Gå till innehåll

4 SnG å en kopp te - Lilla Fisken i Stora, Stora Havet


henjon

Recommended Posts

Sitter och väntar på att en 30-manna ska ta paus så att jag kan göra käk. Under denna väntan har jag dragit följande sekvens av händer (medan blindarna hackat sig igenom 100/200):

 

52o, 92o, 84s, 86s, 42s, 62o, 95s, 54o, 32o, K5o, 82o, 42o, 97o, t7o, 84s, j3o, t3s, t9o, A5o, j4o, j5o, 92o.

 

Fina pushhänder va? :mrgreen: Esshöga handen iofs, men gissa om nån hann före in i den handen?

 

Min stack har smält ihop från 2300 till 900 under detta streak som väl är rätt symtomatiskt för hur min poker gått sen i oktober med tämligen få undantag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... och när jag slutligen får JJ och skjuter in mina återstående 800 marker på bubblan - ja då får en av synarna med T8s naturligtvis in en flush på rivern.

 

Det är skojigt nästan jämt att spela SnG. Ska dock köra ett pass till och ladda med RIKTIGT POSITIVT TÄNKANDE! Nu är det verkligen dags att det vänder - nu ska jag in i en period med mer med än mot. Det har varit dags nu en LÅÅÅÅÅÅNG tid. Och just nu är vändningen. Go for it!!!! :twisted::mrgreen::twisted::mrgreen::twisted::mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det här...

 

nej jag vet inte vad jag ska säga.

 

"Nystarten då riggen skulle börja gå med mig"

 

Första pushen: A9 från button - bb har AK och vinner

Jag själv har AK: Synare med 55 vinner

JJ åker ut mot QQ

 

Det löjliga är att jag inte kan släppa den tanke jag vet är fullständigt felaktig: Att det finns någon slags tilljämningseffekt i variansen som garanterar att dåligt spring kompenseras med goodrun tämligen snart. Varför jag har dessa tankar vet jag inte - jag får ju gång på gång bevisat att det inte stämmer.

 

Katastrofpass på gång igen om inte saker och ting vänder snabbt. Och jag inser ju att det inte finns någon jämvikt som garanterar att så sker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ut i kvällens turre också. En sinnessjuk idiot synar en push från en småstack och min påföljande allin (jag har 99, småstacken AQ) med A8??? Vi sitter fortfarande runt 30bb djupa. Han träffar kåk med två åttor...

 

Lustigt nog verkar jag ha passerat igenom nån sån där gräns igen. Jag bryr mig knappt längre. Ongame variansmördar mig igen. So what? Vad kan jag göra? Fortsätta spela och - trots allt - invänta att saker och ting nån gång börjar gå lite mer åt mitt håll igen. Just nu verkar det mycket avlägset eftersom så gott som allt variansmässigt går åt skogen. Men det kan ju vända fort åt båda håll och jag försöker fortsätta fokusera på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något bättre flyt med korten mot slutet av passet och cashar fyra sista borden (3 DoN och en 30-manna) vilket jobbar ner backet till "baaaara" $70 (omsatte $308 idag så ett ROI på ung. -23%) denna 12:e backdag av 18 lirade på Betsafe (1-1 på Eurobet innan så 13-19 totalt). Att inte backet är större beror på att flera av plusdagarna varit riktigt bra; allt som allt har månaden verkligen varit enormt swingig. Är inte säker på att jag sprungit under mitt all-in ev. Men å andra sidan har jag ju mött en andel premiumhänder vid pusher som jag inte upplevt sen augusti förra året och har själv dragit klart under snittet på premiumhänder.

 

$77 för månaden. Troligtvis spelfri dag imorgon och i så fall nya tag på onsdag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk att det blivit precis som förra gången jag bytte Ongameskin: en motrigg som antar alltmer sanslösa proportioner.

 

Har startat riktigt bra i en $11 rebuy när denna hand utspelar sig:

 

***** History for hand T5-38607920-12 (TOURNAMENT: R-233-261) *****

Start hand: Wed Mar 24 20:39:28 GMT+0100 2010

Table: Table #58 [38607920] (NO_LIMIT TEXAS_HOLDEM 15/30, TC)

User: HERO

Button: seat 7

Players in round: 10

Seat 8: fred1472 (6070)

Seat 9: WPwtfOMG79 (3580)

Seat 10: welly xx (4511)

Seat 1: Dihxm (5068)

Seat 2: crackymaniac (3820)

Seat 3: 22Xmachina (5390)

Seat 4: Hakkman01 (1220)

Seat 5: HERO (5750)

Seat 6: alfredoboss (4985)

Seat 7: artois211 (2500)

fred1472 posts small blind (15)

WPwtfOMG79 posts big blind (30)

---

Dealing pocket cards

Dealing to HERO: [10 of Diamonds10 of Hearts]

welly xx folds

Dihxm folds

crackymaniac folds

22Xmachina folds

Hakkman01 folds

HERO raises 90 to 90

alfredoboss calls 90

artois211 calls 90

fred1472 calls 75

WPwtfOMG79 folds

--- Dealing flop [10 of Spades6 of SpadesAce of Hearts]

fred1472 checks

HERO checks

alfredoboss bets 300

artois211 folds

fred1472 calls 300

HERO calls 300

--- Dealing turn [3 of Diamonds]

fred1472 checks

HERO bets 645

alfredoboss raises 4595 to 4595 [all in]

fred1472 folds

HERO calls 3950

--- Dealing river [Queen of Spades]

---

Summary:

Main pot: 10480 won by alfredoboss (10480)

Seat 8: fred1472 (5680), net: -390

Seat 9: WPwtfOMG79 (3550), net: -30

Seat 10: welly xx (4511)

Seat 1: Dihxm (5068)

Seat 2: crackymaniac (3820)

Seat 3: 22Xmachina (5390)

Seat 4: Hakkman01 (1220)

Seat 5: HERO (765), net: -4985, [10 of Diamonds10 of Hearts] (THREE_OF_A_KIND TEN)

Seat 6: alfredoboss (10480), net: +5495, [King of Spades7 of Spades] (FLUSH KING)

Seat 7: artois211 (2410), net: -90

***** End of hand T5-38607920-12 *****

 

Vad ska man säga... den är svårsmält även som isolerad företeelse. Men hur många såna här fiskspel har dragit ut mot mig denna månad? Och inte blir det lättare att orka när jag samtidigt har bustat i 3 DoN mot nya anfall av premiumhänder i mörkarna i kombo med egen oförmåga att träffa.

 

Fy fan så tungt pokern går. Fy fan så orättvist det känns fast jag vet att det inget har med orättvisa att göra. Men slumpen har varit grym vid borden nu för länge...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bland mycket annat idag: Äntligen i pengarna i en $22 turbo så drar jag JJ och alla tre spelarna går allin. Jag är uppe mot KJs och 66 visar det sig. Men bland alla variansproblem denna månad så finns en förödande otur de gånger jag kommer in i pengarna som yttrar sig i att jag endera drar sanslös smörja eller får en bra hand bara för att vara uppe mot en ännu bättre. Eller så blir det som nu: Trots det fina läget så blir jag slaktad av en färg och åker ut som trea.

 

Sen har det varit ytterligare ett gäng premiumhänder i mörkar som gör att jag står på katastrofala 7-1 just nu i DoNerna.

 

Back $168 med fyra öppna bord kvar.

 

Behöver jag säga att handkorten varit genomgående usla och att jag förlorat uppåt 2/3 av de få bra händer jag fått?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... och där slog jag sönder sänglampan.

 

Ja - jag vet att jag är underdog i handen. Men när jag inte ens kan vinna de händer där jag faktiskt träffar mitt set mot överparet på flopp - vad fan ska jag då göra?

 

Ut i turren också så klart.

 

***** History for hand T5-38880916-13 (TOURNAMENT: S-987-99488) *****

Start hand: Wed Mar 24 21:55:32 GMT+0100 2010

Table: Table #1 [38880916] (NO_LIMIT TEXAS_HOLDEM 75/150, TC)

User: HERO

Button: seat 2

Players in round: 10

Seat 3: dongrinder (1360)

Seat 4: MDL-BONO74 (1810)

Seat 5: carlAS34 (1540)

Seat 6: phmartins (1455)

Seat 7: nicobizbiz (1610)

Seat 8: fzl11 (1500)

Seat 9: filimon43 (1650)

Seat 10: AIahAkbar (1650)

Seat 1: LoyaltyCard (1140)

Seat 2: HERO (1285)

dongrinder posts small blind (75)

MDL-BONO74 posts big blind (150)

---

Dealing pocket cards

Dealing to HERO: [Qd, Qc]

carlAS34 raises 1540 to 1540 [all in]

phmartins folds

nicobizbiz folds

fzl11 folds

filimon43 folds

AIahAkbar folds

LoyaltyCard folds

HERO calls 1285 [all in]

dongrinder folds

MDL-BONO74 folds

---

--- Dealing flop [Qh, Js, Td]

--- Dealing turn [7h]

--- Dealing river [Kh]

---

Summary:

Main pot: 2795 won by carlAS34 (2795)

Seat 3: dongrinder (1285), net: -75

Seat 4: MDL-BONO74 (1660), net: -150

Seat 5: carlAS34 (3050), net: +1510, [Ac, Ad] (STRAIGHT ACE)

Seat 6: phmartins (1455)

Seat 7: nicobizbiz (1610)

Seat 8: fzl11 (1500)

Seat 9: filimon43 (1650)

Seat 10: AIahAkbar (1650)

Seat 1: LoyaltyCard (1140)

Seat 2: HERO (0), net: -1285, [Qd, Qc] (THREE_OF_A_KIND QUEEN)

***** End of hand T5-38880916-13 *****

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Standard egentligen - men så fucking jävla illustrativt för mitt pokerspelande denna månad. Klart som fan att när jag har premiumhanden i detta viktiga läge där vi alla sitter shortstack mer eller mindre så har en spelare bakom en ännu bättre hand. Och dessutom drar en sämre hand ut mig också. Ut på bubblan (förstås)

 

***** History for hand T5-38877864-33 (TOURNAMENT: S-1239-24788) *****

Start hand: Wed Mar 24 22:05:11 GMT+0100 2010

Table: Table #3 [38877864] (NO_LIMIT TEXAS_HOLDEM 600/1200, ante: 120, TC)

User: herrfolden

Button: seat 6

Players in round: 9

Seat 7: Don Karlson (9760)

Seat 8: vipvapospray (8905)

Seat 9: poju17 (1790)

Seat 10: Dr.Guerre (2485)

Seat 1: shemeikka1 (6930)

Seat 2: herrfolden (4970)

Seat 3: jayson perry (3425)

Seat 4: svenz1971 (2100)

Seat 5: chrish xxx (4635)

Don Karlson posts ante 120

vipvapospray posts ante 120

poju17 posts ante 120

Dr.Guerre posts ante 120

shemeikka1 posts ante 120

herrfolden posts ante 120

jayson perry posts ante 120

svenz1971 posts ante 120

chrish xxx posts ante 120

Don Karlson posts small blind (600)

vipvapospray posts big blind (1200)

---

Dealing pocket cards

Dealing to herrfolden: [Kh, Ah]

poju17 folds

Dr.Guerre raises 2365 to 2365 [all in]

shemeikka1 folds

herrfolden raises 3565 to 3565

jayson perry folds

svenz1971 folds

chrish xxx raises 4515 to 4515 [all in]

Don Karlson calls 3915

vipvapospray folds

herrfolden calls 950

--- Dealing flop [5s, Ks, Qc]

Don Karlson bets 1200

herrfolden calls 335 [all in]

--- Dealing flop [5s, Ks, Qc]

--- Dealing turn [2d]

--- Dealing river [2s]

---

Summary:

Main pot: 11740 won by Don Karlson (11740)

Side pot 1: 6450 won by Don Karlson (6450)

Side pot 2: 670 won by Don Karlson (670)

Seat 7: Don Karlson (23650), net: +13890, [Kd, Kc] (FULL_HOUSE KING, TWO)

Seat 8: vipvapospray (7585), net: -1320

Seat 9: poju17 (1670), net: -120

Seat 10: Dr.Guerre (0), net: -2485, [Ac, 8h] (PAIR TWO)

Seat 1: shemeikka1 (6810), net: -120

Seat 2: herrfolden (0), net: -4970, [Kh, Ah] (TWO_PAIR KING, TWO)

Seat 3: jayson perry (3305), net: -120

Seat 4: svenz1971 (1980), net: -120

Seat 5: chrish xxx (0), net: -4635, [As, 8s] (FLUSH ACE)

***** End of hand T5-38877864-33 *****

 

 

starthänder en bra bit under snittet idag också. Ett bord kvar och backet är just nu $123 på $318 omsatta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

slutet... Ligger 5/9 i 30-manna och drar 6bb djup AQs från UTG+2. Jag blir inte det minsta förvånad över att en storstack på knappen har AK som håller upp.

 

 

Ligger ju iaf jämnt och bra nu på $200 som månadsresultat.

 

Har nu haft 2 gröna dagar på de 10 senaste och swingat ner ung. 20 inköp. Inte onormalt på något vis men boy är jag trött på hur variansen slår mig till marken gång på gång. Det känns löjligt att tjata om "våldtäkt" men det känns ju fan som det. Detta nya konto ser ut som en fisk på sharkscope nu - ligger under -10%. Fortsätter att dra premiumhänder långt under snittet också - något som förstås känns än mer absurt när jag själv fått dem i nosen åtminstone dubbelt så ofta som man kan förvänta sig denna månad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog en paus idag från kortmisären på Ongame. Kopplade upp mig på mitt slaskkonto på Pokerstars för att lira några $3 45-manna som avkoppling...

 

... och naturligtvis tar det bara 10 minuter innan jag får in hela stacken med AA mot AK pre - bara för att hjälplös få se hur han sätter en runnerrunnerstege.

 

Det är svårt att tro att jag inte befinner mig under någon slags personlig förbannelse från några okända pokergudar. Men just nu så garvar jag bara åt alltihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pluspass :lol: Efter motriggen på sista tiden så är man tacksam för det lilla. 8-) En vinst i en $22 turbo gjorde susen. På tiden minst sagt - har saknat all equity i pengarna de senaste veckorna. Ett dumt överspel kostade stacken i en DoN och sen en fold jag funderade mycket över om den var rätt eller inte (rent resultatmässigt visade det sig att den var det - ingen av de två donkarna som gick allin resp synade före mig hade någonting så mitt TPTK med AK hade hållt upp.

 

Jag skriver inget om några vändningar och i SnG så svingar det ju alltid hit och dit hursomhelst. Men för nu känns det iaf lite bättre...

 

$33/$167

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en känsla av att denna "dikt" fångar dina känslor ;-):

 

Nötar SNG's dag in och dag ut

Förlusterna verkar aldrig ta slut

Ställer med AA i ett tjut

Fi drar runner-runner-triss, NJUT!

 

All-in på all-in med en drömflopp

Nervös att det kittlas ner till min snopp

Fi drar ut igen, när tar detta stopp?

Denna downswing är för mycket för min huvudknopp

 

Blir tiltad och spelar som en kratta

fördel att jag aldrig kommer behöva skatta

Kortdöd och floppar som är matta

sista utväg är att börja chatta

 

Kan man verkligen förlora så här stor mängd?

Är det natulrlig med en downswing i denna längd?

skriver i chatten att fi borde bli hängd

jaha då var man även därifrån avstängd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha ja verkligen :twisted:

 

Sprang totalt under ev ikväll igen med godingar som KK mot T3o (tvåpar på rivern och de 87,5% vinstchans sa bara *poff*) och slängde ilsket lurarna från mig på en $22-bubbla när A3s på flopp träffade sitt ess mot mina 33. Såg sen i ögonvrån att ingen trea kom och förberedde mig att packa ihop eftersom jag åkt ut precis på det andra kvarvarande bordet med AK mot A6o. Men va nu - markerna skjuts ju till mig! Jag hade träffat en runnerrunnerflush med ena trean :mrgreen: Den hade jag förtjänat så INIHELVETEJÄVLAMYCKET! :twisted: Vann sen denna SnG och därmed $44/$123 som slutresultat av lördagen som annars bjöd på en utflykt till Södertälje och en spelkväll hos en kompis där jag och kidsen tävlade i Nya Finans mot ett gäng mer eller mindre vänstervridna kompisar som ändå glatt köpte på sig aktier och fastigheter :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu trodde jag att jag faktiskt skulle lyckas kvala in till en $50 med en $8 satellit på nånstans 8-9 försöket. Men riggen slår på i all sin obarmhärtighet och levererar en rad händer på semibubblan och bubblan där ALLT går mot mig när fel spelare konstant vinner med de mest bisarrt dåliga händer och till slut lämnar mig med min sista bb allin med 66 mot AQ som sätter tvåparet.

 

Hur ska man hantera en totalt oberäknelig och sinnessjukt dålig spelare på sin vänstra sida i en satellit? Han synade vid ett tillfälle en push från mig i cutoff med 98s???? Man måste ju uppenbarligen tajta till - men hur mycket? Just inkomna på finalbordet (8 priser var det) då jag låg 3a med ca 8bb så pushade jag med A5 från knappen - och får syn av honom med A9 (jag hade honom täckt med ca 1,5 bb) Ska jag tajta till mig och bara spela premiums? Med risken för att min stack smälter ihop så att jag plötsligt är shortie utan att någon ännu bustat? Eller ska jag bara se detta som ett utslag av otur? A5 från knappen mot två spelare som vid detta tillfälle låg typ 5a och 7a ska ju normalt vara no-brainer i satellit då deras optimala callingranges är oerhört snäva här.

 

Problemet som jag tagit upp tidigare är att det känns som att spelet på Ongame bara blir mer och mer löst på fel sätt. Folk synar med hyggliga men absolut inte synmässiga händer och boostar därmed upp variansfaktorn mer och mer. På det andra av de två sista borden går jag in med mina ca 8bb från SB med AQo mot en limpfisk som precis täcker mig och har limpat från CO. Limpfisken synar.... med K8o :shock: :shock: :shock: Bara att limpa med den? Och sen syna... Men även om detta spel gynnar mig i längden så blir det till en del av de - som det känns - alltmer ökade svängningarna när fisken alltemellanåt - som nu - spikar sin kung utan att jag förmår träffa bordet.

 

Kanske är lösningen att bara limpa själv i såna här situationer? Men då blir det många knepiga situationer på flopp eftersom jag inte har en aning om vad dessa limpjeppar kan ha. De spelar ju så här med allt från låga par till esshöga händer och som synes tom skräp som K8o. Det känns ändå som att man ska spela för stack här eftersom random fisk ändå viker en del händer här + att vi i snitt nog ligger lite före det han synar med (ett antal esshöga-händer med lägre kicker och diverse broadways som ju dessa fiskar aldrig kan komma ifrån när de väl börjat lägga in marker i potten)

 

Det som åtminstone verkar uppenbart är att man måste tighta sina pushranger från tidigare positioner. Det är så pass många som synar från mellan med händer som AJo och 77 (som oftast INTE ska syna där vid optimalt ICM) för att det krävs en hel del justering. Men återigen: Då kommer man i snitt att sjunka mer med sin stack innan man pushar och kommer oftare att vara täckt av ev. synande spelare + att man får mindre utdelning när de synar mot ens premiumhänder. Den deprimerande slutsatsen tycks bli att det blir allt svårare att få någon större edge i p/f-spelet, oavsett om man har bättre koll på ICM. Folk spelar fel, men de spelar fel på ett sätt som skadar alla vid bordet och bara ökar på den totala slumpfaktorn i spelet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

herregud... pokern är så sjuk så det finns inte.

 

Jag ska inte plåga eventuella kvarvarande läsare med enskilda bad-beatshistorier, men jag har just upplevt den mest sinnessjuka bubbla jag nånsin varit med om i en DoN. Vet inte hur många varv den höll på, men efter en rad osannolika händelser med microstackar som gång på gång fick premiumhänder eller sög ut med 73o och liknande så blev det till slut jag som bubblade efter att säkert 7-8 spelare varit allin.

 

7 inköp borta idag om jag inte tar in något på de 2 bord jag har kvar. Men hur i h-e är det möjligt att hålla på så här så länge?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ut i turneringen också... AKs mot KJs som träffar straight och vinner.

 

Varför fortsätter jag (bortsett då från bonusen på $500 som jag ska spela ihop av principiella skäl)? Vem i helvete är så jävla dum att han fortsätter att ägna sig åt något som bara gör honom arg och frustrerad och dessutom lämnar honom med känslan av att vara närmast våldtagen (och jag lovar - det är inte bara tomt whine - det är faktiskt märkligt hur jävla uselt jag sprungit det senaste halvåret och hur händer som den ovan har packat ihop sig i ofattbara mängder)

 

Där åkte jag förresten ut på sista bordet också... Ännu en härlig lirare som synar för halva sin stack och 8bb med QT i stora mörken. Och vinner handen förstås. Vad annars.

 

$144 och för månaden $267

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Våldtagen och mördad igen. $87 idag (4 inköp) är väl eg. inte så mycket att gnälla om - det är ju bara fjärde sämsta på senaste veckans spel. Bl.a. 8-2 i DoN-spelen idag med diverse fittigheter på bubblor och semibubblor.

 

$374 för månaden och även om jag kommer plocka in runt $250 i cashback och racepengar så blir detta sämsta månaden förutom augusti förra året och andra riktiga backmånaden i karriären (sen jan 09) om inga underverk inträffar i morgon. Och varför skulle de göra det?

 

Vänder det inte nästa månad när jag grindar klart $500-bonusen så lägger jag nog ner grindandet. Jag kan ju inte sitta och vänta på en goodrun - eller ens ett någotsånär normalt spring - i månad efter månad som aldrig verkar komma. Och jag har inte tiden som verkar behövas att verkligen grinda ut variansen. Runt 300 SnG i månaden är helt enkelt för lite - när även vinnande spelare kan ha B-E-streaks på flera tusen games så inser man lätt att detta kan fortgå länge till utan att jag får något riktigt klart kvitto på hur min förmåga egentligen ser ut.

 

Det som är lite konstigt är att min winrate har gått ner för varje nytt konto. Första gubben på everest har ROI på 8% över ca 450 lirade. Nästa gubbe på Bet24 slutade på 7% efter ungefär lika många. Eurobetkontot ligger ganska precis på 0% efter sin långa minusperiod (ändå är det det kontot jag haft min enda egentliga längre goodrunperiod med. Och så slutligen Betsafekontot som har renarama monsterfisksifforna med ett ROI på -11% efter 275 spelade. Känns ju riktigt härligt att veta att man på iaf någorlunda kompetent SnG-poker kan lira en hel månad och landa en bit under åtminstone semipuckon i resultat. Poker är ett rättvist spel. Not! :evil: :evil: :evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många sng har du lirar på ditt Eurobetkonto?

 

Skulle du kunna skriva upp resultat fördelade på spelform/nivå/struktur?

 

För att få en bild av hur variansen våldtar dig.

 

+1, inte för att det svarar på variansens våldtäktsfrekvens, men still...

 

Ett bra tips är att använda global alias på scope.

 

Hade du några kommentarer på mitt förra inlägg btw, eller tycker du att det redan är utrett?

 

Sen undrar jag vad du menar med: "Folk spelar fel, men de spelar fel på ett sätt som skadar alla vid bordet och bara ökar på den totala slumpfaktorn i spelet."? Jag har försökt förstå, men kan inte alls nå någon rimlig slutsats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

konto nr 3 har ett ROI på +2% på Sharkscope över 1,4 K games. De andra två ROI:na är också från Shark. Average stake är $16 och ROI på resp nivå är 2,25% för $10 och 1,75% för $20. Marginellt således.

 

Så här ser den totala grafen ut.

:twisted: (månaden på Betsafe har däremot varit en enda lång räcka av premiumhänder i mörkar och stolpeut-situationer på bubblor). Däremot är känslan att efter den stora upswingen i september så har det gått väldigt trögt och som synes av grafen så har alla uppgångar haft en tendens att raderas ut av exakt lika stora nedgångar. Jag är fullt medveten om att det kan bero på att jag eg. inte spelar bättre än B/E. Men det jag räknat på hittills för januari (som slutade b/e) tycks bekräfta att jag träffat en hyfsad bit under förväntat i allinsituationerna.

 

Jag kan bara gissa, men jag tror att jag borde vara god för ett ROI på runt 4-5% i långa loppet på nivån som jag spelar just nu (bra men inte perfekt ICM, mer skakigt postfloppspel där jag dock tror att det handlar mer om att jag är överförsiktig i vissa lägen, även om jag vet att jag fortfarande bränner en och annan stack ibland på överaggression. Händer av den typen är dock inte representativa för mitt spel och det kan gå rätt många dagar mellan dem.

 

Jag vet också att det tapp jag haft här i mars ligger inom det normala och förväntade, även för en vinnande spelare (- nånstans runt 20 inköp)och att det är ett attitydproblem för mig att jag inte kan lära mig att hålla det ifrån mig psykiskt. Säkert har några inköp gått på sämre spel, även om jag inte är typen som tiltar genom att börja aggra för att "ta hämnd". Möjligen är den här dagboken ett minus för mig eftersom den ökar resultatfokuseringen och kanske bara påminner mig om hur dåligt det går istället för att funka som en urladdare.

 

OM jag ska fortsätta med SnG så har jag en del idéer själv, men tar naturligtvis tacksamt emot tips från vem som nu ev. är intresserad av det.

 

- Mindre aggression på lägre blindsnivåer. Vara mindre benägen att spela om stacken vid ex.vis drag och marginella parsituationer. Detta är redan påbörjat.

- Ännu tightare från tidiga pos. Medspelares avvikelser från optimal ICM tror jag man måste justera mer för ju tidigare man sitter. Har därför vid typ 10-15bb börjat folda händer som mellanpar, A9, KQ och liknande som eg. oftast är push vid optimal ICM men som står dåligt mot motspelare något för lösa syner

- Göra någon typ av eget push/foldchart som ger mig bättre stöd för beslut på mellan/höga blinds i de mer marginella lägena. Ska fundera här också om det på något vis via färgkodning eller liknande går att få in en viss anpassning för lösa/dåliga spelare med för vida callingranges

- Börja använda PT mer för att titta på enskilda motståndares spel i olika situationer. Jag tror att jag tittar för lite på hur regsen spelar

- Leta efter ett psykologiskt förhållningssätt till variansen som är mer produktivt än det nuvarande. Jag vet att jag i alldeles för hög grad - åtminstone när det går allmänt dåligt/trögt - tenderar att betrakta varje förlorat läge som favorit som nånting för jävligt och ibland sprider det sig även till flippsituationerna. Det är så dumt då jag inte är beroende av pokervinster på något vis och även som läget nu är spelar för vunna pengar och utan någon akut risk för att behöva kliva ner i nivå på länge än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

per spelform har jag tyvärr inte fullständiga stats på. Det jag vet är att jag plussar på DoN-spelet. Tror att jag kan ligga några % minus på vanliga SnG på $20-nivån och att jag här borde tableselecta bättre + att läckorna med säkerhet är större här. Å andra sidan känns det som att rätt mycket av den negativa variansen landat just i dessa spel, precis som i MTT:erna. Tror att jag ligger en bit plus i 3bords-SnGerna där jag spelar ganska konservativt och når finalbordet i någonstans runt 45% av fallen.

 

Ett uppslag är att skita i valueback och racepengar och går ner i nivå (även om det känns tråkigt) på vanliga SnG och nöta $5-$10 för att se om det blir någon effekt (på de nivåerna har ju också Sharkscope gratis sökning). I DoN verkar det gå ung. lika oavsett om jag spelar 10,20 eller 30 så där kör jag sen flera månader i princip bara 20 dollarsnivån med en och annan 30 när en sån blir ledig. Dessutom kör jag bara turbo nu eftersom det verkar som att jag hanterar shortstacklägena som oftare uppstår runt bubblan där bättre än vad jag hanterar det långa ställningskriget som ofta blir mellan 6-7 spelare i DoN med normal struktur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många sng har du lirar på ditt Eurobetkonto?

 

Skulle du kunna skriva upp resultat fördelade på spelform/nivå/struktur?

 

För att få en bild av hur variansen våldtar dig.

 

För att förtydliga lite: Jag har inte läst allt i din db. Nu verkar du ha en längre period av B/E. Det blir jobbigt att leta igenom dagboken efter all info om dina resultat. En liten sammanfattning skulle göra det enklare att förstå vad det handlar om och komma med lite input.

 

Skulle jag själv analysera mina resultat lite (gillar inte att posta exakta resultat) från en form av sng och struktur:

 

Spelar på fem nivåer av buy-in. Nivå 1 är den lägsta och nivå 5 den högsta av dessa.

 

Nivå 1: Spelat många. Vinnande till väldigt stor sannolikhet. Mycket hög winrate. Ligger en bra bit över ett resultat som jag är nöjd med. Winrate kommer troligtvis gå ner lite. Längsta perioden av B/E är strax över 400 sng.

 

Nivå 2: Spelat hälften av nivå 1. Vinnande just nu, men inte till mycket stor sannolikhet. Ligger lite över en winrate jag anser acceptabel. Winrate är på en lång uppåtgående trend. Längsta perioden av B/E är strax under 1000 sng.

 

Nivå 3: Spelat alldeles för få. Marginellt förlorande. Tror jag är vinnande i långa loppet (med ganska låg ROI). Spelat en hel del på nivån sista tiden.

 

Nivå 4: Spelat väldigt lite här. Marginellt förlorande. Tror jag är vinnade i långa loppet (med ganska låg ROI). Har spelat en del här sista tiden.

 

Nivå 5: Spelat ett fåtal. Har inte gått bra. Tror jag är vinnande i långa loppet (med väldigt låg ROI). Har inte alls rulle för svängningarna här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

and finally:

 

" Folk spelar fel, men de spelar fel på ett sätt som skadar alla vid bordet och bara ökar på den totala slumpfaktorn i spelet."

 

Jag upplever att bara under min 16 mån långa pokerkarriär så har det blivit tuffare (beror väl iofs också på att jag klättrat några nivåer under tiden) med allt färre riktiga supermongon som sprätter bort sina stackar redan på låga blinds. Istället finns det rätt många ganska dåliga men inte jättedåliga spelare vars allmänna tendens är att syna lite för brett i P/F-spelet. Det är naturligtvis fullt möjligt att justera och fortfarande plussa för en duktig spelare. Men som spelen utvecklar sig känns det som att effekten blir:

 

- Det blir färre tillfällen för dig att bygga bra stack på lägre blindsnivåer eftersom folk blivit bättre på att inte stacka av mot dina set eller med ess med lägre kicker.

- Väl på högre blinds så måste du tighta dina pushranger pga att folk synar för brett. Din stack kommer då i genomsnitt att sjunka lite mer innan du kan pusha och eftersom du får fler syner av marginalhänder så kommer du att vara invecklad i fler jämna lägen vilket sammantaget ökar variansen. Det blir förstås också mer sällsynt att du kan pusha dig till bra stackar utan att få syn då det är färre tightpassiva spelare som låter dig göra det.

Spelar du korrekt ICM utifrån justering för motspelarnas tendenser så kommer du förstås plussa fortfarande i längden. Men variansen ökar och rimligen minskar också din edge eftersom närvaron av flera halvdåliga LAG:s vid borden kommer att tvinga alla att spela mer rättframt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...