Gå till innehåll

Hedga dollarn


Recommended Posts

Finns det någon på forumet med några konkreta förslag om jag vill hedga dollarn? Dvs. Om dollarn går ner så går mina SEK upp. Har en del SEK som jag inte använder och som jag skulle kunna använda till detta syfte. Vill alltså ha lika stort totalt kapital i SEK som jag nu har oavsett hur dollarn går. Min bankrulle är i dollar därav min fråga.

 

Har depåer på Etrade och Avanza och på Avanza även en kapitalförsäkring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går den där ekvationen ihop verkligen? Dina x antal dollar i pokerrullen är ju alltid bundna till dollarn oavsett om du har en miljon kronor eller 10 kronor på sidan om. Vad är det som ska "hedgas"?

 

Ja, det är just att hans x antal dollar i pokerrullen allltid är bundna till dollarn han vill hedga bort.

 

Jag vet inte ifall det brukar finnas säljoptioner på dollarn, men ifall du kan köpa såna så stiger de ju i värde när dollarn minskar i värde och vice versa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte ifall det brukar finnas säljoptioner på dollarn, men ifall du kan köpa såna så stiger de ju i värde när dollarn minskar i värde och vice versa.

Ja det är nåt sånt jag funderar på men är så dåligt insatt så jag hoppas att nån kan ge mig en hint om någon smidig termin att köpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om dollarn går ner har det fortfarande ingen betydelse att han har en hedgebuffert med SEK på sidan om. Han kan inte hedga bort det faktum att han handlar med svenska kronor i Sverige. Går dollarn ner får han mindre pengar i kronor oavsett om han vinner eller förlorar från rullen. Det han får göra är att ha större delen av rullen i SEK och en mindre mängd i dollar.

 

Hur menar du att du ska vinna något på att hedga i det här fallet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om dollarn går ner har det fortfarande ingen betydelse att han har en hedgebuffert med SEK på sidan om. Han kan inte hedga bort det faktum att han handlar med svenska kronor i Sverige. Går dollarn ner får han mindre pengar i kronor oavsett om han vinner eller förlorar från rullen. Det han får göra är att ha större delen av rullen i SEK och en mindre mängd i dollar.

 

Hur menar du att du ska vinna något på att hedga i det här fallet?

 

Han vill väl inte vinna något överhuvudtaget om jag förstått saken rätt. Utan han vill väl att hans pokerrulle i SEK inte ska ha någon korrelation med dollarns utveckling.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han vill väl inte vinna något överhuvudtaget om jag förstått saken rätt. Utan han vill väl att hans pokerrulle i SEK inte ska ha någon korrelation med dollarns utveckling.

Helt rätt! Är inte ute efter att tjäna några pengar här.

 

AccessGranted:

Vill alltså ha lika stort totalt kapital i SEK som jag nu har oavsett hur dollarn går.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg att jag har 100 SEK i SEK och 100 SEK i dollar just nu dvs. totalt kapital på 200 SEK. Om ett år vill jag fortfarande ha 200 SEK oavsett hur dollarn går.
Det kan du ju inte. Om dollarn går ner till 1kr/$ och du är baserad i Sverige, dvs du köper dina prylar här, kommer du alltid förlora på att dollarn går ner oavsett om du har svenska kronor på sidan om. Går dollarn ner till 1kr/$ står du där med 112 kr om ett år.

 

Jag kanske har missuppfattat hur du menade. Menar du att du av din rulle ska ha t ex 20% i likvida medel på en pokersite och resten 80%, varav 40% i SEK och 40% i $ på en hedge-pengafond (vet inte vad den korrekta termen är)? Då är det en lite annan sak och då skulle det funka hyfsat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan du ju inte. Om dollarn går ner till 1kr/$ och du är baserad i Sverige, dvs du köper dina prylar här, kommer du alltid förlora på att dollarn går ner oavsett om du har svenska kronor på sidan om. Går dollarn ner till 1kr/$ står du där med 110 kr om ett år.
Nej, du har fel (du har inte fattat vad OP är ute efter).
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en del SEK som jag inte använder och som jag skulle kunna använda till detta syfte.
Du vill köpa ett terminskontrakt (utställt i dollar) där du om ett år har rätten (rätten/skyldigheten) att köpa x antal sek för y antal dollar.

 

Hur du som privatperson hittar ett sådant är en annan femma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad ligger kostnaden för att säkra kursen på? gissar det är mest stora företag som sysslar med sådant för lite större summer än vi pokerspelare normalt rör oss med ( om du inte lirar nosebleed då) och tror inte det är billigt.

 

läste den där länken o fattade int riktigt vad det gick ut på men dyrt verkade det vara så det räckte iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde så när jag höll på med arbitrage. kostaderna är inte så stora,tror ca 5% av dollarvärdet.

Jag missade en sak, när dollarn går ned och din termin blir mer värd så måste du betala skatt, tänk på det.

Kolla på E-trade dom har/hade en avdelning för terminer och sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde så när jag höll på med arbitrage. kostaderna är inte så stora,tror ca 5% av dollarvärdet.

Jag missade en sak, när dollarn går ned och din termin blir mer värd så måste du betala skatt, tänk på det.

Kolla på E-trade dom har/hade en avdelning för terminer och sånt.

 

5%?! Det skulle jag personligen klassa som orimligt höga kostnader

 

Gällande skatt på FX handel så har jag hört diskussioner att det skall finnas 5 års kvittningsrätt på valutavinster/förlutser. Det är värt att kolla upp. Jag vet inte om det är förslag, diskussion eller om det gått igenom. Inte insatt i FX marknaden mer än basic.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som om det går att köpa via kapitalförsäkring så skattebiten borde inte vara något problem än så länge. Hittar ingen MÍNISHRT USD A utan bara en B men det kanske är samma skit. Hur högt courtaget blir står inte men om totala kostnaden kan hamna på omkring 5% tycker jag det verkar värt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5%?! Det skulle jag personligen klassa som orimligt höga kostnader

 

Gällande skatt på FX handel så har jag hört diskussioner att det skall finnas 5 års kvittningsrätt på valutavinster/förlutser. Det är värt att kolla upp. Jag vet inte om det är förslag, diskussion eller om det gått igenom. Inte insatt i FX marknaden mer än basic.

 

Altså kostnaden är inte 5% utan att det är det kapital som behövs, kanske förklarade lite dåligt. kostnaden är en vanligt Courtage avgift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5%?! Det skulle jag personligen klassa som orimligt höga kostnader

 

Gällande skatt på FX handel så har jag hört diskussioner att det skall finnas 5 års kvittningsrätt på valutavinster/förlutser. Det är värt att kolla upp. Jag vet inte om det är förslag, diskussion eller om det gått igenom. Inte insatt i FX marknaden mer än basic.

 

Man har ändrat i skattereglerna så det går att kvitta vinster mot förluster likt vanlig aktiehandel. Du kan bara kvitta vinster mot förluster samma år. Vad som menas med de fem åren är att du kan begära omprövning av dina gamla deklarationer upp till fem år bakåt i tiden för att utnyttja kvittningsmöjligheter år för år om du har haft sådana.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan du ju inte. Om dollarn går ner till 1kr/$ och du är baserad i Sverige, dvs du köper dina prylar här, kommer du alltid förlora på att dollarn går ner oavsett om du har svenska kronor på sidan om. Går dollarn ner till 1kr/$ står du där med 112 kr om ett år.

 

Inte om du t ex köper ett instrument som stiger i värde om dollarn faller mot kronan, alternativt gör en terminsaffär. Hur vore det med lite fokus på vad OP är ute efter istället för att försöka få det att framstå som att du har koll?

 

@OP: Kolla på CFD:s. Har handlat en del med CMC Markets och de har bra support och "rådgivning". Dock kommer det förstås att bli en del transaktionskostnader i och med att det kostar % att ligga kort i en tillgång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen.

 

Kommer nog satsa på en MINISHRT USD, utställd av RBS, och skillnaden mellan de olika är att de har olika stor hävstång. Den med minst ligger i dagslägen på 1,7 och den med högst 4.3. Varje MINI motsvarar 10 st underliggande valuta så är det bara att köpa 1/10 MINISHRT gånger det valutabelopp man vill skydda. De har en inbyggd Stop Loss vilket gör att man aldrig kan förlora mer än man satsat vilket i mitt fall inte gör något då mitt dollarinnehav bör ha ökat med motsvarande summa.

 

Avgifterna är courtaget (fram till den 12/5 gratis på Avanza), räntan (Stibor/Libor + 2.5% dvs. i dagsläget omkring 3-3.5%) samt spreaden (skillnad mellan köp och säljkurs). Köper dem via en kapitalförsäkring så skattebiten kommer för närvarande inte vara något problem.

 

Fick mycket bra support SIP Nordic Fondkommision AB. Har ni några frågor så fråga på så ska jag försöka svara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta kanske har nämnts tidigare i tråden men men...

 

Det enklaste i detta fall borde väl vara två forward contracts på sälj dollar resp. köp kronor för hela din rulle. Då låser du ju dollarn vid kronan. Det ska ju vara EV0 också.

 

Vad jag har förstått så är de minsta forward contracts ganska stora summor. Dock så borde det ju finnas en marknad för "uppdelade" forward contracts (alltså att någon med deg köper kontrakt och säljer delar vidare för courtage) eftersom det bör finnas en efterfrågan på detta. Någon som vet om så är fallet.

 

Annars ska jag börja med det när jag blir rik. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...