Cyntax Postad 3 Mars , 2009 Rapport Share Postad 3 Mars , 2009 Ja just det, förhandsbesked var det ja. http://skatterattsnamnden.se/skatterattsnamnden/vadarettforhandsbesked/vadarettforhandsbesked.4.383cc9f31134f01c98a800011274.html hittar jag. Hur hjälper det här mig? Du får ett besked om det är brutto- eller nettobeskattning på dina pokervinster. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cleburne Postad 3 Mars , 2009 Rapport Share Postad 3 Mars , 2009 Jag vet ärliglt talat inte var fan jag ska börja med dig. Vad tror du egentligen att staten är - ett stort fett pengaslukande svart hål? Att poola ihop våra resurser och att ta större del från de med mycket pengar kan vi skapa ett samhälle där alla individer har långt mer rättvisa och jämlika förutsättningar inom väsentliga områden. Att förstå det ligger väl på mellanstadienivå. Sedan handlar allt om man vill att alla ska ha samma möjligheter, eller om man hellre premierar eliten från vaggan och framåt. Kan vi släppa din vidriga politik nu? Jag vill inte att den solkar ner min dagbok. Jag ser helst inte att vi låter folk som är kvar på mellanstadienivå styra och ställa alltför mycket... På sätt och vis kan jag sympatisera med dig. Jag trodde också tidigare att jag hade alla svar och att mitt "system" skulle fungera klockrent för alla, men så växte jag upp och insåg att hoppsan, jag har visst ingen rätt att diktera för andra hur de ska leva sina liv eller förneka dem äganderätten till sina liv. Förhoppningsvis inser du detsamma någon gång i framtiden, om nu det skolsystem som du omhuldar inte har utplånat den potential att tänka självständigt som du någonsin har haft. Mannen till höger på bilden är du, om du nu inte visste det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eurythmech Postad 3 Mars , 2009 Författare Rapport Share Postad 3 Mars , 2009 Du får ett besked om det är brutto- eller nettobeskattning på dina pokervinster. Finns det inte andra som redan har gjort det? Borde det inte i sådana fall också gälla mig? Jag ser helst inte att vi låter folk som är kvar på mellanstadienivå styra och ställa alltför mycket... På sätt och vis kan jag sympatisera med dig. Jag trodde också tidigare att jag hade alla svar och att mitt "system" skulle fungera klockrent för alla, men så växte jag upp och insåg att hoppsan, jag har visst ingen rätt att diktera för andra hur de ska leva sina liv eller förneka dem äganderätten till sina liv. Förhoppningsvis inser du detsamma någon gång i framtiden, om nu det skolsystem som du omhuldar inte har utplånat den potential att tänka självständigt som du någonsin har haft. Grattis, du har undvikit nazireferenser (kanske eftersom det inte är förknippat med samma stigma för dig som är extremhöger och korkad) och istället ställt dig på din lilla trälåda och valt den nedlåtande vägen ut. Problemet är bara att väldigt få människor växer upp till korkade ynkryggar utan människosyn - så varför ditt liv ska vara något slags relevant parallell för någon intressant människa förstår jag inte. Jag har ingen aning om vem du tror dig samtala med, om du fått för dig att din opponent har "alla svar" eller att jag tror att något "system" fungerar klockrent för alla. Först och främst har jag självklart inget jävla system uttänkt och för det andra så fungerar det så klart inte klockrent för rika borgare, egoister och andra. Det vackraste med allt det här är ju så klart att hur frustrerande det än är att behöva dela syre med dig, så vet jag att du hela ditt liv kommer gå runt och vara bitter över alla inbillade orättvisor och din kränkta axiomatiska äganderätt. Haha, fan vad roligt det är. Mannen till höger på bilden är du, om du nu inte visste det. Om du nu vill hårdra saker och ting så har väl det blåa aset prioriterat en ny BMW framför en arbetarklassfamiljs sjukvård - bäst för svinet att dela med sig alltså. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eurythmech Postad 3 Mars , 2009 Författare Rapport Share Postad 3 Mars , 2009 Alltså hela den här grejen om att du på något vis skulle förtjäna hela din lön...i en värld där du inte nyttjat allmänt finansierat polisväsende, utbildningssystem, barnomsorg, sjukvård och infrastruktur - då kanske. Då har vi i varje fall början på en diskussion. Men i verkligheten? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cleburne Postad 3 Mars , 2009 Rapport Share Postad 3 Mars , 2009 Om du nu vill hårdra saker och ting så har väl det blåa aset prioriterat en ny BMW framför en arbetarklassfamiljs sjukvård - bäst för svinet att dela med sig alltså. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cyntax Postad 3 Mars , 2009 Rapport Share Postad 3 Mars , 2009 Finns det inte andra som redan har gjort det? Borde det inte i sådana fall också gälla mig?Nej. Ja. Problemet är att det är sekretess på förhandsbesked. Men om beskedet överklagas blir "domen" offentlig. Det har tidigare diskuterats om att jag skulle göra en ansökan om förhandsbesked på mitt namn och i den ansökan samla ett flertal av de mest intressanta frågorna. Men sånt kostar pengar och tar tid. Tid har jag inte just nu, men ge mig 2 månader. Pengafrågan skulle lösas med en insamling. Det är flera som redan anmält sitt intresse att sponsra en ansökan. Moderatorerna har redan givit mig tillstånd till att starta en tråd om detta... det är alltså mig det hänger på. Jag uppskattar ett kostnaderna för en mastodontansökan skulle landa på 30.000 kr - 50.000 kr, men då skulle man få svar på 3-5 av de mest intressanta frågeställningarna inom skatterätten för pokerspelare. Har du någon vanlig inkomst? Hur mycket? Hur bor du? Gammal? Hur spenderar du dina pokerinkomster? Ökar dina likvida medel på banken? Köpt aktier, kapitalförsäkringar, fastigheter, bostadsrätt eller bil de senaste 3 åren? Jag vet att man i Stockholm utbildat minst två skattesektioner som ska granska nolltaxerare eller personer med små taxerade inkomster. Pokerspelare som redovisar små inkomster och/eller är ekonomisk aktiva löper avsevärd risk att granskas. Min mullvad på insida sa att alla ska granskas, men det tar lite tid. Det stämmer nog, för att en klar majoritet av de forumiter som anlitat mig har drabbats just av detta. Beroende på vad SKV har för kontrolluppgifter på dig kan de välja mellan två strategier mot dig. Antingen den mjuka, där man snällt ber dig berätta hur du försörjer dig, eller den hårda, där man helt enkelt plockar ut kontoutdrag för din bank för 1-2 år tillbaka i tiden och gör en kontantberäkning. Väljer SKV den hårda strategin blir det synnerligen jobbigt för dig om du inte har sparat alla papper för de senaste 3 åren och sparat screenshots osv på alla dina cashouts från pokersajter och Neteller/Moneybookers. Jobbigt. Good luck. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cleburne Postad 3 Mars , 2009 Rapport Share Postad 3 Mars , 2009 Alltså hela den här grejen om att du på något vis skulle förtjäna hela din lön...i en värld där du inte nyttjat allmänt finansierat polisväsende, utbildningssystem, barnomsorg, sjukvård och infrastruktur - då kanske. Då har vi i varje fall början på en diskussion. Men i verkligheten? Kul argument. Så eftersom vi har tvångfinansierad utbildning, barnomsorg, sjukvård m.m. så måste vi ha tvångsfinansierad utbildning, barnomsorg, sjukvård m.m. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jennez Postad 3 Mars , 2009 Rapport Share Postad 3 Mars , 2009 JENNEZ- ge dig. Ge dig nu. Du kan se mig som Fantomen eller Robn Hood. Jag slåss för de svaga här. Som MikeTime säger så får man väl räkna med att få lite skit tillbaka när man beter sig som han gör. Jag bryr mig faktiskt inte om vad eury gör eller inte gör egentligen men nu uppebarade sig ett helt vidöppet mål och jag kände bara att jag var tvungen att ta chansen. Först tänkte jag skriva inlägget som eury brukar, dvs att kalla honom för mongo, utvecklingsstörd etc men jag kom på att jag inte ville sänka mig till den nivån. Man kan sitta här och säga att man har rätt och utmana varenda jävel som vågar sig på att analysera en hand eller vad som men om man inte själv kan ta en svada som man så ofta annars delar ut (och i bra mycket grövre ordlag), ja då har man grava problem. Jag fick ett intressant PM från eury. Inget jag tänker lägga ut men det var en lång rad svordomar och tillmälen, alltihop i versaler. Jag tyckte mest att det var roligt så jag skrattade bara åt det. Eury skriver bra, han är smart och han har mycket att erbjuda forumet. Men det är ingen slump att han blir bannad stup i kvarten. Jag tyckte först att han var lite charmig med sina små utbrott men han har faktiskt problem. På riktigt. Ett förfluget ord kan väl drabba vem som helst men att verkligen sitta ner och knappa in hån och kalla folk för mongon flertalet gånger i långa inlägg och i PM och därefter trycka "skicka" är inte friskt. Försöker du vara rolig Eury? Det var kul i början, not so much anymore. I annat fall borde du nog söka hjälp för ditt humör. Man kan ju bara hoppas att din irl-omgivning inte behöver leva med den sidan av dig. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
lolzor Postad 3 Mars , 2009 Rapport Share Postad 3 Mars , 2009 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eurythmech Postad 3 Mars , 2009 Författare Rapport Share Postad 3 Mars , 2009 Det är väl klart att du får ett pm när du beter dig som ett jävla troll? Ett gäng inlägg baserade på att jag inledde ett inlägg med "ja" istället för "ja, ungefär" - nånstans där började allt. Fastän att du VISSTE (givet att du besitter någon form av däggdjursintelligens) att min ståndpunkt i frågan var att "regler bör vara konsekventa" och inte "alla regler skall följas" så ville du ändå trolla ner dig fullständigt. Om du har problem med mina metoder för att låta tänkarna sköta tänkandet på forumet, så ge dig då på det! Varför grundlöst hoppa på min person istället? Hur osaklig får man bli? Sen är det ju faktiskt inte mig det är fel på, det är såna som Miketime som inte har vett nog att hålla tyst. Så länge undermåliga tänkare försöker delta i samtalet så förlorar vi alla. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eurythmech Postad 3 Mars , 2009 Författare Rapport Share Postad 3 Mars , 2009 Angående frågan om jag försöker vara rolig, så är väl svaret "ja - ibland", men inte i samband med det du frågar om. Vad jag däremot försöker göra är att HA kul. Dvs, jag vill att min forumupplevelse ska vara behaglig för mig personligen. När jag får vredesutbrott över idioti så är det hårt arbete - jag gillar det inte - men det är för allas vårt bästa. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikeTime Postad 3 Mars , 2009 Rapport Share Postad 3 Mars , 2009 Jo, det är ju precis som Jennez säger. Eury har fixat ett utmärkt öppet mål för alla som själva blivit utsatta för hans påhopp och andra som retat sig på hans översittarfasoner Jag personligen skiter i om halva forumet är skattesmitare och väljer att lira på siter där det utan tvekan råder skattepliktighet för vinsterna, dock har jag själv valt att undvika dessa sajter. Lirar numera bara på SvS, FTP (som enl Cyntax är skattefritt) samt på forumets mest omtalade och upphaussade site - Betway. Samtidigt är det trist att ärkemongon tar tillfället i akt att göra reklam för sin politik på Eurys bekostnad och i hans db. Det är ju inte en politisk fråga det hela egentligen handlar om utan mer en debatt där vi kan konstatera att Eury säger en sak och gör en annan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jennez Postad 3 Mars , 2009 Rapport Share Postad 3 Mars , 2009 Det är väl klart att du får ett pm när du beter dig som ett jävla troll? Ett gäng inlägg baserade på att jag inledde ett inlägg med "ja" istället för "ja, ungefär" - nånstans där började allt. Fastän att du VISSTE (givet att du besitter någon form av däggdjursintelligens) att min ståndpunkt i frågan var att "regler bör vara konsekventa" och inte "alla regler skall följas" så ville du ändå trolla ner dig fullständigt. Nej, jag ville bara att du skulle smaka på egen medicin och det funkade ju. Om du har problem med mina metoder för att låta tänkarna sköta tänkandet på forumet, så ge dig då på det! Varför grundlöst hoppa på min person istället? Hur osaklig får man bli? Jag har inga som helst problem med att "låta tänkarna sköta tänkandet" men för att andra ska kunna utvecklas måste man ju låta folk diskutera. Vet du bättre så säg det, men det finns inget behov av att kalla folk för exempelvis mongo. Helt jävla onödigt bara. Sen är det ju faktiskt inte mig det är fel på, det är såna som Miketime som inte har vett nog att hålla tyst. Så länge undermåliga tänkare försöker delta i samtalet så förlorar vi alla. Jo, det är dig det är fel på. Inte nödvändigtvis i sak men sättet du framför dina åsikter på är så åt helvete att det nog är många som missar det uns av vettighet du har mellan raderna. Angående frågan om jag försöker vara rolig, så är väl svaret "ja - ibland", men inte i samband med det du frågar om. Vad jag däremot försöker göra är att HA kul. Dvs, jag vill att min forumupplevelse ska vara behaglig för mig personligen. När jag får vredesutbrott över idioti så är det hårt arbete - jag gillar det inte - men det är för allas vårt bästa. Känner du så så måste du söka hjälp. Det är ingen jävla forum oneliner, jag tycker allvarligt talat att du borde försöka hitta någon som kan hjälpa dig att komma tillrätta med dina problem. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tottyville Postad 3 Mars , 2009 Rapport Share Postad 3 Mars , 2009 Massa nonsens. Varenda liten firre här på forumet har ju numera tagit rygg på er "gamla rävar". Om ni bara för en sekund tittar upp så borde ni inse att det faktiskt kommit att bli lite pinsamt att tillhöra den mobben nu. . Men snälla. Du får det att låta som någon hemlig pakt där människor sluter upp bakom varandra bara för Att. Tanken har inte slagit dig att det kan vara så att firrar/människor/forumiter här på PF kanske anser att Eury har fel och av den anledningen ställer sig i Anti-hörnan? Att det råkar stå sjukt många i just den ringhörnan säger nog mer om Eury än om alla "firrar" på forumet. En sak till. Det är först när man inte vågar yttra sin åsikt som man börjar bli pinsam, inte tvärtom. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ickash Postad 3 Mars , 2009 Rapport Share Postad 3 Mars , 2009 Har svårt att tänka mig att någon som postar 12 705 inlägg varav ungefär hälften är spydiga eller otrevliga ska vara en person med bra humör vid sidan om datorn. Finns ju en risk att du använder detta forum som en boxarsäck för att få ut dina agressioner men det lutar ju snarare åt att du är en riktig översittare även i verkligheten. (: Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fetto Postad 3 Mars , 2009 Rapport Share Postad 3 Mars , 2009 hej eury, sugen på en lunch? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
heltok Postad 3 Mars , 2009 Rapport Share Postad 3 Mars , 2009 det tragiska är hur folk känner sig våldtagna så fort man inte håller med dem till 100%. JENNEZ- ge dig. Ge dig nu. Du tycker allt du har hittat något va? Att du har Eury i ett strypkoppel nu. Du inser inte det finns en trade-off mellan vattentäta och intressanta resonemang? Du hittar ett citat (som dessutom lyfts ut ifrån dess sanna kontext) sen kör du på det som en annan kvällstidningstomte. Gärna två gånger i samma inlägg. Jag tänker på en gnällig, blond, rätt jobbig, (enda barnet), liten snärta som fiskar komplimanger in i fördärvet med hjälp av samma gamla insinuering om att hon eventuellt borde tänka lite på sin vikt. JENNEZ, CLEBURNE, HELTOK. Vi vet alla att detta forumet blivit ett slags Rotary. Vi pratar inte längre om poker - vi spänner bara våra muskler. Om ni tänker till så inser ni säkert att ni aldrig kommer att få Eury mållös. Någon ridå kommer aldrig att falla. Jag har själv en del frågor som jag skulle vilja utmana Eury på. Jag hade dock velat vara först, men främst; VETA NÄR DET ÄR DAGS ATT LÄGGA NER. Varenda liten firre här på forumet har ju numera tagit rygg på er "gamla rävar". Om ni bara för en sekund tittar upp så borde ni inse att det faktiskt kommit att bli lite pinsamt att tillhöra den mobben nu. Eller är gemenskapen allt för viktig för er? I så fall måste borde ni snart även utse er flugornas herre. För som det är nu bakas bara allt vad ni säger (bra eller dåligt) in i samma meningslösa deg. ja, ditt inlägg är helt klart det mest konstruktiva i tråden och din ståndpunkt i sakfrågan blir ju glasklar och röda tråden är tydlig genom hela din post. så komiskt att du säger att vi inte diskuterar poker då du själv på 4år lyckats få in hela 23 poster varav majoriteten är rent trollande och resterande är de mest sjuka handanalyserna som t ex: http://pokerforum.nu/forum/arkiverade-tradar-fran-foere-forumflytten/8178-nlt-jobbig-sits-med-ak.html#post150803 NLT cashgame 2pers limpar, vi höjer 3.5bb med AKo ur sb får en syn, flop TTJr, vi checkar och fi betar 1/3pot och du förespråkar fold. sämsta handanalysen jag har läst på mycket länge. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
AccessGranted Postad 3 Mars , 2009 Rapport Share Postad 3 Mars , 2009 Det är väl klart att du får ett pm när du beter dig som ett jävla troll? Ett gäng inlägg baserade på att jag inledde ett inlägg med "ja" istället för "ja, ungefär" - nånstans där började allt. Fastän att du VISSTE (givet att du besitter någon form av däggdjursintelligens) att min ståndpunkt i frågan var att "regler bör vara konsekventa" och inte "alla regler skall följas" så ville du ändå trolla ner dig fullständigt. Om du har problem med mina metoder för att låta tänkarna sköta tänkandet på forumet, så ge dig då på det! Varför grundlöst hoppa på min person istället? Hur osaklig får man bli? Sen är det ju faktiskt inte mig det är fel på, det är såna som Miketime som inte har vett nog att hålla tyst. Så länge undermåliga tänkare försöker delta i samtalet så förlorar vi alla. Det spelar ingen roll om du kan tänka eller inte då du är störd. Du är en störd individ. Du är sjuk kan man säga. En person med god förmåga att resonera kan fortfarande ha AIDS. Du kan förmodligen tänka på en relativt normalhög nivå men det är ju inte det som är ditt problem. Bortse från att du kan tänka och försök att handskas med din AIDS. Att vara smart har ingenting att göra med lycka eller att vara harmonisk. Det finns massor av människor som är smartare än dig, tror du att de är gladare på grund av det? Samtidigt finns det personer med IQ 80 som inte har samma personlighetsstörning som dig. Begåvning har inget att göra med välmående. Självinsikt är svårt och kan ta lång tid men hur blind kan man vara? Eury: Jag är smart. Jag kan tänka. Verkligheten: Ja, vad bra men du har AIDS. Eury: Men de andra är så dumma de kan inte tänka, jag är så smart, jag kan tänka jättebra. Verkligheten: Bra, lille Eury, men du har fortfarande AIDS. Den påverkas inte av din tankeförmåga. Eury: Men, men, jag är ju smart och kan tänka säger jag ju! Verkligheten: Jo, men det var ju inte det som var problemet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
jw1700 Postad 3 Mars , 2009 Rapport Share Postad 3 Mars , 2009 Ok, då vet vi Eury är sjuk. Alla säger så då måste det vara så. Själv har jag aldrig träffat honom irl, utan bara följt hans leverne här på pf. Kan mycket väl instämma i kören att han går på tok för långt ibland (som vid senaste avstängningen). Jag kan också se den svarta humorn många gånger, och faktiskt fortfarande garva åt den för det mesta (kan bero på att jag själv aldrig blivit utsatt för vreden...). My point är att man kanske inte ska ta det hela så in i helvete allvarligt hela tiden. Det finns andra som skriver i den här tråden som gång på gång skriver saker på fullaste allvar som borde leda till livstid avstängning (Cleburne) och andra som hejar på och tycker att barnamördande är oerhört häftigt (heltok). Att sen placera Jennez i samma fack som Cleburne och Heltok kan vara det elakaste någon gjort på länge. Slutligen ett tips till till eury själv: jag garvar som sagt åt dig en hel del men det är faktiskt inte det minsta kul att kalla folk mongo, utvecklingsstörda o.s.v. Finns säkert medlemmar här på forumet som har barn med det problemet och att se dina utbrott där orden används som grova skällsord är förmodligen inte speciellt kul. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikeTime Postad 3 Mars , 2009 Rapport Share Postad 3 Mars , 2009 Tror iofs att det är något åt det här hållet det hela handlar om. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eurythmech Postad 3 Mars , 2009 Författare Rapport Share Postad 3 Mars , 2009 Det är ju inte en politisk fråga det hela egentligen handlar om utan mer en debatt där vi kan konstatera att Eury säger en sak och gör en annan. Jag menar...på något plan är det väl okej att säga att man konstaterar något, fast man är utåt helvetes portar fel, men någonstans måste jag också reagera - du kan ju inte komma och säga att jag är särledes inkonsekvent här. Inte utan att förklara dig närmre, i varje fall. Nej, jag ville bara att du skulle smaka på egen medicin och det funkade ju. Ehm, nej? Min "medicin" är ju att jag har en poäng. Du stökade mest till. Jag har inga som helst problem med att "låta tänkarna sköta tänkandet" men för att andra ska kunna utvecklas måste man ju låta folk diskutera. Vet du bättre så säg det, men det finns inget behov av att kalla folk för exempelvis mongo. Helt jävla onödigt bara. Alltså, problemet med stratdebatten på pf är inte att någon ondskefull eury inte låter de vilsna och mindre bevandrade diskutera. Problemen är framför allt två: a) Onödiga inslag. Person A ställer en legitim fråga - personer B, C, D och E svarar. Personer C, D och möjligtvis E är puckon. b) Onödigt modererande. Person A ställer en felställd eller onödig fråga - person B (det här kan ofta vara jag) förklarar att frågan är fel ställd eller liknande. Person C angriper person B för att antingen vara otrevlig (vilket är helt ointressant) eller för att inte hjälpa till - vilket oftast är helt falskt. Dock finns det en dimension av det senare som kan vara intressant, nämligen att person B kanske förvisso har rätt och vet bäst, men har inte uttryckt sig nog adekvat. Min definition av vad som är en adekvat förklaring är bevisligen inte lika extensiv som den typiske forumpellens. Ibland beror det på att jag inte uttrycker mig klart nog, och ibland beror det på att jag försöker provocera fram självständigt tänkande snarare än att servera lösningar på silverfat. Det är det här som jag tror folk ofta uppfattar som dryghet (ja, jag inser också att jag ofta är rent onödigt dryg) - men drygt innebär ju inte fel. Ett exempel är följande: Fråga: Är det nån som vet var man hittar Daniel Negreanus blogg? Svar: Jag är fullkomligt övertygad att även om det förhåller sig som så att du aldrig hört talas om Google, så känner du i varje fall till konceptet med sökmotorer. Kanske har du Altavista som startsida eller så. I vart fall - bege dig genast dit så kan jag garantera dig att du hittar rätt snabbare än du hinner "satans sablarns skatsanerare". Fördelen med den typen av svar är så klart att personen i fråga bör få en aha-upplevelse som besparar forumet liknande brus i framtiden. Ofta är förstås frågorna lite mer avancerade än så. Jo, det är dig det är fel på. Inte nödvändigtvis i sak men sättet du framför dina åsikter på är så åt helvete att det nog är många som missar det uns av vettighet du har mellan raderna. Det är ju faktiskt inte mitt fel att folk frivilligt väljer att fortsätta vara okunniga. Känner du så så måste du söka hjälp. Det är ingen jävla forum oneliner, jag tycker allvarligt talat att du borde försöka hitta någon som kan hjälpa dig att komma tillrätta med dina problem. Jag har naturligtvis inget behov av hjälp av den typ du talar om. Varför är det så märkligt att jag agerar självuppoffrande? Har svårt att tänka mig att någon som postar 12 705 inlägg varav ungefär hälften är spydiga eller otrevliga ska vara en person med bra humör vid sidan om datorn. Finns ju en risk att du använder detta forum som en boxarsäck för att få ut dina agressioner men det lutar ju snarare åt att du är en riktig översittare även i verkligheten. (: I "verkligheten" är det lättare att bara sucka och gå vidare, ja. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Skumdum Postad 3 Mars , 2009 Rapport Share Postad 3 Mars , 2009 Utan att för övrigt delta i diskussionen så måste jag få säga att det verkar väldigt jobbigt att ha ynnesten att vara så upplyst som Eury är. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eurythmech Postad 3 Mars , 2009 Författare Rapport Share Postad 3 Mars , 2009 hej eury, sugen på en lunch? Nu skrämmer du mig. Det spelar ingen roll om du kan tänka eller inte då du är störd. Du är en störd individ. Du är sjuk kan man säga. En person med god förmåga att resonera kan fortfarande ha AIDS. Du kan förmodligen tänka på en relativt normalhög nivå men det är ju inte det som är ditt problem. Bortse från att du kan tänka och försök att handskas med din AIDS. Att vara smart har ingenting att göra med lycka eller att vara harmonisk. Det finns massor av människor som är smartare än dig, tror du att de är gladare på grund av det? Samtidigt finns det personer med IQ 80 som inte har samma personlighetsstörning som dig. Begåvning har inget att göra med välmående. Självinsikt är svårt och kan ta lång tid men hur blind kan man vara? Eury: Jag är smart. Jag kan tänka. Verkligheten: Ja, vad bra men du har AIDS. Eury: Men de andra är så dumma de kan inte tänka, jag är så smart, jag kan tänka jättebra. Verkligheten: Bra, lille Eury, men du har fortfarande AIDS. Den påverkas inte av din tankeförmåga. Eury: Men, men, jag är ju smart och kan tänka säger jag ju! Verkligheten: Jo, men det var ju inte det som var problemet. Varför uttrycker du dig som om jag ens insinuerat att lycka och intellekt skulle vara korrelerade? Det är väl en ganska vanlig uppfattning - jag vet inte om det är vetenskapligt styrkt, men jag tycker det låter rimligt - att t.ex depressioner är vanligare bland högutbildade och intelligenta. Jag tror det har mycket att göra med att grubblande är korrelerat med intellekt, men man grubblar väl för fan inte för att bli lycklig? Vore målet att uppnå lycka skulle det ju bara vara att lyssna på E-Type och aldrig läsa en tidning och vissla sig igenom tillvaron. Sedan betackar jag mig naturligtvis för din fåniga analys av min mentala hälsa. Är det en så provocerande tanke att jag självmant skulle kunna välja att ogilla människor som jag uppfattar som vidriga (politiskt, ett fåtal) eller som genom oförstånd hoppar på mig (t.ex Miketimes sorgliga antydningar om att jag kanske inte är en särskilt plussande spelare), eller som skapar brus (som majoriteten av forumet)? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
AccessGranted Postad 3 Mars , 2009 Rapport Share Postad 3 Mars , 2009 Ok, då vet vi Eury är sjuk. Alla säger så då måste det vara så. Själv har jag aldrig träffat honom irl, utan bara följt hans leverne här på pf. Kan mycket väl instämma i kören att han går på tok för långt ibland (som vid senaste avstängningen). Jag kan också se den svarta humorn många gånger, och faktiskt fortfarande garva åt den för det mesta (kan bero på att jag själv aldrig blivit utsatt för vreden...).Det som stör mest är den fullständiga bristen på självinsikt och eget ansvarstagande från Eury's sida. Han ger i alla fall intrycket av att han på fullaste allvar tror att det är andra personers bristande tankeförmåga (det brukar vara det han klagar på) som är grunden för hans utagerande. Någonstans får man ju förstå att det kaaaaaanske inte är de andra de är fel på utan kanske något man själv bär med sig. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jennez Postad 3 Mars , 2009 Rapport Share Postad 3 Mars , 2009 Ehm, nej? Min "medicin" är ju att jag har en poäng. Du stökade mest till. Och vad exakt är den poängen? Att du kan skattesmita när det passar dig? Alltså, problemet med stratdebatten på pf är inte att någon ondskefull eury inte låter de vilsna och mindre bevandrade diskutera. Problemen är framför allt två: a) Onödiga inslag. Person A ställer en legitim fråga - personer B, C, D och E svarar. Personer C, D och möjligtvis E är puckon. b) Onödigt modererande. Person A ställer en felställd eller onödig fråga - person B (det här kan ofta vara jag) förklarar att frågan är fel ställd eller liknande. Person C angriper person B för att antingen vara otrevlig (vilket är helt ointressant) eller för att inte hjälpa till - vilket oftast är helt falskt. Dock finns det en dimension av det senare som kan vara intressant, nämligen att person B kanske förvisso har rätt och vet bäst, men har inte uttryckt sig nog adekvat. Min definition av vad som är en adekvat förklaring är bevisligen inte lika extensiv som den typiske forumpellens. Ibland beror det på att jag inte uttrycker mig klart nog, och ibland beror det på att jag försöker provocera fram självständigt tänkande snarare än att servera lösningar på silverfat. Det är det här som jag tror folk ofta uppfattar som dryghet (ja, jag inser också att jag ofta är rent onödigt dryg) - men drygt innebär ju inte fel. Ett exempel är följande: Fråga: Är det nån som vet var man hittar Daniel Negreanus blogg? Svar: Jag är fullkomligt övertygad att även om det förhåller sig som så att du aldrig hört talas om Google, så känner du i varje fall till konceptet med sökmotorer. Kanske har du Altavista som startsida eller så. I vart fall - bege dig genast dit så kan jag garantera dig att du hittar rätt snabbare än du hinner "satans sablarns skatsanerare". Fördelen med den typen av svar är så klart att personen i fråga bör få en aha-upplevelse som besparar forumet liknande brus i framtiden. Ofta är förstås frågorna lite mer avancerade än så. Nej, det är inte helt ointressant. Du driver här tesen att ditt sätt minskar bruset. Vad har det blivit för resultat? Har bruset minskat? Det är ju faktiskt inte mitt fel att folk frivilligt väljer att fortsätta vara okunniga. Nej, men det är ditt fel att de okunniga förblir okunniga eftersom sättet du levererar kunskap på snarare gör dem fientligt inställda istället för öppna. Du är med andra ord ett padagogiskt missfoster så det bästa hade varit om du slutade försöka dela med dig av din kunskap till massorna. Det är alltså inte det du försöker lära ut som är fel, det är hur du gör det. Du har AIDS helt enkelt (som någon annan uttryckte det). Det är jättesnällt att du vill lämna blod men vi vill inte ha det. Jag har naturligtvis inget behov av hjälp av den typ du talar om. Varför är det så märkligt att jag agerar självuppoffrande? Av ungefär samma anledning som självmordsbombare agerar självuppoffrande. Det är ju fint att de vill få ett bättre samhälle men det blir så fel när de försöker. Så jo, du behöver verkligen hjälp. Oavsett om dina utbrott är på riktigt eller om du bara levlar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Recommended Posts