Gå till innehåll

När ska ni införa Double or Nothing på Sit & Go?


MissPiggy

Recommended Posts

  • 2 months later...
Varför spela DON?? Det är ju som gjort för att folk ska fuska.

 

Jag har funderat på om DoN skulle vara speciellt lockande för fuskare. Jag tror inte det. Däremot blir det väldigt uppenbart i en DoN när man fuskar. Jag inbillar mig att DoN till sin natur är raka motsatsen till fuskarnas natur.

 

Så min teori är att det finns mer fuskare i Cashgame, vanliga SnG än i DoN. Däremot syns det tydligare i en DoN och därmed har det fått en stämpel att ha mer fuskare. Nu spelar jag bara på micronivå så det kanske är annat uppe på dom höga nivåerna.

 

TACK EVEREST FÖR ATT NI STARTADE DOUBLE UP!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på om DoN skulle vara speciellt lockande för fuskare. Jag tror inte det. Däremot blir det väldigt uppenbart i en DoN när man fuskar. Jag inbillar mig att DoN till sin natur är raka motsatsen till fuskarnas natur.

 

Så min teori är att det finns mer fuskare i Cashgame, vanliga SnG än i DoN. Däremot syns det tydligare i en DoN och därmed har det fått en stämpel att ha mer fuskare. Nu spelar jag bara på micronivå så det kanske är annat uppe på dom höga nivåerna.

 

TACK EVEREST FÖR ATT NI STARTADE DOUBLE UP!

 

Du får nog fundera lite till.

 

Det finns väldigt många situationer i DoN där du väljer mellan två alternativ som i princip är likvärdiga EV-mässigt för dig, medans det för din motståndare är stor skillnad EV-mässigt. Det är väl inte helt otroligt att en regular tenderar att välja det passiva alternativet när de möter en annan regular och i gengäld får samma fördel tillbaka, medans de väljer det aktiva alternativet mot andra spelare.

 

Så jag håller inte alls med om att det är uppenbart när man fuskar i DoN, frågan är om det ens går att åka fast för det jag beskrev? (Självklart kan samma typ av fusk förekomma i vanlig SnG men vinsten blir inte lika stor där.)

 

IMO är DoN ett skitspel som borde försvinna, förstår verkligen inte hur det kan vara så populärt bland nöjesspelarna, fisken borde ju tröttna snabbt eftersom variansen är så låg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får nog fundera lite till.

 

Det finns väldigt många situationer i DoN där du väljer mellan två alternativ som i princip är likvärdiga EV-mässigt för dig, medans det för din motståndare är stor skillnad EV-mässigt. Det är väl inte helt otroligt att en regular tenderar att välja det passiva alternativet när de möter en annan regular och i gengäld får samma fördel tillbaka, medans de väljer det aktiva alternativet mot andra spelare.

 

Så jag håller inte alls med om att det är uppenbart när man fuskar i DoN, frågan är om det ens går att åka fast för det jag beskrev? (Självklart kan samma typ av fusk förekomma i vanlig SnG men vinsten blir inte lika stor där.)

 

IMO är DoN ett skitspel som borde försvinna, förstår verkligen inte hur det kan vara så populärt bland nöjesspelarna, fisken borde ju tröttna snabbt eftersom variansen är så låg.

 

Det du beskriver defininierar jag inte som fusk. När jag spelar mot personer som jag möter ofta och repekterar händer det att jag lägger 45%-55% lägen. Givetvis är detta inte för att det fuskas utan för att hans range är tydligt definierat. Varför ta ett sådant läge när du kan vänta och få till 55%-65% lägen?

 

Om man börjar välja bort 80% lägen helt irrationellt så är det väl snarar fråga om collution av något slag.

 

Jag skulle påstå att det du nämner är värre i cashgames och turneringar. Folk vid samma bord har andelar i varandra. Folk vid samam bord är vänner och hjälper varandra. Minns bara Norinders varning till Glimne. En av anledningarna till att jag inte befattar mig med hans site.

 

Fuskar du med regs i DoN så kommer Sharkscope att vissa konstiga samband. Säg att jag ligger på en 10% i ROI. Sitter jag vid samma bord som två andra 10%-regs så skall givetvis vår ROI gå ner vid dessa tillfällen.

 

En som heter Claudius eller något liknande kom på att två regs på 10-dollar DoN på PKR Poker aldrig slog ut varandra. Givetvis gjorde PKR ingentig men det var rätt så uppenbart.

 

Innan jag började med DoN så höll jag på med micro cashgame. Jag har aldrig erhållit någon ersättning för att någon har fuskat. Och det måste vara 100.000 tals händer. Däremot har jag erhållit från PokerStar för fusk på 1-dollar DoN. Så fuskas det aldrig i cashgame eller är det svårare att upptäcka?

 

Jag har mitt svar klart. Tänk bara på stackars Gus Hansen som spelar mot ett kompisgäng som har andelar av varandra (och dom sitter vid samma bord).

 

Sedan förstår jag varför många gillar DoN. Du får en 30-60 minuters poker och det är inte helt omöjligt även för den sämsta spelaren att vinna. Då får tänka i lite annorlunda termer.

 

Men sedan verkar det som om DoN är käckt på dom höga nivåerna på PokerStar. Tydligen är det bara en massa regs som sitter och skyfflar pengar till varandra. Dom börjar prata om en ROI på 1-2%. Märker att det är hårdare på 1-dollarnivån också. Så vem vet. Kanske blir DoN som 5 card stud. En mer eller mindra död pokerform.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från säker källa så ångrar Stars att de ens införde DoN. Detta på grund av fuskandet, eller rättare sagt "fuskanklagelserna". I och med att du spelar DoN inte för att vinna marker, utan bara för att inte förlora (eller förlora långsammare än fienden) så kommer det många fuskanmälningar som "ser ut som fusk", men som efetr mycket om och men visar sig vara korrekt spel - och en hel del som ser ut som korrekt spel, men som visar sig vara fusk - och slutligen en hel del somman faktiskt inte kan avgöra på pappret!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En som heter Claudius eller något liknande kom på att två regs på 10-dollar DoN på PKR Poker aldrig slog ut varandra. Givetvis gjorde PKR ingentig men det var rätt så uppenbart.

 

Men hallå, detta är ju ungefär samma sak som jag beskriver i mitt exempel, skillnaden är att i mitt exempel undviker spelarna kanske bara hälften av alla konfrontationer för att fusket inte skall bli uppenbart, men det är fusk i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hallå, detta är ju ungefär samma sak som jag beskriver i mitt exempel, skillnaden är att i mitt exempel undviker spelarna kanske bara hälften av alla konfrontationer för att fusket inte skall bli uppenbart, men det är fusk i alla fall.

 

Du har jag inte riktigt förstått vad du menar. Pratar du om rent fusk eller om att repektera varandra? Här hade vi två personer som aldrig slog ut varandra. Aldrig någon allin prelopp med AA vs KK. Aldrig någon allin set mot set. Med andra ord så hade dom andra kommunikationskanaler med varandra.

 

Fusk är det väl först när man har gjort upp utanför bordet eller vid bordet hur man skall spela. Så länge ingenting är utryckt och man spelar för att maximera vinst så är det väl inget fusk. Men vi kanske talar förbi varandra. Har du något konkret exempel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från säker källa så ångrar Stars att de ens införde DoN. Detta på grund av fuskandet, eller rättare sagt "fuskanklagelserna". I och med att du spelar DoN inte för att vinna marker, utan bara för att inte förlora (eller förlora långsammare än fienden) så kommer det många fuskanmälningar som "ser ut som fusk", men som efetr mycket om och men visar sig vara korrekt spel - och en hel del som ser ut som korrekt spel, men som visar sig vara fusk - och slutligen en hel del somman faktiskt inte kan avgöra på pappret!

 

Läste om detta också Alex scott eller va han heter som skriver på 2p2 skrev om detta!

Fö stars funderar på att ta bort DoN

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har jag inte riktigt förstått vad du menar. Pratar du om rent fusk eller om att respektera varandra?

 

Om det du anser vara "rent fusk" är när man byter hålkort och kommunicerar under spelet så är det inte det jag menar.

 

Det handlar mer om att respektara varandra men var går gränsen när sånt övergår i samarbete? Det finns knappast någon given gräns utan det handlar om en gråzon. All form av samarbete anser jag vara fusk, men som Ola säger så är det i vissa fall omöjligt att säga om ett spel är fusk eller korrekt spel eller för den delen ett felspel som man gör i tron att det är ett korrekt för att maximera sitt eget EV.

 

Här hade vi två personer som aldrig slog ut varandra. Aldrig någon allin prelopp med AA vs KK. Aldrig någon allin set mot set. Med andra ord så hade dom andra kommunikationskanaler med varandra.

 

Inte självklart att de kommunicerar / kommunicerat. Är det två intelligenta spelare som spelar mycket med varandra så kan de vara så att de efter ett tag inser att det är bättre att samarbeta med den andra regularen och aldrig spela stora potter med varandra. Det uppstår helt enkelt ett metaspel där man hjälper varandra eftersom båda ju tjänar på det i längden.

 

Fusk är det väl först när man har gjort upp utanför bordet eller vid bordet hur man skall spela.?

 

Håller inte med om det. I framförallt DoN är det möjligt att ge kompisar fördelar genom att spela soft mot dem och detta utan att man har diskuterat något i förväg.

 

Så länge ingenting är utryckt och man spelar för att maximera vinst så är det väl inget fusk. Men vi kanske talar förbi varandra. Har du något konkret exempel?

 

Ok jag kör ett exempel på fusk. Hur många spelare tror du synar med exakt samma range i scenario 1 som i scenario 2? (vi förutsätter att vi fi 4 och kompis har exakt samma pushranges.)

 

 

6 spelare kvar 5 priser

 

Scenario 1:

 

Seat 1 fi 1 T2500

Seat 2 fi 2 T2500

Seat 3 fi 3 T2500

Seat 4 kompis T1000

Seat 5 fi 4 T1000 small blind = 150

Seat 6 jag T5500 big blind = 300

 

Scenario 2:

 

Seat 1 fi 1 T2500

Seat 2 fi 2 T2500

Seat 3 fi 3 T2500

Seat 4 fi 4 T1000

Seat 5 kompis T1000 small blind = 150

Seat 6 jag T5500 big blind = 300

 

 

Alla foldar till small blind som går all in för 1000 totalt. Du har QTo i BB.

I Scenario 1 synar du för att hjälpa din kompis medan du exempel 2 foldar för att hjälpa din kompis. (Ditt beslut är i princip oväsentligt för dina egna chanser.) Detta är alltså inget som ni gjort upp om innan men likväl är det väl fusk?

 

Det sjuka med DoN är att vissa beslut i princip är likgiltiga för en själv, medans de har stor betydelse för andra spelare. När jag spelar poker vill jag att mina actions skall ha betydelse för mig själv i första hand.

 

 

(Inser att mitt inlägg nog är lite svamligt men jag orkar inte mer nu.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det du anser vara "rent fusk" är när man byter hålkort och kommunicerar under spelet så är det inte det jag menar.

 

Det handlar mer om att respektara varandra men var går gränsen när sånt övergår i samarbete? Det finns knappast någon given gräns utan det handlar om en gråzon. All form av samarbete anser jag vara fusk, men som Ola säger så är det i vissa fall omöjligt att säga om ett spel är fusk eller korrekt spel eller för den delen ett felspel som man gör i tron att det är ett korrekt för att maximera sitt eget EV. .)

 

Visst är det en gråzon. Vad livet har lärt mig är att områden där det aldrig uppstår en diskussion om var gränsen går i moraliska frågor är ett område fullt av mygel och fusk. Allt samarbete är fusk enligt mig. Frågan blir då vad som är samarbete. Allt där man på något sätt har kommunicerat med varandra är fusk enligt mitt sätt att se det. Man har gjort upp verbalt eller via text. Bara att en en sitout med 6 spelare kvar och skriva i chatten att nu foldar vi till varandra så att sitouten åker ut är fusk enligt mig.

 

 

Inte självklart att de kommunicerar / kommunicerat. Är det två intelligenta spelare som spelar mycket med varandra så kan de vara så att de efter ett tag inser att det är bättre att samarbeta med den andra regularen och aldrig spela stora potter med varandra. Det uppstår helt enkelt ett metaspel där man hjälper varandra eftersom båda ju tjänar på det i längden.

 

I det här fallet är det helt klart fusk. Säg att på 1000 DoN aldrig slå ut varandra. Finns inte en chans i helvete att detta inte är fusk. Om jag minns hans inlägg på 2+2 rätt så blev han erbjuden att joina dom när han började ifrågasätta dom. Men nu har PKR absolut ingen avdelning som försöker hitta fuskare eller undersöker anmälningar.

 

 

Håller inte med om det. I framförallt DoN är det möjligt att ge kompisar fördelar genom att spela soft mot dem och detta utan att man har diskuterat något i förväg.

 

Här skiljer vi kanske oss åt. För mig är det fusk att spela på samma bord som en kompis. Det finns hur många bord att välja på. Varför skulle man sitta vid samma bord som en kompis? Jag kan bara hitta ett enda motiv och det är fusk. Säg att jag skulle spela en liveturnering och hamna på samma bord som min bror. Givetvis kulle jag upplysa alla vid bordet om vår relation.

 

 

Ok jag kör ett exempel på fusk. Hur många spelare tror du synar med exakt samma range i scenario 1 som i scenario 2? (vi förutsätter att vi fi 4 och kompis har exakt samma pushranges.)

 

 

6 spelare kvar 5 priser

 

Scenario 1:

 

Seat 1 fi 1 T2500

Seat 2 fi 2 T2500

Seat 3 fi 3 T2500

Seat 4 kompis T1000

Seat 5 fi 4 T1000 small blind = 150

Seat 6 jag T5500 big blind = 300

 

Scenario 2:

 

Seat 1 fi 1 T2500

Seat 2 fi 2 T2500

Seat 3 fi 3 T2500

Seat 4 fi 4 T1000

Seat 5 kompis T1000 small blind = 150

Seat 6 jag T5500 big blind = 300

 

 

Alla foldar till small blind som går all in för 1000 totalt. Du har QTo i BB.

I Scenario 1 synar du för att hjälpa din kompis medan du exempel 2 foldar för att hjälpa din kompis. (Ditt beslut är i princip oväsentligt för dina egna chanser.) Detta är alltså inget som ni gjort upp om innan men likväl är det väl fusk?.

 

Tack för exemplet! Om du inte spelar på samma sätt i två identiska situationer så är det fusk (såvida det inte är pokerrelaterat, säg olika range). Säg att du har en gigantisk stack och ena gången callar med 72o, då kan du i princip aldrig folda i liknande situationer. Så spelar man regelbundet olika i samma situationer så är det givetvis fusk. Nu var det fusk enligt mig bara två kompisar spelar i samma DoN.

 

Det sjuka med DoN är att vissa beslut i princip är likgiltiga för en själv, medans de har stor betydelse för andra spelare. När jag spelar poker vill jag att mina actions skall ha betydelse för mig själv i första hand.

 

Här har jag funderat mycket på vad man gör med en gigantisk stack. Kör allin hela tiden? Kör en sitout och talar om det för alla? Jag vet inte vad som är moralikst rätt.

 

 

(Inser att mitt inlägg nog är lite svamligt men jag orkar inte mer nu.)

 

Inte svamligt för fem öre. Jag tror att jag begrepp exakt vad du menade. Kul att prata lite pokermoral.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt där man på något sätt har kommunicerat med varandra är fusk enligt mitt sätt att se det. Man har gjort upp verbalt eller via text.

 

Blir lite förvirrad av vilket din egentliga stånpunkt är. Längre ner skriver du att det räcker med att sitta på samma bord som en kompis för att det skall vara fusk.

 

 

Här skiljer vi kanske oss åt. För mig är det fusk att spela på samma bord som en kompis. Det finns hur många bord att välja på. Varför skulle man sitta vid samma bord som en kompis? Jag kan bara hitta ett enda motiv och det är fusk. Säg att jag skulle spela en liveturnering och hamna på samma bord som min bror. Givetvis kulle jag upplysa alla vid bordet om vår relation.

 

Min ståndpunkt är nog att det inte är något större problem att sitta vid samma bord om det spelas riktig poker ;-) , dvs man spelar för att vinna de andra spelarnas chips. I pokermissfostret ;-) DoN håller jag med om att det i princip är fusk. Eftersom DoN enbart går ut på att överleva är det lättare och betydligt mer förtjänstfullt att samarbeta (Jag antar att du inser varför).

 

Och som jag sagt tidigare så blir en smart DoN spelare kompis med de andra regsen han spelar med, vilket leder till att kompisar spelar vid samma bord, vilket är lika med fusk!

 

 

Här har jag funderat mycket på vad man gör med en gigantisk stack. Kör allin hela tiden? Kör en sitout och talar om det för alla? Jag vet inte vad som är moralikst rätt.

 

[ironi] Det måste väl vara det stora nöjet med att spela DoN, att sitta med en jättestack och leka Gud med småstackarna. Vem skall få leva vem skall jag döda. Muhahaha... [/ironi]

Nä spela riktig poker, där det gäller att vinna de andras chips i stället.

 

 

Inte svamligt för fem öre. Jag tror att jag begrepp exakt vad du menade. Kul att prata lite pokermoral.

 

DoN-konceptept skulle kanske funka om alla hade samma höga moral som du verkar ha, men det finns inte en chans att så är fallet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig tänkt på detta med fusk på DoN´s. Men igår så vet jag inte om det var fusk. Det är 6 kvar och BB har runt 3 startstackar bakom sig. Killen är från Tallin. BB är 600 sb 300. Alla läger sig till SB som har 360 kvar efter att han lagt in SB. SB är också från Tallin. SB kastar in sina sista marker och BB lägger sig, han synar inte 60 :shock:

 

Jag har 11 hundra något kvar och innan blinden kommer till mig så är dom 800/400 och jag åker ut.

 

Hade inte båda vart från Tallin och ni tjatat om fusk så hade jag bara trott att BB var dum i huvudet för han var en riktig tomte..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kört haft ett konto på Everest några dagar. Jag gillar verkligen 6-mannaborden på dubble upen. Som på gamla goda tiden på Cryptologic. Lagom snabb blindstruktur. Däremot så tycker jag att blindstrukturen på 10 mannaborden blir på tok för seg..

 

Tummen upp för mannaborden. :-D

 

Jag har dock ännu inte behövt maila supporten och frågat varför jag torskat med mina överkort mot par all in före floppen. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...