Gå till innehåll

Fel pers.nr på fortkörningsbot, kan man komma undan?


bossbaver

Recommended Posts

Torska i laserkontroll med bil idag. ("som tur var bara 12km/h för fort")

 

När jag kom hem så fick jag se att de skrivit fel persnnummer på fortkörningsboten.

 

Vad göra? De andra uppgifterna stämmer ju, mitt namn, rätt adress och mobilnummer, men personnumret är felaktigt. Bilen jag körde var inte min, så slår de i registret på regnumret så hittar den definitivt inte mitt namn någonstans...

 

Nån som har koll på vad som händer. Finns det nån chans till att jag kan komma undan? Det är ju liksom inte jag som fått boten, mtp personnumret... ;)

 

Nån som har koll på vad man kan göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ring till transportstyrelsen eller vem det nu är som skickat ut den?

Tala om för dom att du har fått en bot hem till dig som skickats ut till fel person eftersom ditt personnummer inte står på boten, stå på dig men du bör komma undan!

 

Btw, om det inte var din bil hur kunde du få boten? Talade ägaren om vem det var som satt i bilen och körde den eller? Pissig ägare isf..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ring till transportstyrelsen eller vem det nu är som skickat ut den?

Tala om för dom att du har fått en bot hem till dig som skickats ut till fel person eftersom ditt personnummer inte står på boten, stå på dig men du bör komma undan!

 

Btw, om det inte var din bil hur kunde du få boten? Talade ägaren om vem det var som satt i bilen och körde den eller? Pissig ägare isf..

 

Det var en "mänsklig kontroll"/poliskontroll, dvs ingen fartkamera...

 

Men ja hade det varit en fartkamera och bilägaren skvallrat trots att de inte är skyldiga till det hade jag nog lackat lite ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betala och skärp dig i fortsättningen i stället för att snylta på oss andra.

 

Men lol, tycket du ska gå till affären och KÖPA all din musik i fortsättningen istället för att lyssna på nedladdad musik...

(och ja jag räknar kallt med att du som alla andra gjort det) ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var en "mänsklig kontroll"/poliskontroll, dvs ingen fartkamera...

 

Men ja hade det varit en fartkamera och bilägaren skvallrat trots att de inte är skyldiga till det hade jag nog lackat lite ;)

 

Okej, då förstår jag!

 

Men för att få dig att förstå att det går att komma undan situationer som dessa tänker jag visa ett exempel som är verkligt.

 

En person kör en Mazda 323 men han har tagit bort bilens "emblem"/"logo" så det inte syns att det är en mazda och istället har han suttit dit ett Nissan märke. En dag felparkerar han och åker på en P-bot, P-Lisan skriver på boten, felparkerad Nissan 323 ABC-123 på boten, personen i fråga som äger bilen ringer till vägverket/transportstyrelsen och ber dom ta bort boten eftersom han äger en Mazda 323 och har aldrig hört talas om en Nissan 323 ens? Vägverket kollar igenom sin dator och upptäcker sitt misstag och stryker P-boten!

 

OBS Bilmärke och registreringsnummer är påhittat då jag inte vet vilket bilmärke det rörde sig om i det verkliga fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men för att få dig att förstå att det går att komma undan situationer som dessa tänker jag visa ett exempel som är verkligt.

 

En person kör en Mazda 323 men han har tagit bort bilens "emblem"/"logo" så det inte syns att det är en mazda och istället har han suttit dit ett Nissan märke. En dag felparkerar han och åker på en P-bot, P-Lisan skriver på boten, felparkerad Nissan 323 ABC-123 på boten, personen i fråga som äger bilen ringer till vägverket/transportstyrelsen och ber dom ta bort boten eftersom han äger en Mazda 323 och har aldrig hört talas om en Nissan 323 ens? Vägverket kollar igenom sin dator och upptäcker sitt misstag och stryker P-boten!

 

OBS Bilmärke och registreringsnummer är påhittat då jag inte vet vilket bilmärke det rörde sig om i det verkliga fallet.

Är det sant? Har detta hänt i verkligheten? Fantastiskt roligt iaf. :mrgreen:

 

För övrigt hade jag inte betalat fortkörningsböterna. Jag skulle helt enkelt ignorera det och vänta och se om det kommer någon påminnelse. Om något kommer skulle jag vägra och säga att någon lurade polismannen med falskt körkort och att det inte var jag. Kan de inte sköta sitt ska de inte ha betalt. :twisted:

 

Nu får ni hacka på mig bäst ni vill... men that's me. Rättshaverist AB. :roll:;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köper all min musik.

 

Ja ok, men jag menade bara att 90% av befolkningen har nån gång laddat ner en film eller en låt OLAgligt, och likaså har 100% av befolkningen (som har körkort) kört över tillåten hastighet nån gång med sin bil eller mc.

 

Inte direkt som att jag har gjort nåt idiotiskt brott som att klottrat ner nåt så kommunen måste betala en saneringsfirma 10k för att snygga till väggen. Jag har kört 12km/h för fort på en landsväg... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men för att få dig att förstå att det går att komma undan situationer som dessa tänker jag visa ett exempel som är verkligt.

 

En person kör en Mazda 323 men han har tagit bort bilens "emblem"/"logo" så det inte syns att det är en mazda och istället har han suttit dit ett Nissan märke. En dag felparkerar han och åker på en P-bot, P-Lisan skriver på boten, felparkerad Nissan 323 ABC-123 på boten, personen i fråga som äger bilen ringer till vägverket/transportstyrelsen och ber dom ta bort boten eftersom han äger en Mazda 323 och har aldrig hört talas om en Nissan 323 ens? Vägverket kollar igenom sin dator och upptäcker sitt misstag och stryker P-boten!

Vem utfärdade boten? Jag hade faktiskt ingen aning om att VV/TS kunde stryka p-botar...

 

OT: Svårt att komma undan men det kostar inget att försöka :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem utfärdade boten? Jag hade faktiskt ingen aning om att VV/TS kunde stryka p-botar...

 

OT: Svårt att komma undan men det kostar inget att försöka :)

 

Nej det var väl nåt Parkeringsbolag som utfärdade den ursäkta mitt misstag, men detta har iaf hänt i verkligheten, P-lisor har väl inte den bästa koll på bilmärken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det var väl nåt Parkeringsbolag som utfärdade den ursäkta mitt misstag, men detta har iaf hänt i verkligheten, P-lisor har väl inte den bästa koll på bilmärken?
Var inte meningen att låta dryg, blev lite fundersam bara. P-lisors koll på bilmärken har jag ingen aning om, den aktuellas koll bör dock vara under medel...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur snåla är folk? Vad rör det sig om? En tusenlapp? En tusenlapp du dessutom har gjort dig förtjänt av att förlora. Jag hade verkligen inte orkat bråka för den summa om jag nu var skyldig...

 

Det är 2 000 kr (för 12km/h för fort på 70 väg.) Och ja, när det handlar om att betala 2 000 kr för att köra just 12km/h för fort på en landsväg så är det 2 000 kr för mycket imo.

 

För det första så märks det ingen skillnad på att köra 70 eller 82. För att kunna köra exakt 70 och inte 75 , 73 eller 80 krävs det att man tittar på hastigetsmätaren minst var 10onde sekund, och det är enligt mig inte speciellt vettigt sätt att framföra ett fordon. Det kan ju knappast vara mer trafiksäkert än att råka komma upp i 80km/h då och då iallafall.

 

Jag tycker Sveriges prioritering att jaga fortkörare med blåslampa är helt jävla psyko. Dessutom är ALLA sveriges vägar byggda för att kunna köra betydligt fortare än vad som är tillåtet idag. Och vidare är 99.9% av alla bilar som rullar i Sverige byggda för att kunna framföras betydligt snabbare än vad som reglerna tillåter.

 

Så ja, jag kommer göra allt för att bestrida den boten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är 2 000 kr (för 12km/h för fort på 70 väg.) Och ja, när det handlar om att betala 2 000 kr för att köra just 12km/h för fort på en landsväg så är det 2 000 kr för mycket imo.

 

För det första så märks det ingen skillnad på att köra 70 eller 82. För att kunna köra exakt 70 och inte 75 , 73 eller 80 krävs det att man tittar på hastigetsmätaren minst var 10onde sekund, och det är enligt mig inte speciellt vettigt sätt att framföra ett fordon. Det kan ju knappast vara mer trafiksäkert än att råka komma upp i 80km/h då och då iallafall.

 

Jag tycker Sveriges prioritering att jaga fortkörare med blåslampa är helt jävla psyko. Dessutom är ALLA sveriges vägar byggda för att kunna köra betydligt fortare än vad som är tillåtet idag. Och vidare är 99.9% av alla bilar som rullar i Sverige byggda för att kunna framföras betydligt snabbare än vad som reglerna tillåter.

 

Så ja, jag kommer göra allt för att bestrida den boten.

 

Håll hastigheten framöver, det kan få oanade konsekvenser annars MYCKET SNABBT! Tro mig jag vet jag har nyss varit med om det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...