Gå till innehåll

Rooney


Rooney

Recommended Posts

  • Svars 5,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Yes jag är väl typ mest sugen på att plugga i lund men fått kompromissa med tanke på tjejen så kommer köra i stockholm istället. När jag hoppar på får vi se. I dagsläget skulle jag säga till våren. Bara någon vecka kvar tills antagningsbeskedet för hösten kommer nu, men avstår med största sannorlikhet den förmodade platsen. Fantastiskt att vara i den spotten att jag kan välja när jag ska börja om man ser till var jag var när jag skrev det långa inlägget :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes jag är väl typ mest sugen på att plugga i lund men fått kompromissa med tanke på tjejen så kommer köra i stockholm istället. När jag hoppar på får vi se. I dagsläget skulle jag säga till våren. Bara någon vecka kvar tills antagningsbeskedet för hösten kommer nu, men avstår med största sannorlikhet den förmodade platsen. Fantastiskt att vara i den spotten att jag kan välja när jag ska börja om man ser till var jag var när jag skrev det långa inlägget :)

 

Du fattar inte hur avundsjuk jag är, kunna tacka nej till en plats på karolinska. Dream come true osv, universitet är ju fan kännt runt om i världen för sin fantastiska forskningsavdelning.

 

Onödig anekdot; Satt o drack på kaffe på StarBuckz och börjar snacka med random Malaysian som sitter vid bordet brevid. Visar sig att han är kirurg som numera arbetar i Singapore. Höll en lång föreläsning om Karolinska insistutet och deras forskning efter att jag sa att jag kom från Sverige, och hade ngn faraway dröm att bli läkare.

 

Fedit, Ja, jag var tungen att googla för att komma på hur man stavar svenskans motsvargihet till anakdot.

 

 

Funderar du på att hålla igång Dbn eller gå över till Team3K?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade för mig att de lottar bland sökanden pga högt antal ansökningar, så även om man har 2.0 på hsp så är man inte garanterat att man kommer in.

 

Nu var det ju mer än ett decenium sedan jag var involverad i ansökning till högskolan, men exakt hur funkar det Roonz?

 

Så är det väl fortfarande, alltid någon brud som går ut i tidningen och whinar om hur orättvist det är för någon kille fick en plats och inte hon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så är det väl fortfarande, alltid någon brud som går ut i tidningen och whinar om hur orättvist det är för någon kille fick en plats och inte hon.

 

könskvoteringen till högskolor är slopad sedan 1år typ. klart tjejerna reagerade när 90% av de med 2.0 som inte kom in på läkarlinjen var tjejer och klart politikerna reagerar när tjejer diskrimineras... att killar får sämre gymnasiebetyg trots högre resultat på HSP etc är ingen diskriminering ldo. imo är hela systemet dåligt och visar att staten inte ska sköta intag till utbildningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

könskvoteringen till högskolor är slopad sedan 1år typ. klart tjejerna reagerade när 90% av de med 2.0 som inte kom in på läkarlinjen var tjejer och klart politikerna reagerar när tjejer diskrimineras... att killar får sämre gymnasiebetyg trots högre resultat på HSP etc är ingen diskriminering ldo. imo är hela systemet dåligt och visar att staten inte ska sköta intag till utbildningar.

 

Plus, du är en mkt vis man.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du fattar inte hur avundsjuk jag är, kunna tacka nej till en plats på karolinska. Dream come true osv, universitet är ju fan kännt runt om i världen för sin fantastiska forskningsavdelning.

 

Onödig anekdot; Satt o drack på kaffe på StarBuckz och börjar snacka med random Malaysian som sitter vid bordet brevid. Visar sig att han är kirurg som numera arbetar i Singapore. Höll en lång föreläsning om Karolinska insistutet och deras forskning efter att jag sa att jag kom från Sverige, och hade ngn faraway dröm att bli läkare.

 

Fedit, Ja, jag var tungen att googla för att komma på hur man stavar svenskans motsvargihet till anakdot.

 

 

Funderar du på att hålla igång Dbn eller gå över till Team3K?

 

Ofan hade ingen aning om att du var sugen på det :) Grymt! Jo karolinska är ju det mest erkända universitetet här i swe världen över men utbildningsmässigt står de sig inte lika bra och där tror jag linköping oftast placerar sig i topp. Man har ju tydligen två olika lärometoder nu för tiden där gbg och karolinska är kvar på den gamla katederundervisningen medan de andra universiteten gått över till mer problem based learning. Vad man gillar ska vara väldigt mycket från person till person men spontant skulle jag säga att PBL är ett bättre alternativ för mig. Att pendla till uppsala fr sthlm bara därför känns dock väldigt kallt. Kommer bli jobbigt att pendla nacka->karolinska som det redan är.

 

Karolinska är även ett av de universitet som har kvar preklintentan som görs på hela de 4 första terminerna i slutet av år 2. Har iof hört att det ska vara en av de "lättaste" tentorna iom att de inte går in överdrivet djupt på saker och ting, men den lockar inte direkt ändå.

 

Kommer inte hålla igång dbn. Surfar inte överdrivet mycket på pf och det kommer knappast bli mer framöver, så det jag känner för att skriva får bli i t3kdagboken.

 

Hade för mig att de lottar bland sökanden pga högt antal ansökningar, så även om man har 2.0 på hsp så är man inte garanterat att man kommer in.

 

Nu var det ju mer än ett decenium sedan jag var involverad i ansökning till högskolan, men exakt hur funkar det Roonz?

 

Jepp så var fallet tidigare, men det har ändrats och man får gå tillbaka till HT07 för att inte vara säker på att komma in med 2.0. Ett par av de senaste åren har folk med 1.8 med flyt klarat sig in på reservplatser

 

http://xn--lkarstudent-l8a.se/antagning.html#hp

 

Förra året peakade ansökningarna till läkarlinjen tror jag. I år hade det minskat ganska ordentligt av någon anledning. Trots att totala antalet ansökningar till högskolan slog rekord.

 

Örebro öppnade rätt nyligen en läkarutbildning och det är ju rejält positivt för alla med läkardrömmar. Inte alls någon omöjlighet att greja en plats någonstans med 1.7 nu :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag kom beskedet!

 

xsal.jpg

 

Även om det var väldigt väntat känns det samtidigt lite overkligt. Blir överlycklig varje gång jag påminns om att min dröm kommer bli sanning.

 

Dags att slå igen dagboken. Gl med allt allihop. Drömmen är aldrig utom räckhåll sas :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...