Namehere Postad 27 Juni , 2016 Rapport Postad 27 Juni , 2016 Jag vill vara med o gissa! Grisras i öppning ner till ~18 kr för att sedan under dagen återhämta sig till ~18.6 och stänga kring där. Visst , star följer inte index men tror många småsparare kommer ha index som en större fingervisning en dag som imorgon än vad de haft innan mtp. brexit. Man va ju rätt close här Visst kursen toppade 19,xx men grisraset nådde 18.1 o vi stängde 18.7. Hoppas någon fynda runt 18-kronan eller gjorde någon dagstrade! Citera
Nstradamus Postad 28 Juni , 2016 Rapport Postad 28 Juni , 2016 �� 1 dyraste och mest riskfyllda. Min uppfattning om konvertibler skiljer sig från din men kan ju vara så att stars jurister bara kände för att tilta loss lite? Eller att de inte fick något bättre alternativ? 2 här undrar jag huruvida du kanske inte trollar lite? I min värld blir q2 2016 det grönaste kvartalet på flera år? Ok det låter i min värld mycket konstigt om det skulle bli så grönt.. Beror lite på hur mycket aktiverat utvecklingsarbete man lyfter in. Starbreeze är ju duktiga på att trolla med siffrorna på det sättet... 3 tycker vi är allmänt översålda för tillfället mtp senaste tidens nyheter och ser också en del viktiga triggers redan innan 2017. Men fortsätter det vara supergrisigt på marco-nivå kanske du får rätt.. Upplys mig om vilka triggers du syftar på som händer innan 2017? "då man inte kan se på fundamentala fakta" Vad tycker du är konstigt med den meningen? När fokuset i värderingen ligger så oerhört tungt i framtida vinster och framtida kassaflöden istället för var substansvärdet ligger idag så får man en oerhört stor osäkerhet i värderingen . Citera
pokersven11 Postad 29 Juni , 2016 Rapport Postad 29 Juni , 2016 Vad tycker ni om DBD? jag kikade på några klipp från pax och måste säga att det ser otroligt amatörmæssigt ut. Fattar inte hypen den får på twitter och forum. Finns väl ingen som kommer köpa det spelet. Jämför med Funcoms diary1 av Conan Exiles. Går ju inte att jämföra spelen på samma planet. https://www.youtube.com/watch?v=OPxNDnhDiHY Skön jämförelse! Trillske-klass! Citera
PhilHermouth Postad 29 Juni , 2016 Rapport Postad 29 Juni , 2016 Hittar inte Nipslips kommentar så kan inte quota. Men du har rätt, det går inte att jämföra spelen. För det första är det två helt olika spel (anna genre, open world osv), för det andra så kommer antagligen Conan Exile kosta _minst_ dubbelt så mycket som dbd. Det är ingenting du tog i beaktning? Inte för att jag tycker spelen utvecklas så mycket år för år nu, men det släpps inte på ett bra tag heller. Om du kollar på de största spelen just nu (Jag tar bara topplistan från twitch då det representerar väldigt bra vad folk spelar/kollar på) 1. League of legends 2. Dota 2 3. Overwatch 4. Hearthstone 5. Dead by daylight 6. Counter-strike global offensive. De två första spelen är gratis, resten av de kostar väl 10-20 euro eller något i den stilen (I samma prisklass som dbd). Grafiken är också f.ö skitdålig i samtliga spel, du får gärna utveckla mer varför du tog Conan som exempel att jämföra med. Det känns spontant som du inte förstår vad starbreeze sysslar med om du tror att tanken är att de ska konkurrera med något open world-spel som antagligen är superdyrt att producera. Citera
Nstradamus Postad 29 Juni , 2016 Rapport Postad 29 Juni , 2016 Hittar inte Nipslips kommentar så kan inte quota. Men du har rätt, det går inte att jämföra spelen. För det första är det två helt olika spel (anna genre, open world osv), för det andra så kommer antagligen Conan Exile kosta _minst_ dubbelt så mycket som dbd. Det är ingenting du tog i beaktning? Inte för att jag tycker spelen utvecklas så mycket år för år nu, men det släpps inte på ett bra tag heller. Om du kollar på de största spelen just nu (Jag tar bara topplistan från twitch då det representerar väldigt bra vad folk spelar/kollar på) 1. League of legends 2. Dota 2 3. Overwatch 4. Hearthstone 5. Dead by daylight 6. Counter-strike global offensive. De två första spelen är gratis, resten av de kostar väl 10-20 euro eller något i den stilen (I samma prisklass som dbd). Grafiken är också f.ö skitdålig i samtliga spel, du får gärna utveckla mer varför du tog Conan som exempel att jämföra med. Det känns spontant som du inte förstår vad starbreeze sysslar med om du tror att tanken är att de ska konkurrera med något open world-spel som antagligen är superdyrt att producera. 1. Det är egentligen förväntad vinst jag jämför och därför spelar inte genren någon roll. Jag tror spelet kommer kosta någonstans mellan 20-30$ som är standard för spel i denna genren och spelet ska släppas i september i år. 2. Jag tar Conan som exempel endast för att jag personligen värderar de båda bolagen med intresse att investera i de när/om jag finner ett vad jag tycker lämpligt läge att gå in. Jag ska inte gå in i någon djupare analys av Funcom då det är i Starbreeze som intresset och kunnandet ligger på denna sida men Starbreeze har P/S-tal på 28 och Funcom har P/S-tal på 1 3. Utvecklingskostnaderna för Funcom ligger någonstans runt 4-6M dollars och de behöver då sälja runt 400k för att gå break even. Jag tror jag förstår vad Starbreeze sysslar med bättre än många andra här men det var inte poängen. Citera
Opteron Postad 29 Juni , 2016 Rapport Postad 29 Juni , 2016 . 1. Vill du hålla en föreläsning ang. nackdelarna med ett konvertibel-lån jämför med att bara emitera aktier så go ahead, eftersom varken jag, någon jag känner eller någon annan aktieägare ser något problem så ligger detta på ditt bord. 2. Star har gått plus iaf 11 av de senaste 12 kvartalen, visst kosta e3 och stämman lite grann men ser inte att utgifterna skulle skenat i övrigt. Däremot bör intäkterna vara större än på flera år då denna PD2-puls genererar dubbla intäkter och det ser ut att säljas runt 500k ex dbd under kvartalet. 3. Spontant så ser jag iaf följande triggers: Den faktiskta lanseringen av Star VR för konsumenter (6 locations i år med IMAX) Asienlanseringen av Payday2 med Smilegate Mer info, release date och förhoppningsvis release av Crime Wars Release date och launch av RAID (potentiell ) Reveal av Geminose Listbyte (vi har sagt upp avtalet med Småbolags-remium så borde bli snart) Det sjätte och sista steget i Starbreeze ekosystem: m.m 4. Det var faktiskt väldigt svårt att få fram den meningen ur din ursprungliga mening --- För övrigt trevligt med lite fler insatta skribenter här i dagboken, uppskattas <3 Citera
kaitum Postad 29 Juni , 2016 Rapport Postad 29 Juni , 2016 (redigerade) twitch siffror bör ni ta med en rejäl nypa salt. Detta är bara enkla observationer från mig men; Overwatch hade i sin beta ett avg på 2-3,5k viewers. twitch-"Celebs" fick inte keys hursomhelst, de fick gå igenom en speciell screening process som vi andra inte behövde. Jag var med i closed beta från alla början och var även och delade ut keys, och bl.a. en vän med 2k+ twitter followers fick inte key pga att han var alldeles för känd/kunde påverka alldeles för mycket. Sekunden spelet gick live, så exploderade twitch-avg till att vara top5 populäraste. Jaha tänker ni? vad har det med DBD att göra? Jo. Jag är väldigt säker på att det är lite fulspel bakom kulisserna för att hypa spelet. Dom "anglar" genom att trycka spelet på kända "twitchare" mot en förmodad slant samt att och viewbottandet är extremt rampant "små" spel. Blizzard dödade alla viewbottare i Overwatch rakt av. Som exempel, Overwatch hade avg på 3,5k viewers i beta undantaget var när nån twitch-celeb fick låna ett login och streama det(kontot blev avstängt ganska direkt), blizzard var VÄLDIGT försiktiga med att inte ge ut key till fel folk, lite "fps-professionals" fick det mot förmodan att inte streama, samt "casuals". Men överlag var de allra bästa spelarna i Overwatch closed beta random global elites i CS och "pensionerade" quakehjältar som av3k, cooller m.m som streamade lite smått utan större följarbas. det har nu sålts över 10 MILJONER kopior av Overwatch, och avg active users daily är FLER än vad de är i counterstrike! exakta siffror får jag inte ge men CS minglar mellan 600-800k. Då förstår ni väl att DBD är något "överhypat" inom twitch plattformen, genom att antingen betala twitchare att streama spelet eller så matar dom viewbots på random streamers, antingen eller är det för det är absurt annars. cliffs; Att ha twitch antalet som utgångspunkt för success är inte något säkert helt enkelt i min mening då twitch celebs och viewbots påverkar antalet så kopiöst. Overwatch hade 1/5 av DBD i beta och jag kan sätta min livsrulle(nåja, hypotetiskt i alla fall) på att DBD inte kommer upp i hälften av antalet active users daily , värsta freerollen tho på min sida med tanke på att om opteron vill ta det betet och vinner så kommer han inte bry sig om min ynkliga livsrulle för då är han en triljonär typ. Redigerad 29 Juni , 2016 av kaitum Citera
Nstradamus Postad 29 Juni , 2016 Rapport Postad 29 Juni , 2016 (redigerade) 1. Vill du hålla en föreläsning ang. nackdelarna med ett konvertibel-lån jämför med att bara emitera aktier så go ahead, eftersom varken jag, någon jag känner eller någon annan aktieägare ser något problem så ligger detta på ditt bord. Om Starbreeze succe har fortsatt när konvertibeln löper ut så konverteras den till aktier med utvattning som följd. Om Starbreeze däremot har det jobbigt med pengaströmmen när konvertibeln löper ut så görs gärna avtalen kring konvertibeln om i obligationshållarens favör för att slippa betala tillbaka skulden med utvattning som följd. Mycket bättre att göra upp lånet med aktier direkt som är det tryggaste sättet. 2. Star har gått plus iaf 11 av de senaste 12 kvartalen, visst kosta e3 och stämman lite grann men ser inte att utgifterna skulle skenat i övrigt. Däremot bör intäkterna vara större än på flera år då denna PD2-puls genererar dubbla intäkter och det ser ut att säljas runt 500k ex dbd under kvartalet. Ja vi får se.. =) Jag uppskattade att PD2 skulle dra in 45 mill och DBD 15 mill samtidigt som jag gissar att Starbreeze har mycket högre kostnader nu men kanske är helt off.. 3. Spontant så ser jag iaf följande triggers: Den faktiskta lanseringen av Star VR för konsumenter (6 locations i år med IMAX) Har potential att ge fin reklam ja Asienlanseringen av Payday2 med Smilegate Ligger det verkligen nu i höst? Mer info, release date och förhoppningsvis release av Crime Wars Kommer väl mycket senare? Release date och launch av RAID (potentiell ) Kommer väl mycket senare? Reveal av Geminose Känns långsökt Listbyte (vi har sagt upp avtalet med Småbolags-remium så borde bli snart) Har du något mer om detta? m.m 4. Det var faktiskt väldigt svårt att få fram den meningen ur din ursprungliga mening Ok tyckte det var solklart.. =) --- För övrigt trevligt med lite fler insatta skribenter här i dagboken, uppskattas <3 .ændrade siffrorna angående pd2 och dbd.. blev helt fel nær jag skrev på mobilen.. Redigerad 29 Juni , 2016 av NipSlip Citera
Trillske Postad 29 Juni , 2016 Rapport Postad 29 Juni , 2016 Ursäkta att jag petar i något som jag inte alls har att göra med, men med allt prat om rikedom och ekonomiskt oberoende kan jag inte hålla mig längre. Hur mycket har du i Star egentligen, är det >20 miljoner sek? Om det är så sjuka summor måste jag återigen säga att du är helt från vettet samtidigt som jag bugar åt allin-galenskaperna. Citera
Rampart Postad 29 Juni , 2016 Rapport Postad 29 Juni , 2016 DBD är ett spel som bygger på en mycket intressant spelidé men är rätt blekt och broken i sitt utförande. Dock är det ju early access, så vissa problem bör man ju förvänta sig. Att det är hypat på Twitch stämmer och jag tror att det är superbra för Starbreeze - grym marknadsföring. Kort sagt, jag tror det kommer sälja riktigt bra och att det även kan bli hyfsat bra om det poleras något. Just nu är det väldigt meh, men säljer det gör det nog. Citera
pokersven11 Postad 29 Juni , 2016 Rapport Postad 29 Juni , 2016 (redigerade) Bah nvm palla Redigerad 29 Juni , 2016 av pokersven11 Citera
ViktorH Postad 30 Juni , 2016 Rapport Postad 30 Juni , 2016 Ursäkta att jag petar i något som jag inte alls har att göra med, men med allt prat om rikedom och ekonomiskt oberoende kan jag inte hålla mig längre. Hur mycket har du i Star egentligen, är det >20 miljoner sek? Om det är så sjuka summor måste jag återigen säga att du är helt från vettet samtidigt som jag bugar åt allin-galenskaperna. Min gissning är runt 100M Citera
Nstradamus Postad 30 Juni , 2016 Rapport Postad 30 Juni , 2016 Nytt uppköp och ytterligare en utspädning när man köper med aktier. Inte konstigt att starbreeze har bra kassa... ? Citera
Opteron Postad 7 Juli , 2016 Rapport Postad 7 Juli , 2016 Min gissning är runt 100M Ursäkta att jag petar i något som jag inte alls har att göra med, men med allt prat om rikedom och ekonomiskt oberoende kan jag inte hålla mig längre. Hur mycket har du i Star egentligen, är det >20 miljoner sek? Om det är så sjuka summor måste jag återigen säga att du är helt från vettet samtidigt som jag bugar åt allin-galenskaperna. Min livs-rulle vilar på fler ben än mitt Star-innehav, och det är dessutom <20M sek så gör inte anspråk på galenskaps-cred. ViktorH får gärna dra samma gissning igen 2018 DBD är ett spel som bygger på en mycket intressant spelidé men är rätt blekt och broken i sitt utförande. Dock är det ju early access, så vissa problem bör man ju förvänta sig. Att det är hypat på Twitch stämmer och jag tror att det är superbra för Starbreeze - grym marknadsföring. Kort sagt, jag tror det kommer sälja riktigt bra och att det även kan bli hyfsat bra om det poleras något. Just nu är det väldigt meh, men säljer det gör det nog. Det säljer bra! Nästan precis 500k ex fram till sista juni och ligger just nu etta på globala toplistan, dvs den goda försäljningen håller i sig. Utvecklarna stressar som f-n med att få fram patchen som möjliggör att spela "ranked mode with friends". Som det är nu spelar man antingen "offline" med sina vänner eller typ singelplayer om man vill spela ranked o klättra på toplistor o möta bättre motstånd. Förhoppningsvis lever o frodas spelet i en mycket större och mer polerad version om ett år. edit; nu tvåa, men bra det med Nytt uppköp och ytterligare en utspädning när man köper med aktier. Inte konstigt att starbreeze har bra kassa... Precis i linje med Stars kommunicerade strategi, aktiemarknaden hungrar efter siffror och intäkter nu är min analys baserat på aktieutvecklingne men jag blev iaf väldigt glad inför 2017 av ePawn-köpet. Tacksamt att bolaget är franskt också vilket gör logistiken enkel då StarVR utvecklas i Starbreeze-Paris-kontoret. Rekommenderar alla att kika Video-PM: Citera
heltok Postad 7 Juli , 2016 Rapport Postad 7 Juli , 2016 Rekommenderar alla att kika Video-PM: Häftig video. Tycker Starbreeze gör helt rätt, de satsar rejält och har potential att få en väldigt fin position på VR där de har hela kedjan och en hel kring den också. Tycker nu är ett bra läge att vara aggressiv med att ta in mer kapital och shoppa intressanta bolag. Angående mattan så känns den som en rätt temporär produkt, en kamerabaserad lösning känns mer rimlig och borde gå att göra hyfsat bra relativt snart: Fortsätt posta intressanta nyheter kring Starbreeze! Citera
wannaflip? Postad 8 Juli , 2016 Rapport Postad 8 Juli , 2016 " Ändrar således min riktkurs för slutet av 2016 till intervallet 135 till 320kr och självklart då en stark köprekommendation Uppmanar också självklart alla att försöka hitta orimligheter i mina antaganden och att verkligen själv verifiera så mycket som möjligt innan eventuella lägenheter säljs av för att köpa" tror du fortfarande att detta är möjligt nu till hösten/vintern? Citera
Opteron Postad 8 Juli , 2016 Rapport Postad 8 Juli , 2016 " Ändrar således min riktkurs för slutet av 2016 till intervallet 135 till 320kr och självklart då en stark köprekommendation Uppmanar också självklart alla att försöka hitta orimligheter i mina antaganden och att verkligen själv verifiera så mycket som möjligt innan eventuella lägenheter säljs av för att köpa" tror du fortfarande att detta är möjligt nu till hösten/vintern? Nope, vi lär inte se kurser i det intervallet förren Overkills the Walking Dead har släppts och det blev uppskjutet till 2017 i samband med Smilegate-samarbetet som offentligjordes i Januari i år. Citera
Ola Brandborn Postad 8 Juli , 2016 Rapport Postad 8 Juli , 2016 Nope, vi lär inte se kurser i det intervallet förren Overkills the Walking Dead har släppts och det blev uppskjutet till 2017 i samband med Smilegate-samarbetet som offentligjordes i Januari i år.Så du menar att kursen ska typ 10-dubblas när detta spel släpps (och därmed att det inte redan är inprisat i kursen)? Citera
Opteron Postad 10 Juli , 2016 Rapport Postad 10 Juli , 2016 Så du menar att kursen ska typ 10-dubblas när detta spel släpps (och därmed att det inte redan är inprisat i kursen)? Ja, det är korrekt Citera
Opteron Postad 16 Juli , 2016 Rapport Postad 16 Juli , 2016 (redigerade) lol Inte samma beräkningsmodell som i min ursprungliga walking dead-intäkts-modell, men står fortfarande för i storleksordningen 1000 MSEK i intäkter från OTWD, sedan intäkter för övriga 2017-releaser och vi kan skjuta jättebrett o säga intäkter 500 MSEK - 3000 MSEK. P/E i intervallet 15-30 och vi har värdering av Starbreeze Spel/förläggar-verksamhet på 7.5-90 miljarder. Ovanpå det har vi samarbetet STAR VR - Acer - IMAX - Smilegate - Filmbolag där om smyglanseringen av IMAX VR går som planerat i år ska trycka ut Star VR Globalt. Aktiekurs idag = 20.7kr = bolagsvärde totalt 5.3 miljarder Bolagsvärde 2017 i intervallet 10 - 100 miljarder Sedan strålande utsikter för 2018 och framåt baserat på de avtal och IPn som är konfirmerade idag. Redigerad 16 Juli , 2016 av Opteron Citera
heltok Postad 16 Juli , 2016 Rapport Postad 16 Juli , 2016 Hört den där i så många sammanhang, tycker nästan alla tolkar studien fel. Det verkar finnas en korrelation mellan att kunna vänta på belöning och framgång i livet. Därifrån dras slutsatsen att om vi bara kan lära barn att vänta på belöning kommer de bli framgångsrika. Men vi kan inte säga något om sådan kausalitet ur korrelationen. Antagligen är inte "kan vänta på belöning" en lågnivå-feature, utan en högnivå-feature. Förmodligen finns det också andra samband typ intelligent ~ "kan vänta på belöning" etc. Och intelligens är antagligen rätt starkt kopplat till gener och på de utmaningar vi ställs inför, snarare än på hur mycket våra föräldrar lär oss att inte äta godis. Så snarare bör man sträva efter att ge barn de egenskaper som gör att man väljer att inte äta godisen, än att träna för att inte välja att godisen. Förstår man inte skillnaden bör man leka runt lite med neurala nät, t ex här. Citera
Ola Brandborn Postad 16 Juli , 2016 Rapport Postad 16 Juli , 2016 Ja, det är korrekt Jag tar gärna ett vad på att kursen inte 10-dubblats under 2017. Citera
Opteron Postad 24 Juli , 2016 Rapport Postad 24 Juli , 2016 Jag tar gärna ett vad på att kursen inte 10-dubblats under 2017. I min senaste post var jag snäll och gav ett jättebrett intervall för var kursen kan tänkas ligga året när walking dead släpps; 40-400kr där jag ser 40 som osannolikt och 400 som ungefär lika osannolikt. Skriver ingen stans i den posten att kursen specifikt ska 10-dubblas och kan inte se varför det skulle vara intressant att betta över/under 200kr? Jag tycker det som borde väcka intresse är att kursen idag står i 19.60? Citera
Ola Brandborn Postad 24 Juli , 2016 Rapport Postad 24 Juli , 2016 I min senaste post var jag snäll och gav ett jättebrett intervall för var kursen kan tänkas ligga året när walking dead släpps; 40-400kr där jag ser 40 som osannolikt och 400 som ungefär lika osannolikt. Skriver ingen stans i den posten att kursen specifikt ska 10-dubblas och kan inte se varför det skulle vara intressant att betta över/under 200kr? Jag tycker det som borde väcka intresse är att kursen idag står i 19.60? Ja jag noterade hur du försökte skademinimera ditt uttalande om en tiodubbling vid spelsläpp. Ursprungligen postat av Ola Brandborn Visa inläggSå du menar att kursen ska typ 10-dubblas när detta spel släpps (och därmed att det inte redan är inprisat i kursen)? Ja, det är korrekt Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.