Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Mp2 är märkt som Semi-Loose Passive Agressive,

Ultimate Bet 1/2 Hold'em (10 handed)

Preflop: Hero is BB with Jc, Js.

UTG calls, 2 folds, MP1 calls, MP2 raises, 3 folds, SB calls, Hero 3-bets, UTG calls, MP1 folds, MP2 caps, SB calls, Hero calls, UTG calls.

Inget konstigt. Jag sätter MP2 på AA-TT eller möjligtvis AKs.

Flop: (17 SB) 4d, Jd, Ah (4 players)

SB checks, Hero checks, UTG checks, MP2 bets, SB calls, Hero calls, UTG calls.

Här är jag antingen långt efter eller en bra bit före. Potten är också för stor för att kunna skyddas så jag synar.

Turn: (10.50 BB) 2c (4 players)

SB checks, Hero checks, UTG checks, MP2 bets, SB calls, Hero calls, UTG calls.

Samma som på floppen.

River: (14.50 BB) 7s (4 players)

SB checks, Hero bets, UTG calls, MP2 raises, SB folds, Hero calls, UTG calls.

Oftast är jag före och då får troligen syn. Jag tror inte heller UTG eller SB kommer läggga sig för en sista bett.

Final Pot: 20.50 BB

Det var ganska nyss jag förstod hela före-eller-efter konceptet. Kan det appliceras här även fast det är flera motståndare och det finns färgdrag ute? Något jag missat?

Postad

Tyckte du spelar väldigt passivt.Den enda hand som slår dig är ju AA och har han den så är det inget att göra men i ett sånt läge med triss på floppen har du chansen att tjäna pengar så du borde raisat floppen och spelat mer aggresivt.Alternativt syna flop och raisa på turnen.Det ligger också färgdrag ute så chansen finns att nån drar till den om du inte skyddar handen.

Postad

Tycker du spelar handen lite väl passivt. Du träffar näst-nöten på floppen och det känns nästan som om du räknar med att MP2 sitter med AA.

Din syn på floppen tycker jag inte är fel, om du hade tänkt sätta check-raise på turn. För att bara syna ner med mellansettet när du inte fått någon direkt indikation (förutom cappen PF, som nog görs mer fler händer än AA) att AA är ute tycker jag är svagt.

Vad är det som gör att du bettar ut på rivern sen? Läget är ju det samma om du har trott att han sitter på AA, eller var det färgdraget du "väntade ut"? Om det var det så är det ju bara ytterligare en anledning att höja tidigare i handen för att dra ner på deras odds.

Tycker du spelade handen ganska svagt, och din höjning på river förstår jag inte efter hur du har spelat tidigare i handen.

Postad

Jag skulle cappa den floppen 100/100 gånger, man behöver inte ha bäst hand ens hälften av tiden för att det ska vara rätt. Till stor del på grund av att man får sällskap av andra spelare som ger bra betodds. Turn skulle jag köra ungefär likadant på, blir den också cappad så är det kanske dags att ta det lite lugnt på rivern om man är uppe mot en snubbe som tar det lugnt med TPTK.

Postad

Här är jag antingen långt efter eller en bra bit före. Potten är också för stor för att kunna skyddas så jag synar.

Det där är helt fel tänkt. Du ska inte betta här för att "skydda" potten, du ska betta för att du har floppat ett monster och nu vill du att folk ska betala av till dig.

Någon gång kommer du vara uppe mot AA här, men den smällen får du ta. Du vill få in så mycket pengar som möjligt i den här potten och cap på flop och turn är given. Vilka händer har du tänkt dig tjäna pengar på när du spelar det näst högsta setet sä här passivt?

Postad
Det var ganska nyss jag förstod hela före-eller-efter konceptet. Kan det appliceras här även fast det är flera motståndare och det finns färgdrag ute? Något jag missat?

Ja, att du har har en kanonhand och med all sannolikhet leder stort hela vägen! Finns bara ett mål i en sådan pott: In med så mycket pengar som möjligt i den! Tjänstefel att försöka hålla potten så liten som möjligt i det läget, i synnerhet mot drag. Vad pysslar du med? Blir riktigt upprörd när jag ser ett sådant här läge att tjäna pengar gå till spillo. ;-)

Postad
Borde checkraisat på floppen, som du säger är du antagligen en bra bit före, eller mindre troligt bra bit efter om nån sitter med pocketess

Jag tänkte alltså såhär:

Fi har AA-QQ mindre troligt AKs.

Om han har AA så kommer han cappa på varje gata såklart.

AKs ser jag inte många cappa pre-flop med så det räknar jag med att han har kanske bara 10-15%(Grov uppskattning) av gångerna. Men även om han alltid cappar med den så tror jag att det skulle vara rätt att spela likadant. Såklart är det här handen jag hoppas han har men jag är beredd att ge upp lite ev dom gånger han har den till fördel för dom gånger han har:

KK-QQ. Det här kommer han ha ~50-60 av gångerna. Ifall han sitter på någon av dom här händerna så kommer en bet från mig leda till att han synar/foldar. En check-raise kommer leda till att han foldar eller mer troligt synar och foldar på nästa gata. En check-raise kan möjligtvis också slå ut UTG och SB ur potten sålänge dom inte har ett färgdrag, varvid dom såklart kommer att syna. Om det checkas till honom så kommer han troligen betta.

Tyckte du spelar väldigt passivt.Den enda hand som slår dig är ju AA och har han den så är det inget att göra men i ett sånt läge med triss på floppen har du chansen att tjäna pengar så du borde raisat floppen och spelat mer aggresivt.Alternativt syna flop och raisa på turnen.Det ligger också färgdrag ute så chansen finns att nån drar till den om du inte skyddar handen.

Jag tror inte jag tjänar mer pengar på att betta, det dödar all action från sämre händer, slår ut sämre händer och ger bara mer betalt mot en hand. Check-Raise på Turnen riskerar att slå ut både SB och UTG förutom dom gånger jag vill att dom ska folda.

Vad är det som gör att du bettar ut på rivern sen? Läget är ju det samma om du har trott att han sitter på AA, eller var det färgdraget du "väntade ut"? Om det var det så är det ju bara ytterligare en anledning att höja tidigare i handen för att dra ner på deras odds.

Anledningen till att jag bettar rivern är för att inte låta det checkas igenom dom gånger han har KK-QQ(Oftast alltså).

Jag skulle cappa den floppen 100/100 gånger, man behöver inte ha bäst hand ens hälften av tiden för att det ska vara rätt. Till stor del på grund av att man får sällskap av andra spelare som ger bra betodds. Turn skulle jag köra ungefär likadant på, blir den också cappad så är det kanske dags att ta det lite lugnt på rivern om man är uppe mot en snubbe som tar det lugnt med TPTK.

Jag är somsagt beredd att ge upp lite ev från AKs för att öka min ev gentemot KK och QQ.

Om något är luddigt så fråga på. Och krossa gärna mina teorier, även om jag skriver som att jag har bestämt mig så är jag öppen för förslag.

Postad

"Krossa dina teorier".

Ser bara ett jäkla fegspel. Utgår ifrån att han satt med AA med tanke på att du sitter och envisas så.

Men varför i hela friden ge upp EV!? Är det ren medkänsla gentemot dina motståndare eller vad är det frågan om?

Du har fått förslag på hur handen ska spelas, det är upp till dig om du vill släppa på fegis-bromsen och ta ett steg framåt i utvecklingen.

Postad
"Krossa dina teorier".

Ser bara ett jäkla fegspel. Utgår ifrån att han satt med AA med tanke på att du sitter och envisas så.

Men varför i hela friden ge upp EV!? Är det ren medkänsla gentemot dina motståndare eller vad är det frågan om?

Du har fått förslag på hur handen ska spelas, det är upp till dig om du vill släppa på fegis-bromsen och ta ett steg framåt i utvecklingen.

Han satt med AA, men det är irrelevant. Poängen är att jag får ut mindre av sämre händer om jag börjar betta och raisa på flop och turn. Jag dödar helt enkelt mina implicita odds.

Kan du inte lite mer specifikt säga vart mitt resonemang spricker?

Postad

Ditt resonemang brister då du lirar på FL $1/$2.

På den nivån finns det folk som cappar och hänger i med all möjlig strunt.

I det här fallet hade personen i fråga lika gärna kunnat haft AKs-ATs, AKo-ATo, AA-99. Samtliga dessa händer har jag sett cappats pre-flop mer än en gång. Med andra ord ska du inte vara så snabb att placera dina motståndare på AA.

På floppen check-callar du, för att inte "döda mina implicita odds" säger du.

Generalknas säger jag. Ett bet på floppen skrämmer ingen på denna nivå, du ser ju själv, MP2 bettar ut och ALLA callar.

Genom att check-calla din hand under dessa förutsättningar så riskerar du inget annat än att ge bort gratis kort till ett färgdrag, några extra pengar får du inte in i potten.

I detta fall ordinerar jag, i och med att du sitter tidigt, en check-raise.

Att MP2 bettar ut känns givet (pga av pre-flop spelet) och de flesta kommer calla ett bet innan det är din tur att göra det till ytterligare ett.

Känner du dig osäker på om någon verkligen kommer betta efter dig så bettar du. Att calla finns inte i detta läge.

På turnen check-callar du igen. Varför förstår jag inte, i och med att du inte aggerade på floppen så har du här en bra chans att dra in mycket pengar genom en check-raise. Samma läge som på floppen med andra ord. Hade du istället check-raisat på floppen skulle jag föreslå att du bettar ut. Ytterligare en check-raise är dömd att misslyckas enligt min mening.

Spelet på rivern beror helt på hur det sett ut innan. Att betta ut och calla en höjning är förmodligen inte fel. Om det cappats både på flop och turn känns det inte rätt att cappa igen på rivern, chansen finns ju trots allt att du sitter mot en bättre hand.

För att gardera mig lite på slutet så vill jag bara påpeka att jag inte påstår att sättet jag föreslår att du spelar handen på är det absolut rätta. Det enda jag är säker på i det här fallet är att ditt sätt att spela handen på är fel.

Postad
Ditt resonemang brister då du lirar på FL $1/$2...

Du har rätt, jag var nog lite snäv på möjliga händer hans preflop cap kan antyda. En check-raise på turn och sen spel därifrån hade nog varit det bästa.

Dock anser jag fortfarande att om mina antaganden angående hans starthänder varit rätt så hade resonemanget hållit upp. Några åsikter angående det?

Postad

Dock anser jag fortfarande att om mina antaganden angående hans starthänder varit rätt så hade resonemanget hållit upp. Några åsikter angående det?

Att folk inte cappar med AK och AKs det håller jag inte med om, i övrigt tycker jag dina antaganden om hans starthänder verkar rimliga.

På floppen skulle jag inrikta mig på att maximera potten och det tror jag att du gör bäst genom att betta ut direkt. Det är väldigt effektivt just när du har en spelare mellan dig och pre-flop höjaren, då UTG säkert vill se nästa kort i princip oavsett vad han har då potten är så pass stor.

Du oroar dig här för att MP2 foldar KK/QQ, det tror jag är fel, han vill nog gärna se nästa kort för ett small bet. Med lite flyt kanske han till och med höjer för att försöka köpa frikort på turn. Dessutom om nu MP2 har KK/QQ, då känns det troligt att sb &/ UTG sitter med ett A och med tanke på pottstorleken kommer de inte släppa sina händer här oavsett kicker. Samma om de har färgdrag, de kommer att syna på floppen oavsett hur stor höjning de står inför, dels pga implicita odds och troligen rena pottodds också.

Sen är en spelare med AK i det här läget oftast mer än gärna med på en cap på floppen, däremot på turn lär han säkert sakta ner om du höjer.

Motståndarna kommer väldigt ogärna att släppa sina händer på floppen om de har någon hand eller ett hyfsat drag och därför ska du köra på redan från start. De är mer synbenägna på floppen än på turn.

I det här fallet hade det säkerligen cappats på floppen och sen hade han höjt dig när du bettar ut på turn. Då kommer det hela i ett nytt läge, AA känns då väldigt troligt samtidigt vill jag inte syna och sen få se att det blir en fri showdown på rivern där jag har bästa handen. Alltså tre-bettar jag och synar sen ner om det cappas.

Postad
KK-QQ. Det här kommer han ha ~50-60 av gångerna. Ifall han sitter på någon av dom här händerna så kommer en bet från mig leda till att han synar/foldar. En check-raise kommer leda till att han foldar eller mer troligt synar och foldar på nästa gata.

Det är här jag tror att du gör din stora felbedömning, du tror att dina motståndare är lika weak-tighta som du. Det är de inte. Det är nog inte mer än någon bråkdels promille av dina motspelare som ens funderar på att fundera på att folda ett överpar för en bet på floppen. Det går helt enkelt inte att spela poker på det viset. Är man så lättskrämd är det bästa att inte ens sätta sig vid bordet.

Postad

Vad innebär det här? Semi-loose förstår jag, men det känns som handdistributionen du ger honom tyder på tight spelare. Passive Agressive begriper jag inte alls!? Han kan väl inte vara både passiv och agressiv samtidigt?

Själv hade jag spelat handen hårdare och därmed förlorat mer i just denna hand, men det känns som +ev att köra hårt.

Postad

Vad innebär det här? Semi-loose förstår jag, men det känns som handdistributionen du ger honom tyder på tight spelare. Passive Agressive begriper jag inte alls!? Han kan väl inte vara både passiv och agressiv samtidigt?

Själv hade jag spelat handen hårdare och därmed förlorat mer i just denna hand, men det känns som +ev att köra hårt.

Semi-loose Passiv Agressive kommer troligtvis från Poker Office, vilket innebär att han är passiv pre-flopp och agressive post-flopp.