LappRoffe Postad 29 April , 2009 Rapport Postad 29 April , 2009 Den absolut viktigaste motionen av samtliga motioner som någonsin lagts in som motioner i något sammanhang... Mitt förslag är att styrelsen börjar tänka på vad styrelsens uppgift egentligen är. Det handlar inte om att förbundet ska existera för styrelsens skull. Det handlar inte om att förbundet ska ordna fast anställning eller ALU-tjänster till arbetslösa människor. Pokerförbundets styrelse och dess ledamöter är en förtroendevald administrativ enhet. Vald i förtroende av medlemmarna. Styrelsen är ICKE en maktfaktor på något sätt. Styrelsen kan inte agera polis, domare. jury eller bödel i något sammanhang. Ej heller bör styrelsemedlemmar idka maktspråk i div. forum. Som tillägg till denna motion vill jag lägga ett veto mot de revisorer som granskat styrelsens räkenskaper. Jag vill veta vilka de är och vilket förhållande de har till nuvarande styrelsemedlemmar. Jag vill även be stämman att inte ge ansvarsfrihet till styrelsen, innan räkenskaperna har granskats av oberoende revisorer. Citera
devalanteriel Postad 29 April , 2009 Rapport Postad 29 April , 2009 Mer eller mindre on topic: har styrelsen i dag i sina uppdrag skrivit testamenten? Citera
rosen Postad 29 April , 2009 Rapport Postad 29 April , 2009 and the plot thickens... skämt åsido, har ingen koll och det vore intressant med mer info om det hela. Jag förstår om du inte vill gå ut med några misstankar nu, men nog anar man att du har en allvarlig misstanke om ngt när föreslår att inte ge styrelsen ansvarsfrihet. Kan hålla med om att styrelsen inte ska agera bödel el domare. Dock kan jag tänka mig att det är hyffsat vanligt i mindre föreningar, men om "pokerdomstolen" (den med spelare, företrädare för pokersidorna m.fl) ska ge råd liksom ARN (Allmänna reklamationsnämnden) bör den vara skild från styrelsen. Citera
Big Less Postad 29 April , 2009 Rapport Postad 29 April , 2009 Mitt förslag är att styrelsen börjar tänka på vad styrelsens uppgift egentligen är. Tror faktiskt inte att någon kommer ha några invändningar mot detta. Vad dina övriga svepande anklagelser har i inlägget att göra förstår jag inte riktigt, men din motion lär bifallas utan protester. Citera
mclind Postad 29 April , 2009 Rapport Postad 29 April , 2009 Hej alla! Utan att vara med i pokerförbundet (än?) känner jag någonstans att jag måste besvara det här inlägget. Dels för att jag tycker att föreningslivet är oerhört viktigt i vårt samhälle, dels för att jag tycker att det står en del saker som jag inte håller med om i inlägget. Jag är inte något styrelseproffs eller så, men har sisådär 15 års föreningsvana av både politiska, idrottsliga och andra ideella intresseorganisationer. Mitt förslag är att styrelsen börjar tänka på vad styrelsens uppgift egentligen är. Det handlar inte om att förbundet ska existera för styrelsens skull. Det handlar inte om att förbundet ska ordna fast anställning eller ALU-tjänster till arbetslösa människor. Styrelsens uppgift finns beskriven i stadgarna och verksamhetsplanen. Det kan, men jag har inte lusläst dessa dokument, mycket väl innefatta att anställa människor. Annars får man väl besluta att styrelsen absolut inte får anställa, om det är ett problem..? Pokerförbundets styrelse och dess ledamöter är en förtroendevald administrativ enhet. Vald i förtroende av medlemmarna. Styrelsen är ICKE en maktfaktor på något sätt. Styrelsen kan inte agera polis, domare. jury eller bödel i något sammanhang. Ej heller bör styrelsemedlemmar idka maktspråk i div. forum. Nä, klart man inte ska utöva maktmissbruk i forum och liknande, men jag vänder mig mot LappRoffes beskrivning av styrelsen som en enbart administrativ enhet. I stadgarnas paragraf 6 hittar jag (efter två sekunders googlande...): "6.1 Styrelsen är efter årsmöte och allmänt möte förbundets högsta beslutande organ och leder dess verksamhet." Detta är inga konstigheter: självklart behöver en förening en bra, kompetent ledning som ser till medlemmarnas bästa och har makt att besluta för medlemmarnas räkning mellan medlemsmöten och årsmöten. Jag har varit med om bland annat uteslutande av medlemmar och liknande som garanterat inte hade lämpat sig för ett stort medlemsmöte. Så, jo, ibland måste styrelsen få agera "domare och bödel" (jury behöves inte för det systemet har vi inte i Sverige...). Gillar man inte styrelsen bör man verka för att styrelsens insats diskuteras och det tycker jag är bra att du gör LappRoffe! MEN det är väldigt svårt att diskutera när det bara insinueras vad som är fel: tala klarspråk, precisera problemen (annars blir det svårt att få några som håller med dig). Alternativt är såklart att man byter ut styrelsen på årsmötet. Som tillägg till denna motion vill jag lägga ett veto mot de revisorer som granskat styrelsens räkenskaper. Jag vill veta vilka de är och vilket förhållande de har till nuvarande styrelsemedlemmar. Jag vill även be stämman att inte ge ansvarsfrihet till styrelsen, innan räkenskaperna har granskats av oberoende revisorer. Föreligger det risk för att revisorerna är jäviga? Isåfall hur då? Återigen, precisera! Är revisorerna exempelvis)nära släkt med någon i styrelsen eller vad? Varför har du fått för dig detta? Tyvärr är det nog så att de valda revisorerna ju är valda redan, så det är nog kört denna gång. Däremot är det självklart upp till årsmötet att neka styrelsen ansvarsfrihet för en närmare granskning. Det behövs ingen särskild motion för detta (och vetorätt har nog ingen medlem...) den punkten finns garanterat med på årsmötets dagordning och denna fråga bör såklart diskuteras under den punkten. Citera
Reaperboy Postad 29 April , 2009 Rapport Postad 29 April , 2009 Många bra saker. Håller med mclind i det som sas i föregående post. Inte heller jag är något styrelseproffs eller expert på hur det brukar gå till när SVEPOK håller årsmöte men jag vet att det idag är vanligt att man fattar beslut genom acklamation och ofta underlättar det beslutsfattandet att precisera sina förslag i "att-satser". Mötet kan då ta ställning till de förslag man lägger fram på ett enkelt och överskådligt sätt. För att förtydliga, säg att någon håller med LappRoffe i vissa av de förslag han för fram men är helt emot andra. Om man då tar hela motionen i ett beslut kanske man missar mycket/inte vet hur man ska ställa sig. Dessutom blir det med att-satser tydligt vad det är motionären faktiskt vill. Om man vill kan man i sin motion innan man presenterar att-satserna ge en kort bakgrund och redogöra för de argument man har. Förenklat exempel: Motion om att stärka SVEPOK som aktör på den politiska arenan Dagens situation kännetecknas av.. (bla, bla..) Med anledning av ovanstående föreslår XX att årsmötet beslutar om: att- ge samtliga förtroendevalda inom förbundet kurs i hur man möter massmedia, sk. mediaträning att- kurs i hur man möter massmedia, sk. mediaträning skall vara obligatorisk för förbundets ordförande att- styrelsen ges i uppdrag att senast en månad efter konstituerande möte utforma arbetsbeskrivningar för styrelsens ordförande, vice, kassör, sekreterare och ledamöter. Arbetsbeskrivningarna ska därefter finnas medlemmarna tillhanda via hemsidan. att- ... Hmm.. kanske sparkar in öppna dörrar nu. Lycka till med årsmötet! Citera
LappRoffe Postad 29 April , 2009 Författare Rapport Postad 29 April , 2009 "Att stärka SVEPOF på den politiska arenan" Förmodligen det mest korkade jag läst under mina år som forumtroll.(enligt Svepof-Klyka) Svepof har inte ett jävla skit att säga till om när det gäller politik. Idioterna som sitter i styrelsen har inte fattat det än i dag, trots spelutredningen. Idag fungerar Svepof som en lekstuga för människor som inte kan få en anställning någon annanstans. Snorungar med maktkåthet ska åka land och rike runt för att "snacka" med pokerklubbar och annat folk... Det är därför jag vill ha in oberoende revisorer. Vilka resor är privata och vilka är i tjänsten? Citera
Reaperboy Postad 30 April , 2009 Rapport Postad 30 April , 2009 Förenklat exempel: Bara för att förtydliga, det var alltså ett exempel.. Citera
mclind Postad 30 April , 2009 Rapport Postad 30 April , 2009 "Att stärka SVEPOF på den politiska arenan"Förmodligen det mest korkade jag läst under mina år som forumtroll.(enligt Svepof-Klyka) Svepof har inte ett jävla skit att säga till om när det gäller politik. Idioterna som sitter i styrelsen har inte fattat det än i dag, trots spelutredningen. Det är mycket möjligt att det är som du säger, intresseorganisationer tenderar att överskatta sin egen förmåga att påverka. Men det är väl inte fel att försöka? Du har ju uppenbart blivit medlem, och det är väl inte bara för att bråka (det är ju sånt troll gör)? Eftersom du har gått med i förbundet så hoppas du väl att det finns en mening med ett pokerförbund antar jag...? Idag fungerar Svepof som en lekstuga för människor som inte kan få en anställning någon annanstans. Har verkligen Svepof råd att ha anställda? Hur många då? Vad har de för lön? Jag har letat lite men inte hittat nån årsredovisning på nätet, men det kanske finns, om någon vet; länka gärna isåfall! Frågan är såklart intressant, men det vore kul att ha fakta i målet. Snorungar med maktkåthet ska åka land och rike runt för att "snacka" med pokerklubbar och annat folk... Jag tycker att du gör en logisk tankevurpa här (den kan vara oavsiktlig!): först hävdar du att styrelsen är "snorungar med maktkåthet". Sen menar du att det är fel att de åker runt i landet och träffar klubbarna...? Borde inte en maktkåt styrelse göra precis tvärtom och skita i att besöka klubbarna, bestämma allt själva och bränna pengarna (som nu går till resor) till exempel på representationsmiddagar på den egna orten? Om du kan bevisa att styrelsemedlemmarna har någon sorts psykiatrisk störning som gör att de ständigt måste vara på resande fot så köper jag ditt resonemang, men jag tror inte att en styrelse som är "maktkåt" skulle bränna tillgångar på resor. Att resa är dyrt, och inte alltid så skoj. Att äta gratis "representationsmiddag" i samband med styrelsemöten på sin egen lokala favoritrestaurang är gott... (och ett betydligt vanligare sätt att ge styrelsemedlemmarna lite bonus i både seriösa och semiseriösa idellea föreningar eftersom det är en gråzon, styrelsen måste ju ändå träffas liksom). (Få inga idéer nu, eventuella styrelsemedlemmar...) Det är därför jag vill ha in oberoende revisorer. Vilka resor är privata och vilka är i tjänsten? Det borde inte vara så svårt att se i bokföringen vad som har hänt, och en bokföring antar jag att det finns någonstans. Vem är kassör? (Anders Persson..?) Han/hon kan säkert svara på dessa frågor. Du antyder så mycket LappRoffe, har du sett bokföringen i fråga eller var får du detta ifrån? Självklart ska revisorerna vara oberoende. Jag fråga igen: vad har du för bevis eller indicier på att så inte skulle vara fallet idag? Citera
LappRoffe Postad 30 April , 2009 Författare Rapport Postad 30 April , 2009 Som medlem i Svepof vill jag naturligtvis ha svar på mina frågor. Det är styrelsen som arbetar för mig och inte tvärtom. De är vi medlemmar som "äger" styrelsen. I egenskap av medlem kan jag antyda hur mycket jag vill och även kräva svar på mina frågor. Det jag finner märkligt är att styrelsen anser sig ha tid att resa runt och "informera" olika pokerklubbar om sin verksamhet(vad det nu är), men man har inte tid att fixa en fungerande hemsida. Man vill ha fler medlemmar, men handlägger inte ärendena löpande. Men nya kostymer, det är viktigt... Citera
LappRoffe Postad 2 Maj , 2009 Författare Rapport Postad 2 Maj , 2009 Anställnigsuppgifterna och lönerna vore väl kul att få ta del av som medlem också. Firmabilar och vilka som går på ALU-tjänster är väl en annan kul grej. För att inte tala om resekontot hos vissa i styrelsen... Citera
mclind Postad 3 Maj , 2009 Rapport Postad 3 Maj , 2009 Som medlem i Svepof vill jag naturligtvis ha svar på mina frågor.Det är styrelsen som arbetar för mig och inte tvärtom. De är vi medlemmar som "äger" styrelsen. I egenskap av medlem kan jag antyda hur mycket jag vill och även kräva svar på mina frågor. Självklart ska du ha svar på dina frågor. Du har ju fått mig klart intresserad också Men jag tycker du är lite otydligt i vad du har frågorna. Kan du inte precisera? Vem är det som är anställd? Vilka resor är det som gjorts? Jag tycker inte alls att det är okej att grundlöst antyda vad som helst... eller om jag säger såhär: har du hört Aisopos fabel "Pojken och vargen"? Det jag finner märkligt är att styrelsen anser sig ha tid att resa runt och "informera" olika pokerklubbar om sin verksamhet(vad det nu är), men man har inte tid att fixa en fungerande hemsida. Man vill ha fler medlemmar, men handlägger inte ärendena löpande. Men nya kostymer, det är viktigt... Här antyder du till exempel (a) att det har köpts nya kostymer. Men sen säger du inte (b)! Det är väl inget fel i att köpa nya kläder? Det tycker inte jag i allafall, men kläderna kanske inte ska bekostas av Svepof kassa (b)? Fast det vet ju varken du eller jag LappRoffe.. eller hur? Citera
mclind Postad 3 Maj , 2009 Rapport Postad 3 Maj , 2009 Anställnigsuppgifterna och lönerna vore väl kul att få ta del av som medlem också. Firmabilar och vilka som går på ALU-tjänster är väl en annan kul grej.För att inte tala om resekontot hos vissa i styrelsen... NU antyder du en massa sköna saker igen. Men jag börjar tro att du är antingen bitter över att du själv får va med och åka runt, eller så är du bara en rättshaverist som vill bråka för att du inte har nåt bättre för dig. Det luktar troll... Eller kan du börja bli lite tydlig i vad det är du vet? Citera
Peder Månsson Postad 4 Maj , 2009 Rapport Postad 4 Maj , 2009 Har inga problem att bifalla denna motion, även om det ska röstas om det. Jag är som Ordförande anställd till en månadslön på 20.000, vilket har beslutats av årsmötet 2007 samt 2008. Alltså inte av styrelsen. Resekostnaderna är ganska stora, med tanke på att stora delar av dagens styrelse, däribland jag, inte bor i sthlm, där merparten av branschen i övrigt finns. Annars är det i princip undantagslöst resor till Poker-SM samt resor t/r Sthlm. Har även varit i London en gång, en endagarsresa som jag bjöds in på. Angående våra revisorer, så är det Hagedahls revisionsbyrå (med reservation för att bolagsnamnet inte är 100% korrekt) som sköter den biten. Ingen i styrelsen har någon som helst anknytning till honom i övrigt. Det är sant att vi i styrelsen inför Poker-SM 2007 köpte kostymer. Det ångrar jag förvisso, men det togs upp på årsmötet 2008. Citera
Klyka Postad 4 Maj , 2009 Rapport Postad 4 Maj , 2009 Roligt att man äntligen kommer att få träffa lappen på årsmötet då. Antingen har han gått med i förbundet för att han tycker att förbundet kan fylla en vettig funktion och han därför vill påverka i en riktning han tycker verkar bra, eller så har han gått med bara för att ställa till djävulstyg (dvs är ett troll). Oavsett vilket, så visar det att han haft fel i våra tidigare diskussioner (på någon av nämnda punkter). Tack, rolf! Citera
valterego Postad 5 Maj , 2009 Rapport Postad 5 Maj , 2009 Roligt att man äntligen kommer att få träffa lappen på årsmötet då. Antingen har han gått med i förbundet för att han tycker att förbundet kan fylla en vettig funktion och han därför vill påverka i en riktning han tycker verkar bra, eller så har han gått med bara för att ställa till djävulstyg (dvs är ett troll). Oavsett vilket, så visar det att han haft fel i våra tidigare diskussioner (på någon av nämnda punkter). Tack, rolf! Jag sätter en hundring på att han vill påverka. Citera
Staahla Postad 5 Maj , 2009 Rapport Postad 5 Maj , 2009 Jag är som Ordförande anställd till en månadslön på 20.000, vilket har beslutats av årsmötet 2007 samt 2008. Det låter helt otroligt att ett skojarförbund som Svepof har råd att ha heltidsanställda?!? 20 lax i månaden för att någon helg då och då resa till olika källarlokaler runt om i Sverige och spela lite grytor. Jag trodde knappt de hade 30 medlemmar. Citera
Elitloppet Postad 5 Maj , 2009 Rapport Postad 5 Maj , 2009 Det låter helt otroligt att ett skojarförbund som Svepof har råd att ha heltidsanställda?!? 20 lax i månaden för att någon helg då och då resa till olika källarlokaler runt om i Sverige och spela lite grytor. Jag trodde knappt de hade 30 medlemmar. Benägen att hålla med. Sålänge jag antog att Svepof var ett ideellt förbund kunde jag leva med att de framstod som pajasar i allt de tog sig för, de försökte ju iaf liksom, men när de dessutom har betalt för det.... Suck Citera
Sansrom Postad 5 Maj , 2009 Rapport Postad 5 Maj , 2009 Det låter helt otroligt att ett skojarförbund som Svepof har råd att ha heltidsanställda?!? 20 lax i månaden för att någon helg då och då resa till olika källarlokaler runt om i Sverige och spela lite grytor. Jag trodde knappt de hade 30 medlemmar. Ja, omkostnaderna verkar vara betydligt större än vad jag hade kunnat tänka mig. Med (högt räknat) 300 medlemmar får ni väl in runt 15000 kr i medlemsavgifter varje år? Varifrån kommer resten av finansieringen, sponsorpengar? Låter inte så sannolikt att ett förbund finansierat av utländska spelbolag med en handfull hundra bakom sig kan påverka politiker. Kanske lika bra det iofs. Citera
Staahla Postad 5 Maj , 2009 Rapport Postad 5 Maj , 2009 Om nu så stor andel av finansieringen kommer från spons så blir den naturliga följdfrågan hur neutralt förbundet agerar. Personligen skulle jag mer än gärna ge ett företag rätten att arrangera SM om jag fick 20 lax månaden för det. Citera
neesco Postad 5 Maj , 2009 Rapport Postad 5 Maj , 2009 Ja det finns många personligheter man kan skratta åt i pokersverige. Vet inte vad som är värst av pajasförbundet och äckelturken i PM. Skönt att han som "Fd Pokerproffs" tycker det bör införas skatt för pokerspelare och rättigheter som pension. Hur kan dessa totalt menlösa/meningslösa människor tro att deras ord har någon som helst innebörd eller styrka? Citera
rosen Postad 5 Maj , 2009 Rapport Postad 5 Maj , 2009 svårt att uttala sig så mkt utan koll, men man får inte reda på saker utan att prata/fråga. antar 99% av intäkterna kommer från online och live-sm kostymerna vore intressant att veta mer om, men det verkar vara ett gammalt misstag och misstag är inte alltid av ondo. Speciellt inte om man får skit för det och undviker likn el värre i framtiden. Peder tycker jag som person verkar sympatisk, hederlig och väldigt trevlig även om jag knappt träffat honom (jag som inte är ngt live-fan). Hans och övriga styrelsens arbetsinsats är svår att uttala sig om när man inte varit aktiv el brytt sig särskilt mkt. Dock är jag lite fövånad hur lite jag läser om förbundet och det mesta kommer härifrån. Ken syntes hela tiden i jämförelse och tänk en bra person med Kens mediautrymme... Sen har jag ofta svårt att respektera pokerintresserade som inte verkar så duktiga på poker, men där har jag inte heller så stor koll. Jag står bakom förbundet och tror på det ni gör, men förstår vilket hästjobb det måste vara att få saker att hända samt hur otacksamt det måste kännas. rosen Citera
moneysaver Postad 5 Maj , 2009 Rapport Postad 5 Maj , 2009 herregud....kan man inte vara intresserad utan att var proffs eller duktig på poker???????....är det samma sak om man är intresserad av fotboll men ej så duktig på det???....ojoj...ganska konstig åsikt imo.... Edit: "Sen har jag ofta svårt att respektera pokerintresserade som inte verkar så duktiga på poker, men där har jag inte heller så stor koll"...... Citera
Peder Månsson Postad 5 Maj , 2009 Rapport Postad 5 Maj , 2009 Intäkterna kommer från Poker-SM, inte från medlemsavgifter. Vi köpte kostymer före Poker-SM live, 2007, i syfte att samtliga skulle ha en homogen klädsel. Detta gjordes till ett mycket förmånligt pris av Micke Norinder (då han äger en klädaffär och gav oss inköpspris). Prisförfrågningar gjordes hos ytterligare 2 affärer. Kan tycka i efterhand att det låg på gränsen till vad som kan vara lämpligt. Allt detta framkom dock på efterföljande årsmöte, saken borde därför vara utagerad. Citera
LappRoffe Postad 5 Maj , 2009 Författare Rapport Postad 5 Maj , 2009 Roligt att man äntligen kommer att få träffa lappen på årsmötet då. Antingen har han gått med i förbundet för att han tycker att förbundet kan fylla en vettig funktion och han därför vill påverka i en riktning han tycker verkar bra, eller så har han gått med bara för att ställa till djävulstyg (dvs är ett troll). Oavsett vilket, så visar det att han haft fel i våra tidigare diskussioner (på någon av nämnda punkter). Tack, rolf! Jag förstår att du känner dig frustrerad över att inte längre kunna banna mig för mina åsikter Klyka. Nu har du en dryg månad på dig att försöka banna mig från årsstämman. Alltid hittar ni väl något litet kryphål i stadgarna... Ska bli kul att se hur du fyller upp kostymen. Citera
Recommended Posts