Gå till innehåll

FullTiltPoker skattefritt?


Cyntax

Recommended Posts

 

Först av allt bör vi nog ta ställning till om vi vill göra det här trots de problem som finns:

 

* Vi måste hitta en frivillig.

* Vi måste bryta mot sajtens regler.

* Vi måste kanske betala 12000 kr.

* Det innebär ganska mycket jobb för några av oss.

* Det kommer att ta lång tid.

* Om vi vinner och skatteverket inte överklagar så har allt varit bortkastat.

 

Den sista punkten känns som ett ganska stort problem faktiskt. Jag kan tänka mig att gå vidare ändå, men någon annan får leta rätt på en frivillig som vi kan starta ett konto åt.

 

Det är nog ingen större risk att skatteverket skulle överklaga såvida inte det kommer att vara rätt mycket pengar inblandade. Då ska du hitta någon riktig storspelare som är beredd att agera försöksperson för den goda sakens skull:lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 232
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det är nog ingen större risk att skatteverket skulle överklaga såvida inte det kommer att vara rätt mycket pengar inblandade. Då ska du hitta någon riktig storspelare som är beredd att agera försöksperson för den goda sakens skull:lol:

 

Skatteverket ska ju egentligen inte bry sig om pengarna utan principen (finns ju dock vissa effektivitetssynpunkter att ta hänsyn till). Alltså borde de överklaga om de inte håller med om ett beslut oavsett vilka summor det handlar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: Vinner vi, och det inte överklagas, så är det inte alls bortkastat. Det är bara för alla spelare att skicka in en carboncopy på "vår" ansökan till skatterättsnämnden och få sitt personliga full tilt-spelande skattefritt.

Ja, du har rätt. Problemet är då bara att varje spelare måste betala för att få ett förhandsbesked, men man kan ju hoppas att de inte tar 12K kr varje gång. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du har rätt. Problemet är då bara att varje spelare måste betala för att få ett förhandsbesked, men man kan ju hoppas att de inte tar 12K kr varje gång. :)
Nej, tionde gången borde det räcka med 600 kr :-)

Och även om så vore, så tror jag nog att vissa jättestorspelare skulle tycka att det är värt 12k för att kunna sova gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det ingen FTP-representant som kan tigga lite pengar från sajten.. vore konstigt om FTP inte kunde bidra med typ 20-30k sek när man tänker på hur mkt pengar de lägger på reklam här i sverige. Även om det bara skulle va typ 1% chans att detta leder till att FTP klassas som skattefri sajt borde det va fett +ev för dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns dock ett problem. Man kan inte skicka in en begäran om förhandsbesked bara så där allmänt. Man måste ha en person som tar på sig störtkrukan och är försökspersonen. Mao det får inte vara en hypotetisk fråga man ställer, det måste vara en verklig person som står in för den frågeställningen. Ni måste välja ut en sådan person också! Någon frivillig?

 

Enligt Sharkscope är jag $25 plus men lite äldre MTT-vinster finns inte med där. På OPR lyckades jag inte logga in men det strax under $2000 i prispengar enligt dom.

 

På cg ligger jag nog lite minus. Har inget program att visa utan bara handhistorierna från alla händer jag spelat cg.

 

Har inget emot att skatta för det jag gått plus men om det blir så att jag ska betala 30% för varje "vinst" vill jag inte leka med Skatteverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
  • 2 weeks later...

Är följande möjligt?

 

Att redovisa en mindre summa från FTP och hävda att denna är skattefri.

Om det sedan går igenom och inkomsten anses skattefri, är det då möjligt att redovisa större summor vid ett senare tillfälle och hänvisa till den första utredningen? :-)

 

/MrShark

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Har ni fått något förhandsbesked?

Det har inte skickats in någon ansökan. Men den är i alla fall färdigskriven nu, så det borde kunna bli något av det trots allt.

 

Är följande möjligt?

 

Att redovisa en mindre summa från FTP och hävda att denna är skattefri.

Om det sedan går igenom och inkomsten anses skattefri, är det då möjligt att redovisa större summor vid ett senare tillfälle och hänvisa till den första utredningen? :-)

Nej. Skatteverket kan göra en annan bedömning nästa gång. Det krävs en dom i Regeringsrätten för att vi ska vara helt säkra. Men ett förhandsbesked från Skatterättnämnden är bindande för den person som ansökte om det.

 

Edit: Jag fick ett PM som påminde om att om vi vinner hos Skatterättsnämnden så kommer Skatteverket sannolikt att överklaga, så det här kan faktiskt leda till en dom hos Regeringsrätten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...