Gå till innehåll

Lås db tack


Snygglenn

Recommended Posts

Varför skulle en pokersite rigga EMOT spelarna som genererar mest rake? De flesta fiskar spelar förmodligen inte ens en bråkdel av de händer som en reg gör. Dessutom skulle inte lönehelgen generera megapluss för bra spelare om det inte var så att fiskar sätter in pengar då och förlorar dem. Är det riggat till fiskarnas fördel borde det finnas mycket fler som klagar på dåliga resultat under lönehelgen.

 

Min teori är att det snarare är så att siten skulle förlora på att rigga till fiskens fördel. Sätter en fisk in mer pengar om han förlorar de han har? Japp. Sätter en kompetent spelare in pengar om han förlorar de han har? Nej, han hittar istället på rigg-teorier och byter site.

 

En annan faktor att ta i beräkningen är att pottstorlekar varierar. Om sjuka utdragningar sker i stora potter så skadar det resultatet extremt, även om man vinner sin beskärda del av potterna.

 

Extremexempel: Vi går all in preflop med AA vs KK 5 gånger. Statistiskt sett så vinner vi 4 st av dessa (80%). Ponera nu att vi i de fyra vi vinner är uppe mot shortstacks på 20BB, men i den vi förlorar så är effektiva stackar 200BB. Detta skulle innebära att vi vinner 80BB men förlorar 200, dvs gör ett nettoresultat på -120BB, trots att vi vunnit precis så många gånger som vi statistiskt sett borde. Lägger man till att vi kanske bara vinner 3 av de andra så har vi istället ett nettoresultat på -160BB.

 

Även om det sällan är så här extremt så tror i alla fall jag att det inte krävs så hysteriskt mycket för att man ska ha en längre downswing då och då.

 

För det första är det långt ifrån alltid så, att lönehelger genererar "megapluss" för bra spelare! Däremot är det nog så, att värdet är något högre för spelare generellt dessa helger.

 

Ditt påstående, att fisken skulle sätta in mer pengar, om han förlorar de han har, stämmer ganska dåligt. Det är klart, att fisken gör väl ett eller annat försök till - men de flesta fiskar försvinner ju efter x antal veckor eller månader, efter att ha förlorat kontinuerligt, det är jag helt övertygad om.

 

En vinnande reg spelar iofs troligen fler händer än genomsnittsfisken - men fiskarna är så många fler till antalet. För att inte spelarunderlaget skall försvinna, har SvS inlett Operation Rädda Fisken; man har riggat spelet till fiskens fördel. Få siter har sådan stenkoll som SvS vad gäller varje spelares vinststatistik etc.

 

Ditt argument, att fler borde klaga, om det vore riggat...det är faktiskt ganska många som klagar. Sedan är ju problemet, vad gäller sådana här konspirationsteorier, att det är hart när omöjligt att bevisa dem.

 

Jovisst, det är riktigt, att pottstorlekar varierar. Men hur troligt är det, att varenda gång jag floppar ett set, så är det mot en som har 40:- i marker - och så blir det under en månad...? Säg 20 k händer..lägg därtill en massa osannolika utdragningar, översetningar, m.m...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 2,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

För det första är det långt ifrån alltid så, att lönehelger genererar "megapluss" för bra spelare! Däremot är det nog så, att värdet är något högre för spelare generellt dessa helger.

 

Det är precis detta jag menar, och hade SvS riggat till fiskarnas fördel, dvs de som bara pyttsar in pengar när de fått lön, så hade det inte varit så.

 

Ditt påstående, att fisken skulle sätta in mer pengar, om han förlorar de han har, stämmer ganska dåligt. Det är klart, att fisken gör väl ett eller annat försök till - men de flesta fiskar försvinner ju efter x antal veckor eller månader, efter att ha förlorat kontinuerligt, det är jag helt övertygad om.

 

Du håller med om att lönehelgen är värdehelg, men tror inte att fiskarna kommer tillbaka och gör fler insättningar?

 

Jag tror att du grovt underskattar folk som bara spelar poker för spänningen eller för att det är kul. Visst, fisken som är Phil Ivey wannabe och tror att han kommer vinna 30 miljoner kommer kanske fatta att han suger efter ett par tusenlappar, men det finns extremt många spelare som bara fortsätter punga in pengar för att de gillar spelet.

 

En vinnande reg spelar iofs troligen fler händer än genomsnittsfisken - men fiskarna är så många fler till antalet. För att inte spelarunderlaget skall försvinna, har SvS inlett Operation Rädda Fisken; man har riggat spelet till fiskens fördel. Få siter har sådan stenkoll som SvS vad gäller varje spelares vinststatistik etc.

 

Varför skulle inte till exempel Full Tilt eller Pokerstars ha lika god koll som Svenska Spel? Menar du på allvar att du tror att Svenska Spel är mer benägna att tjäna pengar än vad de är?

 

Det är för övrigt intressant att SvS inte vill förlora spelarunderlag, men vill inte släppa in utländska spelare. Skulle de inte tjäna mer på att rikta sig till hela världen?

 

Ditt argument, att fler borde klaga, om det vore riggat...det är faktiskt ganska många som klagar. Sedan är ju problemet, vad gäller sådana här konspirationsteorier, att det är hart när omöjligt att bevisa dem.

 

Återigen, mitt argument var inte att folk inte klagar på rigg. Argumentet var att folk borde ha mycket sämre resultat under just lönehelgen om det är riggat till fiskens fördel. Jag har läst många inlägg om att folk megaplussar under lönehelgen, men jag har ännu inte sett någon som skrivit "jag kan inte vinna under lönehelger".

 

Med tanke på hur många som använder Poker Tracker och liknande program så borde det vara galet enkelt att bevisa riggar. Är ju bara att dra ihop några miljoner händer från olika användare och påvisa de stora statistiska anomalier som borde finnas om det är riggat.

 

Jovisst, det är riktigt, att pottstorlekar varierar. Men hur troligt är det, att varenda gång jag floppar ett set, så är det mot en som har 40:- i marker - och så blir det under en månad...? Säg 20 k händer..lägg därtill en massa osannolika utdragningar, översetningar, m.m...

 

Vem har sagt att det är varenda gång? Det behövs inte så himla mycket viktning mot att ha otur i stora potter för att det ska förstöra ett annars bra resultat.

 

Det intressanta är dessutom att om folk går från att springa på 5BB/100 till -5BB/100 så skyller de på rigg, men skulle de istället gå till 15BB/100 så är det för att de spelar så fantastiskt bra. Rekordmånader beror förstås aldrig på tur...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det intressanta är dessutom att om folk går från att springa på 5BB/100 till -5BB/100 så skyller de på rigg, men skulle de istället gå till 15BB/100 så är det för att de spelar så fantastiskt bra. Rekordmånader beror förstås aldrig på tur...

 

Jag låg på 30bb/100 och i mars ligger jag på 4bb/100 :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för bevis för att en konspiration skulle behöva involvera massor av SvS-anställda? Det räcker med att en liten expertgrupp, samt ledningen, känner till det.

 

Jag har spenderat halva mitt liv åt att utbilda mig inom mjukvaruutveckling, det är en sjukt komplicerad process. I ett såpass stort företag är det inte bara att ledningen säger till en expertgrupp "koda en rigg", så sätter de sig och gör en rigg-funktion i koden. Många människor kommer tvingas se förslaget och delta i implementeringen innan det slängs in i motorn. Dessutom så har de som sagt oberoende företag som inspekterar motorn samt variansutfallet. Det är ganska många att blanda in för att öka sin profit lite, speciellt för ett statligt företag.

 

Dessutom, människan är USEL på att uppskatta om mönster är slumpmässiga eller inte. Om du hittar på resultatet från 100st slantsinglingar så går det nästan helt säkert att se om det är en människa som hittat på resultatet eller en dator som har genererat det. Människans hjärna är sjukt bra på att hitta mönster i allt, även där det inte finns några.

 

Sedan dina vilda uppskattningar om vad som är rimligt och orimligt är inte värt något. Återigen, jag har läst många högskolepoäng inom statistik, vilket praktiskt taget handlar om just varians, och jag har aldrig upplevt något konstigt över de hundratusentals händer jag spelar på SvS.

 

Apropå ingenting: Min timlön i januari var 30kr, i februari var den 190kr. Det är inget speciellt, då jag bara lirade 7k resp. 20k händer under de månaderna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör man här?

 

 

 

** Hand # 2476077799 starting - 2009-03-11 19:24:03

** Peanut Butter 2 [Hold 'em] (0.05|0.10 NL - Cash Game) Real Money

 

Casales sitting in seat 1 with €2.81

Dilledongg sitting in seat 2 with €10.09

cruiksie sitting in seat 3 with €12.09[Dealer]

frojK sitting in seat 4 with €14.71

sammejao sitting in seat 5 with €13.02

me-and-you sitting in seat 6 with €8.82

frojK posted the small blind - €0.05

sammejao posted the big blind - €0.10

 

** Dealing cards to sammejao: Qd, Qc

me-and-you folded

Casales folded

Dilledongg folded

cruiksie folded

frojK raised to €0.20

sammejao raised to €0.70

frojK called - €0.70

 

** Dealing the flop: 6c, Js, 10c

frojK bet - €0.35

sammejao raised to €1.30

frojK called - €1.30

 

** Dealing the turn: Jc

frojK bet - €2.00

sammejao ????

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gör man här?

 

 

 

** Hand # 2476077799 starting - 2009-03-11 19:24:03

** Peanut Butter 2 [Hold 'em] (0.05|0.10 NL - Cash Game) Real Money

 

Casales sitting in seat 1 with €2.81

Dilledongg sitting in seat 2 with €10.09

cruiksie sitting in seat 3 with €12.09[Dealer]

frojK sitting in seat 4 with €14.71

sammejao sitting in seat 5 with €13.02

me-and-you sitting in seat 6 with €8.82

frojK posted the small blind - €0.05

sammejao posted the big blind - €0.10

 

** Dealing cards to sammejao: Qd, Qc

me-and-you folded

Casales folded

Dilledongg folded

cruiksie folded

frojK raised to €0.20

sammejao raised to €0.70

frojK called - €0.70

 

** Dealing the flop: 6c, Js, 10c

frojK bet - €0.35

sammejao raised to €1.30

frojK called - €1.30

 

** Dealing the turn: Jc

frojK bet - €2.00

sammejao ????

 

 

Här lutar det nog åt fold, med tanke på Fi:s kraftiga bet direkt på turn. Två knektar ute, dessutom klöverfärgen. Vad ska han ha, som du kan slå? Jag har svårt att se något, förutom en ren bluff ,vilket verkar osannolikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är precis detta jag menar, och hade SvS riggat till fiskarnas fördel, dvs de som bara pyttsar in pengar när de fått lön, så hade det inte varit så.

 

 

 

Du håller med om att lönehelgen är värdehelg, men tror inte att fiskarna kommer tillbaka och gör fler insättningar?

 

Jag tror att du grovt underskattar folk som bara spelar poker för spänningen eller för att det är kul. Visst, fisken som är Phil Ivey wannabe och tror att han kommer vinna 30 miljoner kommer kanske fatta att han suger efter ett par tusenlappar, men det finns extremt många spelare som bara fortsätter punga in pengar för att de gillar spelet.

 

 

 

Varför skulle inte till exempel Full Tilt eller Pokerstars ha lika god koll som Svenska Spel? Menar du på allvar att du tror att Svenska Spel är mer benägna att tjäna pengar än vad de är?

 

Det är för övrigt intressant att SvS inte vill förlora spelarunderlag, men vill inte släppa in utländska spelare. Skulle de inte tjäna mer på att rikta sig till hela världen?

 

 

 

Återigen, mitt argument var inte att folk inte klagar på rigg. Argumentet var att folk borde ha mycket sämre resultat under just lönehelgen om det är riggat till fiskens fördel. Jag har läst många inlägg om att folk megaplussar under lönehelgen, men jag har ännu inte sett någon som skrivit "jag kan inte vinna under lönehelger".

 

Med tanke på hur många som använder Poker Tracker och liknande program så borde det vara galet enkelt att bevisa riggar. Är ju bara att dra ihop några miljoner händer från olika användare och påvisa de stora statistiska anomalier som borde finnas om det är riggat.

 

 

 

Vem har sagt att det är varenda gång? Det behövs inte så himla mycket viktning mot att ha otur i stora potter för att det ska förstöra ett annars bra resultat.

 

Det intressanta är dessutom att om folk går från att springa på 5BB/100 till -5BB/100 så skyller de på rigg, men skulle de istället gå till 15BB/100 så är det för att de spelar så fantastiskt bra. Rekordmånader beror förstås aldrig på tur...

 

Det är ju på något sätt en flykt in i irrationaliteten, att presentera riggteorier. Variansen kan kännas svår att acceptera på micronivån, helt enkelt. Så OK, jag ger dig rätt och överger min riggteori.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har spenderat halva mitt liv åt att utbilda mig inom mjukvaruutveckling, det är en sjukt komplicerad process. I ett såpass stort företag är det inte bara att ledningen säger till en expertgrupp "koda en rigg", så sätter de sig och gör en rigg-funktion i koden. Många människor kommer tvingas se förslaget och delta i implementeringen innan det slängs in i motorn. Dessutom så har de som sagt oberoende företag som inspekterar motorn samt variansutfallet. Det är ganska många att blanda in för att öka sin profit lite, speciellt för ett statligt företag.

 

Dessutom, människan är USEL på att uppskatta om mönster är slumpmässiga eller inte. Om du hittar på resultatet från 100st slantsinglingar så går det nästan helt säkert att se om det är en människa som hittat på resultatet eller en dator som har genererat det. Människans hjärna är sjukt bra på att hitta mönster i allt, även där det inte finns några.

 

Sedan dina vilda uppskattningar om vad som är rimligt och orimligt är inte värt något. Återigen, jag har läst många högskolepoäng inom statistik, vilket praktiskt taget handlar om just varians, och jag har aldrig upplevt något konstigt över de hundratusentals händer jag spelar på SvS.

 

Apropå ingenting: Min timlön i januari var 30kr, i februari var den 190kr. Det är inget speciellt, då jag bara lirade 7k resp. 20k händer under de månaderna.

 

Jag ger dig rätt här. Men jag anser att värdet sjunkit betydligt på SvS, jämfört med 1-2 år sedan, även på micronivån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klassiker

 

 

BossMedia Game #969623006: Table Anna Turbo 5 - kr0.50/kr1.00 - No Limit Hold'em - 20:07:19 - 2009/03/11

Seat 2: snyggyngve (kr124.63)

Seat 4: edavid (kr160.70)

Seat 5: RIMO5 (kr156.00)

Seat 3: Festimk (kr397.51)

RIMO5 posts the small blind of kr0.50

snyggyngve posts the big blind of kr1.00

edavid is the button

*** HOLE CARDS ***

Dealt to snyggyngve Queen of HeartsQueen of Clubs

Festimk calls kr1.00

edavid folds

RIMO5 calls kr1.00

snyggyngve raises kr5.00

Festimk calls kr5.00

RIMO5 calls kr5.00

*** FLOP *** 2 of ClubsJack of Spades6 of Spades

RIMO5 bets kr1.00

snyggyngve raises kr13.75

Festimk raises kr57.25

RIMO5 calls kr57.25

snyggyngve goes all-in with kr119.63

Festimk folds

RIMO5 calls kr119.63

*** TURN *** 2 of ClubsJack of Spades6 of SpadesQueen of Spades

*** RIVER *** 2 of ClubsJack of Spades6 of SpadesQueen of Spades8 of Diamonds

*** SUMMARY ***

Total pot kr303.73 | Rake kr7.78

Board: 2 of ClubsJack of Spades6 of SpadesQueen of Spades8 of Diamonds

snyggyngve won (kr0.00), showed Queen of HeartsQueen of Clubs

Festimk won (kr0.00), mucks

edavid won (kr0.00), mucks

RIMO5 won (kr303.73), showed 3 of Spades4 of Spades

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men snälla. Inte i klokt vad tungt det verkar gå.

 

eftertanke:

Men med tanke på att du har haft riggen MED dej dom gånger jag spelat på samma bord som dej (sen jag vetat vem du är om man säger så) samt att du inte ens är back för mars så vet jag faktiskt inte om man ens kan kalla det downswing eller tycka särskilt synd om dej :-).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle en pokersite rigga EMOT spelarna som genererar mest rake? De flesta fiskar spelar förmodligen inte ens en bråkdel av de händer som en reg gör.

 

No No No, riggen finns, det kan jag bevisa varje dag på SvS :rolleyes:

När en spelare som jag (som envist tror att jag är vinnande) blir motriggad så spelar jag lääänge och på tilt = jättestora potter o hög rake = SvS vinner som faan

Sen i slutet av månaden så stänger SvS av doom-switchen en stund såpass att jag går marginellt pluss och fortsätter spela nästa månad igen :mrgreen:

 

Oskar Silow skrev ett kul inlägg om riggen:

http://blogg.expressen.se/silow/entry.jsp?messid=310509

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men snälla. Inte i klokt vad tungt det verkar gå.

 

eftertanke:

Men med tanke på att du har haft riggen MED dej dom gånger jag spelat på samma bord som dej (sen jag vetat vem du är om man säger så) samt att du inte ens är back för mars så vet jag faktiskt inte om man ens kan kalla det downswing eller tycka särskilt synd om dej :-).

 

Jo det är tungt som fan just nu

 

Du kan väl pma ditt nick? Kan vara så otroligt dryg i chatten när jag är tiltad så vill inte att du ska råka ut för det :oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ger dig rätt här. Men jag anser att värdet sjunkit betydligt på SvS, jämfört med 1-2 år sedan, även på micronivån.

 

Och jag håller med dig där ;-) Jag känner att jag verkligen finslipat mitt spel det senaste året, och ändå hänger jag nätt å jämnt kvar vid min gamla winrate.

 

Jo det är tungt som fan just nu

 

Du kan väl pma ditt nick? Kan vara så otroligt dryg i chatten när jag är tiltad så vill inte att du ska råka ut för det :oops:

 

lawl, +1 på den. :-D

 

Alltså är det bara jag som inte tycker det här är normalt?

 

På min ära, jag måste näst intill erkänna att du verkar ha astronomisk otur nuförtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det är möjligt, eller ens av intresse.

Men en teoretisk diskution om en hand utan att känna till hålkorten?

Vad har Snyggyngve ? Vad har jag? Hur spelar vi handen?

 

***** Hand History for Game 969821669 *****

$100.00 USD NL Texas Hold'em - Wednesday, March 11, 10:53:03 ET 2009

Table Anna 30 (Real Money)

Seat 5 is the button

Seat 1: ekimooo ( $173.02 USD )

Seat 3: crappy ( $381.23 USD )

Seat 4: Lulslin ( $70.84 USD )

Seat 5: perie ( $3.91 USD )

Seat 2: snyggyngve ( $180.13 USD )

snyggyngve posts small blind [$0.50 USD].

crappy posts big blind [$1.00 USD].

** Dealing down cards **

Dealt to crappy [ Xx Xx ]

Lulslin folds

perie folds

ekimooo folds

snyggyngve raises [$3.50 USD]

crappy raises [$11.00 USD]

snyggyngve calls [$8.00 USD]

** Dealing Flop ** [ 9s, 3h, Qd ]

snyggyngve checks

crappy bets [$12.00 USD]

snyggyngve calls [$12.00 USD]

** Dealing Turn ** [ 9h ]

snyggyngve checks

crappy checks

** Dealing River ** [ Th ]

snyggyngve bets [$33.00 USD]

crappy raises [$66.00 USD]

snyggyngve folds

crappy wins $144.16 USD from main pot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

miniraise på river känns ju INTE som en bluff... AhKh? KJ känns för långsökt att 3-betta med. QQ är väl möjligt också, men jag hade absolut inte checkat den på turn. A9 är väl inte helt omöjligt.

 

Snyggyngve kan ha massor av händer så som han spelade den, men jag blir förvirrad över ett såpass tungt bet på river och fold av dubbling. JT kanske. Nåt pp. Nåt Q, typ JQ eller QK.

 

Egentligen är det meningslöst att spekulera då blind battles så lätt kan eskalera till helt sjuka scenarion på 0.5/1. Fast du kanske har någon klurig baktanke eftersom du postar handen? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser snyggyngves spel lite skumt.

 

Först standard bett till 4.

Sen syn av mitt 3-bett.

Check på flopp, syn av halvpott.

Check på turn

Stort bett på rivern, men vik mot mini raise?

Var någonstans ska han kunna sätta mig på någon hand?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är mot en forumit så skriver inte ut namnet. Han spelar 46% av händerna så han kan ju ha vad som helst egentligen.

 

BossMedia Game #970576440: Table Anna 117 - kr0.50/kr1.00 - No Limit Hold'em - 21:24:47 - 2009/03/12

Seat 1: Monique (kr656.03)

Seat 2: snyggyngve (kr122.00)

Seat 4: XXX (kr260.57)

Seat 5: lextor (kr405.92)

Monique posts the big blind of kr1.00

lextor posts the small blind of kr0.50

XXX is the button

*** HOLE CARDS ***

Dealt to snyggyngve Queen of ClubsAce of Clubs

snyggyngve raises kr3.50

XXX calls kr3.50

lextor folds

Monique calls kr3.50

*** FLOP *** 4 of Clubs10 of Diamonds5 of Hearts

Monique checks

snyggyngve bets kr8.25

XXX calls kr8.25

Monique folds

*** TURN *** 4 of Clubs10 of Diamonds5 of Hearts5 of Diamonds

snyggyngve checks

XXX bets kr13.75

snyggyngve -----

 

Är det okey att raisa här? Jag kommer ju ändå c/r turn med många av mina starka händer också.

 

(Eller är det bättre att göra det mot en tänkande spelare?)

 

Ser lite kallt ut att raisa där!

Du måste tänka på vilka starka händer det är som du representar

Du har ju knappast ett set, du har knappast ett överpar (då hade du väl bet bet bet mot en icke tänkande synfisk?)

Så vad kan du ha egentligen AK? AQ?

Äh glömde att det var en icke tänkande fisk, alltså blir det ju ändå mera kallt eftersom en fisk inte foldar den floppen ever om den träffat

:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...