Gå till innehåll

Beachjohan på vägen mot toppen!


Beachjohan

Recommended Posts

Med en femma i matematisk statistik på Chalmers i ryggen säger jag att du nog bör spela cirka 150-200 innan du får en hyfsad aning om hur din ROI och ITM är. Sen kommer du ju antagligen bli bättre och bättre så siffrorna lär ju alltid stiga lite allt eftersom.

 

Är 200 verkligen tillräckligt??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Sådär hemma i sverige igen.

Trode inte man blev så sliten av "semester". Sov 14h i natt.

Men nu är det dags att börja lira igen.

Har dock inte bestämt hur jag ska lägga upp det.

Men det känns som det blir minst 100st Sng till.

 

Vill få reda på lite mer om mitt ROI och IM påp 200+15.

Någon statistiker som har koll på hur många man bör spela. För att kunna säkerställa med hyffsat relevanta siffror?

 

Skulle tro att det krävs cirka 1000 för att få en hyfsad säkerhet på ITM% och kanske 5-10k för att kunna säga något om ROI%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju helt och hållet på hur säker skattning man vill ha. Men att man ska behöva ha data från 10 000 SNG för att ha ett hum om ROI% låter lite väl häftigt. När man börjar komma upp i sådana jättesiffror blir dessutom det stora felet i skattningen att motståndet ändras över tiden, liksom ens egen skicklighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror ju helt och hållet på hur säker skattning man vill ha. Men att man ska behöva ha data från 10 000 SNG för att ha ett hum om ROI% låter lite väl häftigt. När man börjar komma upp i sådana jättesiffror blir dessutom det stora felet i skattningen att motståndet ändras över tiden, liksom ens egen skicklighet.

 

Jag formulerade mig kanske lite klumpigt. Ett hum kan man givetvis ha betydligt tidigare än så, men för att få någon säkerhet bör man iaf ha ett antal tusen turneringar under bältet. Sedan har du givetvis rätt i att ens eget spel och övriga förutsättningar hinner ändras så mycket över 10k turneringar att statistiken kanske inte säger så mycket.

 

150-200 turneringar räcker dock INTE för att säga någonting. Man kan förhoppningsvis se en trend, men en förlorande spelare kan mycket väl ha positiv statistik över ett så litet urval och en vinnande spelare kan garanterat ha negativ statistik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men lägg av, vill ni bestämma en persons ITM på femte decimalen eller?

 

Efter 150-200 turneringar vet du med troligen 1-2% felmarginal hur bra ITM du har. ROI svänger dock mer. De 150-200 turneringar du spelar efter det bör du vara van vid nivån och motståndet och ha lärt dig mer så förvänta dig 1-2% ökning i ITM då.

 

Men att det skulle krävas tusentals turneringar innan man kan säga vilken % ITM man rör sig runt är ju rent löjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde några snabba simuleringar för %ITM. Antag att man ligger på 50% ITM efter x spelade SNG. Ett 95% konfidensintervall för ITM-värde spänner för olika värden på x över följande intervall: (ungefärligt)

 

x = 200: [0.43 0.57]

x = 1000: [0.47 0.53]

x = 10000: [0.49 0.51]

 

Konfidensintervallens storlek ökar sedan med ökad avvikelse från 50%, dvs 70% eller 30% ITM ger ett större KI för samma mängd data. Sen förutsätter detta iofs att datat är oberoende, dvs att man inte får ha en radda tiltomgångar. Det skulle vara rätt kul att kolla på pokerspelares resultat och titta på hur stor autokorrelationen egentligen är. Detta värde speglar ju i mångt och mycket hur mycket ens resultat varierar pga dagsform/tilt. Idealt vore ju att det inte fanns något samband mellan resultaten för två närliggande sessioner, men det krävs nog att man

är en bot eller psykopat för detta misstänker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men lägg av, vill ni bestämma en persons ITM på femte decimalen eller?

 

Efter 150-200 turneringar vet du med troligen 1-2% felmarginal hur bra ITM du har. ROI svänger dock mer. De 150-200 turneringar du spelar efter det bör du vara van vid nivån och motståndet och ha lärt dig mer så förvänta dig 1-2% ökning i ITM då.

 

Men att det skulle krävas tusentals turneringar innan man kan säga vilken % ITM man rör sig runt är ju rent löjligt.

 

Nej, som jag sa tidigare krävs det betydligt färre turneringar för att se en trolig ITM% och det krävs betydligt fler för att kunna säga något om ROI%. 1000 är väl en siffra lite gripen ur luften men jag tror inte det är så långt ifrån verkligheten om man vill ha ganska stor noggrannhet.

 

Efter vad jag har läst på 2+2 så har de flesta proffsen där haft downswings som sträcker sig över upp emot 1000 turneringar och det var därför jag påstår att 150-200 inte säger så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Downswing på ~1000 turns, är man fortfarande proffs då?

 

Kan ju vara därför det skiter sig för många proffs. De klarar inte av de tunga downswingsen (både psykiskt och BR mässigt) . Eller menar du att att man skulle vara en sämre spelare för att man har en så läng downswing?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

***** Hand History for Game 2544804889 *****

NL Texas Hold'em $200 Buy-in + $15 Entry Fee Trny:14888543 Level:8 Blinds(200/400) - Tuesday, August 16, 11:52:51 EDT 2005

Table Table 11087 (Real Money)

Seat 7 is the button

Total number of players : 4

Seat 1: Paula_Rout ( $1480 )

Seat 3: Iluv2reload ( $5395 )

Seat 7: Beachjoan ( $870 )

Seat 9: Cacacacall ( $2255 )

Trny:14888543 Level:8

Blinds(200/400)

** Dealing down cards **

Dealt to Beachjoan [ Qd 6c ]

Iluv2reload is all-In [5395]

Beachjoan folds.

Cacacacall folds.

Paula_Rout is all-In [1080]

** Dealing Flop ** [ 7s, 9h, 5h ]

** Dealing Turn ** [ Th ]

** Dealing River ** [ As ]

Iluv2reload shows [ Ac, 4c ] a pair of aces.

Paula_Rout shows [ 3d, 3c ] a pair of threes.

Iluv2reload wins 3915 chips from side pot #1 with a pair of aces.

Iluv2reload wins 3160 chips from the main pot with a pair of aces.

Paula_Rout finished in fourth place.

Paula_Rout has left the table.

 

Med spelare som fi borde man ha större än 50% ITM ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

***** Hand History for Game 2544782510 *****

NL Texas Hold'em $200 Buy-in + $15 Entry Fee Trny:14888597 Level:3 Blinds(25/50) - Tuesday, August 16, 11:44:47 EDT 2005

Table Table 11249 (Real Money)

Seat 4 is the button

Total number of players : 9

Seat 2: WildGrasss ( $725 )

Seat 3: Tunnny ( $1132 )

Seat 4: KYPokerman1 ( $515 )

Seat 5: MeenaV ( $2590 )

Seat 6: Beachjoan ( $1055 )

Seat 7: selriv ( $1158 )

Seat 8: Mordin1 ( $1075 )

Seat 9: CuHao2851975 ( $850 )

Seat 10: Cacacacall ( $900 )

Trny:14888597 Level:3

Blinds(25/50)

** Dealing down cards **

Dealt to Beachjoan [ Ts Th ]

selriv calls [50].

Mordin1 folds.

CuHao2851975 folds.

Cacacacall folds.

WildGrasss folds.

Tunnny calls [50].

KYPokerman1 folds.

>You have options at Table 55098 (6 max) (No DP) Table!.

>You have options at Table 11087 Table!.

MeenaV folds.

Beachjoan checks.

** Dealing Flop ** [ Td, Ac, 9s ]

Beachjoan checks.

selriv checks.

Tunnny checks.

** Dealing Turn ** [ 2s ]

Beachjoan checks.

selriv checks.

>You have options at Table 11087 Table!.

Tunnny bets [175].

Beachjoan raises [400].

selriv raises [800].

>You have options at Table 11087 Table!.

Tunnny folds.

Beachjoan is all-In [605]

>You have options at Table 11087 Table!.

selriv calls [205].

** Dealing River ** [ 9c ]

selriv shows [ As, Ad ] a full house, Aces full of nines.

Beachjoan shows [ Ts, Th ] a full house, Tens full of nines.

selriv wins 2360 chips from the main pot with a full house, Aces full of nines.

Beachjoan finished in ninth place.

Beachjoan has left the table.

 

 

Lite passivt jag visst.

Men jag visste att jag kunde få endel bluffouts och mycket cash när jag satte. Trode mig inte vara så hårt dominerad när pengarna åkte inte ;)

Lite komiskt faktiskt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

***** Hand History for Game 2544804889 *****

NL Texas Hold'em $200 Buy-in + $15 Entry Fee Trny:14888543 Level:8 Blinds(200/400) - Tuesday, August 16, 11:52:51 EDT 2005

Table Table 11087 (Real Money)

Seat 7 is the button

Total number of players : 4

Seat 1: Paula_Rout ( $1480 )

Seat 3: Iluv2reload ( $5395 )

Seat 7: Beachjoan ( $870 )

Seat 9: Cacacacall ( $2255 )

Trny:14888543 Level:8

Blinds(200/400)

** Dealing down cards **

Dealt to Beachjoan [ Qd 6c ]

Iluv2reload is all-In [5395]

Beachjoan folds.

Cacacacall folds.

Paula_Rout is all-In [1080]

** Dealing Flop ** [ 7s, 9h, 5h ]

** Dealing Turn ** [ Th ]

** Dealing River ** [ As ]

Iluv2reload shows [ Ac, 4c ] a pair of aces.

Paula_Rout shows [ 3d, 3c ] a pair of threes.

Iluv2reload wins 3915 chips from side pot #1 with a pair of aces.

Iluv2reload wins 3160 chips from the main pot with a pair of aces.

Paula_Rout finished in fourth place.

Paula_Rout has left the table.

 

Med spelare som fi borde man ha större än 50% ITM ;)

 

Antar att du syftar på att han synar med 3orna.. Fast samtidigt väldigt bra pott-odds ju.

 

Kan väl inte vara så jättefel o syna där även om det är bubblan?

 

Iförsig kan man lägga sig o vänta tills du är i BB och måste spela, men då är man ju i bekymmer om du skulle lyckas dubbla upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena Johan,

jag tror du vet vem jag är. Kul att läsa om ditt pokerspelande. Jag spelar lite själv fast inte direkt i samma division som du. Är det ok om jag hör av mig om jag behöver hjälp någon gång? Känner att mitt pokerspelande behöver utvecklas lite. Ha det gott och lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

***** Hand History for Game 2544804889 *****

NL Texas Hold'em $200 Buy-in + $15 Entry Fee Trny:14888543 Level:8 Blinds(200/400) - Tuesday, August 16, 11:52:51 EDT 2005

Table Table 11087 (Real Money)

Seat 7 is the button

Total number of players : 4

Seat 1: Paula_Rout ( $1480 )

Seat 3: Iluv2reload ( $5395 )

Seat 7: Beachjoan ( $870 )

Seat 9: Cacacacall ( $2255 )

Trny:14888543 Level:8

Blinds(200/400)

** Dealing down cards **

Dealt to Beachjoan [ Qd 6c ]

Iluv2reload is all-In [5395]

Beachjoan folds.

Cacacacall folds.

Paula_Rout is all-In [1080]

** Dealing Flop ** [ 7s, 9h, 5h ]

** Dealing Turn ** [ Th ]

** Dealing River ** [ As ]

Iluv2reload shows [ Ac, 4c ] a pair of aces.

Paula_Rout shows [ 3d, 3c ] a pair of threes.

Iluv2reload wins 3915 chips from side pot #1 with a pair of aces.

Iluv2reload wins 3160 chips from the main pot with a pair of aces.

Paula_Rout finished in fourth place.

Paula_Rout has left the table.

 

Med spelare som fi borde man ha större än 50% ITM ;)

 

Jag vet inte om det var så dåligt spel, preflop leder ju Paul_rout, dessutom lowstacked, visserligen hade han kanske kunnat blinda ut dig men definitivt bara blivit 3:a om dom andra bara varit lite kyliga.

Iluv2 skriker ju stöld....nån annan som är en fena på SnG får gärna kommentera.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

syna med låga par är så sjukt dåligt spel att det finns inte. Du har som bäst en coinflip, ibland stor underdog. Hade jag varit Paula hade jag foldat och ställt med vilken hand som helst mot beachjohan då han var i bb för att maximera mina chanser att komma ITM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade jag varit Paula hade jag foldat och ställt med vilken hand som helst mot beachjohan då han var i bb för att maximera mina chanser att komma ITM

 

Intressant tanke. Han ställer in på button när UTG foldar.

SB kommer då att få +ev för syn och såklart syna.

Han kommer höja mina channser att det varvet komma ITM från 50% (när SB slår ut BB) till 66%. Samt att när han vinner så kommer få en relativt stor stack.

 

Frågan är om det är värt att göra med 2st blanka kort?

Bara rent spelteoretiskt.

 

Min första tanke är att det är +-0 och att det därför inte borde trycka med en hand som slår 2 slumpvis valda moståndare mindere än 1/3 av gångerna. Så därför borde jag fortsätta spela som vanligt och inte ta detta läget med tveksamma händer trots att jag höjer channsen för att hamna ITM just "där"

.

 

Jag ville faktiskt ha lite duskution på det där.

Vid närmare eftertanke kan det ju faktiskt bli fel att ta ett +-0 ev läge i en turnering.

Är inte alls säker på att jag har rätt i mitt resonemang ovan dock, är ingen turneringslirare ännu ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...