstod. Är väldigt naivt att tro att de som är duktiga, jobbar hårt, kan prata för sig mm automatiskt skulle få höjd lön om avtalen slopades. Som sagt så är det inte så att avtalen hindrar en arbetsgivare från att höja lönen för någon. Det går hur bra som helst även med avtal. Så jag förstår inte riktigt vad som skulle göra det enklare om man slopade avtalen.

 

Återigen - lönen är bara en del av det som avtalen reglerar. Konstigt nog (är eg inte så konstigt på ett pokerforum) är det bara lönen som diskuteras här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan var klar och tydlig. Vet inte riktigt varför du inte förstod. Är väldigt naivt att tro att de som är duktiga, jobbar hårt, kan prata för sig mm automatiskt skulle få höjd lön om avtalen slopades.
Tja, i så fall tyder det ju på att i stort sett alla var överbetalda. Så fortfarande en förbättring i helhet.

 

Menar du allvar med det?
Det är ju jätteuppenbart att det är rätt. Särskilt bland ungdomar och folk utan värdefull kunskap. Blir förstås risigare för äldre som inte drar sin del av lasset längre, men meh.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågar du en arbetsgivare så är väl alla arbetstagare överbetalda.. alltid. Eller?
Eftersom arbetsgivarna inte kan sätta vilka löner de vill om de vill få arbetskraft så är arbetstagarnas åsikt medräknad.

 

FWIW så tror jag inte avskaffning av kollektivavtal är bra för de som har arbete i allmänhet. Däremot torde det vara bra för de som vill få in en fot på arbetsmarknaden och högpresterande. Och förstås väldigt bra för småföretagare och möjligheten att starta nya verksamheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort Kollektivavtal och LAS är nog det mest korkade man kan göra för en långsiktigt "välfärd".

 

Själv jobbar jag på ett företag med kollektivavtal och jag har inga som helst problem att förhandla om min egen lön.

Men självklart är det svårare på ett stort föterag som tex. Volvo.

Det finns faktiskt många som trvis att vara "arbetare" och inte har som främsta mål här i livet att göra karriär.

Men så många av dom hittar vi nog inte här på PF.

 

Tänk lite mer långsiktigt. Ingen tjänar i längden på att vi får fler fattiga mäniskor i samhället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ska prata individuell lönesättning så är det inte alls så otroligt som snabelguy tror att vissa skulle få högre lön utan kollektivavtal, det är väl snarare troligt att så skulle bli fallet?

 

Dessutom, om vi nu ska prata individuell lönesättning kontra kollektiv sådan, så tror jag ni överskattar just själv förhandlingsbiten. Det som snarare är bra vid individuell lönesättning är att det man gör mellan löneförhandlingarna faktiskt spelar roll, vilket ju inte är fallet vid en helt kollektivt satt lön.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, i så fall tyder det ju på att i stort sett alla var överbetalda. Så fortfarande en förbättring i helhet.

 

Det är ju jätteuppenbart att det är rätt. Särskilt bland ungdomar och folk utan värdefull kunskap. Blir förstås risigare för äldre som inte drar sin del av lasset längre, men meh.

 

Om vi tittar på total arbetslöshet så är det väl uppenbart att slopandet av LAS inte skulle sänka arbetslösheten. Det bara öppnar för att anställa yngre, billigare arbetskraft men nån måste ju lämna för att de ska få arbete.

 

Så uppenbart borde istället vara att vi har samma arbetslöshet men en annan kategori av människor som är arbetslösa. Jag vet inte om det är så värst bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...