Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Crypto $1/2 Hold'em (8 handed)

Inga relevanta reads.

Preflop: Hero is with A :spade: 6 :spade:

UTG calls, MP1 calls, MP2 folds, MP3 folds, CO raises, Hero calls, SB folds, BB folds, UTG calls, MP1 calls

Här brukar väl många förorda att man lägger sig pga risken för dominans. Själv tycker jag dock att det ofta kan vara värt att se floppen för två bets här när man har position. Antagligen ute på cyckeltur som vanligt.

Flop: 6 :club: K :diamond: 7 :spade: (9 SB) (4 players)

UTG checks, MP1 checks, CO bets, Hero calls UTG folds, MP1 calls

Absolut ingen idealträff men med 10 gånger pengarna kan man knappast lägga BPTK plus bakdörrsdrag till nötfärg. Gissningsvis har man 6½ outs här, finns väl inte mycket som tyder på att tvåpar A6 (3 outs) eller trips (2 outs) med ess kicker inte skulle stå sig plus 1½ outs för bakdörrsfärgen.

Turn: 6 :heart: (6 BB) (3 players)

MP1 checks, CO checks, Hero bets, MP1 folds, CO calls

Självklar bet med trissen tycker jag.

River: 4 :heart: (8 BB) (2 players)

CO checks, Hero bets, CO folds

Känns extremt osannolikt att jag är slagen här.

/Bjorn

Postad

Jag är iofs färsking på FL, så det kanske inte är värt så mycket, men jag tycker att du spelade handen bra förutom synen preflop. A6s mot en höjning tycker jag är en marginell hand, i bästa fall.

På flop hade jag inte haft något emot att reraisa. CO behöver inte ha ett smack för att beta floppen där, utan kan göra det helt och hållet för att han är den ende som visat styrka pre. Jag hade nog provat att höja och beta turn om de andra foldar och CO bara synar.

På turn och river är det inte mycket att snacka om. Du har bästa handen och ingen av de andra betar.

Men som sagt: Jag har i själva verket ingen aning om vad jag snackar om.

Postad
Jag är iofs färsking på FL, så det kanske inte är värt så mycket, men jag tycker att du spelade handen bra förutom synen preflop. A6s mot en höjning tycker jag är en marginell hand, i bästa fall.

På flop hade jag inte haft något emot att reraisa. CO behöver inte ha ett smack för att beta floppen där, utan kan göra det helt och hållet för att han är den ende som visat styrka pre. Jag hade nog provat att höja och beta turn om de andra foldar och CO bara synar.

På turn och river är det inte mycket att snacka om. Du har bästa handen och ingen av de andra betar.

Men som sagt: Jag har i själva verket ingen aning om vad jag snackar om.

Håller i stora drag med dig här, synen preflop tycker jag också är lite tveksam.

På floppen är synen inte fel, men frågan är om det inte är värt att höja här. Det är inte omöjligt att du har bäst hand och att du tex får ut UTG och MP1 med en höjning. Förmodligen skulle CO trebetta om han har dig slagen, med tex AK. Får du bara syn av CO blir det svårare att veta hur man ska spela turnen om en blank kommer, jag hade förmodligen bettat då många på denna nivån har svårt att lägga en hand de höjt pre-flopp med mot ett SB men kan göra det för ett BB.

Om alla 3 synar så får du förmodligen chansen att ta ett frikort på turn om inget som förbättrar din hand kommer. Hittar du däremot ett spader, en sexa eller ett ess så är det bara att betta ut igen.

Som du spelade han nu tycker jag är helt ok och ditt spel på turn och river är inte mycket att säga om.

Postad

Det här är en enkel fold preflop, enligt mig. Dels har du bara 3 motspelare, men framförallt är det din relativa position till preflopp höjaren som avgör. Och din relativa position suger! Lägg märke till att det är STOR skillnad på om det innan dig är call, call, raise och om det är raise, call, call, call, call. Ser du skillnaden??

Postad

Du hade tur här!

Detta är en enkel fold preflop, utg har synat och blivit höjd!

På floppen är bästa spelet fold, du vet inte vad utg kommer göra. De näst bästa spelet är att höja. Att syna på floppen är tokfel här.

Det kan vara bäst att höja beroende på spelare, men då är andravalet fold. editerat

Jag checkar nog på turn här för att få till en raise på rivern!

/Toppace

Postad
Det här är en enkel fold preflop, enligt mig. Dels har du bara 3 motspelare, men framförallt är det din relativa position till preflopp höjaren som avgör. Och din relativa position suger! Lägg märke till att det är STOR skillnad på om det innan dig är call, call, raise och om det är raise, call, call, call, call.

Förutom att det är fem motspelare i ditt andra exempel, vad är skillnaden? Vänligen utveckla.

Ser du skillnaden??

Du får nog sluta hänga på 2+2, eller åtminstone låta bli att ta med dig just den frasen hit.

Postad
Förutom att det är fem motspelare i ditt andra exempel, vad är skillnaden? Vänligen utveckla.

I det första exemplet limpsynar motståndarna medan de synar 2 bets cold i det andra, det indikerar större styrka hos fi:s.

Postad
Det här är en enkel fold preflop, enligt mig. Dels har du bara 3 motspelare, men framförallt är det din relativa position till preflopp höjaren som avgör. Och din relativa position suger! Lägg märke till att det är STOR skillnad på om det innan dig är call, call, raise och om det är raise, call, call, call, call.

Nu var det inte jag som skrev detta men jag antar att han syftar på att du sitter dåligt med en sådan hand i förhållande varifrån höjningar kan tänkas komma.

1. Du synar först efter höjaren med en mycket marginell hand där flera person efter dig kan höja och det kan bli cappat innan dig vilket tvingar dig att folda, inte bra! Ska man spela en sådan hand som du har vill man stänga bettningen i detta läget så man inte blir höjd igen.

2. På floppen kommer det troligtvis bli checkat fram till killen före dig som höjde pre-flopp, han kommer troligtvis betta. Om du då har en halvträff på floppen och synar finns risken för en check-rais från de andra, inte bra!

Återigen vill du ha möjligthet att stänga bettningen och inte oroa dig för höjningar efter att du har synat.

3. Om du får en bra träff på floppen, och vill höja för värde och möjligen ett frikort, INTE för att driva ut, sitter du väldigt dåligt eftersom första bettet antagligen kommer komma direkt till höger (eftersom det vanligtvis blir checkat fram till pre-flopp höjaren) om dig vilket gör att de andra tvingas syna 2 bets kallt eller folda om du höjer, och de lär välja alternativ 2 om de inte har en stark hand. Du tappar alltså möjligt värde ur din hand pga du sitter direkt till vänster av den förmodade bettaren.

Postad
På floppen är bästa spelet fold, du vet inte vad utg kommer göra. De näst bästa spelet är att höja. Att syna på floppen är tokfel här.

Det kan vara bäst att höja beroende på spelare, men då är andravalet fold.

Jag rankar spelen:

1. Raise.

2. Call.

3. Fold.

Ingen av de spelare som är kvar att agera har indikerat styrka preflop och risken att de går för checkraise känns liten. I värsta fall är hjälten slagen av CO, men han har fortfarande antagligen 6 levande out, vilket ger honom 6.67:1 att träffa på turn. Med pottodds på 10:1 + implicita tycker jag inte att han bör folda. Men raise är klart bättre än både syn och fold, tycker jag.

Jag checkar nog på turn här för att få till en raise på rivern!

Varför det? Om CO jagar och inte träffar är det inte troligt att han betar river. Om han har något är beredd att betala på turn, lär han vara det på river också. Vilken HD sätter du honom på för att check på turn ska var det bästa alternativet?

Postad

Läs Gyres inlägg. Punkt 2 och 3 är de viktigaste anledningarna till att detta är en enkel fold preflop. Kort sagt så är det din dåliga relativa position som är avgörande. Man kan argumentera för att en som synar en höjning kallt antagligen har en bättre hand än en som bara synar big blind, men detta kompenseras lätt av din förbättrade relativa position. Hade jag haft några fler motspelare och bättre relativ position än vad han hade i denna hand, så hade jag synat höjningen kallt med A6s.

Förresten hade du kunnat komma fram till svaret själv om du faktiskt läst mitt första inlägg och ansträngt dig lite.

Postad

Läs Gyres inlägg. Punkt 2 och 3 är de viktigaste anledningarna till att detta är en enkel fold preflop. Kort sagt så är det din dåliga relativa position som är avgörande. Man kan argumentera för att en som synar en höjning kallt antagligen har en bättre hand än en som bara synar big blind, men detta kompenseras lätt av din förbättrade relativa position.

Håller inte alls med, hade inte ens övervägt att syna 2 bets kallt om det hade varit Raise från tidig position följt av två cold calls. Visserligen blir den relativa positionen klart bättre men enligt min uppfattning är det inte ens nära att kompensera för de MYCKET starkare handdistributioner du kan vänta dig.

Position är viktigt och relativ position är en del av det men det är fortfarande "bara" det näst viktigaste i en hand, nummer ett är hur starka kort du och motståndarna har.

Han som höjer här kan mycket väl ha en relativt medioker hand som KJo eller A9o även om han givetvis kan ha AA också. Hade höjningen istället kommit från tidig position kan man vara i princip säker på att han har en grymt stark hand.

Om vi t.ex. sätter en som höjer i tidig position på distributionen (ATs+, AQo+, KQs, JJ+) vilket inte är orimligt så har man ett hopplöst underläge oavsett position.

/Bjorn

Postad

I det första exemplet limpsynar motståndarna medan de synar 2 bets cold i det andra, det indikerar större styrka hos fi:s.

Jag ser oftare cold-call som en svaghet hos motståndarna, snarare än styrka i deras kort. Det var därför jag undrade vad PPjunior syftade på -- det var inte uppenbart.

Postad
Håller inte alls med, hade inte ens övervägt att syna 2 bets kallt om det hade varit Raise från tidig position följt av två cold calls. Visserligen blir den relativa positionen klart bättre men enligt min uppfattning är det inte ens nära att kompensera för de MYCKET starkare handdistributioner du kan vänta dig.

Om UTG höjer och säg fyra personer synar kallt och du sitter på knappen med A6s, så har du en LÄTT syn. Detta förutsätter att dina motståndare är lösa och betalar bra efter floppen, vilket inte borde vara något problem på 1/2 (Och synar fyra personer en UTG höjning kallt så är väl det en tydlig indikation på att så är fallet). Att syna kallt efter endast två synare är lite lite (vilket jag skrivit i SAMTLIGA mina inlägg hittills) men efter säg fyra är det OK (fem och sex går också bra).

Hade höjningen istället kommit från tidig position kan man vara i princip säker på att han har en grymt stark hand.

Skämtar du? Glöm inte bort att du spelar 1/2.

Postad

Läs Gyres inlägg. Punkt 2 och 3 är de viktigaste anledningarna till att detta är en enkel fold preflop.

Folden pre-flopp håller jag med om, det är inte det jag undrar över.

Kort sagt så är det din dåliga relativa position som är avgörande. Man kan argumentera för att en som synar en höjning kallt antagligen har en bättre hand än en som bara synar big blind, men detta kompenseras lätt av din förbättrade relativa position.

Som jag nämnde i mitt andra inlägg är min erfarenhet den att det är vanligare att en syn av två kalla tyder på svagt motstånd än starka kort. Starka kort bör återhöjas. Betänk att detta utspelar sig på Cryptos lägstanivå.

Förresten hade du kunnat komma fram till svaret själv om du faktiskt läst mitt första inlägg och ansträngt dig lite.

Uppenbarligen kunde jag inte det. Du menar det säkert inte, men du har en väldigt nedlåtande ton i dina inlägg.

Postad

Jag ser oftare cold-call som en svaghet hos motståndarna, snarare än styrka i deras kort. Det var därför jag undrade vad PPjunior syftade på -- det var inte uppenbart.

Altså svaga spelare cold-callar MYCKET mer än man ska, men även dom kommer slänga en del händer som de skulle synat med om det var bara ett bet. Vissa kommer också att "bara" syna med händer som de om det var ohöjt till dom hade höjt med. Altså blir deras tvåsynsdistribution starkare än deras ensynsdistribution.

/Bjorn

Postad
Hade höjningen istället kommit från tidig position kan man vara i princip säker på att han har en grymt stark hand.

Skämtar du? Glöm inte bort att du spelar 1/2.

Altså även på låga bord kommer en höjning från tidig position oftare innebära en stark hand än en höjning från sen position.

Håller för övrigt med om att mot 5 man är det en enkel syn för två bets om det är Raise-syn-syn-syn-syn. Är det syn-syn-syn-syn-raise skulle jag nog överväga en reraise... ;-)

/Bjorn

Postad
Håller för övrigt med om att mot 5 man är det en enkel syn för två bets om det är Raise-syn-syn-syn-syn.

I ditt förra inlägg, som jag svarade på, lät det definitivt inte som du tyckte så.

Postad

Som jag skrev så skulle jag inte syna mot en tidig raise samt TVÅ synare, antalet spelare i potten har en markant betydelse.

Sedan positionsspelet är ju lite lurigt, får man ett färgdrag (eller färg) vill man ju ha preflopraisern till vänster, träffar man esset vill man ju snarare ha honom till höger.

Vad av detta som är viktigast är ju en bedömningsfråga. Dock kan man ju snabbt konstatera att TP-potentialen blir mer värd vid få spelare och färgpotetialen vid många spelare.

/Bjorn