Gå till innehåll

SNG Bubbel BBs syn % mot SBs push


pocket triss

Recommended Posts

Hur fan vore det om du kunde vara lite trevlig för en gång skull?

 

Hur fan spelar du bubbel spel om du inte känner till Fi:s syn range när du pushar?

 

Varför skulle jag vara trevlig mot nån som tror att man kan räkna ut någons hd?

 

Du fattar ju själv att det är galet om du tänker efter. Jag fattar verkligen inte varför din sort inte tänker själv, utan istället förväntar sig att andra ska tänka åt er.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skulle jag vara trevlig mot nån som tror att man kan räkna ut någons hd?

 

Du fattar ju själv att det är galet om du tänker efter. Jag fattar verkligen inte varför din sort inte tänker själv, utan istället förväntar sig att andra ska tänka åt er.

 

Eftersom forumet inte bara är till för redan slipade diamanter som dig, utan även för oss som faktiskt spenderar tid här för att försöka lära oss något, skulle det uppsattas av oss, om en kille som du, med 1% av forumets 1M inlägg, faktiskt kunde visa en viss ödmjukhet inför oss ovetande noviser, så vi inte behöver känna obehag inför att deltaga här på pokerforum.nu.

 

Tror du verkligen att jag menar bokstavligen räkna ut, som att man kan veta, vilken handrange Fi har?? Man kan väl för fan göra en uppskattning utifrån vissa parametrar, som stack djup, TAG, LAG, position, reads etc? Hur räknar man, förlåt, uppskattar man annars Equity, Fold Equity etc? Varför tror du jag ställer frågan? För att du ska kunna skriva ut och använda som dasspapper eller?

 

Om du nu spenderar så mycket tid här på forumet, varför kan du inte enkelt och sakligt förklara för mig varför jag inte kan upskatta Fi på en hr som han synar med, utan att komma med förolämpningar?

 

Gå in i SitNGo Wizard och kör frågor om sb vs bb på bubblan och håll för vilken syn% Fi har. Hur många procent rätt tror du att får? 50%? Wow vilken edge! Att kunna upskatta Fi:s hr för syn, alltså räkna ut Fi:s syn%, är väl av extrem vikt i sng??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror ju helt och hållet vilken range du sätter på honom. Säg att du sätter honom på denna range:

 

22+,A8s+,KQs,A9o+,KQo

 

Då synar han ca 13% utav gångerna eftersom han får något utav dessa kort 13% utav gångerna. Men finns ingen nytta att veta om hur ofta han synar ifall vi inte skall bygga vidare på det men i sådana fall snackar vi ICM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror ju helt och hållet vilken range du sätter på honom. Säg att du sätter honom på denna range:

 

22+,A8s+,KQs,A9o+,KQo

 

Då synar han ca 13% utav gångerna eftersom han får något utav dessa kort 13% utav gångerna. Men finns ingen nytta att veta om hur ofta han synar ifall vi inte skall bygga vidare på det men i sådana fall snackar vi ICM.

 

Ja men är det inte uppenbart att det är till det jag ska använda det till? :-) Vi måste ju ha så bra syn% som möjligt om vi ska ha nytta av ICM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar hur man räknar ut BBs syn % mot SBs push vid bubbel spel i SNG? Jag förstår ju att det har med massa olika faktorer att göra, men vilka är dessa faktorer, och hur gör man detta vid bordet?

 

ställ upp alla jämviktsekvationer och lös dem. alternativt gör en matris av alla beslut och optimera. vid bordet där man har begränsat med tid på sig guesstimerar man enligt erfarenhet, tendera att välja det lösa hållet då kostanden vill feluppskattning är oftaste dyrare åt det tighta hållet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skit vilket... jag är inte på humör längre för detta. Jag skiter i detta forumet. ALLA här är proffs och ALLA som inte är det som säger fel saker, eller har fel, blir bara hånade med korta helt meninslösa kommentarer... åt helvete med detta. bläh. gl all...

 

Men varför kan du inte acceptera att din fråga är för komplex för att ett enkelt svar ska kunna ges?!? Självklart varierar svaret på din fråga efter situation, hur stackdjupen ser ut, vilken spelstil fi har, hur bra är fi, hur höga blindsen är, är det ni två som är kortast eller tvärtom, osv.

 

Du verkar sakna vissa grundläggande kunskaper, som du kan läsa dig till genom att exempelvis söka på ICM. Själv tyckte jag att just det var ett bra och konstruktivt råd, därav min kommentar. Har du tagit det rådet och fortfarande tycker att alla är dumma i huvudet som inte förstår din fråga/ eller att alla ger dig dumma svar så kanske ett forum inte är rätt för dig.

 

Så elaka kommentarer tycker jag inte du fått i tråden, så varför så känslig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skit vilket... jag är inte på humör längre för detta. Jag skiter i detta forumet. ALLA här är proffs och ALLA som inte är det som säger fel saker, eller har fel, blir bara hånade med korta helt meninslösa kommentarer... åt helvete med detta. bläh. gl all...

 

Chill... det är så det funkar på janteforum.se, bara att leva med det. Men ärligt talat så folrmulerar du frågan rätt så luddigt. Försök formulera om lite så ska jag försöka svara. Det inte jag vet om sngs är inte värt att veta;-) (...inte för att jag tror jag är nåt:mrgreen: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom forumet inte bara är till för redan slipade diamanter som dig, utan även för oss som faktiskt spenderar tid här för att försöka lära oss något, skulle det uppsattas av oss, om en kille som du, med 1% av forumets 1M inlägg, faktiskt kunde visa en viss ödmjukhet inför oss ovetande noviser, så vi inte behöver känna obehag inför att deltaga här på pokerforum.nu.

 

Tror du verkligen att jag menar bokstavligen räkna ut, som att man kan veta, vilken handrange Fi har?? Man kan väl för fan göra en uppskattning utifrån vissa parametrar, som stack djup, TAG, LAG, position, reads etc? Hur räknar man, förlåt, uppskattar man annars Equity, Fold Equity etc? Varför tror du jag ställer frågan? För att du ska kunna skriva ut och använda som dasspapper eller?

 

Om du nu spenderar så mycket tid här på forumet, varför kan du inte enkelt och sakligt förklara för mig varför jag inte kan upskatta Fi på en hr som han synar med, utan att komma med förolämpningar?

 

Gå in i SitNGo Wizard och kör frågor om sb vs bb på bubblan och håll för vilken syn% Fi har. Hur många procent rätt tror du att får? 50%? Wow vilken edge! Att kunna upskatta Fi:s hr för syn, alltså räkna ut Fi:s syn%, är väl av extrem vikt i sng??

 

För att vara lite mer OT så håller jag med dig helt. Är verkligen så djävla tråkigt med dessa meningslösa kommentarer. För att få svar av "vissa" personer på detta forum krävs en fråga skriven på sisådär 200 sidor, med 2 miljoner spelade händer mot just den motståndaren för att få in absolut alla tänkbara stats. Gnäller om att folk inte kan tänka rätt, är det då inte lättare att tänka lite själv, fylla i luckorna i frågan och försöka besvara den istället för att gnälla på att den är lite dumt skriven. Om de personerna nu är så smarta, duktiga osv osv så skulle det väl inte vara något problem att läsa lite mellan raderna. Visst kanske inte får svar direkt på det man frågar efter, men snabbt kan OP rätta till det och diskussionen om själva frågan lever vidare.

 

JA JAG VET ATT JAG INTE SJÄLV SVARADE PÅ FRÅGAN, MEN DENNA TRÅD HAR REDAN EFTER ETT PAR INLÄGG GÅTT ÅT FEL HÅLL. SÅ JAG TOG TILLFÄLLET I AKT ATT KRITISERA NÅGRA PERSONER PÅ DETTA FORUM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi måste ha en range på FI för att kunna beräkna hur stor/liten chansen är för att han kommer syna, jag antar att ni vet att det inte finns någon korrekt matematiskt uträkning på att beräknas FI's range. Men desto bredare range FI har desto större är chansen är att han kommer syna oss eftersom det finns en större chans att han får just den handen tilldelad till sig.

 

Men vad dom andra försökte få förklarat innan var det att i slutändan kommer vi prata om ICM ändå.

 

Men kan ge er ännu djupare förklaring på hur jag kom fram till 13%. Annars vet jag inte riktigt var det är Pocket Triss vill få ut utav tråden.

 

För varje PP vi har i FI's range lägger vi på 0,5% sedan vartannat 0,4% och 0,5%.

För varje XX suited vi har i FI's range lägger vi på 0,3%

För varje XX of suit vi har i FI's range lägger vi på 0,9%

 

 

22+,A8s+,KQs,A9o+,KQo

 

Så här räknar vi då våra PP (börja alltid med 0,5%)

  • 22 - (0,5%)
  • 33 - (0,4%)
  • 44 - (0,5%)
  • 55 - (0,4%)
  • 66 - (0,5%)
  • 77 - (0,4%)
  • 88 - (0,5%)
  • 99 - (0,4%)
  • TT - (0,5%)
  • JJ - (0,4%)
  • QQ - (0,5%)
  • KK - (0,4%)
  • AA - (0,5%)

 

Alla våra PP blir då totalt 5,9%

 

Så här räknar vi våra XX Suited

 

  • AKs - (0,3%)
  • AQs - (0,3%)
  • AJs - (0,3%)
  • ATs - (0,3%)
  • A9s - (0,3%)
  • A8s - (0,3%)
  • KQs - (0,3%)

 

Alla våra suited blir 2,1%

 

 

Så här räknar vi våra XX of suit

 

  • AKo - (0,9%)
  • AQo - (0,9%)
  • AJo - (0,9%)
  • ATo - (0,9%)
  • A9o - (0,9%)
  • KQo - (0,9%)

 

 

Alla dom tillsammans blir 5.4%

 

 

5.4% + 2,1% + 5,9% = 13,4%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med reservation för att jag missförstår vad du menar:

 

Om BB spelar optimalt (utifrån ICM) på bubblan så är tre faktorer som styr om han ska syna en push eller ej, nämligen 1) den range han sätter fi på, 2) hans egen hand, och 3) relationen mellan stackstorlekarna vid bordet. En hand som är klar syn vid vissa stackstorlekar är ofta klar fold vid andra stackstorlekar.

 

Ett exempel: Om vi med mörkarna 500/1000 och den vanliga prisstrukturen 50-30-20 har de inbördes stackstorlekarna

 

CO: 500

Btn: 500

SB: 4500

BB: 4500

 

så måste BB vika en så stark hand som AK mot en push från SB även om BB noterade att SB inte ens tittade på sina kort innan han tryckte. Om det med istället är så att alla fyra spelarna börjar handen med 2500 chips, allt annat lika, så måste BB syna en push från SB med en så dålig hand som J4.

 

Hans synrange beror alltså på dels den pushrange han sätter SB på, dels relationen mellan stackstorlekarna vid bordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men varför kan du inte acceptera att din fråga är för komplex för att ett enkelt svar ska kunna ges?!? Självklart varierar svaret på din fråga efter situation, hur stackdjupen ser ut, vilken spelstil fi har, hur bra är fi, hur höga blindsen är, är det ni två som är kortast eller tvärtom, osv.

 

Du verkar sakna vissa grundläggande kunskaper, som du kan läsa dig till genom att exempelvis söka på ICM. Själv tyckte jag att just det var ett bra och konstruktivt råd, därav min kommentar. Har du tagit det rådet och fortfarande tycker att alla är dumma i huvudet som inte förstår din fråga/ eller att alla ger dig dumma svar så kanske ett forum inte är rätt för dig.

 

Så elaka kommentarer tycker jag inte du fått i tråden, så varför så känslig?

 

Igår hade jag inte sovit på 36 timmar och hade förmodligen kortare stubin än vanligt. Men jag står fast vid att en viss person i tråden varit mer än dryg och otrevlig. Jag förstår att frågan var luddigt formulerad, det är inte lätt att vara kreativ 36 timmar utan sömn. Det finns ett gammalt ordspråk som lyder "Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar".

 

Jag har sökt i ändlöst många olika trådar om ICM efter svar på min fråga, är det möjligt, i så fall, hur gör man, men jag har inte hittat något. Därför ställde jag frågan här. Borde det inte gå att vikta de parametrarna du nämner mot varandra på något sätt? Är det för komplext att göra och i princip olösbart? Vad är det då i så fall för mening att använda sig av fold, syn% ?

 

Chill... det är så det funkar på janteforum.se, bara att leva med det. Men ärligt talat så folrmulerar du frågan rätt så luddigt. Försök formulera om lite så ska jag försöka svara. Det inte jag vet om sngs är inte värt att veta;-) (...inte för att jag tror jag är nåt:mrgreen: )

 

Underbart :-D

Vi har ju formulan: Ev= Fold%(Pot) + Call%(Win%(Stack+DM)-Lose%(Stack))

För att lösa den behöver vi upskatta Syn/Fold% på bästa sätt.

 

Jag klarar hyffsat bra att sätta Fi på en HR i multi turrar. Konceptet med ICM och bubbel spel i SNG är däremot relativt nytt för mig, och jag saknar kunskap om vilka parametrar som än nödvändiga och hur de är viktade mot varandra för att göra en ekvation av det hela (syn%), både utanför bordet men framförallt viktigast, vid bordet. Vi vet ju att Chip1:an inte synar Chip2:an med any two om de är båda djupa, inte ens med QQ (?) om Chip 3-4:an är grunda, pga sin Equity. Om chip4:an har 2BB och är SB och Chip1:an har 25BB på BB så synar han med any two etc.. Alltså bör det finnas en korrelans här mellan stackdjup, hr och positioner som vi borde kunna utnyttja i våra beräkningar på syn%. Sen finns det ju andra parametrar att ta hänsyn till, och som sagt, jag har inte kunskapen nog att lista ut hur det.

 

Jag förstår att det hela i slutändan grundar sig på erfarenhet. Men oavsett erfarenhetsnivå, så borde vi ju kunna komma fram till en syn%, som såklart stämmer bättre överens med verkligeten ju mer erfarnehet man har. SitNGo Wizard använder sig av en default syn% som man ju åtmindstone skulle kunna använda sig av om man är helt utan erfarenhet. Men som SitNGo Wizard själva säger, så stämmer deras syn% inte med verkligheten. Så för att komma fram till push eller fold behöver vi en syn% som stämmer bättre överens med verkligeheten i den situation vi befinner vi befinner oss i vid just det bordet, med de spelarena, med de stackarna, med de blindsen osv.

 

Så min fråga i all enkelhet är (även om frågan i sig kräver ett komplext svar)... Hur får jag fram så bra syn% som möjligt för att annvända i beräkningen för push/fold i situationen SB mot BB i bubbel situtaion, och hur kan jag göra det på bästa sätt i realtid vid bordet?

 

För att vara lite mer OT så håller jag med dig helt. Är verkligen så djävla tråkigt med dessa meningslösa kommentarer. För att få svar av "vissa" personer på detta forum krävs en fråga skriven på sisådär 200 sidor, med 2 miljoner spelade händer mot just den motståndaren för att få in absolut alla tänkbara stats. Gnäller om att folk inte kan tänka rätt, är det då inte lättare att tänka lite själv, fylla i luckorna i frågan och försöka besvara den istället för att gnälla på att den är lite dumt skriven. Om de personerna nu är så smarta, duktiga osv osv så skulle det väl inte vara något problem att läsa lite mellan raderna. Visst kanske inte får svar direkt på det man frågar efter, men snabbt kan OP rätta till det och diskussionen om själva frågan lever vidare.

 

JA JAG VET ATT JAG INTE SJÄLV SVARADE PÅ FRÅGAN, MEN DENNA TRÅD HAR REDAN EFTER ETT PAR INLÄGG GÅTT ÅT FEL HÅLL. SÅ JAG TOG TILLFÄLLET I AKT ATT KRITISERA NÅGRA PERSONER PÅ DETTA FORUM.

 

+1

 

Vi måste ha en range på FI för att kunna beräkna hur stor/liten chansen är för att han kommer syna, jag antar att ni vet att det inte finns någon korrekt matematiskt uträkning på att beräknas FI's range. Men desto bredare range FI har desto större är chansen är att han kommer syna oss eftersom det finns en större chans att han får just den handen tilldelad till sig.

 

Men vad dom andra försökte få förklarat innan var det att i slutändan kommer vi prata om ICM ändå.

 

Men kan ge er ännu djupare förklaring på hur jag kom fram till 13%. Annars vet jag inte riktigt var det är Pocket Triss vill få ut utav tråden.

 

För varje PP vi har i FI's range lägger vi på 0,5% sedan vartannat 0,4% och 0,5%.

För varje XX suited vi har i FI's range lägger vi på 0,3%

För varje XX of suit vi har i FI's range lägger vi på 0,9%

[...]

 

 

Oftast är jag latare än så och räknar alla oparade hände som 1.2%. Det är väl egentligen bara vid marginella beslut som vi behöver gå in på sutied och off suited?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med reservation för att jag missförstår vad du menar:

 

Om BB spelar optimalt (utifrån ICM) på bubblan så är tre faktorer som styr om han ska syna en push eller ej, nämligen 1) den range han sätter fi på, 2) hans egen hand, och 3) relationen mellan stackstorlekarna vid bordet. En hand som är klar syn vid vissa stackstorlekar är ofta klar fold vid andra stackstorlekar.

 

Ett exempel: Om vi med mörkarna 500/1000 och den vanliga prisstrukturen 50-30-20 har de inbördes stackstorlekarna

 

CO: 500

Btn: 500

SB: 4500

BB: 4500

 

så måste BB vika en så stark hand som AK mot en push från SB även om BB noterade att SB inte ens tittade på sina kort innan han tryckte. Om det med istället är så att alla fyra spelarna börjar handen med 2500 chips, allt annat lika, så måste BB syna en push från SB med en så dålig hand som J4.

 

Hans synrange beror alltså på dels den pushrange han sätter SB på, dels relationen mellan stackstorlekarna vid bordet.

 

Jag tror du missförtod... det var det jag försökte antyda i mitt första svar.

Det är SB pushen jag är intresserad av... för att veta om jag ska pusha behöver jag först upskatta BB:s syn%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du inser väl att du har ställt en puckad fråga?

 

Man kan inte räkna ut någons synprocent, om du inte anger parametrar.

 

Ställ frågan i stället: Jag tror att han synar med 22+, A7+, KJ+ (bara som exempel). Då först är det möjligt att ge ett svar på frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du inser väl att du har ställt en puckad fråga?

 

Man kan inte räkna ut någons synprocent, om du inte anger parametrar.

 

Ställ frågan i stället: Jag tror att han synar med 22+, A7+, KJ+ (bara som exempel). Då först är det möjligt att ge ett svar på frågan.

 

Men herregud. Om jag tror mig veta vad han synar med då har jag ju redan synprocenten.

 

Jag tror inte du har uppfattat frågan. Ingen annan gör det heller. Så vi skiter i det. Bläh.

 

Svara mig istället. Det finns inga parametrar att ta hänsyn till. Så vet jag att jag inte ska leta vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...