Gå till innehåll

Stämmer detta? (Hur kort genereras)


Mobiero

Recommended Posts

B2B-personal har avslöjat tidigare (här på forumet) att dom blandar i förväg precis som dom flesta tror. De sa att deras anledning var att det skulle vara så "nära verkligheten" som möjligt. Vilket ju är en rätt löjligt, spelar ingen roll oavsett.

 

Ja, om det nu skulle vara viktigt borde man ju få se när dealern blandar korten också :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi tänker oss att det finns en spelserver som beter sig som dealer, och efterfrågar slumptalen, så innebär metoden där den 'plockar korten' att spelservern inte vet korten i förväg, och inte behöver lagra dem temporärt.

 

Men så fort spelservern hämtar slumptal så uppstår följande situation:

- servern som levererar slumptal vet inget om kort och spelregler, har ingen aning om hur kortleken blandades

- bara spelservern vet vilka korten blev och vet hur de genererats från slumptalen

- en databas någonstans måste få veta vilka korten blev, annars skulle given gå förlorad om spelservern kraschar

- spelservern efterfrågar korten till nästa gata och vet vad klienterna (spelarna) har gjort, och detta kan exploateras

 

Som synes finns det mängder av luckor och möjligheter till fusk, oavsett hur man har lagt upp det hela. För att eliminera dem måste man någonstans jämföra slumptalen som genererats med korten det blev, veta något om givar, lagra data och kontrollera att ingenting har manipulerats. Jag är rätt övertygad om att revisioner av säkerhet missar detta, de nöjer sig med ytliga ting som att 'slumptalsgeneratorn är bra'.

 

Jag kan inte riktigt avgöra om du säger att jag gissat dåligt eller bra, men det spelar ingen roll. Nu är jag inte speciellt sugen på att ge mig in i en hypotetisk debatt om systemdesign, men jag tvivlar på att man har en "slumptalsserver". Det är väl säkert en gemensam tjänst som används överallt i systemet där slumptal behövs.

 

Sen tror och hoppas jag verkligen att företagen som reviderar pokersajter kollar mer än att "slumptalsgeneratorn är bra".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Ernst är en högst instabil pokerspelare och lider av nästan samtliga bokstavskombinationer möjliga.

 

hahahaha :lol:

 

B2B-personal har avslöjat tidigare (här på forumet) att dom blandar i förväg precis som dom flesta tror. De sa att deras anledning var att det skulle vara så "nära verkligheten" som möjligt. Vilket ju är en rätt löjligt, spelar ingen roll oavsett.

 

Dock verkar fiskar finna tanken betryggande, att det "är som i verkligheten". Så det är fullt förståeligt att de gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

från BOSS ovan

 

"När en klient begär ett slumptal, genereras ett nytt slumptal med hjälp av algoritmen som är kopplad till den kanalen. Efter att talet analyserats för att fastställa att det är statistiskt giltigt, distribueras det till klienten via kanalen."

 

Tydligen använder de ingen förutbestämd lek. Den andra uttalandet har jag förbannat svårt för och har alltid undrat om det kan vara en anledning till varför distributionen på BOSS alltid är skit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

från BOSS ovan

 

"När en klient begär ett slumptal, genereras ett nytt slumptal med hjälp av algoritmen som är kopplad till den kanalen. Efter att talet analyserats för att fastställa att det är statistiskt giltigt, distribueras det till klienten via kanalen."

 

Tydligen använder de ingen förutbestämd lek. Den andra uttalandet har jag förbannat svårt för och har alltid undrat om det kan vara en anledning till varför distributionen på BOSS alltid är skit.

 

Det hade varit intressant att få förtydligat hur de gör för att analysera om ett enda slumptal är "statistiskt giltigt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller SS poker så har jag mejlat dem och fått svar att Lotteriinspektionen har"provspelat" klienten och funnit den ok. Så var det med den kontrollen.

 

Vad gäller RNG så har jag skrivit om detta på flera olika siter. RNG:n är ofta kontrollerad av utomstående firma och funnen så ok den kan bli. Nu är det dock inte där problemet ligger, utan i den mjukvarudel som delar ut korten. Det finns inget som säger att

 

1: De delas ut i rätt ordning

2: Att inte kort skippas för att få fram det rätta vinnande kortet, vid tex. river.

 

Frågar du en pokersite om detta så börjar de bara "yra" om sin kontrollerade RNG, de svarar ALDRIG på huvudfrågan, dvs. utdelningen av korten skapade av nämnda RNG. Denna del är nämligen INTE kontrollerad, vilket betyder att de kan dela ut korten i vilken ordning de vill, och på så vis styra spelet.

 

Slutsatsen är alltså, kontrollera den del av mjukvaran som delar ut korten. Jag garanterar att INGEN pokersite vill visa detta, trots att det borde vara c:a en par rader av kod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna del är nämligen INTE kontrollerad, vilket betyder att de kan dela ut korten i vilken ordning de vill, och på så vis styra spelet.

 

Det är säkert så att ordningen ändras så att de statistiskt ogiltiga korten främst delas ut till nya och betydelselösa spelare som inte genererar en massa rake.

Äckligt vad de kan göra egentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gäller SS poker så har jag mejlat dem och fått svar att Lotteriinspektionen har"provspelat" klienten och funnit den ok. Så var det med den kontrollen.

 

Vad gäller RNG så har jag skrivit om detta på flera olika siter. RNG:n är ofta kontrollerad av utomstående firma och funnen så ok den kan bli. Nu är det dock inte där problemet ligger, utan i den mjukvarudel som delar ut korten. Det finns inget som säger att

 

1: De delas ut i rätt ordning

2: Att inte kort skippas för att få fram det rätta vinnande kortet, vid tex. river.

 

Frågar du en pokersite om detta så börjar de bara "yra" om sin kontrollerade RNG, de svarar ALDRIG på huvudfrågan, dvs. utdelningen av korten skapade av nämnda RNG. Denna del är nämligen INTE kontrollerad, vilket betyder att de kan dela ut korten i vilken ordning de vill, och på så vis styra spelet.

 

Slutsatsen är alltså, kontrollera den del av mjukvaran som delar ut korten. Jag garanterar att INGEN pokersite vill visa detta, trots att det borde vara c:a en par rader av kod.

 

Jo, vet att till exempel stars har redovisat att korten är normalfördelade (och denna information kommer då inte ifrån stars direkt utan ifrån deras kontrollant).

 

Var bara en inflikning, nu kan ni återgå till att yra om att pokerbolagen har någonting emot just er.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker bara att det är en helt legitim sak att kontrollera detta. Det är oerhört märkligt att INGEN pokersite vill redovisa detta. Alla som är endast lite insatt i programmering vet att

 

1: göra ett call till en subrutin (RNG) för att erhålla ett kort

2: dela ut erhållna kort

 

inte är mycket kod. Så varför inte redovisa detta? Att inte pokertidningar eller sidor som denna kräver kontroll kan jag ha en viss förståelse (money, money, money). Det är dock en oerhörd feghet att de inte sätter press på pokerbolagen att redovisa (genomgå kontroll) detta. I de flesta andra spel eller sporter, eller vad ni väljer att kalla det hela, så finns kritik. Inte inom pokern, där det i stället är huvudet ner i sanden och låtsas som det regnar. Inget yrande om RNG nu då, utan försök att se det fundamentalt enkla i att de som kontrollerar RNG också skall kontrollera mjukvaran som delar ut korten, annars är det hela nästan värdelöst med RNG-koll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, vet att till exempel stars har redovisat att korten är normalfördelade (och denna information kommer då inte ifrån stars direkt utan ifrån deras kontrollant).

 

Var bara en inflikning, nu kan ni återgå till att yra om att pokerbolagen har någonting emot just er.

 

Att korten är normalfördelade? Hur skulle det se ut och vet du ens vad det betyder?

Att det går att visa att varje kort dras x ggr under en given tidsrymd har varken diskuterats i tråden, än mindre betydelse i sammanhanget.

 

Alltid på boss klienter förekommer också en sk "Familjemörk" (hela bordet mörkar). Jag skrivit och frågat om detta men eftersom SvS/Boss, trots bifogad skärmdump vägrar svara kanske någon vänlig pokersjäl kan förklara finessen här istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att korten är normalfördelade? Hur skulle det se ut och vet du ens vad det betyder?

Att det går att visa att varje kort dras x ggr under en given tidsrymd har varken diskuterats i tråden, än mindre betydelse i sammanhanget.

 

Alltid på boss klienter förekommer också en sk "Familjemörk" (hela bordet mörkar). Jag skrivit och frågat om detta men eftersom SvS/Boss, trots bifogad skärmdump vägrar svara kanske någon vänlig pokersjäl kan förklara finessen här istället.

 

Som jag kommer ihåg det så tittade de på ett stort antal spelade händer och kontrollerade hur ofta resultaten skulle ha blivit stegar, fyrtal och så vidare. Alltså statistik som inte har någonting med hur folk spelar. Nu har jag inte läst matte de senaste 15 åren så du får svara på om detta räknas som normalfördelning när resultatet ligger inom de förväntade resultaten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag kommer ihåg det så tittade de på ett stort antal spelade händer och kontrollerade hur ofta resultaten skulle ha blivit stegar, fyrtal och så vidare. Alltså statistik som inte har någonting med hur folk spelar. Nu har jag inte läst matte de senaste 15 åren så du får svara på om detta räknas som normalfördelning när resultatet ligger inom de förväntade resultaten.

 

Jag är inte jätteduktig själv men givet en ändlig mätserie bör ju det enskilda mätvärdet, ex ett enskilt kort eller hand bli normalfördelat. Vad jag reagerade på var att du skrev 'korten är normalfördelade'. Det var absolut inte menat som någon kritik utan snarare så tänkte jag såhär, eftersom korten inte placeras i en fiktiv lek så blir det endast det senast efterfrågade kortet som kontrolleras så att varje kort får samma sannolikhet att dras över en längre period. Att endast redovisa dessa siffror hade visat en slumpgeneratorn fungerar men behöver inte säga så mycket om händerna på bordet.

 

Även om man inte är konspiratoriskt lagd bör det vara legitimt att ha en kritisk, men sund hållning till teknik och rapporter och diskutera dessa.

 

Ante?

 

Nej, det måste vara en bugg. Samtliga spelare vid bordet tvingas betala stora mörken och de som inte gör de får paus. Har själv bara sett det i CG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...