Gå till innehåll

Kollektivavtal - förlegat system?


MikeTime

Recommended Posts

  • Svars 140
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

för er som missat det har vi försök diskutera varför kommunism inte är bästa möjliga statsskicket med byling tidigare och han gör samma sak varje gång, pumpar ut ad hominem, bemöter inte motargument, spyr logical fallacies och i allmänhet massa intellektuell oärlighet och ignorans.

 

här är förra tråden där många av hans invändningar här sågades men aldrig bemöttes:

http://pokerforum.nu/forum/off-topic/56019-till-ignatius-2.html

 

Glömde jag säga att HT är en ordbajsande besserwisser ber jag om ursäkt.

 

Jag svarar på vad jag vill, så gör väl även ni?

 

Dev: om du läser vad du själv skriver när du spaltar ner mitt inlägg, hur många självmotsägelser kommer du fram till?

Visst är tråden kul,men allvaret finns i frågans natur.

Ni som vill ha bort LAS har förmodligen aldrig befunnit er i situationer där ni ser hur bra den är.

Ni är förmodligen på andra sidan och då ska man per automatik spy galla på LAS.

 

Att kalla det rättigheter att söka jobb var man vill, ja, det gör oftast sådana som vill anställa.

Malmö-tunneln byggdes till över 90 % av polacker, mycket bra!

 

Undrar hur många svenskar som sökt jobb i Baltikum, Polen, Rumänien,Irland ?

Frihetssnacket är bara skitsnack, det är billig arbetskraft det handlar om.

 

Dev: Hade ägarna gett en större del av vinsten till de anställda,ja då hade samhället varit otroligt mycket starkare.

men ägare är kortsiktiga och giriga i regel, och vill betala minsta möjliga, varpå mindre nyttiga kronor skapar mindre 0ch ger mindre välfärd.

 

Men vad vet ni, ni läser ju aldrig Proletären,klart ni inte fattar nåt då:lol:

 

Nä gott folk, tillbaks till medeltiden,länge leve livegenheten!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Positivt för arbetsgivaren. :) Det är ju inte bara arbetstagare som ska ha rättigheter. Och att ha ett jobb är som sagt ingen rättighet.

 

Jo att det är positivt för arbetsgivaren håller jag med om. Även att det inte är nån rättighet att ha ett jobb. MEN det rättfärdigar inte (enligt min mening) att det inte ska finnas nåt skydd för arbetstagaren överhuvudtaget. Man får väl förutsätta att arbetsgivaren kan rekrytera på ett bra sätt så han/hon får rätt arbetstagare från början och att arbetsgivaren kan leda arbetet så pass bra att han/hon får ut ett bra och effektivt arbete av sina anställda.

 

Finns ingen anledning att behöva säga upp folk då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni som vill ha bort LAS har förmodligen aldrig befunnit er i situationer där ni ser hur bra den är.

Ni är förmodligen på andra sidan och då ska man per automatik spy galla på LAS.

Jo, det har jag, och i alla fall så förhandlades turordningen bort. LAS är en pappersdrake.

Att kalla det rättigheter att söka jobb var man vill, ja, det gör oftast sådana som vill anställa.

Malmö-tunneln byggdes till över 90 % av polacker, mycket bra!

Undrar hur många svenskar som sökt jobb i Baltikum, Polen, Rumänien,Irland ?

Frihetssnacket är bara skitsnack, det är billig arbetskraft det handlar om.

Vart drar man gränsen? Ska jag som västmanlänning med invandrade föräldrar (ja, småland alltså) inte få söka jobb i Stockholm? Jag vill ha rätt att jobba där jag vill med så få hinder som möjligt.

Dev: Hade ägarna gett en större del av vinsten till de anställda,ja då hade samhället varit otroligt mycket starkare.

men ägare är kortsiktiga och giriga i regel, och vill betala minsta möjliga, varpå mindre nyttiga kronor skapar mindre 0ch ger mindre välfärd.

Nej, hade ägarna gett en större del av vinsten till arbetarna så hade värdet försvunnit eftersom arbetare sällan gör någonting annat än konsummerar.

Men vad vet ni, ni läser ju aldrig Proletären,klart ni inte fattar nåt då:lol:

 

Nä gott folk, tillbaks till medeltiden,länge leve livegenheten!!

Vänta nu, var det inte du som ville begränsa rörligheten på arbetsmarknaden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo att det är positivt för arbetsgivaren håller jag med om. Även att det inte är nån rättighet att ha ett jobb. MEN det rättfärdigar inte (enligt min mening) att det inte ska finnas nåt skydd för arbetstagaren överhuvudtaget. Man får väl förutsätta att arbetsgivaren kan rekrytera på ett bra sätt så han/hon får rätt arbetstagare från början och att arbetsgivaren kan leda arbetet så pass bra att han/hon får ut ett bra och effektivt arbete av sina anställda.

 

Finns ingen anledning att behöva säga upp folk då.

 

Nej, det rättfärdigare inte att "det inte ska finnas nåt skydd för arbetstagaren överhuvudtaget". Jag skrev ju att jag är för uppsägningstid. Och med ex. flexicurity har aktivt arbetssökande arbetslösa rätt till ganska stora bidrag, vilket ytterligare stärker arbetstagarens skydd. Med andra ord ett system som både arbetsgivare och arbetstagare tjänar på.

 

Nackdelen med det du beskriver ovan är att det blir svårare (på en skala mellan lätt och omöjligt) att göra sig av med folk som visar sig vara bra på att snacka men inte kan prestera. En missvisande jobbintervju eller -ansökan ska inte tvinga någon att ha kvar en inkompetent anställd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Loveless! Priceless skulle jag vilja säga! Strålande kommentar.

 

"Nej, hade ägarna gett en större del av vinsten till arbetarna så hade värdet försvunnit eftersom arbetare sällan gör någonting annat än konsummerar. "

 

Yeah....

 

Får väl klargöra då.

Om vi handlar mer, ta som exempel i din lokala affär. Om vi handlar mer där, så behöver handlaren anställa fler för att klara av att hålla affären.

Om ägaren till byns stora fabrik behåller mer vinst själv, så behövs inte så mycket personal, då ägaren aldrig kan handla det som arbetarna på fabriken handlat.

 

Så om ägaren delar med sej mer, så blir samhället starkare.

Prova själv, starta en butik i en bruksort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde jag säga att HT är en ordbajsande besserwisser ber jag om ursäkt.

 

Bra argument.

 

Jag svarar på vad jag vill, så gör väl även ni?

 

Det gör jag, och när jag inte bemöter motargument framstår jag som omogen, arrogant och dum i huvudet. Men det är ju jag förstås.

 

Dev: om du läser vad du själv skriver när du spaltar ner mitt inlägg, hur många självmotsägelser kommer du fram till?

 

Tills du pekar ut dem tänker jag anta att det finns minus två självmotsägelser i mitt inlägg.

 

Visst är tråden kul,men allvaret finns i frågans natur.

Ni som vill ha bort LAS har förmodligen aldrig befunnit er i situationer där ni ser hur bra den är.

Ni är förmodligen på andra sidan och då ska man per automatik spy galla på LAS.

 

Faktum är att jag flera gånger varit mycket nära total ekonomisk katastrof och varit nere i depressioner som en konsekvens. Självskadebeteenden, osv. Jag har också varit med om både att bli erbjuden jobb och att inte bli det pga LAS. (I det tidigare fallet tackade jag nej eftersom jag tyckte att en annan hade förtjänat det bättre och eftersom facket bestod av idioter. Lite ryggrad får man ha.)

 

Att kalla det rättigheter att söka jobb var man vill, ja, det gör oftast sådana som vill anställa.

 

Wrong again. :) Jag har jobbat utomlands och kan tänka mig att göra det igen. Ungefär hälften av mina kunder i dag är utländska. Den rättigheten vill jag behålla.

 

Malmö-tunneln byggdes till över 90 % av polacker, mycket bra!

 

Polacker är högutbildade inom byggbranschen. De tjänar bättre än hemma och kan spara pengarna tills de åker hem. Hurra!

 

Undrar hur många svenskar som sökt jobb i Baltikum, Polen, Rumänien,Irland ?

 

Tja, jag t.ex.

 

Frihetssnacket är bara skitsnack, det är billig arbetskraft det handlar om.

 

Som vanligt är du ute och cyklar, men här var iaf ett argument (som jag bemött tidigare).

 

Dev: Hade ägarna gett en större del av vinsten till de anställda,ja då hade samhället varit otroligt mycket starkare.

men ägare är kortsiktiga och giriga i regel, och vill betala minsta möjliga, varpå mindre nyttiga kronor skapar mindre 0ch ger mindre välfärd.

 

Det är tur att varken alla arbetare är som du eller alla arbetsgivare är som du tror.

 

F.ö. hade de anställda kunnat få mer pengar om staten hade tagit en mindre del av kakan.

 

Men vad vet ni, ni läser ju aldrig Proletären,klart ni inte fattar nåt då:lol:

 

Fel igen, det gör jag faktiskt.

 

Nä gott folk, tillbaks till medeltiden,länge leve livegenheten!!

 

:roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så om ägaren delar med sej mer, så blir samhället starkare.

Prova själv, starta en butik i en bruksort.

 

Eftersom jag till skillnad från dig har viss insikt i just det där ämnet kan jag direkt säga att du inte vet vad du snackar om. Sådana butiker överlever inte. Och då blir samhället svagare.

 

Egentligen borde du också få en egen smiley. :)

 

tinfoilhatsmile.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Loveless! Priceless skulle jag vilja säga! Strålande kommentar.

 

"Nej, hade ägarna gett en större del av vinsten till arbetarna så hade värdet försvunnit eftersom arbetare sällan gör någonting annat än konsummerar. "

 

Yeah....

 

Får väl klargöra då.

Om vi handlar mer, ta som exempel i din lokala affär. Om vi handlar mer där, så behöver handlaren anställa fler för att klara av att hålla affären.

Om ägaren till byns stora fabrik behåller mer vinst själv, så behövs inte så mycket personal, då ägaren aldrig kan handla det som arbetarna på fabriken handlat.

 

Så om ägaren delar med sej mer, så blir samhället starkare.

Prova själv, starta en butik i en bruksort.

 

Intressant att bruksorterna överlevde bättre under ett patriarkat än vad de gör nu, eller hur?

 

Ja, och om fabriken skulle ta vinsten den gör och direkt dela ut till anställda skulle de inte längre ha någonting att lägga på framtida produkter och helt sonika sluta vara en fabrik. Utan möjlighet till återinvestering så är det enda som fungerar jordbruk.

Eller menar du att Volvo ska säga "Tjena grabbar, vi har räknat ut att vi på senaste modellen så tjänade var och en av er 100.000 kronor, vilket ni får extra på nästa lön. Vi skulle uppskatta om ni var villiga att investera i alla fall en liten del på nästa modell också".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lolla mej baklänges.

Vinsten brukar tas efter investeringar och utvecklingskostnader.

Vinsten brukare sedan delas ut till aktieägare,i stor utsträckning.

Ta Volvos 4miljardersutdelning i år. Om dom delat ut 3 miljarder och satsat 1 miljard på att övervintra med stor arbetsstyrka och kompetensutveckling,hade det varit destruktivt?

Ett företag av Volvos kaliber TJÄNAR på att behålla en övertalig knegare i c:a ETT OCH ETT HALVT ÅR!!!!!

 

M.ao, så är Volvo extremt kortsiktigt, såsom de flesta stora bolag är.

 

Dev: Fan va fint du stolpar upp mina inlägg, Respekt!!

 

Sedan att dina argument är åt helvete är en annan sak.....

 

Jag tror att helt uppriktigt att du ger blanka fan i polacker annat än som arbetskraft.

 

Tråkigt med dina erfarenheter från livets skuggsida,det är aldrig roligt.

Därför ska heller aldrig samhället hjälpa till att sätta folk där.

Det kapitalistiska systemet grundar sej på utslagning,den starkes rätt,du borde bli kommunist med det i ryggsäcken!

 

 

Sedan är det bara att tänka efter, vilka har genomfört dessa 4 friheter? Det behövs ingen raketforskare att räkna ut varför just dom friheterna är heliga.

 

Så kör på, stolpa upp:mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten Heltok,jag läste i en annan tråd att du vägde 70 kilo, så du ska respektera mej, jag är nämligen lönnfet och väger över 80!

har du pratat dej så smal?;-)

 

snälla mods, kan ni inte banna trollet. vi trodde i vår enfald att vi hade en kommunist som var intresserad av debatt, inte ett mentalt handikappat troll som bara vill förstöra. nu när vi vet bättre är det väl dags för bannen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att helt uppriktigt att du ger blanka fan i polacker annat än som arbetskraft.

 

Du kanske ska välja ett folkslag jag inte är släkt med nästa gång du drämmer till med den sortens retorik.

 

Tråkigt med dina erfarenheter från livets skuggsida,det är aldrig roligt.

Därför ska heller aldrig samhället hjälpa till att sätta folk där.

Det kapitalistiska systemet grundar sej på utslagning,den starkes rätt,du borde bli kommunist med det i ryggsäcken!

 

Jag var väldigt långt vänsterut före det, insåg att jag inte fått de problemen om arbetsmarknaden sett annorlunda ut, och ändrade i mina ideologier. I ett kapitalistiskt samhälle hade jag inte hamnat i samma problem. Orsaken till att jag tog mig ur det var f.ö. inte att jag fick hjälp av staten, vilket hade varit ett argument för att bli kommunist, utan att jag fick hjälp av privatpersoner när staten inte ville hjälpa till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snälla mods, kan ni inte banna trollet. vi trodde i vår enfald att vi hade en kommunist som var intresserad av debatt, inte ett mentalt handikappat troll som bara vill förstöra. nu när vi vet bättre är det väl dags för bannen?

 

Det räcker inte som argument och jag är inblandad i tråden så jag vill inte moderera hans personangrepp. Anmäl inläggen och se om någon annan mod reagerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lolla mej baklänges.

Vinsten brukar tas efter investeringar och utvecklingskostnader.

Vinsten brukare sedan delas ut till aktieägare,i stor utsträckning.

Ta Volvos 4miljardersutdelning i år. Om dom delat ut 3 miljarder och satsat 1 miljard på att övervintra med stor arbetsstyrka och kompetensutveckling,hade det varit destruktivt?

Ett företag av Volvos kaliber TJÄNAR på att behålla en övertalig knegare i c:a ETT OCH ETT HALVT ÅR!!!!!

 

M.ao, så är Volvo extremt kortsiktigt, såsom de flesta stora bolag är.

Att behålla massa arbetare för sakens skull några år i en bransch som väntas stå med stor överkapacitet i lång tid framöver känns inte vidare långsiktigt heller imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var väldigt långt vänsterut före det, insåg att jag inte fått de problemen om arbetsmarknaden sett annorlunda ut, och ändrade i mina ideologier.
Oavsett rimlighet så attribuerar jag den här åsiktsförändringen till mina 2-3 års högertrollande.

 

Btw, skulle älska att se byling driva ett litet företag som kräver en hel del dumjobb. En resturang vore perfekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det rättfärdigare inte att "det inte ska finnas nåt skydd för arbetstagaren överhuvudtaget". Jag skrev ju att jag är för uppsägningstid. Och med ex. flexicurity har aktivt arbetssökande arbetslösa rätt till ganska stora bidrag, vilket ytterligare stärker arbetstagarens skydd. Med andra ord ett system som både arbetsgivare och arbetstagare tjänar på.

 

2 månaders uppsägning och arbetslöshetsersättning är inte direkt anställningsskydd. Visst är det bättre än inget men ger inte nåt skydd mot arbetsgivare som säger upp tjejer som blir gravida, folk som skadar sig eller blir sjuka, äldre medarbetare som har lite för hög lön eller folk som helt enkelt inte behagar chefen.

 

Nackdelen med det du beskriver ovan är att det blir svårare (på en skala mellan lätt och omöjligt) att göra sig av med folk som visar sig vara bra på att snacka men inte kan prestera. En missvisande jobbintervju eller -ansökan ska inte tvinga någon att ha kvar en inkompetent anställd.

 

Det är därför det finns provanställning. På 6 månader bör man kunna bedöma huruvida en anställd är kompetent eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snälla mods, kan ni inte banna trollet. vi trodde i vår enfald att vi hade en kommunist som var intresserad av debatt, inte ett mentalt handikappat troll som bara vill förstöra. nu när vi vet bättre är det väl dags för bannen?

 

Så var det med högertroll o yttrandefrihet....

Jag talar för mej, vilka menar du när du säger vi?

Dev,Ditt resonemang rimmar lite illa,vi har haft borgerlig demokrati här sedan feodalismen,så att skylla statens tillkortakommanden på något annat än just statens tillkortakommande är irrelevant.

 

Sossarnas samhällsbyggande har byggt på kompromisser och högerns skräck för gamla östblocket.

 

Självklart ska alla ha rätt till adekvat hjälp i svåra stunder, det är så man mäter ett samhälles grad av civilisation imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dev:Ditt resonemang rimmar lite illa,vi har haft borgerlig demokrati här sedan feodalismen,så att skylla statens tillkortakommanden på något annat än just statens tillkortakommande är irrelevant.

 

Jag har inte skyllt något på staten. Mina fel och problem är inte och ska inte vara statens bekymmer. Det enda jag har konstaterat är att jag tvingades lära mig att klara mig själv när jag inte fick någon hjälp av staten - och uppskattade erfarenheten efteråt. Precis som det ska vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...