Gå till innehåll

4 SnG å en kopp te - Lilla Fisken i Stora, Stora Havet


henjon

Recommended Posts

Jag lirar 4-6 bord åt gången. Har funderat på en skärm till, men jag måste nog erkänna för mig själv att begränsningen är mindre teknisk och mer mental. Min multitaskinggräns går nog där runt 6 helt enkelt. Jag får i genomsnitt in ungefär 40-50 timmar skulle jag tro.

 

Rake ganska standard ja. Valueback + rakerace + lite från en affiliate kommer ge dryga 40%

 

Snittid? Ja det beror på om du räknar de man bustar i snittiden? Strukturen är 3 min. Vanliga SnG har jag mest spelat med 8 min mörkar, men har rätt nyligen börjat köra mer turbo där också. Tror det är något fler regs i de vanliga.

 

En DoN man cashar i slutar i snitt på 200/400-nivån vilket betyder att man lirat minst 25 minuter. Inte så sällan är man dock uppe på 300/600, eller rentav 1000/2000. Tycker att det blivit mer sällsynt att man kommer i pengarna utan att ha varit inne i en enda konfrontation (mao det är färre dåliga spelare som gör jobbet genom att slå ut varandra) I vanliga turbo-SnG brukar man spräcka på bubblan på 200/400 eller 300/600, men det händer fortfarande att det kommer in så många spewiga spelare att bubblan kan spricka tidigare. Jag kom för ett tag sen in i pengarna på ett bord efter att ha spelat en enda hand (tror vi var på 75/150) en push som någon LAG-retard med jättestack synade med nåt marginellt skräp och förlorade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gah! Negativ deklarationsvarians också, landar på drygt 4K SEK :twisted: Men låt oss försöka börja se det positiva också - sprängde nästan 500 K SEKgränsen detta taxeringsår, verkar ju iofs rätt fånigt att sitta och whina då om att man backat 2,8 K SEK på poker en månad av tidigare vunna pengar :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite tankar: Turbo sng på Ongame kan man nog inte ha så hög ROI givet den rakestrukturen som finns (jag skulle nästan tycka man betalade för hög rake med 50% rb). I vanlig struktur har en bra spelare större edge och du är back där. Liten varningssignal eftersom du säger att mest spelat vanlig struktur och där har du väl då kommit upp i nästan 500 på någon nivå?

 

Som jag skrev förut: titta på dina resultat på $11 vanlig struktur, $22 vanlig struktur, $11 turbo, $22 turbo, $11 DoN och $22 DoN. Om du inte hade gjort dessa filtreringar, så kan du få en bättre bild hur det ser ut på de enskilda formerna av sng spel.

 

När det gäller multitablandet är det också något där jag för egen del insett mina begränsningar och håller mig till dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De 1,4 K gamesen är ungefär 60-65% DoN. Av de ungefär runt 600 games jag i övrigt spelat så kan det vara någonstans runt max 250 som är SnG på $22-nivån. Det är ett för litet sample, men jag tror absolut att det kan vara så att jag knappt är b/e mot nivån där i långa loppet. Många hyfsat solida regs tror jag, som jag skulle behöva ha bättre kontroll på. Jag lirade tidigare fram till jan nån gång i huvudsak på $10-nivån för vanliga SnG och har ärligt talat prioriterat rakebelopp för att nå min bonus den senaste månaden.

 

En exakt filtrering kan jag dessvärre inte göra då Ongame inte anger dessa grejer i sina HH och jag har inte orkat mata in det i PT heller. Håller koll på hur stor del DoN jag spelar och utgången där, men kan inte dela upp resultaten per nivå. ROI totalt skiljer sig ju dock enligt ovan väldigt marginellt och tidigare vet jag att jag hade högre på $20-nivån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte faktiskt "det finns inte att nån av de andra har 75" Dumt, för det är klart att det fanns. Notera också den tredje spelaren i handen som synar en reraise med ett stegdrag och en gata kvar.

 

När man förlorar toppset i såna här lägen så är det naturligtvis svårt att hitta ett positivt resultat... :(

 

***** History for hand T5-40897643-11 (TOURNAMENT: S-1238-20484) *****

Start hand: Wed Mar 31 15:43:22 GMT+0200 2010

Table: Table #2 [40897643] (NO_LIMIT TEXAS_HOLDEM 15/30, TC)

User: HERO

Button: seat 10

Players in round: 8

Seat 1: HERO (2020)

Seat 2: MarcoMorais1 (1500)

Seat 4: bessjens (1525)

Seat 5: platoch35 (3060)

Seat 6: POPPPAT (1300)

Seat 7: HUTI-HATI (2835)

Seat 8: zeus3112 (2290)

Seat 10: lovritos (470)

HERO posts small blind (15)

MarcoMorais1 posts big blind (30)

---

Dealing pocket cards

Dealing to HERO: [Ace of HeartsAce of Spades]

bessjens folds

platoch35 calls 30

POPPPAT folds

HUTI-HATI folds

zeus3112 calls 30

lovritos folds

HERO raises 105 to 120

MarcoMorais1 folds

platoch35 calls 90

zeus3112 calls 90

--- Dealing flop [6 of DiamondsAce of Diamonds9 of Clubs]

HERO checks

platoch35 checks

zeus3112 checks

--- Dealing turn [8 of Spades]

HERO bets 195

platoch35 raises 975 to 975

zeus3112 calls 975

HERO raises 1560 to 1755

platoch35 raises 1560 to 2535

zeus3112 calls 1195 [all in]

HERO calls 145 [all in]

--- Dealing river [Jack of Hearts]

---

Summary:

Main pot: 6090 won by platoch35 (6090)

Side pot 1: 540 won by platoch35 (540)

Seat 1: HERO (0), net: -2020, [Ah, As] (THREE_OF_A_KIND ACE)

Seat 2: MarcoMorais1 (1470), net: -30

Seat 4: bessjens (1525)

Seat 5: platoch35 (7400), net: +4340, [7 of Hearts5 of Hearts] (STRAIGHT NINE)

Seat 6: POPPPAT (1300)

Seat 7: HUTI-HATI (2835)

Seat 8: zeus3112 (0), net: -2290, [4c, 7s] (HIGH_CARD ACE)

Seat 10: lovritos (470)

***** End of hand T5-40897643-11 *****

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är här vad jag ska göra mot två okända men förmodligen (detta var en $11 30-manna) ganska fiskiga spelare. Borde jag höja mer pre? Men jag vill ju ha in åtminstone nån ganska dålig spelare för värde postflopp? Kan jag göra annat än att checka denna flopp i hopp om att någon har det fjärde esset, ev försöker bluffa ett färgdrag eller liknande?

 

Trodde faktiskt det mest troliga var att nån av dem satt med esset eller möjligen ett lägre set.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om varians; här är en graf för en av de spelare jag ofta möter vid DoN-borden. Han har ett ROI på 3% över 16K games och har plussat ungefär $7K exkl valueback/bonus/cb. Han lirar 10/7 över 3K händer. Skulle klassa honom som något lite för tight, men med det samplet måste man ju se honom som en vinnande spelare

 

kooretz.png

 

Notera hur han gjort B/E-resultat över 5 K games. Därefter en jätteupswing (som det ser ut i alla fall). Visst kan nån typ av justering av games ha spelat in här. Men det visar väl ändå vilka jävla svängningar det är. Och hur meningslöst det är att som jag förvänta sig att det ska jämna ut sig någorlunda över några månader och runt 1 K games.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om varians; här är en graf för en av de spelare jag ofta möter vid DoN-borden. Han har ett ROI på 3% över 16K games och har plussat ungefär $7K exkl valueback/bonus/cb. Han lirar 10/7 över 3K händer. Skulle klassa honom som något lite för tight, men med det samplet måste man ju se honom som en vinnande spelare

 

kooretz.png

 

Notera hur han gjort B/E-resultat över 5 K games. Därefter en jätteupswing (som det ser ut i alla fall). Visst kan nån typ av justering av games ha spelat in här. Men det visar väl ändå vilka jävla svängningar det är. Och hur meningslöst det är att som jag förvänta sig att det ska jämna ut sig någorlunda över några månader och runt 1 K games.

 

När man inte slår en nivå stort då kan det komma långa perioder av B/E (och för en spelare som slår en nivå stort är halvlånga perioder jobbiga också). Det där är ju så olika vilka games man spelar och även hur duktig man är. Vissa kan ju ligga och slå sin nivå på 15-20% ROI och skulle aldrig komma i närheten av 5000 games B/E.

 

När det gäller ditt spel, så jag tror jag iaf att 1000 sng på en nivå med 8min blinds säger en del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabba tankar:

 

Turbo på Ongame, bra spelare håller runt 5% ROI på mellannivåer. TurboDON på Ongame är i princip omöjligt att hålla någon ROI att tala om, framförallt på de lägre nivåerna där rejken är ännu högre (33 och neråt).

 

Jag var tidigare turbo SH/FR spelare, men efter en rejäl downswing (tyckte jag då), så pallade jag inte att lira dem längre, då det inte fanns kvar någon glädje för spelet. Skiftade då till FR reg, och håller än idag till där. Detta för att slippa LÅNGA serier med break-even spel.

 

Tror precis som MJ att dina BE-serier beror på hur mycket du slår nivån med eller inte, dvs självklart innehåller dina kurvor viss negativ varians, men den är inte utomordentligt konstig.

 

Jag ser i många av de händer du postar klara tveksamheter, och tycker mig se när jag läser dina inlägg att du skyller allt på att du springer dåligt. Så kanske det inte är, utan du kanske förändrar ditt spel allteftersom, men jag tycker mig se en konstig inställning till spelet.

 

Varför inte börja spela en form av SNG som har minst "varians", dvs FR reg och FR DoN (inte turbo), och hålla dig till det ett tag och spela dem konservativt och hitta en grundstil som du hanterar, för att därefter vidareutveckla den till ett spel som kan hålla högre upp, och för andra spel. Alternativet är ju att lira push/fold poker på turboborden och klara av swingsen som finns inbyggt i spelet. Knepiga formuleringar om att fi spelar så dåligt att det är svårt för alla (inkl dig själv) att spela bra alt. att ha fin winrate. Stämmer liksom inte teoretiskt imo.

 

Kanske ett ofärdigt inlägg, men måste rusa nu. Lycka till om lir ikväll!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt rätt att titta på vinnade spelare + de bästa som spelar mycket. Man får ju vara beredd att kanske omvärdera sina skillz ibland.

 

Exempel: säg att man spelar $11 9 manna normal struktur på Stars. Nu gissar jag bara, men säg att de bästa ligger på 18% ROI (efter + 10k games) trots att de spelar många bord (lika många som man själv spelar). Deras längsta period av B/E kanske bara är några hundra sng.

 

Själv tycker man att man är lika bra, men ligger på 4% ROI efter 1200 sng. Det kan kanske vara så att det faktiskt inte bara är varians utan att man inte är lika bra som de bästa. Till och med ganska troligt att det är så.

 

Om vi tar din spelare i exemplet ( en spelare här på forumet har sagt något liknande) : Vi antar att han bara spelat DoN $22. Han säger att han haft otrolig otur (titta på de sjuka 5k sng av B/E) och hans ROI skulle snarare ligga på 5-6%. Jag skulle iaf inte tro på honom. Däremot skulle jag tro att han är vinnande.

 

Mycket svammel och självklarheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för goda råd. Jag ska fundera igenom dem noga och försöka gifta ihop dem med mina egna. Vill bara påpeka att jag inte har något sample på 1000 vanliga SnG på $20-nivån. Men jag ska återgå till min strategi att bara spela DoN på den nivån tills jag får bättre kvitto på att jag kan vinna på $10-nivån först. På DoNs har jag så pass hyggligt sample (dryga 1000) med ett ROI på ca 5% så där känner jag mig tämligen säker att jag ändå plussar även på $20.

 

Skönt nog så slutar denna motiga månad lite i dur. 6-5 på dagens DoNs och efter många stolpe-ut i de vanliga så vinner jag till slut en 30-manna och ligger just nu 30/34 i en $22 MTT med 50 priser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett ganska stilenligt slut: Plockar AJo i lilla mörken och pushar tillbaka med mina runt 8bb mot ganska lösa CO. Han sitter med A9o. Så mycket som denna typ av dominanshänder har bråkat med mig denna vinter så gör inte 9an på floppen mig ett dugg förvånad. Sista hoppet - att träffa knekten eller en sjua för stege på bordet - spricker på river. Ut som 34a. Låg runt 10e ett tag men förlorade bl.a. en pott med JJ mot AJ och ytterligare nån flipp mot en mindre stack, så fick inrikta mig på att komma ITM i första hand. Var också kortkall hela andra halvan av turren.

 

Dagen $125,50 i alla fall. Summerar månaden i morgon när jag kontrollerat exakt utfall av rakeracet. Men för nu gör jag som Mannen med Rösten: Adios!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja då ska mars summeras då:

 

Antal spelade SnG:s: 312 st (varav 177 DoN)

Antal spelade MTT inkl sattar: 13 st

Antal cashade SnG: 129 st (varav 97 DoN)

ITM: Standard-SnG: 23,7% - DoN: 54,8%

Antal MTT-casher: 2 - tror jag, ev var det 3.

 

Totalt omsatt: $6 537

Vinster: $6 222

 

CG: $14 (167 händer på NL50, bb/hand -0,08)

 

Bruttoresultat: $329

 

Bonus Eurobet: $100

Cashback Betsafe: $124

Race Betsafe: $90

Affiliate: $50

 

Nettoresultat: $35

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja som synes så kravlar jag mig med ett nödrop netto upp på gröna siffror ändå för månaden. Nöjd är jag absolut inte, men det känns åtminstone skönt att inte ha backat rullen när allt summeras.

 

Går ganska exakt break-even på DoN-spelet, vilket betyder att backet kan hänföras till liret av standard-SNG + MTT. Kunde jag bryta ner statsen där misstänker jag att jag gått ungefär b/e eller svagt plussat på $11 30-manna och i övrigt backat runt $100 på MTT och resterande på $22.

 

Har grindat ihop exakt 70% av min $500-bonus; räknar med att den faller ut nånstans i mitten av månaden.

 

För april gäller som jag skrev igår att jag går ner i nivå på vanliga SnG till $11 och spelar mindre turbo. Kommer tableselecta enbordarna också - de kan även på den nivån variera mellan en fiskskål och tre hajar i Sharkscope. Trebordarna kan jag inte tableselecta, men de är å andra sidan så pass fulla av glada fiskar att jag tror de är en bra affär för en hyfsad SNG-spelare. Synd att jag inte fört specialstats på dem, jag är ganska säker på att jag har hygglig plusstat på dem.

 

Kommer att fortsätta nöta DoN på $22 och i huvudsak turbo för volym. Det kan vara varians, men standard har inte gått bättre.

 

Betsafes loyaltyprogram gör tyvärr att det lönar sig dåligt att mixa mellan SnG och CG då racen är uppdelade mellan dessa och jag måste definitivt lägga nästan alla äggen i en korg där om jag vill ha några racepengar. I april blir det därför i huvudsak SnG, men det är ett ställningstagande jag kommer att ompröva kontinuerligt.

 

MTT är kul och man behöver spela en då och då för känslan av att kunna vinna något lite större. Men jag ska fundera över mina kriterier för att spela dem. Eventuellt kan man koppla till föregående månads resultat på något vis. Eller så avsätter jag en viss summa till satelliter och får helt enkelt nästa månad spela för de biljetter jag (ev) lyckas vinna ihop.

 

Känner att jag kommit igång lite på analysfronten igen efter lite letargi några månader. Jag är i full gång med att ta fram push/fold-chart i powerpoint som jag ska ha som hjälpmedel för att förbättra ICM-spelet. Ska också börja läsa mer strategiposter igen i forum. Har redan gjort omläsningar av delar av Shaw och Moshman.

 

Sist och slutligen ska jag försöka ställa om siktet till ett längre perspektiv med mindre resultatfixering och mer acceptans för pokerns inneboende svängningar och använda dagboken till åtminstone något mindre whinande och lite mer reflektion runt händer och kanske pokerlivet i allmänhet. I den mån en glad amatörs såna nu kan intressera nån.

 

Lycka till vid borden i april ni få som orkar läsa mitt gnäll! :-) Själv tänker jag åtminstone försöka hitta ett bättre resultat än i mars! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu också räknat igenom mitt DoN-spelande och kommit fram till att netto-ROI:t för det ligger på +2,5% (exkl de bonusar etc som spelandet genererat). ITM ligger på 56,6% Över 1156 spelade. Finns väl fortfarande en felmarginal där - har bl.a. haft ett par rätt dåliga månader nu. Kommer att titta över ranger här också. Känns som att jag spelar lite för mekaniskt och vad jag är helt säker på är att jag inte pushar tillräckligt brett. Finns förmodligen också en del lägen i turbos med många spelare kvar på höga blindar där man ska syna mer brett än vad som annars är fallet i DoN och där jag kan behöva justera.

 

I långa loppet är naturligtvis frågan hur meningsfullt det är att sitta och grinda dessa DoN om 3-4% ROI max är allt man kan hålla. Skulle man ha tid att trycka in högre volymer och spela fler bord är det klart att det kunde ge en hygglig och hyggligt säker profit dock...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hygglig start på månaden med en 1a och 2a plats på min "nygamla" SnG-nivå $11 och ungefär 20% ROI. Och då fanns det ändå en del sedvanliga godbitar som att förlora en hand allin på DoN-semibubbla med AA mot 64o.

 

Ska som sagt försöka skärpa mig med mer analys och handposter. Här är en typ av situation som ibland inträffar när man spelar mot åsnor. Frågan är om det är jag som är den större åsnan här och går i klassiska "never bluff a donkey"-fällan. Normalt är ju annars denna flopp som gjord för ett cbet då det inte är mycket av en normal callingrange som träffat den. Bortsett från att en hyggligt bra spelare naturligtvis inte gör en sån här fjösbet så väntar man sig ju att de allra flesta viker två överkort här mot en dominerande stack. Men mot en sån här spelare är det kanske ett bättre spel att bara spela hans spel med en syn och utvärdera turn?

 

synen river är bara av pottoddsskäl. Och som synes var det ju inte långt borta... :roll:

 

***** History for hand T5-41297188-39 (TOURNAMENT: S-981-87848) *****

Start hand: Thu Apr 1 23:18:08 GMT+0200 2010

Table: Table #1 [41297188] (NO_LIMIT TEXAS_HOLDEM 100/200, TC)

User: HERO

Button: seat 9

Players in round: 5

Seat 10: Mosses11 (1870)

Seat 3: GAG-Lucky (2265)

Seat 4: omikko (3745)

Seat 6: HERO (4565)

Seat 9: Legarn (2555)

Mosses11 posts small blind (100)

GAG-Lucky posts big blind (200)

---

Dealing pocket cards

Dealing to HERO: [10 of DiamondsKing of Spades]

omikko folds

HERO raises 600 to 600

Legarn folds

Mosses11 folds

GAG-Lucky calls 400

--- Dealing flop [5c, 5h, 9d]

GAG-Lucky bets 200

HERO raises 700 to 700

GAG-Lucky calls 500

--- Dealing turn [8h]

GAG-Lucky bets 200

HERO calls 200

--- Dealing river [7c]

GAG-Lucky bets 200

HERO calls 200

---

Summary:

Main pot: 3500 won by GAG-Lucky (3500)

Seat 10: Mosses11 (1770), net: -100

Seat 3: GAG-Lucky (4065), net: +1800, [Jc, Kh] (PAIR FIVE)

Seat 4: omikko (3745)

Seat 6: HERO (2865), net: -1700, [Td, Ks] (PAIR FIVE)

Seat 9: Legarn (2555)

***** End of hand T5-41297188-39 *****

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter 16 backdagar av 26 spelade i mars så har april trevligt nog startat med 3 gröna. Runt $30 på långfredagens eftermiddagsgrind. Därefter lite pokerpaus fram till nu i eftermiddags där jag lirade ett fint medriggat pass som slutade upp $142 vilket ju är ganska mycket pengar i min lilla pokervärld.

 

En rolig detalj: Blev lite distraherad av något för några sekunder och när jag tittar igen på ett av borden så ser jag KK vara uppe mot ATo som sätter en straight på rivern. "Stackars jävel med kungarna som åker ut mot ATo" säger jag till tjejen. Sekunden efter inser jag att det är jag som pushat med handen själv och dragit ut kungarna :mrgreen: Standard allt förstås (jag satt ca 8bb djup) men i sammanhanget ganska kul.

 

Den goda starten på månaden är naturligtvis varians i inte så liten utsträckning, men det känns också stabilare att ha klivit ner från $22-nivån i de vanliga SnGerna. Har inte lirat några MTT heller än och funderar fortf. på om jag ska unna mig det eller om jag möjligen som en kompromiss ska avsätta några tiotal dollar som jag får försöka satellita mig in i 22-or för. Vi får se.

 

Månaden $215 bara som en upplysning. Målet är att spela stabil poker och fortsätta utveckla min strategi, samt köra klart bonusen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter och grindar i den trista snöblaskvinterbacklashen här i kungliga h. Går lite trögt så här långt, men några hyggliga händer har det dykt upp mot slutet nu i varje fall.

 

Man måste ju bara älska dessa limpfiskar,inte minst i DoN-spelen där det är om möjligt ännu mer korkat med dessa limp-syna omslag spel med krattiga esshöga händer och låga par. Just här sätter visserligen firren sin 25%-are men annars vill man förstås gärna ha dessa spel när man vaknar upp med ett monster i blindarna och behöver dubbla sin stack.

 

 

***** History for hand T5-42200777-17 (TOURNAMENT: S-987-102543) *****

Start hand: Mon Apr 5 14:30:58 GMT+0200 2010

Table: Table #1 [42200777] (NO_LIMIT TEXAS_HOLDEM 100/200, TC)

User: HERO

Button: seat 4

Players in round: 10

Seat 5: The d0nk (1250)

Seat 6: HERO (1425)

Seat 7: ptidav78 x (1475)

Seat 8: AIahAkbar (1350)

Seat 9: Janni23 (2010)

Seat 10: lalos97 (1770)

Seat 1: goltallinn46 (1565)

Seat 2: BAD _ASS (1230)

Seat 3: _rufus_22 (1265)

Seat 4: caiut (1660)

The d0nk posts small blind (100)

HERO posts big blind (200)

---

Dealing pocket cards

Dealing to HERO: [King of DiamondsKing of Spades]

ptidav78 x folds

AIahAkbar folds

Janni23 calls 200

lalos97 folds

goltallinn46 folds

BAD _ASS folds

_rufus_22 folds

caiut folds

The d0nk folds

HERO raises 1000 to 1200

Janni23 raises 1810 to 2010 [all in]

HERO calls 225 [all in]

---

--- Dealing flop [Ad, 7c, 4d]

--- Dealing turn [3h]

--- Dealing river [2h]

---

Summary:

Main pot: 2950 won by Janni23 (2950)

Seat 5: The d0nk (1150), net: -100

Seat 6: HERO (0), net: -1425, [Kd, Ks] (PAIR KING)

Seat 7: ptidav78 x (1475)

Seat 8: AIahAkbar (1350)

Seat 9: Janni23 (3535), net: +1525, [6 of HeartsAce of Hearts] (PAIR ACE)

Seat 10: lalos97 (1770)

Seat 1: goltallinn46 (1565)

Seat 2: BAD _ASS (1230)

Seat 3: _rufus_22 (1265)

Seat 4: caiut (1660)

 

 

*** Nästa hand nedan: Är HERO själv fisken här månne??? ***

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3a i 30-manna vilket gör att passet till slut ändå slutar lillplus. Och allt grönt är bättre än rött :mrgreen:

 

Det känns dock som att jag fuckade upp ett par spel. En dålig syn allin nu på slutet i en multilimpad pott där jag i BB hade träffat topparet med min J9, men mycket riktigt hade en annan spelare QJ. Även om vi började bli short de flesta vid bordet så hade jag fortfarande manöverutrymme kvar och borde ha låtit bli. Det spelet jag funderar mest över är dock detta. Spelaren var ny för mig, men gick 22/13 över 50 händer. Han hade dock varit och bökat i ganska många potter och bl.a. nyss vunnit en stor med en monsterhand. Jag tror därför att han öppnar ganska brett i det här läget och kommer att vika en åtminstone hygglig del av sin range mot mitt omslag. Plus att en ytterligare hygglig del kommer att vara överkort där jag är knapp favorit. MEN - vi är på bubblan och jag har fortfarande hyggligt manöverutrymme med dryga 10bb och dessutom en stack som är ganska mycket mindre. Är det således bättre att vika mellanpar i det här läget?

 

Vid ett rent pushläge är min callingrange 99+ och AK givet att CO pushar 76% av sin totala handrange, vilket väl är tveksam. Allt handlar således om jag har tillräckligt med FE här + funderingar kring om knappen börjar bli så pass short att det ska påverka normala ICM-beslut (Den andra storstacken var tämligen lös och kunde nog förväntas ha en hyggligt vid synrange i kommande händer mot både mig och knappen)

 

***** History for hand T5-42191024-53 (TOURNAMENT: S-981-88290) *****

Start hand: Mon Apr 5 14:13:29 GMT+0200 2010

Table: Table #1 [42191024] (NO_LIMIT TEXAS_HOLDEM 100/200, TC)

User: HERO

Button: seat 6

Players in round: 4

Seat 7: HERO (2440)

Seat 9: mrselefais (5160)

Seat 5: Aurelius79 (5775)

Seat 6: XXBEBERTOXX (1625)

HERO posts small blind (100)

mrselefais posts big blind (200)

---

Dealing pocket cards

Dealing to HERO: [8c, 8h]

Aurelius79 raises 800 to 800

XXBEBERTOXX folds

HERO raises 2340 to 2440 [all in]

mrselefais folds

Aurelius79 calls 1640

---

--- Dealing flop [4h, 5s, 2s]

--- Dealing turn [Qs]

--- Dealing river [6d]

---

Summary:

Main pot: 5080 won by Aurelius79 (5080)

Seat 7: HERO (0), net: -2440, [8c, 8h] (PAIR EIGHT)

Seat 9: mrselefais (4960), net: -200

Seat 5: Aurelius79 (8415), net: +2640, [Kh, Ks] (PAIR KING)

Seat 6: XXBEBERTOXX (1625)

***** End of hand T5-42191024-53 *********

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom igen med lite feedback nu då!

 

Här är en till och temat för den är eventuell anpassning till fi:s suboptimala spel. Handen är naturligtvis en solklar syn även på bubbla mot en optimalt spelande bigstack som pushar brett här. Men hur lirar jag mot miniraisen på det här aningen passiva bordet (Åtminstone en av de andra satt och minraisade konstant istället för att pusha)? Kan det finnas argument för att bara syna och vika på alla floppar utan A eller K om fi betar? Jag har ju fortfarande ett hyggligt bra läge på bubblan i detta scenario.

 

Ska sägas att som denne fi spelade så trodde jag mig ha åtminstone en viss FE, men att hans range för minraisen med all säkerhet är trängre än de 86,4% han ska pusha här mot korrekt spelande motstånd.

 

***** History for hand T5-42231013-74 (TOURNAMENT: S-981-88299) *****

Start hand: Mon Apr 5 17:36:52 GMT+0200 2010

Table: Table #1 [42231013] (NO_LIMIT TEXAS_HOLDEM 200/400, ante: 40, TC)

User: HERO

Button: seat 3

Players in round: 4

Seat 5: lstivak (2650)

Seat 10: HERO (3480)

Seat 1: MOKLESS.73 (5495)

Seat 3: LABROS1982 (3375)

lstivak posts ante 40

HERO posts ante 40

MOKLESS.73 posts ante 40

LABROS1982 posts ante 40

lstivak posts small blind (200)

HERO posts big blind (400)

---

Dealing pocket cards

Dealing to HERO: [King of ClubsAce of Diamonds]

MOKLESS.73 raises 800 to 800

LABROS1982 folds

lstivak folds

HERO raises 3040 to 3440 [all in]

MOKLESS.73 calls 2640

--- Dealing flop [8c, 8s, 8d]

--- Dealing turn [7s]

--- Dealing river [Qc]

---

Summary:

Main pot: 7240 won by MOKLESS.73 (7240)

Seat 5: lstivak (2410), net: -240

Seat 10: HERO (0), net: -3480, [Kc, Ad] (THREE_OF_A_KIND EIGHT)

Seat 1: MOKLESS.73 (9255), net: +3760, [Jack of SpadesJack of Diamonds] (FULL_HOUSE EIGHT, JACK)

Seat 3: LABROS1982 (3335), net: -40

***** End of hand T5-42231013-74 *****

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, lite tankar på de händer du postat:

 

KT: Vad är tanken? Din size är för det första för stor pre, och alla stackar bakom dig har perfekta stackar för repush, så vad är din tanke med bet pre här? Raise på turn? Vilka händer släpper han som han spelat såhär? När han betat flop är pot-stack ration 1:1, så det är ju i princip uteslutet att han ska vika.

 

KK - är ju inte så mycket att prata om eller? Förstår inte varför inte all-in men skitsamma...

 

88 - finns inte FE jättemånga gånger. Just sizen (överbet) pre gör ju att han inte viker nånting, han visar ju det i princip, så här har du nog så gott som alltid en flip som bäst, dvs dåligt läge att ställa. Du är inte på nåt sätt jättestressad i den här situationen, du hinner spela många händer i bättre spots som inte är tvångsspel.

 

AK - Allt utom ställ är dåligt spel. Du säger ju själv att det är ett passivt bord, vilket borde innebära att CL ska spela miniraise väldigt mycket, dvs att han kommer ha en relativt stor raisefold range som vi måste utnyttja i såna här situationer. Vid syn mår vi ju sällan sämre än 50/50 och ibland mycket bättre än så, utöver de ggr han faktiskt foldar mot vår push.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, lite tankar på de händer du postat:

 

KT: Vad är tanken? Din size är för det första för stor pre, och alla stackar bakom dig har perfekta stackar för repush, så vad är din tanke med bet pre här? Raise på turn? Vilka händer släpper han som han spelat såhär? När han betat flop är pot-stack ration 1:1, så det är ju i princip uteslutet att han ska vika.

 

KK - är ju inte så mycket att prata om eller? Förstår inte varför inte all-in men skitsamma...

 

88 - finns inte FE jättemånga gånger. Just sizen (överbet) pre gör ju att han inte viker nånting, han visar ju det i princip, så här har du nog så gott som alltid en flip som bäst, dvs dåligt läge att ställa. Du är inte på nåt sätt jättestressad i den här situationen, du hinner spela många händer i bättre spots som inte är tvångsspel.

 

AK - Allt utom ställ är dåligt spel. Du säger ju själv att det är ett passivt bord, vilket borde innebära att CL ska spela miniraise väldigt mycket, dvs att han kommer ha en relativt stor raisefold range som vi måste utnyttja i såna här situationer. Vid syn mår vi ju sällan sämre än 50/50 och ibland mycket bättre än så, utöver de ggr han faktiskt foldar mot vår push.

 

Tack för kommentaren. KK var bara ett misklick, dessutom var ju handen i sig inte nån strategifråga utan bara en illustration av hur det fortfarande finns folk som spelar.

 

KT-handen: Okej - jag ska villigt erkänna att jag har problem i spelet kring 20-25bb. Lite beroende på hur bordet känns så lägger jag ibland ändå in 3bb (föreslår du att jag går ner till 2,5bb om jag nu ska in i potten överhuvud?) i detta läge och med denna hand och viker mot omslag om inte stacken är så liten att jag får acceptabla synodds. Får jag en syn (vilket i huvudsak brukar komma från löspassiva fiskar i bb som denne) så får jag utvärdera floppen.

 

Jag tror inte att den här spelaren tänker i pot-stacktermer. Han vill bara inte släppa handen och kan nog antas spela så nästan oavsett våra stackdjup. Tänkte han rationellt så kan han väl lika gärna repusha floppen? Men jag borde ha förutsett detta och möjligen ha nöjt mig med en syn på floppen av rena pottoddsskäl.

 

ICM-mässigt så ligger KTo precis i underkanten av min pushrange i detta läge, men det känns onödigt att sätta ganska mycket av stacken på spel här för en sån hand när man kan misstänka att flera av spelarna bakom synar lite för brett här (man kan misstänka att min verkliga EV+range är en bit smalare således). Så vad blir slutsatsen? Är det bättre att folda i detta läge om inte spelarna bakom är extremt passiva pga risken för repush och handens svårspelade karaktär postflop vid en syn?

 

88 - Ja tack. En tröst i bedrövelsen att jag insåg det av egen kraft också :-)

 

AK - då är vi överens där också. Jag tror nu iofs att det finns lägen där anpassning kan vara långsiktigt vinstgivande, men vid minsta tvekan bör man förstås aldrig vara tveksam till att skjuta in degen i ett läge som man vet är solklart korrekt ICM-mässigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner att jag inte lyckades förklara vad jag ville ha sagt runt hur olika sorters spelare påverkar vinstmöjligheterna vid SnG-borden. Naturligtvis är det bättre att ha en dålig spelare som synar för brett vid sitt borde än en kompetent TAG-spelare. Men bortsett från det så kan jag se en slags SNG-grinderns foodchain:

 

- löspassiva spelare. De mest profitabla eftersom du kommer att plocka upp många marker de limpar/synar med i situationer där de borde ha foldat

 

- tightpassiva spelare. Också bra då de pushar alldeles för få händer och även synar alldeles för smalt. Även på lägre blindsnivåer är de ofta möjliga att sno potter från när de missar floppar

 

- lösaggressiva spelare. De limpar för mycket, pushar för brett från kanske framför allt tidiga positioner och synar särskilt repushar mot sina limpar men i viss mån också från sena positioner lite för mycket med händer de gillar (som låga par och diverse broadways och ess/kung med suited kicker) De är dessutom ofta oberäkneliga, dvs har ingen klar linje i sitt spel och kan beroende på humör vika en hand i ett läge som de i en annan identisk situation synar. Samtidigt är det inte alltid dessa spelare är så aktiva på de lägre blindsnivåerna som man skulle kunna tro.

 

Bortsett från att det i varje fall inte blivit färre kompetenta TAG-spelare vid borden så är min känsla på mitt iofs ganska korta tidsperspektiv att de löspassiva och tightpassiva spelarna har blivit färre. Känns som att ganska många är en slags mellanting mellan löspassiva och lösaggressiva. Fler och fler har lärt sig vikten av aggressivitet i spelet. Sen använder de visserligen aggressiviteten fel och kommer att förlora i längden. Men för varje sån spelare som ersätter en löspassiv eller tajtpassiv spelare så blir det förstås också färre händer där man kan sno blindarna utan att få mothugg. Och med fler som synar ganska brett så blir det fler och fler marginella situationer där stacken åker in pre. Plus som sagt att om man anpassar sig till dessa spelares calling ranger så måste man tighta till sina egna pushdito. Och då kommer man i snitt att ha en lägre stack när man pushar (=fler gånger som en förlorad allin innebär bust och mindre boost av stacken uppåt de gånger man vinner). Detta måste rimligen påverka även en duktig spelares vinstprocent. Och det är iofs inte konstigt, för även om dessa LAG-spelare spelar fel så spelar de ju ur ett SnG-perspektiv i varje fall något mindre fel än sina tightpassiva och löspassiva bröder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...