Gå till innehåll

SNG Bubbel BBs syn % mot SBs push


pocket triss

Recommended Posts

Jag antar att du egentligen vill veta hur man uppskattar vilken range fi kan tänkas syna med? Frågan kan helt enkelt inte besvaras. Spela mkt, få erfarenhet och analysera utifrån det. Din fråga är lite som "hur spelar man poker". Du kan inte få ett bra svar.

 

ställ upp alla jämviktsekvationer och lös dem. alternativt gör en matris av alla beslut och optimera. vid bordet där man har begränsat med tid på sig guesstimerar man enligt erfarenhet, tendera att välja det lösa hållet då kostanden vill feluppskattning är oftaste dyrare åt det tighta hållet.

 

Förvisso. Men det är väl uppenbart att det inte är detta svar OP är ute efter? Fat jag antar att ditt inlägg inte syftar till att hjälpa OP.. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du egentligen vill veta hur man uppskattar vilken range fi kan tänkas syna med? Frågan kan helt enkelt inte besvaras. Spela mkt, få erfarenhet och analysera utifrån det. Din fråga är lite som "hur spelar man poker". Du kan inte få ett bra svar.

 

Förvisso. Men det är väl uppenbart att det inte är detta svar OP är ute efter? Fat jag antar att ditt inlägg inte syftar till att hjälpa OP.. ;)

 

Lolololol. Det är ju det jag letar efter. Vilka parametrar är det jag ska ta hänsyn till, men även hur viktas de mot varandra.

Hans svar är ju det närmaste svaret på frågan som någon här överhuvudtaget varit i närheten av, och endå såger du att det är UPPENBART att det INTE är det jag är ute efter???

 

Hur mycket har SitNGo Wizard spelat poker? Endå sitter folk och anlyserar i det verktyget UTAN att lägga in egen hr. Jag vill göra bättre än så... ursäkta mig för fan för det.

 

Om jag kan upskatta vilken range så vet jag ju synprocenten. Jag kan inte veta synprocenten utan att upskatta vilken range. Herregud.

 

:evil:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du har uppfattat frågan. Ingen annan gör det heller. Så vi skiter i det. Bläh.

Men herregud.

 

Om 10 pers säger att du tänker konstigt, så kan det vara som så at de har rätt och du har fel. Om du vill att vi ska svara på en fråga så får du ställa en fråga vi kan svara på.

 

Du har ställt frågan "Hur stor chans är det att jag vinner på lotto i helgen". Utan att ange om du tänker spela på bingolotto över huvud taget, och om hur många rader du ska spela. Sedan blir du sur för att du inte får svaret "blå bil", för egentligen inbillade du dig att du frågade vilken bil vi tyckte att du skulle välja, givet att du vann bingolottobilen.

 

Man kan inte "räkna ut" någons synrange. Hur fan hade du tänkt att man skulle kunan göra det? Vissa synar om de har ett hjärter på handen, vissa synar med AA och endast AA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lolololol. Det är ju det jag letar efter. Vilka parametrar är det jag ska ta hänsyn till, men även hur viktas de mot varandra.

Hans svar är ju det närmaste svaret på frågan som någon här överhuvudtaget varit i närheten av, och endå såger du att det är UPPENBART att det INTE är det jag är ute efter???

 

OK, my bad. Jag tolkade in för mycket i din fråga i OP. Jag tyckte mig se silhuetten av en nybörjare i ditt inlägg (no offence) och antog därför att Heltoks svar skulle vara för avancerat för att möta dina önskemål. Om jag underskattade dig så ber jag om ursäkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men herregud.

 

Om 10 pers säger att du tänker konstigt, så kan det vara som så at de har rätt och du har fel. Om du vill att vi ska svara på en fråga så får du ställa en fråga vi kan svara på.

 

Du har ställt frågan "Hur stor chans är det att jag vinner på lotto i helgen". Utan att ange om du tänker spela på bingolotto över huvud taget, och om hur många rader du ska spela. Sedan blir du sur för att du inte får svaret "blå bil", för egentligen inbillade du dig att du frågade vilken bil vi tyckte att du skulle välja, givet att du vann bingolottobilen.

 

Man kan inte "räkna ut" någons synrange. Hur fan hade du tänkt att man skulle kunan göra det? Vissa synar om de har ett hjärter på handen, vissa synar med AA och endast AA.

 

Jajajajajaja.. jag tänker konstigt och hela världen är emot mig osv.

 

Sen vill jag fan påpeka att jag inte är sur för att jag inte får svaret "blå bil", utan på vilket sätt folk på dett forumet svarar på. Nedsättande och överlägset.

 

Jag förstår att man inte kan "räkna ut" någons synrange. Jag tycker att jag redan har försökt förklara det. :evil: Jag förstår att man endast kan upskatta någons synrange. Jag tycker att jag redan har försökt förklara det.

 

Men det finns ju för helvete uppenbarliga parametrar att ta hänsyn till vad gäller vilken synrange BB kann TÄNKAS ha.

 

Jag antar att parametrarna i Poker Tracker inte heller har någon betydelse för er HR analys.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, my bad. Jag tolkade in för mycket i din fråga i OP. Jag tyckte mig se silhuetten av en nybörjare i ditt inlägg (no offence) och antog därför att Heltoks svar skulle vara för avancerat för att möta dina önskemål. Om jag underskattade dig så ber jag om ursäkt.

 

Jag är ju en nybörjare. Jag har bara spelat 1M händer. Men end dag ska jag fan komma upp i er nivå :mrgreen: ... fast då måste jag ju såklart börja förstå lite bättre. Vilket är det jag försöker göra. Finns ingen anledning för vissa att håna och ironisera över bristande kunskap.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och med det sagt vill du säga att det inte finns några parametrar att ta hänsyn till vid beslut om push eller fold på bubbel spel i SNG?

 

kolla in denna tråd.

 

http://pokerforum.nu/forum/forumets-baesta-inlaegg/26207-hur-icm-kan-anvaendas-i-en-sng.html

 

Och läs även det som diskuteras i denna tråd.

 

http://pokerforum.nu/forum/enbordsturneringar/20355-strategi-foer-spel-i-bubblan-22-a.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack, det är intressanta trådar.

 

Och jag upskattar verkligen dinna svar!

 

Grejen är den att jag har precis börjat med ICM och SNG. Jag har givetvis spelat en jävla massa SNG i mina dagar, men aldrig ur ett mer mattematiskt poker perspektiv än vanligt. Nu när jag försöker lära mig om ICM och SNG så inser jag att synprocenten är oerhört viktig för att fatta rätt beslut, och framförallt vid bubblan. Jag vet redan hur jag räknar ihop synprocenten utifrån en handrange. Jag kan med den, inte jättestora, erfarenhet jag har även upskatta Fi:s synrange korrekt eller mindre korrekt. Saken är ju den att ju bättre vi är på att upskatta synrange, ju större edge kommer vi att ha. Så jag i min dummaste fantasi trodde att det fanns metoder för att förfina upskattningen av Fi:s synrange vid bubbelspel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hoppas jag att det inte var riktat mot mig, för om mitt inlägg framstod som ironi och hån så misslyckades jag totalt.

 

Jag var osäker på om det var ironi eller inte, så därför skrev jag "vissa" för att inte inkludera dig. Skönt att du skrev nu att det inte var det! Jag har lite ångest över den här tråden nämligen...

 

Edit:

Jag har i och för sig ångest över att jag inte hittar mitt askfat för tillfället. Har någon härifrån forumet varit här och gömt det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag i min dummaste fantasi trodde att det fanns metoder för att förfina upskattningen av Fi:s synrange vid bubbelspel.

 

Fiendens "synrange" är bland annat en funktion av vår "ställrange".

Vår "ställrange" är bland annat en funktion av fiendens "synrange".

 

Än så länge enkelt, "bara" att hitta en jämvikt på det.

 

Problemet är - vad är vår ställrange och vad är fiendens synrange? Uppenbarligen kan du inre använda dina pokertrackersiffror som säger att du ställer 20% av gångerna, när fienden har en betydligt mer begränsad databas på dig som säger att du ställer 50% av gångerna. Och fienden kanske är stolt försvarare av sin bb i 35% av gångerna säger din begränsade databas över honom, medan han i själva verket bara försvara 10%?

 

Lite svårare att hitta en jämviktslösning på det, men det kanske går.

 

Sedan får vi blanda in fler paramerar, exempelvis senaste 10 resultaten via sharkscope (är han på tilt, upplever han att du är på tilt, upplever du att han är på tilt fast han egentligen inte är det, osv).

 

Det är, vad man skulle kunna kalla, nu en "jävligt svår grej" att hitta en jämviktslösning på.

 

Lyckas du med detta har du nog byggt en bra pokerrobot.

 

Eller så får man använda ICM och gissa lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är SB pushen jag är intresserad av... för att veta om jag ska pusha behöver jag först upskatta BB:s syn%.

 

Som säkert redan är konstaterat är Fi:s optimala syn% beroende av din push%, och din push% är ju beroende av Fi:s syn%. Så du kan inte "först uppskatta" Fi:s syn%, annat än med en relativt rudimentär hand range tagen mer eller mindre ur luften (erfarenhet).

 

Och ärligt talat verkar inte bara eurythmec ha attitydproblem här...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror faktiskt att jag förstår vad du är ute efter här och visst skulle det vara skoj om vi med en matematisk modell kunde bestämma vilken hand range Fi synar med på bubblan. Eller skoj och skoj. Den lilla del i en sit n go som inte utgörs av matematiska beslut skulle nu även den bestå av matematik och således skulle vi inte längre behöva tänka alls själva. Med det sagt att botar skulle vara vinnande även på den högsta nivån.

 

Som du säger själv så ger SitnGoWizard förslag på dessa syn ranges och naturligtvis kan dessa inte stämma till 100% för varje unik spelare men om du använder programmet optimalt så tror jag att det blir svårt att komma närmare en optimal lösning än just med hjälp av det programmet.

 

I programmet kan du ju själv justera Fis synrange genom att ange om han är tight eller loose i en 5-gradig skala och räcker inte det så kan du ju själv gå in och sätta Fi på exakta hand ranges så gör programmet matematiken åt dig. När du använt programmet tillräckligt många gånger så blir det ganska lätt att med viss felmarginal uppskatta med vilka händer och på vilka blindsnivåer det blir korrekt (+EV) att pusha samt när det är korrekt att folda både vad gäller genomsnittsspelaren och en motståndare som synar brett.

 

Att komma fram till en korrekt matematisk modell för Fis syn range i oändligt antal situationer tror jag ändå är omöjligt av den anledningen att olika spelare spelar så olika just i bubbelspelet - desutom spelar samma spelare olika mot olika spelare vilket gör det hela ännu mer komplext. Lägg därtill att samma spelare dessutom varierar sitt spel, medvetet eller omedvetet så blir ekvationen jobbig. Om alla spelare skulle spela optimalt så hade det vart enklare - men då hade inte diskussionen existerat - för då hade du kunnat använda redan existerande program, som t.ex. SitnGoWizard. Så jag antar att du är ute efter ett program eller en matematisk modell som tar hänsyn till fler indata, d.v.s. spelarspecifik indata. Den data du får som standarddata från Holdem Manager eller PT, dvs VP$IP, PFR, AF osv hjälper ju knappast utan du behöver veta exakt hur ofta Fi synar en push i BB på bubblan när pushen kommer från SB. Denna data är naturligtvis inte omöjlig att samla in och jag skulle tro att när du har ungefär 1k dataposter på Fi med just denna information så skulle du komma väldigt nära en optimal lösning.

 

Om man grindar sit n goes på en och samma sajt dag ut och dag in så får man ju ihop dessa dataposter på andra grinders efter ett tag. Grejen är den att om du inte vet (genom att själv memorera, föra notes etc) hur just dessa grinders spelar efter så många duster så har du ändå antagligen för liten talang för spelet poker så att din enda chans att slå spelet i så fall är om du är en duktig programmerare som utifrån denna information utvecklar en vinnande bot.

 

Nu menar jag inte att klanka ner på OP eller på nåt sätt förlöjliga dig. Diskussionen är intressant för det är ju på bubblespelet man kan tjäna dom stora pengarna på sng's så om du kan spela optimalt där så är du garanterat en vinnande spelare. Det jag vill ha sagt är att optimalt bubbelspel åstadkommer vi genom att spela mycket och till en början kanske använda program som SitnGoWizard samt genom att memorera d.v.s. t.ex. föra notes på motståndare och därefter anpassa vår push range genom enkal överslagsräkning och känsla. Förutom matematik är det ju av vikt också hur Fi har spelat de senaste händerna och vilken image du har (i hans ögon) vid bordet för tillfället.

 

Så glöm den matematiska modellen över detta - och spela mycket istället samt om du inte har läst den, investera i Colin Moshmans bok. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fiendens "synrange" är bland annat en funktion av vår "ställrange".

Vår "ställrange" är bland annat en funktion av fiendens "synrange".

 

Än så länge enkelt, "bara" att hitta en jämvikt på det.

 

Problemet är - vad är vår ställrange och vad är fiendens synrange? Uppenbarligen kan du inre använda dina pokertrackersiffror som säger att du ställer 20% av gångerna, när fienden har en betydligt mer begränsad databas på dig som säger att du ställer 50% av gångerna. Och fienden kanske är stolt försvarare av sin bb i 35% av gångerna säger din begränsade databas över honom, medan han i själva verket bara försvara 10%?

 

Lite svårare att hitta en jämviktslösning på det, men det kanske går.

 

Sedan får vi blanda in fler paramerar, exempelvis senaste 10 resultaten via sharkscope (är han på tilt, upplever han att du är på tilt, upplever du att han är på tilt fast han egentligen inte är det, osv).

 

Det är, vad man skulle kunna kalla, nu en "jävligt svår grej" att hitta en jämviktslösning på.

 

Lyckas du med detta har du nog byggt en bra pokerrobot.

 

Eller så får man använda ICM och gissa lite.

 

Mmmm me like :-D

 

Jag kan inte säga att jag är stolt försvarare av Poker Tracker, använder den faktiskt väldigt sällan. Men den funkar hyffsat om man spelar på lägre nivåer, som jag gör, eftersom det ger en bild av Fi:s aggression/passivitet. Man spelar mot så många olika spelare på dessa nivåer, att det kan vara svårt att föra anteckningar på alla. Jag kan tänka mig att på de högre nivåerna som du spelar på, där det finns färre spelare, känner ni till varandra redan så pass bra att Poker Tracker blir ett hinder istället för ett hjälpmedel, eller?

 

Jag tycker du förklarar väldigt bra problemet med att använda stats till att förfina upskattningen av Fi:s synrange. Och det ska jag helt klart undvika. Tack!

 

Men finns det andra saker som är specifika just för SNG bubbel som man bör ta hänsyn till när man försöker upskatta synrangen?

 

Botar är fusk! Fy och skam på er som använder dom!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som säkert redan är konstaterat är Fi:s optimala syn% beroende av din push%, och din push% är ju beroende av Fi:s syn%. Så du kan inte "först uppskatta" Fi:s syn%, annat än med en relativt rudimentär hand range tagen mer eller mindre ur luften (erfarenhet).

 

Och ärligt talat verkar inte bara eurythmec ha attitydproblem här...

 

Jag vet... han tilta mig.... jag ber om usräkt för det. :oops:

 

Okey, jag börjar sakteliga förstå... men hur viktar ni det mot varandra? Går ni på känsla, eller typ, jag har pushat % gånger så hans syn% är högre än normalt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan tänka mig att på de högre nivåerna som du spelar på, där det finns färre spelare, känner ni till varandra redan så pass bra att Poker Tracker blir ett hinder istället för ett hjälpmedel, eller?

Jag spelar bara satelliter och lite större/dyrare MTT, pokertracker skulle inte vara intressant här (så liten chans att få användbara data på motståndarna).

 

Det enda intressanta förutom det jag observerat vid bordet är om jag kan hitta motståndarna i sharkscope eller ej (så jag kan se vilken nivå de vanligtvis spelar på, och om de är vinnande på den nivån).

 

En spelare som har +17% RoI med snittinköpet $5 vet jag om att jag kan våldta rejält på pengabubblan i en satellit (han kommer vara intresserad av att vinna det där $600 i första hand som sista pengaplatsen ger). En spelare med -10% RoI med snitt på $200 är inte alls lika intresserad av det, honom måste jag behandla på ett helt annat sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror faktiskt att jag förstår vad du är ute efter här och visst skulle det vara skoj om vi med en matematisk modell kunde bestämma vilken hand range Fi synar med på bubblan. Eller skoj och skoj. Den lilla del i en sit n go som inte utgörs av matematiska beslut skulle nu även den bestå av matematik och således skulle vi inte längre behöva tänka alls själva. Med det sagt att botar skulle vara vinnande även på den högsta nivån.

 

[...]

 

Så glöm den matematiska modellen över detta - och spela mycket istället samt om du inte har läst den, investera i Colin Moshmans bok. Lycka till!

 

Wow! Tack så enormt mycket för att du tog dig tiden att förklara och att skriva allt detta!!

 

Jag har mycket att lära inser jag och ska absolut ta en titt i boken du rekomenderar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror mig förstå vad du menar nu. Du är INTE ute efter hur man räknar ut FI: s synrange MATEMATISKT. Du vill veta de bakomliggande faktorerna man(inkl. FI) borde ta i beaktande när man bestämmer sig om man ska syna eller inte i BB.

 

Dina val av ord som "parametrar"(används inom matematik, annars brukar man använda ord som "faktorer" och "saker som inverkar") och "räkna" ut förvillar folk. Dessutom att blanda in FI förvillar ytterligare när du bara behövde fråga efter faktorerna MAN(inl. FI) borde tänka på när man tar syn på BB från en SB push.

 

Om detta är fallet så ska jag försöka mig på att räkna upp några faktorer FI kan tänkas ta i beaktande.

 

 

*Hur desperat är FI? Desto mindre stack desto mer sannolikt är det att han kommer ta synen.

 

*Hur mycket riskerar FI? Har FI 5K i stacken medan du pushar 1K är det mycket sannolikare att han synar ner dig än om du pushar 4K.

 

*Övrigas stackar. Har FI en liten stack jämfört med resten av bordet "brukar" chansen också öka att han kommer gambla(syna lightare).

 

*Hur light tror han DU pushar. Parametrarna till detta är väl rätt trivalt... hoppas jag.

 

*Hur många spelare kvar? "Avståndet" till pengarna brukar och SKA inverka på FI: s HD.

 

*ICM, antagligen den viktigaste faktorn när du spelar mot tänkande motståndare. Är du intresserad över hur man räknar ut ICM-värdet kan jag säkert hjälpa dig med det också (ifall jag drar igång med mina coachnings planer)

 

*En jäkla massa smått&gott jag inte kom på just nu eller orkat skriva...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror mig förstå vad du menar nu. Du är INTE ute efter hur man räknar ut FI: s synrange MATEMATISKT. Du vill veta de bakomliggande faktorerna man(inkl. FI) borde ta i beaktande när man bestämmer sig om man ska syna eller inte i BB.

 

Dina val av ord som "parametrar"(används inom matematik, annars brukar man använda ord som "faktorer" och "saker som inverkar") och "räkna" ut förvillar folk. Dessutom att blanda in FI förvillar ytterligare när du bara behövde fråga efter faktorerna MAN(inl. FI) borde tänka på när man tar syn på BB från en SB push.

 

Om detta är fallet så ska jag försöka mig på att räkna upp några faktorer FI kan tänkas ta i beaktande.

 

 

*Hur desperat är FI? Desto mindre stack desto mer sannolikt är det att han kommer ta synen.

 

*Hur mycket riskerar FI? Har FI 5K i stacken medan du pushar 1K är det mycket sannolikare att han synar ner dig än om du pushar 4K.

 

*Övrigas stackar. Har FI en liten stack jämfört med resten av bordet "brukar" chansen också öka att han kommer gambla(syna lightare).

 

*Hur light tror han DU pushar. Parametrarna till detta är väl rätt trivalt... hoppas jag.

 

*Hur många spelare kvar? "Avståndet" till pengarna brukar och SKA inverka på FI: s HD.

 

*ICM, antagligen den viktigaste faktorn när du spelar mot tänkande motståndare. Är du intresserad över hur man räknar ut ICM-värdet kan jag säkert hjälpa dig med det också (ifall jag drar igång med mina coachnings planer)

 

*En jäkla massa smått&gott jag inte kom på just nu eller orkat skriva...

 

Du förstår precis vad jag är ute efter :-D ! Jag var blaj i skallen när jag skrev första dagen. När jag skrev andra dagen var jag så tiltad så jag skrev förmodligen ännu sämmre vad jag var ute efter. Jag inser att jag inte ska använda ord som räkna ut och parametrar. Jag är programmerare till yrke, och det är sådana termer jag äter till frukost. Självklart heter det faktorer och inte parametrar.

 

Jag vill bara klargöra att jag inte är ute efter att skriva en jävla bot. Jag är livespelare och vill kunna göra ICM beräkningar direkt vid bordet. Jag kan ta beslut ganska enkelt och snabbt vid bordet när jag tar hänsyn till alla faktorer, så som mitt handvärde, hur många blinds jag har, om Fi har mindre, hur många blinds Fi har, min/andras Equity och Fi:s syn%. Eftersom de tre första faktorerna är givna behöver jag koncentrera mig på Fi:s syn% för att ta beslut om push/fold. Jag har spelat en hel del SNG (ingen grind, men några SNG då och då) och har har ganska bra resultat på dom upp till $30. Så jag har en hyffsad förståelse för bubbelspelet. Men av någon anledning har jag tidigare inte "räknat" på Fi:s syn% och förstått hur stor roll det spelar in. Jag har bara uppskattat sannolikheten (utan att använda siffror) utifrån situationserfarenhet att Fi tar en syn. Och då har jag försökt ta hänsyn till de faktorer som du listar. Men jag kan alltså i dagsläget inte tillräckligt bra uppskatta på vilket sätt alla faktorer spelar in för Fi:s HD för syn, dels för att jag inte känner till alla faktorer, men också för att jag inte förstår hur faktorerna är viktade mot varandra, vilka som är viktigast, och hur stor inverkan dessa faktorer har på varandra. Jag är alltså inte ute efter en matematisk formel, utan bara att kunna göra en bättre uppskattning med hjälp av tillgänglig information.

 

Jag ska införskaffa mig ett par böcker i ämnet. Coaching skulle kanske inte heller vara helt fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du förstår precis vad jag är ute efter :-D ! Jag var blaj i skallen när jag skrev första dagen. När jag skrev andra dagen var jag så tiltad så jag skrev förmodligen ännu sämmre vad jag var ute efter. Jag inser att jag inte ska använda ord som räkna ut och parametrar. Jag är programmerare till yrke, och det är sådana termer jag äter till frukost. Självklart heter det faktorer och inte parametrar.

 

Jag vill bara klargöra att jag inte är ute efter att skriva en jävla bot. Jag är livespelare och vill kunna göra ICM beräkningar direkt vid bordet. Jag kan ta beslut ganska enkelt och snabbt vid bordet när jag tar hänsyn till alla faktorer, så som mitt handvärde, hur många blinds jag har, om Fi har mindre, hur många blinds Fi har, min/andras Equity och Fi:s syn%. Eftersom de tre första faktorerna är givna behöver jag koncentrera mig på Fi:s syn% för att ta beslut om push/fold. Jag har spelat en hel del SNG (ingen grind, men några SNG då och då) och har har ganska bra resultat på dom upp till $30. Så jag har en hyffsad förståelse för bubbelspelet. Men av någon anledning har jag tidigare inte "räknat" på Fi:s syn% och förstått hur stor roll det spelar in. Jag har bara uppskattat sannolikheten (utan att använda siffror) utifrån situationserfarenhet att Fi tar en syn. Och då har jag försökt ta hänsyn till de faktorer som du listar. Men jag kan alltså i dagsläget inte tillräckligt bra uppskatta på vilket sätt alla faktorer spelar in för Fi:s HD för syn, dels för att jag inte känner till alla faktorer, men också för att jag inte förstår hur faktorerna är viktade mot varandra, vilka som är viktigast, och hur stor inverkan dessa faktorer har på varandra. Jag är alltså inte ute efter en matematisk formel, utan bara att kunna göra en bättre uppskattning med hjälp av tillgänglig information.

 

Jag ska införskaffa mig ett par böcker i ämnet. Coaching skulle kanske inte heller vara helt fel.

 

Göra ICM beräkningar utan hjälp av papper penna miniräknare eller någon form av elektroniskt hjälpmedel kommer du nog inte göra om du inte är begåvad inom matematiken som rainman.

 

Hur bedömmer man en fis synrange.

 

Först har man någon sorts standard synrange på ATs+ AJo+ 88+ QJs+ ca 10% med dessa händer kommer de flesta fi syna i de flesta situationer.

 

Sen kommer fi beroende på hur lös eller tight han är i allmänhet syna mer eller mindre.

 

Han kommer att beroende på om han har stor medel eller short stack i relation till blindarna syna tightare eller lösare.

 

Han kommer syna lösare eller tightare beroende på hur stor stack du har i relatition till hans.

 

Han kommer syna lösare med bra odds.

 

Han kommer syna lösare om du pushat mycket och tighare om du pushat lite.

 

Sen gissar man.

 

Sen om man studerar ICM och funderar på optimal push/synrange så kommer man fram till att syn 10% är alldeles för tight som regel men det är nog en bra tumregel mot random fi på de lägre inköpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med mrALMIGHTY men och det är ett stort MEN, det finns specialfall:

 

Om du på SB är chipleader på bubblan och BB är chiptvåa och du täcker honom med låt säga minst ett M så bör han vika allt utom AA även om han anser att du är loose.

 

Detta gäller även om han är chiptrea förutsatt att han inte är väldigt kort, typ M<3 och förutsatt att han täcker den som ligger sist med åtminstone ett M.

 

Observera att det omvända gäller om BB ha minst stack och du pushar in i honom från SB. Han kan i det läget syna med nästan any two förutsatt att hans M < 5.

 

Ur BBs perspektiv spelar jag exakt enligt ovan förutom då jag är helt säker på att SB pushar med precis allt, då synar jag även med KK men lägger QQ. I SBs perspektiv pushar jag med allt om förutsättningarna är dom rätta men är väldigt tight om SB är shortast på bordet. Hans stack och dom andras stack påverkar naturligtvis min range då, ju jämnare det är mellan de andra tre, desto loosare pushar jag.

 

Om det däremot är vi som ligger sist i chipcounten så kan det väldigt sällan bli fel att pusha imo, vad har du att förlora? Samtidigt ska man komma ihåg att om BB förstår detta så breddar han även sin synrange, förutsatt att en förlust av potten inte gör honom till den som ligger sist i chip count. Om dessa förutsättningar gäller så kan jag från BB syna med 22+, Q8+, d.v.s. ungfär 40-45% av alla händer.

 

Det finns fler "undantag" och väldigt mycket beror av exakt hur mycket marker var och en har i förhållande till blindsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...