Gå till innehåll

Kollektivavtal - förlegat system?


MikeTime

Recommended Posts

Whut?!

 

Sverige placerar sig i botten i företagsvänlighet av alla de länder i världen som har fungerande rättsskipning. Vi slår enbart länder där man måste muta sig fram eller skaffa privatarmé för att skydda sina tillgångar.

 

Jämför vi med EU-länder så väljer jag hellre samtliga länder, möjligtvis inte Danmark, att starta upp ett företag med fler anställda än exakt en person.

 

 

Ursäkta, men har du testat starta företag i andra EU-länder eller vilka andra källor har du för ditt påstående?

 

Från min tidigare länk:

 

Sweden benefits from extremely high levels of business freedom, property rights, and freedom from corruption. With its economy open to global trade and investment, Sweden also scores well in trade freedom, investment freedom, monetary freedom, and financial freedom. The overall regulatory environment is simple and transparent, facilitating robust entrepreneurial activity. The financial sector is highly developed, and monetary stability is well maintained. The judiciary, independent and free of corruption, has demonstrated an exemplary ability to protect property rights.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 140
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Nope,det var inte så jag menade.

Jag menade att världen kräva detta system.

Återigen kan ett system som i stort sett kräver att en viss % svälter aldrig överleva,till slut blir de svältande för många,för arga ,för desperata för att acceptera det,med all rätt.

bara för att vi har en relativ välfärd innebär det inte att vi har rätten att exploatera hela kontinenter för att behålla den välfärden,vilket vi europeer tycks tro .

 

OK, där har vi standardargumentet nummer 2.

 

Enligt Marx suger borgarklassen ut arbetarklassen, arbetarnas lott kan bara förbättras genom revolution. Sedan visade det sig att levnadsstandarden förbättrades för alla i industrialiserade länder.

 

Då byttes argument, hela den industrialiserade världen blev utsugare.

 

De som har lite mer koll än byling vet vid det här laget att det inte finns någon skarp gräns I-land/U-land och att de länder som tar de största stegen framåt är de som har mer, inte mindre handelskontakter med övriga världen.

 

Då bytes argument till nummer 3, kapitalismen skapar utsugning av miljön och/eller gör människor "rika men olyckliga". De som använder detta argument tenderar att ignorera lyckodatabasernas statistik för det tidigare konmmunistblocket samt miljöförstöringen där.

 

Kvarstår frågan, varför är det så viktigt att hitta ett argument mot kapitalismen att man griper efter varje halmstrå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför är det så viktigt att hitta ett argument mot kapitalismen att man griper efter varje halmstrå?

 

Undersökningar visar att människor tenderar att värdera sig själva i jämförelse med andra snarare än i jämförelse mot någon fix lycka. Att tjäna 100kr när grannen tjänar 200kr värderas som ett misslyckande, medan att förlora 1000kr är lycka, bara grannen förlorar 2000kr.

 

Har man den här jämförelse-förmågan extremt utvecklad, i kombination med typ ingen annan förmåga (att inbringa pengar t ex), griper man nog alla halmstrån som finns för att försöka jämna ut läget så att säga...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För säkerhets skull: Jag håller inte med byling om något väsentligt.

 

Blev ändå nyfiken på punkt 3. Kan du specificera? Fullständigt kapitalistiskt är det förstås inte, långt ifrån. Dock är väl inget land det i så fall. På

 

http://www.heritage.org/Index/Ranking.aspx

 

kommer USA på plats 6. Har du någon alternativ ranking?

 

Som Loveless säger - USA är långt ifrån att praktisera "riktig" kapitalism, alltså ett samhälle där människors rättigheter inte kränks och där man reglerar samhället med frivilliga avtal människor emellan.

 

I USA blandar sig staten i massor av saker, och marknaden är inte i närheten av att vara avreglerad. Dessutom har landet en protektionistisk president.

 

Amerikaner kallar sig gärna och har länge gärna kallat sig kapitalister, men det har aldrig stämt. Att de är mer kapitalistiska än i många andra länder (ex. enligt din länk ovan) ändrar sedan inte detta faktum - gult är närmare grönt än vad rött är, men det är fortfarande gult.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undersökningar visar att människor tenderar att värdera sig själva i jämförelse med andra snarare än i jämförelse mot någon fix lycka. Att tjäna 100kr när grannen tjänar 200kr värderas som ett misslyckande, medan att förlora 1000kr är lycka, bara grannen förlorar 2000kr.

 

Har man den här jämförelse-förmågan extremt utvecklad, i kombination med typ ingen annan förmåga (att inbringa pengar t ex), griper man nog alla halmstrån som finns för att försöka jämna ut läget så att säga...

 

håller helt med. finns bra bok om det:

http://www.amazon.com/Status-Anxiety-Alain-Botton/dp/0375420835

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Loveless säger - USA är långt ifrån att praktisera "riktig" kapitalism, alltså ett samhälle där människors rättigheter inte kränks och där man reglerar samhället med frivilliga avtal människor emellan.
I så fall är ju kapitalism ett utopiskt ideal snarare än ett statsvetenskapligt koncept, och hör i så fall snarast hemma i någon obskyr moralfilosofi än i en vetenskaplig beskrivning av verkligheten.

 

Mao, den betydelsen av kapitalism är inte särskilt användbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I så fall är ju kapitalism ett utopiskt ideal snarare än ett statsvetenskapligt koncept, och hör i så fall snarast hemma i någon obskyr moralfilosofi än i en vetenskaplig beskrivning av verkligheten.

 

Mao, den betydelsen av kapitalism är inte särskilt användbar.

ayn_rand1.jpg

I bek to differ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I så fall är ju kapitalism ett utopiskt ideal snarare än ett statsvetenskapligt koncept, och hör i så fall snarast hemma i någon obskyr moralfilosofi än i en vetenskaplig beskrivning av verkligheten.

 

Mao, den betydelsen av kapitalism är inte särskilt användbar.

 

Skitsnack. Att någonting inte går att uppnå betyder inte att man inte kan försöka komma så nära det som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skitsnack. Att någonting inte går att uppnå betyder inte att man inte kan försöka komma så nära det som möjligt.
Så du håller alltså med?

 

Eftersom det dessutom finns vedertagna definitioner på kapitalism som går att tillämpa på existerande samhällen så är det inte särskilt rimligt att insistera att den utopiska varianten är den enda rimliga. Eg "Capitalism is an economic and social system in which most trade and industry are privately controlled for profit rather than by the state."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort, egentligen påtalade jag bara att ditt resonemang är irrelevant oavsett om vad jag sade om kapitalism stämmer. Men fair enough, det finns fler definitioner av kapitalism, och jag försöker inte propagera för en nattväktarstat. Jag har inte sagt att utopin är den enda rimliga.

 

byling, lär dig läsa. Jag har aldrig skrivit att du inte ska få ha den åsikten. Frånsett det tycker jag att det är en dålig idé att försöka komma så nära utopisk kommunism som möjligt eftersom det ofrånkomligen kommer att skapa masssvält, mord, fascism och annat otrevligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste jag rätt? :shock:
Well, jag tycker fortfarande det är rimligt att den sjukvård som verkligen behövs finansieras mer eller mindre gemensamt. Men jag lägger ribban för som behövs ganska högt. Om något har stor effekt per krona så fine, annars är jag inte så glad i det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjort, egentligen påtalade jag bara att ditt resonemang är irrelevant oavsett om vad jag sade om kapitalism stämmer. Men fair enough, det finns fler definitioner av kapitalism, och jag försöker inte propagera för en nattväktarstat. Jag har inte sagt att utopin är den enda rimliga.

 

byling, lär dig läsa. Jag har aldrig skrivit att du inte ska få ha den åsikten. Frånsett det tycker jag att det är en dålig idé att försöka komma så nära utopisk kommunism som möjligt eftersom det ofrånkomligen kommer att skapa masssvält, mord, fascism och annat otrevligt.

 

Folk svälter i hela den kapitalistiska världen, varje dag,året runt, ändå hyllar du den?

Fascismen är högerns innersta väsen, knappast kommunismens.

Men som någon vis man sa8-) man måste jobba för att komma så nära som möjligt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tror jag inte på.

 

Det är ett gammalt klassiskt skämt Dev!

 

Vill du ha hjälp med något som jag kan hjälpa till med är det klart jag ställer upp.

 

Jag gillar inte dina åsikter,din person känner jag ej.

 

Men när revolutionen kommer, ja ,då får du hålla dej undan ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Folk svälter i hela den kapitalistiska världen, varje dag,året runt, ändå hyllar du den?

Fascismen är högerns innersta väsen, knappast kommunismens.

Men som någon vis man sa8-) man måste jobba för att komma så nära som möjligt....

 

fattar inte hur jag orkar...

ok folk svälter i kapitalistiska världen jaha är det någon som har sagt något annat? det är ingen som säger att kapitalism magiskt kommer utrota svält

fattar inte ens vad du vill ha sagt med det ..är det något sorts vansinnigt motsatsargument dvs att folk skulle äta sig mätta i en kommunistiskt värld eller?

 

Visst skulle det bli bättre med mer kapitalism.

 

Om vi återgår till ditt exempel tidigare i tråden med butiken på orten.

Vetemjölet i butiken kommer från ortens jordbruk som har ett överskott på det som produceras betalt av samhällets invånare. Olle betalar grannen Börje för att han ska ha jobbet kvar på mark som inte är optimal för att odla på.

Olle betalar förstås inte Börje direkt det vore helt sjukt istället har det inrättats ett byråd och ytterligare ett överbyråd som delar ut dessa pengar lite hur som helst efter kriterier ingen på byn riktigt känner till. ryktesspridning pågår förstås men överlag är det inten som riktigt bryr sig.

 

Vetemjölet 10 mil därifrån säljs endast på hemmamarknad trots att grannen där köper mjölet direkt för marknadspris av grannen vid skörd , ja det är faktiskt sant det här med kapitalism och marknadspriser helt sjuka grejer detta uppenbarligen

 

..I ärlighetens namn så har inte byn vi bor i löst det riktigt bra heller. Tänk om vi kunde göra allt lite smidigare och samtidigt råda bot på arbetslösheten. Vi inrättar en centralorganisation som bestämmer allt då har vi lite jobb där också perfekt. Varför ska greta köpa mjölk direkt av bonden och hur ska bonden veta hur mycket mjölk han ska producera. Bättre om staten bestämmer hur mycket mjölk som ska produceras och sedan delas det ut till medborgarna..

 

Köttet kommer från ortens slakteri och även från en närliggande by som ingår i ett samarbete där de handlar varor emellan varandra utan tullpåslag. tidigare gick det även att få tag på billigare kött från frigående kossor på närliggande betesmarker tills någon i en annan närliggande by kom på att det inte var så positivt för deras egen försäljning..nu fick vi dyrare kött till sämre pris någon trodde att djurhållning var bättre i grannbyn någon annan gynnade hellre sin kompis i grannbyn. Några betalade hellre mer för närproducerat kött och högre löner till rika grannbönder än lägre löner till fattiga bönder längre bort.

 

jag har flera historier också bland annat om hur det var när min mamma var liten i samma by , på den tiden satt de flesta hemmafruar hemma och sydde. detta gick fint och dom fick in lite extrapengar varje månad när dom sålde sakerna på torget i slutet av månaden. Sedan började samma tyger och kläder komma från långtbortistan för halva priset och säljas i affärer och resten av historien tror jag inte behöver förtäljas..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem var det som postade den här tidigare? Clebourne?

 

http://freedom-school.com/money/how-an-economy-grows.pdf

 

Nope, det var inte jag, men vem kan låta bli att digga Irwin Schiff? Hans son, Peter Schiff, håller för övrigt på att pejla läget inför senatvalet nästa år och siktar på att få bort kleptokraten Chris Dodd.

 

Friends,

 

As you know, I have been seriously considering running for U.S. Senate against Chris Dodd.

Everywhere you turn there is evidence of just how bad our economy is getting. Growing unemployment, families that are struggling to put food on the table, and retirees that are having to make the choice between doing without or joining the millions of others that are looking for a job. Unfortunately, many of our economic woes have been created by government intervention and politicians who believe themselves to be economic “experts.”

 

I believe that my experience and qualifications would make me well-suited to serve Connecticut, especially during a time when Washington needs fewer career politicians and more people with real-world financial experience that can be a voice of reason and help prevent the continued intrusion of government into our lives, jobs, and pocketbooks.

 

I urge you to sign up here to be the first to know about my decision, because together we can take back Washington.

 

Best regards,

Peter

 

Länk: http://www.schiffforsenate.com/

 

Om ni vill skriva upp er och uppmuntra honom...

 

Lite basic info om Peter Schiff: http://en.wikipedia.org/wiki/Peter_Schiff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad löjliga ni är. Ni svänger er med tuffa ord hit och dit och mäter stock. Varför kan ingen bara "prata" lixom?

 

Hade en chef en gång som sa "man måste lära sig prata med bönder på bönders vis". Ni borde testa det! Alla är inte akademiker. Det finns LASare också :-)

 

heja skanke!

 

/T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan prata med bönder på bönders vis. Det är inte särskilt svårt, allt som krävs är lite empatisk och språklig förmåga.

 

Däremot är det förbannat tråkigt att prata med byling på bylings vis.

 

Och vad fan det har med LAS att göra begriper jag inte.

 

Äh,fan vad du gnäller Dev! Jag är inte otrevligare än nån annan, får ta emot mer skit än er tillsmammans,tycker ändå jag håller en sansad ton.

 

 

Vi har olika uppfattningar,jag gillar inte dina åsikter många ggr, för det behöver jag kanske inte ogilla dej som person.

man får lära sej att skilja på det.

 

Sedan att vi ställer dej mot väggen när revolutionen kommer, ja det är en annan femma:mrgreen:

 

PS Ett mustigt språkbruk visualiser känslan i det man vill ha sagt DS.....;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...